ترامپ نمایه - کراپ‌شده

دادگاهی در آمریکا حکمی صادر کرده که به موجب آن نه تنها مقام‌های دولت ترامپ، بلکه شخص او هم از احضار برای شهادت در جلسات استیضاح، مصون نخواهند بود.

به گزارش مشرق، دادگاهی در آمریکا روز دوشنبه حکمی صادر کرده است که به صورت بالقوه حتی می‌تواند پای شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را هم به جلسات تحقیقات کنگره باز کند.

بیشتر بخوانید:

تاوان افشاگری «مرد سیبیلو»

ترامپ: تنها ۲۵% مردم موافق استیضاح من هستند!

همه شهود غایب پرونده استیضاح ترامپ

حکم دادگاه منطقه‌ای واشنگتن پس از آن صادر شد که «دونالد مک‌گان» مشاور سابق کاخ سفید در دولت ترامپ، در پاسخ به احضاریه کنگره برای ادای شهادت در روند تحقیقات استیضاح، از کمیته قضایی مجلس نمایندگان به دادگاه شکایت و عنوان کرد که بر اساس قانون الزامی به حضور در این جلسات ندارد.

با این حال، در حکم دادگاه عنوان شده است که «کسی بالاتر از قانون قرار ندارد» و هیچ‌یک از مقام‌های دولت آمریکا از جمله شخص رئیس‌جمهور از احضار برای همکاری با تحقیقات کنگره مصون نیستند.

در بخشی از این حکم بیش از ۱۰۰ صفحه‌ای، گفته شده است که هیچ مبنایی برای این ادعای کاخ سفید که مقام‌های دولتی «کاملا از پذیرش ادای شهادت در کنگره مصون هستند»، نیافته است. به موجب این حکم، مقام‌های کاخ سفید باید از احضاریه‌های کنگره تبعیت کنند، حتی اگر «رئیس‌جمهور به صراحت به این مقام‌ها دستور داده باشد که از آن پیروی نکنند.»

روزنامه «واشنگتن‌پست» این حکم را در چارچوب منازعات میان کنگره و دولت در زمینه تفکیک قوا، «تاریخی» توصیف کرده است.

شبکه «سی‌ان‌ان» هم در گزارش خود از این تصمیم با عنوان «حکمی بزرگ» و یک «پیروزی بزرگ برای دموکرات‌ها» یاد کرده که می‌تواند بر روند استیضاح «اثر مهمی» داشته باشد. «ارین برنت» خبرنگار این شبکه می‌گوید این حکم «در را برای آنکه رئیس‌جمهور ترامپ شخصا با ادای سوگند شهادت دهد، می‌گشاید.»

برنت می‌افزاید: «این می‌تواند دریچه‌های سیل را برای ورود دیگر شهود کلیدی تحقیقات استیضاح مرتبط با پرونده اوکراین، باز کند. از جمله "میک مولوینی" سرپرست کارکنان کاخ سفید، "مایک پامپئو" وزیر خارجه و "جان بولتون" مشاور سابق امنیتی ملی. همه آن‌ها را می‌توان مجبور [به ادای شهادت] کرد.»

در بخشی از حکم با استناد به حکمی که چند سال پیش در پرونده‌ای دیگر صادر شده، در مورد شخص ترامپ آمده است که «حتی در ارتباط با این مجادله که شخص رئیس‌جمهور از مصونیت کامل از ادای شهادت برخوردار است»، دادگاه به نتیجه‌ای مخالف این ادعا رسیده است. این حکم تصریح می‌کند که رئیس‌جمهور، «پادشاه نیست» و نمی‌تواند خود یا مقام‌های کاخ سفید را از تحقیقات مصون کند.

ترامپ متهم است که با ممانعت از انتقال کمک‌های امنیتی به اوکراین و همچنین خودداری از دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور، کی‌یف را تحت فشار قرار داده تا در مورد «جو بایدن» رقیب بالقوه‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، تحقیق کند.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد، با متهم کردن ترامپ به سوء استفاده از اختیاراتش، از اواخر تابستان روند استیضاح او را کلید زده است. ترامپ رسما مقام‌های کاخ سفید و دولت را از همکاری با این روند، منع کرده است. با وجود آنکه چند نفر از مقام‌های دولت از جمله «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا از این دستور سرپیچی کرده و با تحقیقات استیضاح همکاری کرده‌اند، اما اغلب مقام‌های ارشد دولت ترامپ از پیروی از احضاریه‌های کنگره خودداری کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس