یمن

هزینه اصلی سوء‌تغذیه و فقدان امنیتی غذایی در بلندمدت دیده می‌شود که کودکان امروز در رشد ذهنی و فیزیکیِ فردا دچار مشکل خواهند شد. تصور کنید ۱.۱ میلیون زن باردار در فقر غذایی به سر می‌برد.

سرویس جهان مشرق - پیشنهادهای جدید برای صلح، کاهش چند درصدی کودکانی که به رسیدگی فوری نیاز دارند، آزادی برخی زندانیان و به جریان افتادن گفتگوها از چندین کانال اولین نشانه‌های آب سرد بر آتش جنگ یمن است. اما این روند آن قدر کُند است که انگار جان و سلامت مردم یمن کمترین اهمیت را دارد.

کمیته بین‌المللی نجات که دفترش در آمریکا قرار دارد، در بیش از چهل کشور به رصد بحران انسانی در منازعات سیاسی و نظامی می‌پردازد و به روایت خودش در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک ۲۴ هزار نفر در سراسر جهان را برای مراقبت از کودکان آموزش داده است، حالا در گزارشی پیش‌بینی های تکان‌دهنده‌ای در مورد آینده جنگ یمن منتشر کرده است.

در ابتدای گزارش آمده «حامیان بین‌المللیِ طرف‌های جنگ شامل بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه در یک انتخاب قرار دارند و آنها می‌توانند از نفوذ دیپلماتیک فوق‌العاده خود برای تداوم بهترِ این تحولات استفاده کنند و مذاکرات به رهبری سازمان ملل را با حضور همه طرف‌ها کلید بزنند... یا اینکه فقط نظاره‌گر باشند در حالی که نیازمندی‌های بشردوستانه گسترش می‌یابد و مردم غیرنظامی یمن را در دور باطل وابستگی به کمک‌ها گیر می‌اندازد».

پیش‌بینی‌های نگران‌کننده

  • ۵۰۰ هزار یمنی دیگر در صورت تداوم وضعیت کنونی تا سال ۲۰۲۲ می‌میرند. ۳۰۰ هزار تن از این تعداد مرگ ناشی از گرسنگی یا کمبودهای بهداشتی و درمانی است.  یمن اکنون میزبان بزرگترین جمعیتِ فاقد امنیت غذایی در جهان است. امروزه ۸۰% از جمعیت یمن (حدود ۲۴ میلیون) در وضعیت نیاز شدید به کمک‌های بشردوستانه قرار دارند و ۱۶ میلیون یعنی حدود نیمی از جمعیت کشور دچار سوءتغذیه شدید هستند که اگر فعالیت‌های بندری همچنان دچار اختلال شود و ذخایر غذایی در اختیار مردم قرار نگیرد، این جمعیت به مراتب بیشتر خواهند شد.
  • هزینه اصلی سوء‌تغذیه و فقدان امنیتی غذایی در بلندمدت دیده می‌شود که کودکان امروز در رشد ذهنی و فیزیکیِ فردا دچار مشکل خواهند شد. اگر روند کنونیِ بهبودِ کندِ اوضاع انسانی در یمن تداوم یابد، ۲۰ سال زمان خواهد برد که تازه سطح امنیت غذایی یمنی‌ها به پیش از دوران شروع جنگ باز گردد؛ بگذریم که در همان زمان نیز مملکت دچار مشکل بود و از فقیرترین کشورهای منطقه به شمار می‌رفت.

  • بیش از سه میلیون نفر در جنگ یمن آواره شده‌اند. زنان و کودکان ۷۵% از آوارگان جنگ یمن را تشکیل می‌دهند. زنان معمولاً به نفع خانواده خود از غذا می‌گذرند. ۱.۱ میلیون نفر از زنان باردار در یمن دچار فقط غذایی هستند و این به معنای حجم وسیع صدمات به آنها و جنین‌شان در سال‌های آتی است.
  • خشونت‌های مرتبط با جنسیت نیز در یمن نسبت به وضعیت قبل از جنگ، ۶۳ درصد افزایش یافته است و در حالی که ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در آن زمان حدود ۵۰ درصد بود، اکنون این رقم به دو سوم آنها گسترش یافته است. طبیعتاً این افزایش نتیجهِ نیاز به حمایت از سوی مردان در شرایط تنگدستی و ناامنی بوده است اما به هر حال عمده این دختران نوجوان مجبورند تا آخر با همین مردان زندگی کنند.
  • برنامه جهانی غذا برای رساندن مواد غذایی به صورت دوره‌ای به ۱۲ میلیون یمنی در حال اجرا است اما مقادیر اعطایی کفاف اعضای خانواده را نمی‌دهد. اکنون دست کم ۱۶۰ هزار کودکِ زیر ۵ سال دچار سوءتغذیه شدید هستند و در صورتی که جنگ همین الان تمام شود، ۱۴ درصد از این افراد و ۱۷ درصد از کل جمعیت در سوء تغذیه مزمن خواهند ماند.

دانلود گزارش جدید کمیته بین‌المللی نجات در مورد تحولات انسانی یمن در آینده نزدیک

  • اگر جنگ تا ۵ سال بعد ادامه یابد، ۲۹ میلیارد دلارِ دیگر فقط برای کمک‌های بشردوستانه روی دست جهان هزینه خواهد گذاشت و تازه این کمک در شرایطی ممکن است مؤثر باشد و جلوی هزینه‌های بیشتر را بگیرد که واقعاً به دست مردم برسد؛ چیزی که در تداوم مخاصمات کنونی به طور کامل در دسترس نیست.
  • ۲۰۱۸ بدترین سال برای مردم یمن بود و این یعنی بهبودهای اخیر، فاصله زیادی از آن وضعیت ایجاد نکرده و ممکن است بواسطه هر نوع افزایش فشار بر مردم یمن، شرایط از آنچه هست بسیار بدتر شود.

جمع‌بندی

نویسندگان گزارش در نهایت پیشنهاد می‌دهند شورای امنیت که طرف‌های جنگ در آن عضویت دائم دارند، هر چه سریعتر برای یافتن راهی به سمت صلح و اجبار آن به طرف‌های درگیر تلاش کند. آنها از سپتامبر ۲۰۱۸ یاد می‌کنند که بعد از آنکه ۴۰۰ کودک یمنی تنها طی یک ماه کشته شدند، ایالات متحده و بریتانیا سریعاً به انصارالله اتهام زدند و اصلاً به مسئولیت سایر طرف‌های درگیر توجه نکردند. به نظر آنها این‌گونه موضع‌گیری‌ها طرف‌های درگیر را به توافق تشویق نمی‌کند.

در ادامه به انصارالله و دولتِ مورد حمایت سازمان‌های بین‌المللی پیشنهاد می‌شود مطمئن شوند در هیچ قلمرویی از یمن محدودیتی برای دسترسی مردم به ذخایر غذایی وجود ندارد. کمیته بین‌المللی نجات همچنین نگران است دولت‌های حاشیه خلیج فارس اکنون فقط برای تبرئه خود از پیامدهای جنگ در حال ارسال کمک‌های بشردوستانه باشند بنابر این از آنها می‌خواهد در صورت وقوع هر گونه صلح میان طرف‌ها، کمک‌های خود به مردم یمن را زیر نظر سازمان ملل ادامه دهند.

منابع

https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/yemen-war-children-hunger-ceasefire-latest-a9229706.html

https://www.rescue.org/page/ircs-impact-glance

https://www.rescue-uk.org/sites/default/files/document/2102/thewardestroyedourdreams.pdf

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • علی IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    23 6
    کجایند طرفداران حقوق بشر ...من کسی را میشناسم که از غصه یمن سکته کرد
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
      16 17
      فقط و فقط یک دعا داشته باشید: اللّهم عجّل لولیک الفرج.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    21 20
    ان‌شاءالله مظلومیت ملت یمن به ظهور منجی و سقوط ذلت‌بار استکبار جهانی ختم شود.
  • محمد IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    17 23
    آیا می دانید گناه آن کودکان چیست؟....... تنها گناهشان شیعه بودن است
  • هادی IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    15 21
    خدایا فرج اقامون رو برسون تنها امیدمون خودتی خدا اون بچها چه گناهی دارن اون مادر و پدری که زجرو بیماری گرسنگی بچهارو میبینن چه گناهی کردن خدایا خودت به فریاد مظلومان عالم برس لبیک یا مهدی
  • محمد US ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    25 20
    تقصیر عبد المالک حوثیه به زودی مردم صنعا به مردم عراق و لبنان خواهند پیوست و شر حوثی کم میشود
    • یا مهدی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
      4 3
      حفه شو مزدور وهابی منافق با این منفی های رباتیکی که به اللهم عجل لولیک الفرج می دیدن ذات شیطانیتون مشخصه ! شما مثل حرومزاده هایی هستسد که میگن امام حسین مقصر واقعه کربلا بود (چون برضد ظلم قیام کرد) و یزید بی گناه و بی چاره بود ! لعنت بر شما که جای جلاد و شهید رو عوض میکنید و دست های خون آلود بن سلمان رو می لیسید .
    • DE ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
      4 1
      ۰۳:۳۴تقصیر عبد المالک حوثیه //نه بابا تقصیر یک مشت نوکر غرب و غربزده و هوچیه.تنگه هرمز و تنگه باب المندب وما ادراک من التنگین؟ حالا بزن ‌به آب یا آب بزن.
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    7 17
    سکوت
  • الاندلس IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    13 2
    لعنت بر وهابی های جنایتکار.
  • بي نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    6 0
    خدا رحمتشون كنه
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    8 18
    خدای متعال بالاخره منتقم هست انا من المجرمین منتقمین این سخن قران است و خدای تعالی نه دروغ می گوید نه ناتوان است بلکه قهار و منتقم هم هست . سعودی ها هرچی قوی باشند یک انگشت معاویه نمی شوند ببینید الان اگر کسی بخواهد در سوریه به دیدن قبر معاویه برود باید طوری برود که مخفیانه باشد و کثافت و نکبت از قبر و اطراف و محله های اطراف می بارد
  • کارشناس US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    5 8
    میتوانستند تو ارامش زندگی کنند ولی منافقان با ایجاد نفاق نگذاشتند . همانطور که فلسطینی ها هم میتوانند با صلح در ارامش زندگی کنند
  • احمد ذوقی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    0 2
    چرا تو این وضعیت تولید مثل میکنن ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس