راشاتودی

شبکه راشاتودی نوشت: تحلیلگران خارجی می‌توانند تحولات داخل ایران را آن‌گونه که می‌خواهند توصیف کنند اما تاکنون ایرانی‌ها هر بار امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح داده‌اند.

به گزارش مشرق، شبکه راشاتودی یادآوری کرد دو نظرسنجی خارجی پیشین درباره اعتراضات مشابه اعتراضات اخیر در ایران نشان می‌دهد به رغم اوضاع سخت اقتصادی، اکثر ایرانی‌ها از اقدامات امنیتی دولت خود حمایت کرده، مخالف آشوب‌های داخلی هستند.


به گزارش الف، راشاتودی با اشاره به اعتراضات ناشی از افزایش بهای بنزین در ایران و بازداشت عده‌ای از آشوب گران می‌نویسد، تلاش تحلیلگران غربی برای سوءاستفاده از ناآرامی‌های کوتاه مدت بی‌فایده بوده است. به گفته «سوزان مالونی» از موسسه بروکینگز، «معترضین ایرانی در بحبوحه مشروعیت حکومت، تظاهرات کردند.» شبکه فرانسه ۲۴ نیز در سؤالی پرسید: «آیا این یک انقلاب جدید است؟» لوس آنجلس تایمز نیز از آنچه «سرکوب خشونت بار» علیه مردم ایران خواند، انتقاد کرد. آنها همچنین تلاش کردند اعتراضات در عراق و لبنان را علیه ایران جلوه دهند و مخالفان حکومت ایران هم در حساب‌های توییتری خود ویدئوهای غیرقابل تاییدی منتشر می‌کردند که در آن ادعا می‌شد مردم خواستار سرنگونی رژیم‌اند.

بیشتر بخوانید:

روزنامه آمریکایی: ایرانی‌ها با آشوبگری مخالفند


به نوشته راشاتودی، برای درک واکنش ایرانی‌ها [به گرانی و سهمیه‌بندی بنزین] در روزهای اخیر نگاهی به نظرسنجی مشترک مرکز مطالعات امنیتی و بین‌المللی دانشگاه مریلند و موسسه نظرسنجی ایران پل مستقر در تورنتو، می‌اندازیم که بلافاصله بعد از شورش‌ها و اعتراضات ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و همچنین در ماه‌های می، آگوست و اکتبر ۲۰۱۹ یعنی در اوج سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه ایران انجام شد.


این گزارش می‌افزاید آنچه در نگاه اول به چشم می‌خورد، اینکه ایرانی‌ها در نظرسنجی سال ۲۰۱۸ از اقتصاد راکد کشور مایوس بودند و ۸۶ درصدشان مشخصا با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند. آن مخالفت‌ها عمدتا در پاسخ به شرایط اقتصادی و نه ابتکارات سیاسی خارجی ایران یا سرکوب گسترده‌ای بود که رسانه‌ها و سیاستمداران غربی آن را برجسته کردند. در نظرسنجی سال ۲۰۱۸ تنها ۱۶ درصد ایرانی‌ها از این ادعا که مردم ایران خواستار تغییرات اساسی در سیستم سیاسی هستند، حمایت کردند و ۷۷ درصد مخالف آن بودند.


راشاتودی با اشاره به اقدام نیروهای امنیتی در مقابله با آشوب افزود، به رغم سرخبر رسانه‌های خارجی که واکنش نیروهای امنیتی را وحشی‌گری می‌نامیدند، بیشتر ایرانی‌ها از واکنش دولت در قبال شورشیان حمایت کرده‌اند، به گونه‌ای که ۸۵ درصد ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که دولت برای مقابله با شورشیانی که به خشونت متوسل شده و یا به اموال عمومی آسیب می‌رسانند، باید سرسخت‌تر باشد.


راشاتودی با اشاره به ناامنی در همسایگی ایران و همچنین تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا در قالب «فشار حداکثری» می‌نویسد، ایرانی‌ها خود را در حال جنگ با آمریکا می‌بینند که باید مقابل براندازی، خرابکاری، جاسوسی، توطئه چینی، نفوذ مرزی و غیره بایستند.


نویسنده این مقاله با اشاره به قطع موقت اینترنت در ایران در دوران اغتشاشات می‌نویسد، ایران از جانب آمریکا و برخی متحدانش نظیر انگلیس، اسرائیل و عربستان هدف جنگ سایبری است و لذا جای تعجب ندارد که مقامات تهران در مدت شورش‌ها، اینترنت را قطع کردند.


راشاتودی با اشاره به نتایج دو نظرسنجی مشترک از ایرانی‌ها که بیشترشان از حکومت اسلامی اعلام حمایت کرده بودند، می‌افزاید با این نتایج می‌توان گفت که «انقلاب دوم» در افق ایران وجود ندارد و بین دولت و مردم نیز درخصوص مسایل کلی و مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی اختلاف ناگهانی جایگاهی ندارد. تحلیلگران خارجی می‌توانند تحولات داخل ایران را آن‌گونه که می‌خواهند توصیف کنند، اما تاکنون ایرانی‌ها هر بار امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح داده‌اند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    6 1
    این منبع ات ما رو کشته مشرق...
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    3 3
    کدوم امنیت کدوم ثبات.مرد حسابی یک شبه قیمت استراتژیک ترین کالا سه برابر شده...گاهی یک دولت فشل چنان تیشه به ریشه یک کشور میزنه که دشمن انگشت به دهان میمونه.بس کن مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس