کد خبر 1016730
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
نتانیاهو و بحران بی سابقه در اسرائیل/سومین انتخابات کنست

مقامات رژیم صهیونیستی در حالی با بحران عدم تشکیل کابینه جدید دست و پنجه نرم می کنند که زنگ خطر احتمال برگزاری سومین انتخابات کنست در کمتر از یک سال در این رژیم به صدا درآمده است.

به گزارش مشرق، مقامات رژیم صهیونیستی این روزها با شدیدترین بحران سیاسی از زمان تأسیس این رژیم تاکنون دست و پنجه نرم می کنند.

اظهارات اخیر رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» زنگ هشدار را در خصوص احتمال برگزاری سومین انتخابات کنست (پارلمان) در اراضی اشغالی طی یک سال که در طول تاریخ این رژیم بی سابقه است، به صدا درآورد.

آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» در این سخنان، بر مخالفت خود با ائتلاف با احزاب لیکود و «آبی-سفید» تاکید کرد. لیبرمن اعلام کرد که حزب وی با دو نفری که مامور تشکیل کابینه این رژیم شده بودند، ائتلاف نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

وی گفت تا زمانی که «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود و «بنی گانتز» رهبر حزب آبی‌ و سفید با یکدیگر جهت تشکیل کابینه توافق نکنند، او نیز با آنها ائتلاف نمی‌کند.

لیبرمن پیشتر هم با اعلام نپیوستن به هیچکدام از احزاب وابسته به نتانیاهو یا گانتز آب پاکی را روی دست آنها ریخته بود و با آن اعلام موضع، احتمال برگزاری سومین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی یک سال اخیر را بیش از پیش تقویت کرد.

ناتوانی مقامات رژیم صهیونیستی در حل و فصل بحران مذکور در حالی صورت می گیرد که در واقع آمریکا از یک سو به عنوان مهم ترین هم پیمان و حامی تل آویو و برخی کشورهای مرتجع عربی از سوی دیگر به عنوان اهرم عادی سازی روابط با اسرائیل شرایط را در منطقه و جهان برای این رژیم مهیا ساخته اند اما نتانیاهو با وجود تمام این حمایت ها نتوانسته به توافقی با گروه های سیاسی دست پیدا کند.

اگر به موضع گیری های اخیر دولتمردان آمریکایی به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در قبال حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی و سیاستهای اشغالگرانه این رژیم خاصه درباره شهرک سازی ها در کرانه باختری و هم چنین اقدامات اخیر برخی کشورهای عربی برای تشدید روند عادی سازی روابط با تل آویو نگاه کنیم متوجه می شویم که یک چتر حمایتی غربی-عربی همه جانبه برای اسرائیل به وجود آمده است.

با این حال رژیم صهیونیستی از مشکلات داخلی فراوانی رنج می برد و بعد از گذشت مدت طولانی هنوز نتوانسته این مشکلات را حل و فصل کند. مهم ترین بحران کنونی این رژیم مسأله تشکیل کابینه و تعیین رأس هرم سیاسی به شمار می رود.

گروه های سیاسی در اسرائیل هنوز نتوانسته کابینه ای با اکثریت ۶۱ کرسی در پارلمان تشکیل دهند. این شکست در واقع دومین شکست سیاسی طی چند ماه اخیر در رژیم صهیونیستی به شمار می رود و به نظر می رسد تمام شرایط برای حرکت به سمت برگزاری سومین انتخابات طی کمتر از یکسال مهیا شده است.

این مسأله با وارد آمدن اتهامات فساد مالی به نتانیاهو و شدت گرفتن اعتراضات اسرائیلی ها علیه وی همزمان شده است. وارد آمدن چنین اتهاماتی علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن هم وقتیکه وی هم چنان بر سر کار است، مسأله ای بی سابقه از زمان تأسیس این رژیم به شمار می رود و تمام این قضایا باعث شده اوضاع داخلی در رژیم صهیونیستی بیش از پیش پیچیده و بحرانی شود.

نتانیاهو طی مدت یک ماهه اعطا شده، نتوانست کابینه جدید را تشکیل دهد و به شکست خود در تشکیل کابینه اذعان کرد. بعد از آن بود که رئیس رژیم صهیونیستی، بنی گانتز را مسئول تشکیل کابینه کرد. یکی از عوامل ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه جدید، اصرار وی بر تصدی پست نخست وزیری در کابینه جدید بود چرا که قصد داشت حاشیه امنی برای خود در برابر اتهامات فساد و احتمال محاکمه ایجاد کند.

علاوه بر آن برخی شرکای اصلی حزب آبی-سفید که در واقع حزب پیروز انتخابات به شمار می رود مانند یائیر لابید و موشه یعلون، مایل نیستند زیر دست نتانیاهو فعالیت کنند. نتانیاهو هم چنین در جذب لیبرمن به سمت خود به دلیل اختلافات موجود در دیدگاه های دو طرف ناکام مانده است.

پیش از این گانتز از گزینه تشکیل کابینه اقلیت برای اعمال فشار بر نتانیاهو پرده برداشته بود که با انتقادات گسترده از سوی محافل صهیونیستی رو به رو شد چرا که در این صورت باید لیست عربی نیز در کابینه مشارکت کند و بنا به گفته نتانیاهو اگر کابینه اقلیت تشکیل شود کشورهای مخالف رژیم صهیونیستی جشن می گیرند.

نتانیاهو در کنار تمام اینها با بحران مشروعیت نیز رو به رو است به طوریکه نتایج جدیدترین نظر سنجی ها از خواست بیش از نیمی از اسرائیلی ها برای برکناری نتانیاهو حکایت دارد.

علاوه بر آن، نظرسنجی ها نشان می دهد که به احتمال زیاد حزب آبی- سفید می تواند ۳۷ کرسی را در پارلمان به دست بگیرد و حزب لیکود تنها ۳۰ کرسی را از آن خود خواهد کرد اما این تعداد بازهم برای تشکیل کابینه با اکثریت کرسی های پارلمان کافی نخواهد بود؛ بنابراین بحران سیاسی در این رژیم حتی بعد از برگزاری سومین انتخابات، ادامه دار خواهد بود. حتی به نظر برخی کارشناسان ممکن است انتخابات چهارم نیز در کار باشد.

به نظر می رسد در میان این بحران سیاسی، وعده های نتانیاهو در خصوص الحاق دره اردن و جنوب دریای مرده به اراضی اشغالی به صورت رسمی، اجرای طرح آمریکایی معامله قرن برای از بین بردن مسأله فلسطین و حقوق ملت فلسطین و هم چنین وعده های وی در خصوص بلندی های اشغالی جولان سوریه زمانی برای تحقق پیدا نکند.

در هر صورت باید گفت که انتخابات سوم در اراضی اشغالی در سال ۲۰۲۰ در حالی برگزار می شود که جامعه سیاسی رژیم صهیونیستی با یک شکاف عمیق در میان سیاستمداران و جنگ قدرت میان گروه های مختلف در سایه تلاش گانتز بر موج سواری بر کاهش محبوبیت نتانیاهو و از بین رفتن فرصتها در برابر نخست وزیر کنونی این رژیم رو به رو است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس