image-20191118144302-1.jpeg

اصلاح طلبان در سال‌های ۷۸ و ۸۸ تمام قد از فتنه گران دفاع کردند و حتی برخی فعالین اصلاح طلب از اعضای فعال در فتنه بوده و بعضا در کف خیابان نیز حضور داشتند.

سرویس سیاست مشرق- روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛  با «ویژه های مشرق» همراه شوید.

*******

**عبدی: فتنه ۷۸ مدنی‌ترین اعتراضات بود!

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«در اعتراضات تیر ۷۸ همه معترضان شناخته شده بودند. اسم و رسم داشتند. مسوولیت‌پذیر بودند. بدون خشونت و خواهان استیفای حق بودند. این اتفاق در دوره آزادی مطبوعات و بهار احزاب و اصلاحات رخ داد. مدنی‌ترین اعتراضات بود. ولی به رسمیت شناخته نشد و پاسخ مناسبی دریافت نکرد».

عبدی در ادامه نوشت:«در اعتراضات سال ۸۸ نیز بعد از خروج نیروهای شناسنامه‌دار است که جریان تند و فضا وارد فاز امنیتی می‌شود...نیروهای سیاسی بعد از ۸۸ به محاق رفتند و مطبوعات و رسانه‌های داخلی آزادی عمل کافی نداشتند...در اعتراضات دی ۹۶ نیز...جرقه را تندروهای اصولگرا در مشهد زدند، ولی آتش را در خرمن جامعه ایرانی انداختند...اکنون در فاصله کمتر از دو سال و این‌بار معترضان خشن‌تر و ناشناخته‌تر هستند و محکوم‌کنندگان هم سکوت کرده‌اند، زیرا از نظر منطقی دچار ابهام شده‌اند که چرا فقط باید خطاهای یک طرف را گوشزد کنند؟».

عبدی در یادداشت مذکور مدعی شده است که فتنه ۷۸ مدنی ترین اعتراضات بود و عوامل فتنه مسئولیت پذیر! بودند. وی همچنین به صورت تلویحی از فتنه ۸۸ نیز حمایت کرده است. این در حالی است که دو فتنه ۷۸ و ۸۸ اشتراکات زیادی با یکدیگر داشتند؛ تخریب اموال عمومی، مختل کردن کسب و کار مردم و ایجاد آشوب در کف خیابان، کشته سازی، هتک حرمت به مقدسات، ضرب و شتم افراد مذهبی و جسارت به بانوان محجبه، سردادن شعار علیه جمهوریت و اسلامیت نظام، حمایت رسانه های معاند و...از جمله این اشتراکات است.

اصلاح طلبان در سالهای ۷۸ و ۸۸ تمام قد از فتنه گران دفاع کردند و حتی برخی فعالین اصلاح طلب از اعضای فعال در فتنه بوده و بعضا در کف خیابان نیز حضور داشتند. نکته قابل توجه اینجاست که اقدامات فتنه گران در سال ۸۸ حمایت سران رژیم صهیونیستی را نیز در پی داشت.

** اگر دموکرات ها برگردند، برجام احیا می شود!

«عبدالرضا فرجی‌راد» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «با این که ایران به تدریج در حال بازگشت به نقطه صفر تعهدات فنی است، اروپا هنوز امید دارد که این توافق حفظ شود؛ چرا که کاندیداهای دموکرات گفته‌اند حتما به برجام بازخواهند گشت و با توجه به روند استیضاح دونالد ترامپ در آمریکا این امکان وجود دارد که جمهوری خواهان در انتخابات شکست بخورند. ایران وعده داده اگر اروپا یا آمریکا به تعهداتشان بازگردند خود نیز به تعهداتش بازمی‌گردد».

چندی پیش «حسین مرعشی» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود:«همین برجام به نظر من اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود. مثلاً مسائل بانکی ما با سرعت کندی حل می‌شد که می‌توانست خیلی بیشتر باشد و ما می‌توانستیم با توجه به ظرفیت‌های کشور، قراردادهای سرمایه‌گذاری بیشتری با سرعت بالاتر امضا کنیم».

اصلاح طلبان اینگونه وانمود می کنند که بی دستاوردی برجام به دلیل روی کارآمدن ترامپِ جمهوری خواه بوده است. این در حالی است که برجام از اولین روز اجرا در سال ۹۴ در دولت اوباما به صورت فاحش نقض شد.

اوباما در اولین روز اجرای برجام، تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد. در دولت اوباما قانون وضعیت اضطراری علیه ایران تمدید شد و قانون تحریمی آیسا و قانون محدودیت ویزا نیز تصویب شد. ترامپ در ادامه قانون تحریمی آیسا، قانون کاتسا ۲۰۱۷ را تصویب کرد و در ادامه قانون محدودیت ویزا، قانون مهاجرت را تصویب کرد. در حقیقت در دشمنی با مردم ایران هیچ تفاوتی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان وجود ندارد.

لازم به ذکر است که قطع رابطه ایران و آمریکا، آغاز جنگ تحمیلی، ترور دانشمندان هسته ای و شدیدترین تحریم های ضدایرانی همگی در دوران دموکرات ها رخ داده است.

** ارگان دولت: اگر طرح «تعیین مکان تجمعات اعتراضی» تصویب می شد،کار به اینجا نمی‌کشید!

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:«ترکیب اعتراضات و اغتشاشات اخیر، از چند جهت اتفاق مهمی بود که نیازمند توجه و دقت است...باید میان اغتشاش و اعتراض تفاوت گذاشت. به‌همان میزان که در مقابل تخریب باید برخورد کرد، باید حق اعتراض را به رسمیت شناخت. این دو رفتار دو روی یک سکه هستند. پس از اتفاقات سال ۹۶ این گزاره به‌طور جدی مطرح شد که حق اعتراض مسالمت‌آمیز و مدنی به رسمیت شناخته شود و زمینه‌های آن فراهم شود، چند هفته‌ای در این باره صحبت و سپس به فراموشی سپرده شد».

ارگان رسانه ای دولت با اشاره به طرح «تعیین مکان تجمعات اعتراضی» مدعی شده است که از سال ۹۶ تاکنون به این طرح توجه نشده است.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در سال ۹۶ در اعتراض به این رویکرد دولت و شورای شهر اصلاح طلب تهران نوشته بود:«لازم نیست ما به مردم بگوییم بروید فلان‌جا و فریاد بزنید، باید مشکلاتی که باعث می‌شوند مردم نیاز به فریاد زدن داشته باشند را کم کنیم. در حوادث اخیر آمارها نشان می‌دهد که اغلب دستگیرشدگان در رده سنی ۱۶ تا ۲۶ سال هستند، یعنی کسانی که نیاز به کار دارند، کسانی که نیاز به مشغولیت دارند. به مسوول عزیز در شورای شهر توصیه می‌کنم که به جای پیگیری محلی برای اعتراض، پول این پروژه را صرف این کنند که برای صد نفر از آن کسانی که نیاز به فریاد زدن دارند، کار پیدا کنند. کارگران را سر کار برگردانند، زمینه‌ای فراهم شود که پدران از فرزندان‌شان شرمنده نباشند و این عصبیت و سرخوردگی در خانواده کاهش پیدا کند».

کارشناسان معتقدند که اگر دولت پیش از سهمیه بندی و تغییر قیمت بنزین، ابتدا افکارعمومی را درباره تبعات مثبت این طرح قانع می کرد و پیش از افزایش قیمت بنزین، یارانه ها را واریز می کرد ، به احتمال قوی اتفاقات چند روز اخیر هیچگاه رخ نمی داد.

در روزهای گذشته «احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون موضع رهبر معظم انقلاب در خصوص وقایع اخیر گفته بود:«روز جمعه به هنگام ملاقات مسئولان نظام با رهبر انقلاب به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) آقای روحانی به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اطلاع می‌دهد که از شب گذشته افزایش قیمت بنزین اعمال شده است. رهبر انقلاب در پاسخ به رئیس جمهور می‌گویند، اگر می‌خواستید چنین کنید، چند روز زودتر یارانه‌ای را که به مردم وعده داده بودید، به حسابشان واریز می‌کردید. رهبر انقلاب در ادامه تاکید کرده‌اند که حالا هم ظرف یکی دو روز وجه مورد نظر را به حساب مردم واریز کنید».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    17 27
    اکنون تمرکز اشرار در چهار نقطه کشور است. اول غرب تهران با محوریت عمده بهاییان. دوم شیراز، صدرا و کازرون باز هم با محوریت بهاییان و آتئیستها. خوزستان با محورت الاحوازیه و وهابیون و اصفهان و نجف آباد با محوریت باند سید مهدی هاشمی معدوم.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      11 9
      اگر دست اصلاح طلبان تهوع آور از کشور کوتاه شود میدانی برای اشرار و ضدانقلاب و بهائیان و امثالهم نخواهد ماند تا ایان بتوانند به شرارت هایشان ادامه دهند!
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      9 6
      همين تحليل هاي شما به مملكت.....
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    21 17
    باید تعطیل بشن این روزنامه های مزدور آمریکا مخصوصا با این سرمقاله توجیه فتنه.تا کی باید باهاشون ماماشات کرد
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    29 20
    با محوریت عمده بهاییان است اغتشاشات
    • فرزاد IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      19 17
      زر نزن
    • محمد IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      13 15
      ۱۶:۱۳ مثلا چه .... میخوای بخوری بتمرگ سرجات
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      6 7
      بهاییان اغتشاشگر بی ادب
  • درست میشه IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    11 37
    تمام معضلات مملکت از هسته ای و موشکی و منطقه و FATF و پالرمو نشات میگیره که ان شاالله به زودی در برجام 2 حل و فصل میشه .
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      14 4
      این دقیقاً همان دروغ کثیفی است که زمان تحمیل برجام خسارت محض گفتید و کشور را وارد باتلاق مشکلات متعدد کردید لعنت خدا و مردم بر شما
    • DE ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      13 2
      ۱۵:۳۴تمام معضلات مملکت از هسته ای و موشکی و منطقه و FATF و پالرمو نشات میگیره که به زودی در برجام 2 حل میشه .// فقط یک معضل بزرگ برای همیشه میمونه اونهم نفهمی و خریت کدخدا پرستان و لیبرالها و نوکران غربه اون با برجام شماره چند حل میشه؟
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      7 1
      آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از برجام بعنوان اهرم فشار بر ایران یاد کرده است.
    • احمد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      2 1
      باشه حرفت رو زدی. حالا برگرد برو تو سوراخت.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    23 11
    خدایا افساد طلبان را نابود بفرما.
  • SE ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    9 2
    امثال عباس عبدی ها خودشان با عوامل ضد انقلاب مرتبط هستند
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    10 2
    کار این اصلاح طلبان هم میتونه باشه .. اقای حجاریان گفته بود میاییم جنگ خیابانی
  • رضا IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    8 10
    جناب مشرق : چرا امانت رو رعايت نميكنيد ، مقاله عبدى يك مخاطب خاص داشت و چند استدلال مهم كه همه رو سانسور كرديد ، بهرحال جان كلام او كاملا درست و منطقى است، مگر اينكه شما بخواهيد به دلخواه خودتان ببينيد و بشنويد .
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      10 1
      برای من که آشوبهای 78 را دقیقا به خاطر دارم جرفهای عبدی یک مشت دروغ بیشتر نیستند. دانشجویان زامبی سه ترم مشروطی داشتند همین کارهای امروز اغتشاشگران را می کردند. منتها به اندازه اینها کاربلد و آموزش دیده نبودند.
  • رضا IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    4 4
    سلام مشرق جان با وجود احزاب و نهادهای مدنی شناسنامه دار و مستقل حرکتهای خشونت آمیز بسیار کاهش میابد زیرا اعتراضات از مجرای انها و بصورن معقول بیان میشود و اوباش فرصت خودنمایی پیدا نمی کنند
  • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    2 0
    عبدی تو کی آدم می شی ؟ عمرت رفت!!!
  • محمد IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    0 0
    این ها اصلاح طلب نیسند بلکه یک مشت آدم ها خائن به کشور هستند مردم باید آگاه باشند به این فتنه گران وکسانیکه مرز خود با اینها مشخص نمی کنند رای ندهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس