کد خبر 1012033
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
«آمد نیوز»حرفه‌ای با امکانات بیشتر!

«بی‌بی‌سی فارسی» مدام در برنامه‌ها و میان‌برنامه‌هایش ادعای حرفه‌ای بودن و صداقت در انتشار اخبار را مطرح می‌کند؛ تبلیغ می‌کند برای پاک‌دستی خودش. اما تا اتفاقی می‌افتد که نیتش آشکار می‌شود.

به گزارش مشرق، هرگاه در ایران اتفاقی رخ می‌دهد که خوشایند ضدانقلاب است و هر وقت اعتراض یا ناآرامی یا آشوبی رخ می‌دهد بی‌بی‌سی فارسی خوش‌خوشانش! می‌شود. موضوع، از تأمین خوراک خبری برای رسانه‌ای با دست‌های کوتاه شده در ایران فراتر است؛ نیاتی پشت خبرها و خبرسازی‌هاست.

از اول هفته، بی‌بی‌سی فارسی تقریباً همه خبرهای دنیا را نادیده می‌گیرد تا ناآرامی‌های ایران را پوشش دهد. فیلم و تصویر چندانی هم که به دستش نمی‌رسد، پس فقط می‌ماند تحلیل. کارشناسان مهمان و غیرمهمان می‌آیند و می‌روند و بساطی به راه افتاده از اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها و اما و اگرها؛ البته همه از راه دور. ولی مشکل اینجاست که وقتی مستندات نباشد کار نازل می‌شود و همه چیز در حد حدس و گمان باقی می‌ماند. بدتر آنکه وقت هم زیاد می‌آید و دیگر معلوم نیست چگونه باید روزی چند ساعت درباره اعتراضات ایران سخن گفت و برنامه پر کرد. به‌ویژه آنکه این روزها آنقدر دلواپس ایرانی‌ها شده‌اند که برنامه خبری زنده‌شان به‌جای ساعت ۱۷ از ساعت ۱۴ آغاز می‌شود!

چاره‌ای ندارد، از هر خبری که مستقیم از ایران آمده باشد، درست یا نادرست، استقبال می‌کند. کار به جایی می‌رسد که شنیده‌ها درباره اتفاقی در ایران را به‌عنوان «خبر فوری» زیرنویس می‌کند؛ در چنین شرایطی اگر کسی حرفی در حمایت از ناآرامی‌ها یا در مخالفت با طرح سهمیه‌بندی بنزین بزند که چه بهتر! خودش یک سرفصل خبری محسوب می‌شود و برایش میزگرد تشکیل می‌دهند!

بی‌بی‌سی فارسی آنقدر خوشحال است که کار حرفه‌ای را بوسیده‌ و کنار گذاشته‌ و با هیجان اخبار اعتراض‌های ایران را پوشش می‌دهد؛ بدون فیلم و عکس و مستندات. نمی‌توانند شعفشان از آشوب و اعتراض در ایران را پنهان کنند. کسی هم نیست که یادآوری کند که حمایت از تخریب و خشونت، کار یک رسانه حرفه‌ای و متشخص نیست و باید لااقل جلوی دوربین حفظ ظاهر کرد!

فقط خوشحالی نیست؛ ترویج خشونت هم هست. بی‌بی‌سی فارسی این روزها مهمان‌هایی دارد که مستقیم یا غیرمستقیم، آشکار یا پنهان و به‌وضوح یا زیرپوستی خشونت را ترویج می‌کنند.

وقتی برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی با تمام ادعای حرفه‌ای‌گری‌اش چنان شرایطی داشته باشد، دیگر از سایت اینترنتی و کانال تلگرامی‌اش چه انتظار. کانال تلگرامی‌اش یک «آمدنیوز» تمام‌عیار شده است برای خودش!

کانال بی‌بی‌سی فارسی این روزها آدرس می‌دهد که همین الان کجا شلوغ است یا کجا جو ملتهب است و احتمال شلوغی وجود دارد، بلکه در این آتش‌افروزی سهمی داشته باشد.

ظاهرا برای دریافت تصویر مستند، التماس هوادارانش را می‌کند اما کار به اصول اولیه خبری هم ندارد و حتی از قول منابع ناشناس، خبر رسمی منتشر می‌کند!

در این شرایط بی‌منبعی! کافی است یک آدم آشنایی در یک گوشه، حرفی زده باشد که پازل بی‌بی‌سی را تکمیل کند، فوری آن را پوشش می‌دهد.

گاهی از منابع ناشناس خبر می‌دهد که جو فلان بخش از شهر امنیتی است و این‌طوری نوعی تشویق ایجاد می‌کند برای تجمع و آشوب. معمولاً نیز نشانی مرکز شهر یا نقاط حساس امنیتی را می‌دهد.

کانال بی‌بی‌سی فارسی تلاش می‌کند به اعتراض‌ها رنگ و بوی بین‌المللی بدهد؛ هر جور شده. مدام از تجمعات چندنفری ضدانقلاب خارج‌نشین فیلم می‌گذارد. هرچند اخبار آنها هم انگشت‌شمار است.

در متن اخبار و گزارش‌ها نیز کلمات را معنادار به کار می‌برد. قتل و آتش زدن و بستن راه مردم و تهدید و چاقوکشی و... برایش نه آشوب است و نه تخریب، فقط از واژه «اعتراض» استفاده می‌کند.

اما همه تیرهایش که به سنگ خورد، باز هم سعی می‌کند زهرش را هر جور هست بریزد. خودجوش بودن تجمع مردمی علیه آشوب‌ها را زیر سؤال می‌برد و واژه «مردم» را به کار نمی‌برد. سعی می‌کند بازگشت آرامش به کشور را هم با رنگ و بویی سیاسی مطرح کند و مردم را چندتکه کند.

با این شرایط، به نظرتان «بی‌بی‌سی نیوز»! کارش را خوب انجام می‌دهد یا بد؟!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    بره بمیره. در پیت نیوز
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    35 5
    ان چیز که عیان است چه حاجت به بیان است
  • IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    50 11
    لعنت خدا و ملت ایران بر سربازان دجال و دشمنان حضرت صاحب العصر و الزمان بزودی نسل بی بی سی و همکاران و مزدوران و عمله های سفیانی با ظهور حضرت ولی امر عج الله تعالی فرجه الشریف از سراسر دنیا یرچیده خواهد شد نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین
  • IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    36 8
    بی بی سی حامی و پشتیبان برعندازان. بالاخره هر دو گروه جیره خوار آل سقوط هستند.
  • حسن IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    26 5
    من که خبری ندارم ولی بعضی دوستان میگن بی بی سی داره خودش رو خفه میکنه اینقدر مجبور شده هی با عوامل خودش مصاحبه کنه یه چند تا فیلم واسش بفرستید تا دق نکرده راه دوری نمیره در ضمن این اینترنت ما رو هم لطفا وصل کنید به خدا کارو زندگی داریم .....
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    31 6
    خاک توسرش کنن با این ژورنالبسم مسخره شون.بی بی30 احمق عامل بهایی ها شده وبه اصطلاح رسانه دولتی انگلیس از این بهتر نمیشه .
  • سید مهدی US ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    29 15
    خبرگزاری بی طرف و حرفه ای فقط مشرق.
  • مسعود IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    26 4
    این فرقه ی بهایی که توی انگلیس همگی در بی بی سی فارسی فعالیت میکنند.. اگر ازشون پاک دستی ببینیم، شفافیت.. و حقایت از همه ی جوانب... خودش جای شک و شبهه ایجاد میکند. ببخشید دلشون برای منو تو میسوزه که سالانه میلیون هاااا پند هزینه کنند که جو ایران رو خوب و گل و بلبل نشون بدن... که تفرقه ایجااد نکنن؟؟ خب جای شک نیست، آدمی که نون پاک خورده باشه.. مواضع این گروه ناپاک رو سعی میکنه نشنیده بگیره و ازشون بگذره
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    37 2
    انگلیس خبیث ملکه عجوزه
  • عمار IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    41 1
    رسانه های رسمی ایران منجمله صدا و سیما باید رویکرد اطلاع رسانی را بازنگری کنند. اکر اخبار درست از مجرای درست به اطلاع مخاطب نرسد؛ مخاطب منتظر نخواهد بود بلکه از راه های دیگری برای کسب خبر اقدام خواهد کرد که منجمله رجوع به اخبار بی بی سی یا امثال آن هست که طبیعی است اخبار درست و نادرست را به صورت حرفه ای کنار هم می چیند تا القای شبهه به مخاطبان هدف نماید. برای جلوگیری از این کار تنها راه بازنگری ارائه خبر رسانه های داخلی است چون دیگر اطلاع رسانی محدود نیست راه های بسیاری برای کسب خبر وجود دارد.
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    8 3
    بی خیال
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    23 7
    بی بی سی فارسی ملعون و خبیث تر از این حرفهاست. تروریستها را همیشه جای افراد معترض جا میزند.
  • صرفا جهت اطلاع IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    17 13
    اره بابا کارشو خوب انجام میده!مگه شما کارتون رو خوب انجام نمیدین؟ یا فارس
  • حمید IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    22 4
    به نظرم آمدنیوز وقتی برچیده شد، این ها بی نهایت ضربه خوردن. الان بی بی سی مجبور است جا پای اون رسانه ها بگذاره. و در این صورت اعتبار نداشته اش رو بیشتر از دست می ده.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    4 10
    مرگ بر استعمارگر پیر انگلیس
  • LB ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    0 0
    پس خدا رو شکر قراره به زودی رییس بی بی سی رو هم بکشونیم ایران؟
  • احمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    7 4
    پی پی سی هم بزودی توسط مردم فهیم ایران دفع خواهدشد
    • AU ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
      0 0
      منظورت دابليو سى بود
  • BE ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    0 0
    خبر فوری :مهناز افشار خواستار وصل مجدد اینترنت شد / زپرشک
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    1 4
    چرا دولت به بی بی سی اجازه فعالیت در ایران میده مگر اینکه دولت همکارش است
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    0 0
    ماشاللە بە خبرای شما خیلی درستە

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس