کد خبر 1012533
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
هاشمی طبا

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی می‌گوید فدراسیون فوتبال بخاطر باخت تیم ملی برابر عراق و بحرین و به خاطر توهین به سرود ملی و حواشی ویلموتس، علاوه بر بازی، پول، شرافت، و عراق ملی را باخته است.

به گزارش مشرق، سید مصطفی هاشمی‌طبا درباره ناکامی‌های تیم‌ملی فوتبال ایران در برابر بحرین و عراق و آنچه که مدیریت پراشتباه مسئولان فدراسیون فوتبال خواند گفت: عملکرد تیم ملی ناامیدکننده است. در بازی با بحرین و عراق چندین مسئله را با هم باختیم. در این دو دیدار، عرقِ ملی را باختیم. وقتی در بحرین و اردن، سرود ملی ایران نواخته شد، بازیکنان ما برخلاف عراقی‌ها سرود کشورشان را بسیار ضعیف خواندند. نحوه خواندن آن‌ها به شکلی بود که گویا دهان‌شان را به زور باز و بسته می‌کردند و بسیار بی‌انگیزه بودند.

بیشتر بخوانید:

آقای تاج! با بیانیه به جام جهانی نمی‌رویم

* می‌توانستیم زمین را ترک کنیم

وی به اهانت هواداران به سرود ملی ایران یادآور شد: بازیکنان ما در برابر اهانت هواداران به سرود ملی کشورشان، تماشاگر بودند و هیچ کاری نکردند. ما می‌توانستیم زمین را ترک کنیم. ما اکنون بازی را باختیم اما حداقل شرافت‌مان را نمی‌باختیم. باید می‌گفتیم تا زمانی که به سرود کشورمان احترام نگذارند، بازی نخواهیم کرد تا ساکت شوند.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی تاکید کرد: حیثیت ما در این دو دیدار کاملا خدشه‌دار شد و سرپرست و بازیکنان اقدامی نکردند. این موضوع به مسئله سرپرستی باز می‌گردد.

*پول، بازی و شرافت‌مان را باختیم

هاشمی‌طبا به حواشی ایجاد شده توسط مارک ویلموتس برای پرداخت مطالباتش قبل از بازی با عراق پرداخت و گفت: مربی‌ای که بگوید پول بدهید تا بیایم، موفق نمی‌شود. نمی‌خواستیم پول او را بخوریم. می‌توانست چند هفته یا ماه بعد پولش را بگیرد. اوچند روز قبل از بازی مهم با عراق گفت تا پولم را ندهید نمی‌آیم اما ما با التماس و فراهم کردن پول او را به ایران آوردیم. او سالانه بیش از یک میلیون دلار می‌گیرد اما برای کارش تعهد ندارد. ما پول، شرافت‌ و بازی را باختیم و بد بازی کردیم.

* تیم ملی آماده بازی و فداکاری نبود

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: در برابر عراق تیم ملی آماده بازی و فداکاری برای کشورش نبود. ما در ترکیب تیم ملی اشتباه کردیم. ویلموتس چه مقدار این تیم را می‌شناسد؟ او نیازمند مدیریت است.

وی با اشاره به دوران مربیگری بلاژویچ در تیم ملی ایران اشاره کرد و گفت: وقتی با عراق بازی داشتیم، صفایی‌فراهانی و بلاژویچ به دفترم آمدند و ما تهمیداتی را اندیشیدیم و با ترکیب بلاژویچ در عراق، به این تیم دو گل زدیم و روی اشتباه خودمان یک گل خوردیم. ما باید یک ترکیب مناسب را به کار می‌بردیم. تیم ملی این توان را دارد که عراق را در کشورش هم شکست دهد.

*کاش فقط شکست خورده بودیم

هاشمی‌طبا تاکید کرد: در دو مسابقه ملی، خیلی چیزها را از دست دادیم. کاش فقط شکست خورده بودیم. بعد از شکست، فدراسیون فوتبال عذرخواهی می‌کند، ویلموتس به ایران نمی‌آید و پولمان را هم از دست دادیم. در این شرایط که مشکل ارزی و ریالی داریم چرا باید پول را به مربی خارجی بدهیم که دلسوز نیست؟ چرا یک مربی ایرانی را انتخاب نکردند؟ مگر تیم ملی فوتبال ساحلی با مربی ایرانی قهرمان جهان (مسابقات بین قاره‌ای) نشد؟ وضعیت ناامید کننده است.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی درباره اینکه فدراسیون فوتبال در صورت بازی نکردن در برابر عراق و بحرین به علت اهانت به سرود ملی، متضرر می‌شد، گفت: ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم. نباید به مقدسات ملی ما اهانت شود. مگر به خاطر دفاع از حیثیت کشورمان ببازیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ مگر برد در یک بازی این‌قدر اهمیت دارد؟ فوقش بازی را می‌باختیم. وقتی برخورد منطقی داشته باشیم، مجبور می‌شوند به ما احترام بگذارند.

* برخی مسائل درک و احساس انسان از ملیت است

وی ادامه داد: برخی مسائل درک و احساس انسان از ملیت است. با این مسائل که رودربایستی نداریم. وقتی به ما اهانت می‌کنند، باید جوابش را هم بگیرند. از طرفی ما می‌دانستیم که در بازی با بحرین احتمال این اتفاقات وجود دارد. هیچ عکس العملی در برابر اهانت آن‌ها نداشتیم و فقط لبخند زدیم.

هاشمی‌طبا گفت: باید با خاطیان و مسئولان این ماجرا برخورد شود. این قدر بی‌تفاوتی از مقامات بالادستی در برابر مسئله ملی بعید است.

* صعود به جام جهانی در برابر شرف ملی بی‌ارزش است

او به جریمه مالی بحرین به خاطر اهانت به ایران اشاره کرد و افزود: مثلا ۲۰ هزار فرانک مبلغی برای بحرین نیست. باید خودمان با آن‌ها برخورد می‌کردیم تا جرات این کار را نداشته باشند. حتی در امان، پایتخت اردن هم باید به مسئول برگزای بازی می‌گفتیم که تا اتمام اهانت به سرود کشورمان، بازی نمی‌کنیم. شرف ملی ما در برابر اینکه احیانا به جام جهانی برویم، ارزش بسیار بالاتری دارد. نسبت به این مسئله واقعا گلایه دارم.

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان ارشد می‌توانند در برابر نتایج تیم ملی و مدیریت نادرست، از مسئولان فدراسیون فوتبال پاسخ بخواهند گفت: چرا نمی‌توانند؟ باید وزیر از تاج و فدراسیون توضیح بخواهد. با کسی شوخی نداریم. در برابر این قبیل مسائل نباید مماشات کرد.

*اگر در وزارت بودم، حضور بازیکن و مربی خارجی را ممنوع می‌کردم

هاشمی طبا اظهار کرد: اگر من در وزارت ورزش بودم، با شرایطی که داریم، عقد قرارداد با مربیان و بازیکنان خارجی را ممنوع می‌کردم. نباید برای پرداخت حقوق خارجی‌ها کاسه چه کنم، چه کنم دست بگیریم. مگر بازیکن و مربی خارجی چه اشکالی دارد. لیگ کشتی با ۱۴ کشتی‌گیر خارجی برگزار می‌شود که برای انجام ۴ مسابقه چند هزار دلار خواهند گرفت. مگر تخم دو زرده کرده‌اند؟ آن‌ها فقط برای دلال ها سودآور هستند.

او تاکید کرد: به نظرم روند ما خوب نیست چراکه آدم‌ها احساسات خود را نسبت به مسائل مختلف از دست داده‌اند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    2 0
    حاج رضایی، پیوس، مایلی کهن و ذوالفقارنسب بیایند توضیح بدهند
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    1 0
    فیفا چیکار کرد؟ ما باید هنگام توهین به سرود ملی زمین رو ترک می کردیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس