کد خبر 1014343
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
ترامپ نمایه

دموکرات‌ها دو گزینه در برابر ترامپ قرار داده‌اند: شرکت در جلسه استیضاح یا پایان دادن به شکایت از تحقیقات. ترامپ تحقیقات پیرامون استیضاح خود را جانبدارانه و ناعادلانه می‌داند.

به گزارش مشرق، کنگره آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور را دعوت کرده که در جلسه استیضاحش شرکت کند.

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به دونالد ترامپ تا اول ماه دسامبر مهلت داده تا اعلام کند که حاضر است خود یا وکیلش در این جلسات شرکت کنند و از او خواسته که وکیلش را هم معرفی کند.

ترامپ از روز اول این تحقیقات را نادرست خوانده و آن را به پاپوش دوزی تشبیه کرده بود. مخالفت دولت با تحقیقات تا آنجا بود که جلوی شهادت دادن کارمندان رده بالای دولت را هم گرفتند.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: تنها ۲۵% مردم موافق استیضاح من هستند!

اولین جلسه استیضاح در کمیته قضایی چهارم دسامبر برگزار می‌شود. درست یک روز بعد از آنکه سه کمیته دیگر مجلس نمایندگان (اطلاعاتی، نظارتی و روابط خارجی) گزارش تحقیقات خود را منتشر کنند.

ترامپ یا وکلایش در صورت شرکت در جلسات امکان سوال پرسیدن از شاهدان را خواهند داشت. در خلال همین پرسش و پاسخ‌هاست که موافقان و البته مخالفان استیضاح فرصت پیدا می‌کنند روایت مورد نظرشان از ماجراها را جا بیاندازند.

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به مدت دو هفته جلسات گفت‌وشنود علنی با شاهدان برگزار کرد. پیش از آن هم جلساتی پشت درهای بسته داشتند. ترامپ و جمهوری‌خواهان هم‌پیمان او بارها از روند برگزاری جلسات شکایت کرده بودند.

آقای ندلر ابراز امیدواری کرده که آقای ترامپ «مثل روسای جمهوری پیش از خود» از این فرصت استفاده کرده و در جلسات شرکت کند.

پس از این دعوت بود که دونالد ترامپ عکسی عجیب از خود، در قامت یک بوکسور را در توئیتر منتشر کرد.

بسیاری انتشار این عکس را پاسخ ترامپ به کنگره و مبارزه طلبیدن نمایندگان استیضاح کننده دانسته اند!

مخالفان رئیس جمهور آمریکا معتقدند که او کمک‌های نظامی اختصاص داده شده به اوکراین را گرو گرفته بود تا اوکراین اعلام کند که می‌خواهد درباره فساد شرکتی تحقیق کند که پسر رقیب ترامپ، جو بایدن در آنجا مشغول به کار بوده است.

ترامپ در تماس تلفنی روز ۲۵ ژوئیه خود با رئیس جمهوری اوکراین، پرداخت کمک‌های نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به آن کشور را منوط به همکاری زلنسکی در پرونده قضایی علیه هانتر بایدن کرده بود.

بعد از جلساتی که در کمیته قضایی مجلس نمایندگان برگزار می‌شود، لوایح استیضاح رئیس جمهور آمریکا نوشته می‌شود و به رای گذاشته می‌شود. در صورتی که اکثریت نمایندگان مجلس به آن رای مثبت دهند، ترامپ استیضاح شده است.

در مرحله بعدی این لوایح مانند کیفرخواست دادستانی در دادگاهی که در سنا برگزار می‌شود، خوانده خواهد شد. در آن دادگاه، سناتورها هیئت منصفه را تشکیل می‌دهند و ریاست جلسه هم با قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا خواهد بود.

در صورتی که بیش از دو سوم از سناتورها، ترامپ را متهم بدانند، رئیس جمهور آمریکا از سمت خود کنار گذاشته می‌شود.

اتفاقی که در فضای سیاسی کنونی آمریکا به نظر ناممکن می‌رسد. جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا دست بالا را دارند و اگر قرار باشد ترامپ از سمتش کنار گذاشته شود، دست کم بیست نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه باید همراه با دموکرات‌ها رای به عدم کفایت رئیس جمهوری بدهند.

منبع: جام نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    8 5
    خدایا سرنوشت میلیونها انسان را بازیچه چه احمق مزخرفی قرار داده ای !!!
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    6 3
    رد داده
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    2 6
    با حکم دادگاه احضارش کردند، دعوتش نکردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس