کد خبر 1014147
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
دوومیدانی

ثبت نام نامزدهای برای رسیدن به صندلی ریاست رشته مادر در حالی به پایان رسید که مثل اکثر انتخابات فدراسیون های دیگر، مدیران زیادی از وزارت ورزش برای خدمت ورود کرده‌اند!

به گزارش مشرق، پایان مهلت قانونی ثبت نام کاندیداها در انتخابات فدراسیون دوومیدانی و ماراتن ۱۸ نفری علاقه مندان به نشستن بر صندلی ریاست این فدراسیون اگرچه بازار انتخابات را داغ می کند اما در صورت کم بودن ائتلاف ها کار برای اعضای مجمع دشوار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

احسان حدادی پاسخ هجمه ها علیه خود را داد

فدراسیون مادر دوومیدانی با ظرفیت های فراوان مدال آوری در بازی های آسیایی و المپیک تابستانی هرچند در طی سالهای گذشته به افتخاراتی هم رسیده است اما دامنه حواشی در آن بسیار گسترده تر از توفیقات بوده است. 

حال و در آستانه ورود به سال میلادی منتهی به المپیک ۱۸ نفر برای انتخابات فدراسیونی ثبت نام کرده اند که به ویژه در سالهای اخیر در مدیریت منابع انسانی و ورزشکارانش هم عاجز بوده است.

البته باید پذیرفت که حضور روسای پیشین فدراسیون و جمعی از خانواده این رشته، مدیران و کارمندان همیشه در صحنه وزارت ورزش و جوانان و حتی گزینه های نوظهور با فعالیت های مدیریتی خارج از حیطه ورزش بیش از آنکه به فضای رقابتی و هیجانی اشاره کند به شکسته شدن آرا منجر خواهد شد. گرچه همین حالا هم پیش بینی ها از کنار رفتن برخی کاندیداها به نفع دیگری حکایت دارد.

جستجوگران همیشگی صندلی ریاست/سرپرست، کاندیدا نشد
ماجرای تکراری اما واقعی، مدیران وزارت ورزش و جوانان و حتی کارمندان آن بسیار علاقه مند به ریاست در فدراسیون ها هستند. برای بسیاری از آنها تفاوتی ندارد رئیس فدراسیون کدام رشته ورزشی شوند، گاهی حتی شناخت چندانی نیز به آن رشته ندارند اما در پروسه ثبت نام در مجمع انتخاباتی پیش قدم هستند.

برخی با قول ریاست در چندین فدراسیون سرپرست شدند اما یا رای نیاوردند و یا با روی کار آمدن مهره قوی تر از گردونه رقابت خارج شدند. داستان در فدراسیون دوومیدانی تا حد زیادی تفاوت دارد. این بار بازی عوض شده است و سرپرست همانطور که خودش عنوان کرده بود برای شرکت در انتخابات ثبت نام نکرد. ظاهرا به ایرج عرب که مدت زیادی از جدایی اش از پرسپولیس نگذشته است وعده ای بالاتر از دوومیدانی داده اند.

افشین داوری و محمد شروین اسبقیان محتمل ترین گزینه های وزارت ورزش در انتخابات دوومیدانی هستند. گرچه داوری که سابقه ریاست در فدراسیون دوومیدانی را نیز دارد به تازگی از ماراتن سرپرستی و کاندیداتوری فدراسیون والیبال بیرون آمده و زمزمه هایی نیز از برخی اختلافات وی و چند مسئول در وزارتخانه به گوش می رسد اما نباید فراموش کنیم نقره المپیک ۲۰۱۲ احسان حدادی در زمان ریاست وی به دست آمد. البته جامعه دوومیدانی این را نیز از یاد نمی برند که داوری برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اندکی بعد از میانه راه ریاست استعفا داد و فدراسیون را رها کرد.

اسبقیان هم اکنون مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون های ورزشی است. این پست را مدتی بعد از سرپرستی در فدراسیون ژیمناستیک و شکست در انتخابات ریاست آن عهده دار شد. اسبقیان اگرچه سابقه مدیریتی زیادی در ورزش دارد اما اغلب در مجامع انتخاباتی ناکام می ماند. بسیاری از کارمندان وزارت ورزش و جوانان که در انتخابات شرکت کرده اند قصد کناره گیری از مجمع به نفع وی را دارند هرچند مشخص نیست این ائتلاف درون وزارتی کمکی به وی خواهد کرد یا خیر. هرچند برخی معتقدند احسان مهاجر شجاعی از قهرمانان سابق و کاندیدای پست ریاست نیز قصد دارد به نفع او کنار بکشد.

در این میان حضور حامد جولایی مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان کردستان در مجمع انتخاباتی فدراسیون دوومیدانی نیز در حد خود جالب است. گرچه وی خود از ورزشکاران سابق این رشته بوده است.

فیل هایی که یاد هندوستان افتاده است
جزیره ی دوومیدانی آشفته تر از هر زمان دیگری است. تاکنون تنها دو سهمیه المپیک کسب شده و جامعه ورزش و مسئولان با توجه به هزینه هایی که صرف ستاره المپیکی این رشته شده است از وی انتظار مدال در این آوردگاه را دارند.

در میان روسا و مدیران سابق دوومیدانی نام های حسین جلالی، مجید کیهانی، افشین داوری و محمدرضا کاظمی آشتیانی به چشم می خورد. 

جلالی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ ریاست فدراسیون را بر عهده داشت و به عقیده بسیاری اقدامات مثبتی در آن دوره در این ورزش مادر و پایه صورت گرفت. پررنگ ترین آن نخستین میزبانی آسیایی داخل سالن و ساخت پیست شماره ۲ دوومیدانی بود. به هرحال وی حمایت جمعی از خانواده دوومیدانی را همراه دارد هرچند در دوره گذشته ماراتن را به مجید کیهانی واگذار کرد.

کیهانی رئیس چهارسال اخیر فدراسیون دوومیدانی که فدراسیون نسبتا پر حاشیه ای را مدیریت کرد مجددا برای حضور در این رشته اعلام علاقه مندی کرده است. هرچند حضور حامیان مالی در دوومیدانی در دوران ریاست وی یکی از نقاط قوت فدراسیون بود اما در این مدت با انتقادات فراوانی روبه رو بود و شاید بزرگترین منتقد وی احسان حدادی باشد. ورزشکار برتر این رشته که مدتها مسیری جدا از فدراسیون داشت و سرانجام با وساطت کمیته ملی المپیک راضی به تعامل شد. با این وجود او فاصله چندانی برای نشستن روی صندلی ریاست ندارد.  

افشین داوری نیز بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ ریاست دوومیدانی را بر عهده داشت و هرچقدر در المپیک ۲۰۱۲ خوب نتیجه گرفت دوومیدانی کاران در بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ ضعیف و خارج از حد انتظار کار کردند. هرچند آقای رئیس پیش از پایان دوره چهارساله اش از ریاست استعفا داد.

قهرمانان سابق دوومیدانی کاندیدهای امروز
اگرچه شمار کاندیداهای از دل جامعه دوومیدانی در انتخابات این فدراسیون کم نیست اما هیچکدام از آنها به تنهایی دارای شانس زیادی نیست مگر اینکه با گزینه دیگری وارد ائتلاف شود. در این میان هم قهرمانان مطرح دوومیدانی مثل احسان مهاجرشجاعی دارنده مدال برنز بازی های آسیایی  و جعفر باباخانی دارنده مدال برنز رقابتهای۱۹۹۸ بانکوک  به چشم می خورد و هم افرادی که مدت زمان کمی در این رشته حضور داشتند.

حضور چهره ای جدید
نخستین فردی که برای شرکت در انتخابات دوومیدانی ثبت نام کرد کامبیز بابایی بود. چهره ای نسبتا جدید که علیرغم فعالیت مقطعی در کمیته ملی المپیک در بخش حقوقی  سابقه مدیریت در بخش هواپیمایی را نیز در کارنامه دارد. شنیده می شود وی حامیانی از بین مسئولان ورزشی و حتی مدیران کل تربیت بدنی سابق دارد هرچند مشخص نیست شانس ‌او در میان این تعداد از گزینه های باسابقه مرتبط در دوومیدانی تا چه اندازه است. 

برخی نیامدند
در میان آنها که ثبت نام نکردند هاشم صیامی در راس قرار دارد. وی که با جدیت قصد ثبت نام در انتخابات را داشت از این کار منصرف شد. هرچند صیامی مهره مجید کیهانی است و در صورت ثبت نام نیز به احتمال فراوان به نفع وی کناره گیری می کرد اما به نظر می رسد وی برای باقی ماندن در پست دبیری فدراسیون قید ثبت نام را زده است چراکه احتمالا در صورت ثبت نام با محدودیت هایی برای ادامه کار در فدراسیون مواجه می شد. با این وجود دبیر مجمع دوومیدانی گزینه ای از داخل وزارت ورزش است و بعید نیست مدتی بعد وی در بخش دبیری نیز تا زمان انتخابات جایگزین صیامی شود.

دومین غایب جمع کاندیداها مصطفی کریمی رئیس سابق فدراسیون دوومیدانی است که به علت بازنشستگی شرایط حضور در انتخابات را پیدا نکرد. هرچند زمزمه هایی از ثبت نام احتمالی سید حمید سجادی هم در انتخابات به گوش می رسید اما این اتفاق رخ نداد.

ائتلاف های پی در پی در انتظار مجمع انتخاباتی
بدون شک از میان این ۱۸ نفر بسیاری به نفع دیگری کنار می روند و دایره کاندیداهای اصلی کوچک و کوچک تر می شود. با توجه به حساسیت زمانی موجود این انتظار می رود تا انتخابات فدراسیون دوومیدانی هر چه زودتر برگزارشود و چهره رئیس جدید این ورزش مادر و المپیکی مشخص شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس