ژاپن

مسئله استقرار نظامیان امریکایی در شرق آسیا به دوره پس از جنگ کره در ابتدای دهه ۵۰ میلادی و خطر گسترش کمونیسم در این منطقه بازمی‌گردد.

سرویس جهان مشرق - مسئله تجدید نظر در روابط ایالات متحده امریکا با متحدان خود در سطح جهانی یکی از مهمترین مواردی بود که به هنگام کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و بلافاصله پس از قدرت گرفتن وی در دستور کار قرار گرفت. ترامپ و کابینه‌اش معتقد بودند که امریکا نباید هزینه تامین امنیت متحدین خود در دنیا را تامین کرده و این کشورها باید اقدام به افزایش هزینه‌های نظامی خود یا پرداخت هزینه نظامیان امریکایی برای حمایت از آنها کنند.

در نخستین گام ترامپ انگشت اتهام خود را به سوی کشورهای اروپایی عضو پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" روانه کرده و اعلام کرد این کشورها در سایه حضور نظامیان امریکایی و بودجه نظامی ارتش امریکا پنهان شده و خود اقدام به کاهش هزینه نظامی کرده‌اند. تهدید جدی امریکا به پایان دادن به حمایت نظامی از دول اروپایی و یا حتی خروج از پیمان ناتو باعث شد تا مجمع کشورهای اروپایی عضو ناتو با افزایش بودجه نظامی و تخصیص مقادیر بیشتری از تولید ناخالص داخلی خود به امور نظامی موافقت کنند. اما این اعمال فشار از سوی دولت ترامپ تنها محدود به متحدین اروپایی نبود.

پایگاه‌های نظامی امریکا در شرق آسیا

مسئله استقرار نظامیان امریکایی در شرق آسیا به دوره پس از جنگ کره در ابتدای دهه ۵۰ میلادی و خطر گسترش کمونیسم در این منطقه بازمی‌گردد. پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ با موافقت کشورهای ژاپن و کره جنوبی که بیشترین خطر را از جانب کره شمالی و اتحاد جماهیر شوروی احساس میکردند، ده‌ها هزار نظامی امریکایی در چندین پایگاه در خاک این دو کشور مستقر شدند.

طبق توافق کلیه هزینه‌های مربوط به استقرار این نیروها و ساخت و ساز و پرداخت حقوق کارکنان نظامی و غیر نظامی امریکایی بر عهده کشورهای میزبان بود. پرداخت این هزینه‌ها به شکل سالانه بوده و هر ۵ سال یکبار دو طرف طی مذاکراتی بر سر دوره بعدی استقرار این نیروها توافق می‌کردند. در حال حاضر حدود ۵۴ هزار نظامی امریکایی در ۲۳ پایگاه نظامی در خاک ژاپن و ۲۸۵۰۰ نیرو در ۱۵ پایگاه نظامی در خاک کره جنوبی حضور دارند.

مهمترین مقرهای نظامی و هزینه سالانه

اصلی‌ترین پایگاه‌های امریکایی در خاک ژاپن پایگاه هوایی Kadena در جزیره اوکیناوا و پایگاه‌های Misawa و Yokota است. طبق توافقی که در سال ۲۰۱۶ امضا شده است دولت ژاپن موظف به پرداخت سالیانه ۲ میلیارد دلار برای تامین هزینه حضور قوای امریکایی در خاک این کشور است.

پایگاه هوایی Kadena در جزیره اوکیناوا ژاپن

در خاک کره جنوبی نیز دو پایگاه Humphreys  و Camp Walker در جنوب سئول پایتخت این کشور مهمترین محل حضور نیروهای امریکایی هستند که هزینه سالانه‌ای به میزان ۱ میلیارد برای دولت کره به همراه دارد.

پایگاه Humphreys در کره جنوبی

درخواست عجیب ترامپ برای پرداخت چند برابری هزینه از سوی دو کشور

دولت ترامپ معتقد است که پول پرداختی از سوی دو کشور کره جنوبی و ژاپن نه تنها جوابگوی تامین هزینه نیروهای امریکایی نیست بلکه با توجه به تهدید اتمی و موشکی کره شمالی و رشد سریع توان نظامی چین در این منطقه نیاز به تجدید نظر در برنامه‌های نظامی مشترک میان متحدین احساس میشود. سال گذشته دولت امریکا با اعزام هیات‌هایی به دو کشور درخواست مذاکره مجدد و توافق جدید را مطرح کرد.

اینفوگرافی از تعداد نیروهای امریکایی از یگان زمینی، دریایی و هوایی در پایگاه‌های شرق آسیا و اقیانوس آرام

در این مذاکرات نمایندگان ترامپ درخواست افزایش ۴ برابری پرداختی ژاپن (۸ میلیارد دلار و افزایش ۳۰۰ درصدی) و ۵ برابری کره جنوبی (۵ میلیارد دلار و افزایش ۴۰۰ درصدی) برای ادامه حضور نیروهای امریکایی را مطرح میکنند. در این میان وضعیت ژاپنی‌ها اندکی بهتر بود زیرا قرارداد ۵ ساله میان دو کشور در سال ۲۰۱۶ امضا شده و تا ۲۰۲۱ اعتبار داشت. اما قرارداد با کره جنوبی دقیقا سال گذشته به پایان رسیده و آنها با چالش جدی برای توافق جدید مواجه میشوند. کره‌ای ها موقتا موافقت امریکا با افزایش ۸ درصدی پرداخت برای ۱ سال آینده (سال ۲۰۱۹) را جلب میکنند اما در پایان سال جاری میلادی مجبور به پذیرش قرارداد جدید و یا پایان حضور نظامی امریکا در خاک این کشور خواهند شد.

هزینه توسعه پایگاه‌های نظامی مشترک

مسئله زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم پرداختی دولت ژاپن و کره جنوبی تنها محدود به هزینه استقرار نظامیان امریکایی نیست. بر اساس اسنادی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد ژاپن و کره جنوبی بخش بزرگی از هزینه توسعه پایگاه‌های نظامی موجود در منطقه را نیز تقبل میکنند.

دولت ژاپن در برنامه توسعه پایگاه اوکیناوا ۱۲.۱ میلیارد دلار(معادل ۱۰۰ درصد هزینه)، پایگاه تفنگداران دریایی در Iwakuni مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار (معادل ۹۴ درصد هزینه) و پایگاه آندرسن در جزیره گوام  ۳.۱ میلیارد دلار (معادل ۳۶ درصد هزینه) سرمایه گذاری کرده‌اند.

یک فروند بمب افکن پنهان‌کار B۲ و دو فروند جنگنده F۱۵ در پایگاه آندرسن جزیره گوام

همچنین دولت کره جنوبی نیز به منظور احداث تاسیسات جدید در پایگاه Humphreys مبلغ ۱۰ میلیارد دلار معادل ۹۴ درصد کل هزینه را پرداخت خواهد کرد.

با یک حساب ساده در مورد آمار و ارقام ذکر شده میتوان به هزینه سرسام آور و باور نکردنی دو کشور در زمینه راهبرد نظامی امریکا در خاور دور پی برد.

ارتش ژاپن در سال ۲۰۱۹ بودجه دفاعی معادل ۵۰.۴۸ میلیارد دلار به امور نظامی خود اختصاص داده است. جمع هزینه سالانه حضور نیروهای امریکایی و هزینه توسعه پایگاه‌های موجود برای این کشور رقمی نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار خواهد بود. در واقع ژاپنی‌ها برای ادامه حضور نیروهای امریکایی در خاک خود رقمی معادل ۵۶ درصد بودجه دفاعی یک سال خود را به شکل مجزا به متحد نظامی خود ایالات متحده امریکا پرداخت میکنند.

ارتش کره جنوبی نیز با بودجه دفاعی سالانه ۴۱.۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ مبلغی حدود ۱۵ میلیارد دلار معادل ۳۶ درصد بودجه دفاعی یک سال خود را برای تامین هزینه استقرار نیروهای امریکایی هزینه خواهند کرد.

منابع:

https://crsreports.congress.gov/product/pdf/RL/RL33436/91

https://foreignpolicy.com/2019/11/15/trump-asks-tokyo-quadruple-payments-us-troops-japan/

https://aviationweek.com/awindefense/south-korean-2019-defense-budget-82-corrected

https://www.reuters.com/article/us-japan-defence-budget/japans-military-seek-eighth-straight-annual-hike-in-defense-spending-idUSKCN1VK0D2

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    26 3
    و ما هم همچنان بودجه دفاعی کشور را کاهش می دهیم
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    34 3
    "آلمان و ژاپن اگر پیشرفت کردند بخاطر این بود که هزینه های نظامی خود را کاهش دادند" ........ سخنانی از یک مرده در استخر فرح!
    • رضا IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      3 12
      خدا رحمتش كنه هاشمى را كه كليت حرفش صد در صد صحيح بود منتها گوش شنوائى نبود و نيست.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      6 2
      شهید در استخر
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    8 1
    بودجه وزارت دفاع ایران برای سال آینده 1399 در بخش تقویت بنیه دفاعی حدود 2500 میلیارد تومن هست یعنی حدود 250 میلیون دلار با قیمت دلار 10 هزار تومنی!!..مقایسه کنید با بودجه 70 میلیارد دلاری نظامی عربستان..یا 6 میلیارد دلاری افغانستان...!
  • کوروش IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    11 1
    28میلیارد دلار! بیلیون! یعنی چی ؟! گاوشیرده هم نیستن ، خفت و خواری چه معنایی دگر دارد؟ به قول جمعی از مسیحیان آمریکا ترامپ را خدا فرستاده!ما هم همین حرف رو قبول داریم! یه تنه چهره آمریکا رو روشن تر نشون میده به جهانیان!انصافا تیتر درست و حسابییه "باج خواهی" چون میگه محترمانه خواهشا باج(پول دفاع از شما در مقابل هوا) رو رد کن بیاد!
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    1 6
    ما الان باید چکار کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس