غلامرضا انصاری

یک فعال اصلاح‌طلب تأکید کرد: چوب گرانی بنزین را روحانی و مدافعان وی می‌خورند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

انتقاد یک روزنامه اصلاح‌طلب از «بی‌تفاوتی»!

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی در تیتری کوتاه در صفحه اول شماره یکشنبه گذشته خود نوشت: «بی‌تفاوتی بدتر از تحریم»!

در متن مربوط به این تیتر پر کنایه اما حتی یک کلمه‌ی بی‌تفاوتی هم وجود ندارد و مخاطب با گزارشی کوتاه پیرامون FATF و انتقاد از عدم تصویب لوایح آن در ایران مواجه می‌شود. [۱]

*کلمه یا هشتگ "بی‌تفاوتی"، یکی از هشتگ‌های پر تکرار برخی شبکه‌های اجتماعی در روزهای اعلام تصمیم دولت برای گرانی بنزین و شکل‌گیری چند اغتشاش در کشور بود.

کلمه‌ای با این محتوا که مردمی که با اشرار و اغتشاشگران همراه نمی‌شوند باید شماتت شوند و رفتار آنها به بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت خود و دیگران معنی شود!

ما قضاوت درباره این تیتر عجیب، محتوای گزارش مربوط به آن و این همانی ظاهری این تیتر با اصرار عوامل برانداز و شرارت را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

برخی محافل تحلیلی از مدت‌ها قبل تأکید داشتند که رسانه‌های اصلاح‌طلب نقش ویژه‌ای در پیشبرد راهبرد جریان سیاسی خاص برای ایجاد «فتنه اقتصادی» و انکسار ذهنی مردم ایفا می‌کنند.

تحلیلی که عملکرد عجیب دولت برآمده از اصلاح‌طلبان در ماجرای تصمیم گران‌سازی بنزین بر عمق بدبینی‌های آن افزود...

***

انصاری:

چوب گرانی بنزین را روحانی و مدافعان وی می‌خورند

غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در بخشی از یک مصاحبه تفصیلی با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در اشاره به اصرار دولت برای گران‌سازی بنزین گفته است: به هر صورت این مساله (گران‌شدن بنزین) توسط دولت اعلام شده و مجری طرح نیز دولت است از این رو مشخصا دولت هدف حملات و هجمه‌هاست. مشکلات کشور بخشی خارجی و بخش دیگر داخلی است. بخش خارجی معطوف به محاصره شدید و عمیق اقتصادی است که آمریکا و اذنابش برای ما ایجاد کرده و بخش داخلی آن نیز ناکارآمدی و فشل‌بودن سیستم اجرایی است.

او می‌افزاید: آقای روحانی باید اعلام کند که چند درصد از کارگزاران دولت برنامه‌های وی را قبول دارند و در انتخابات به او رای داده‌اند. برخی که امروز باید مدافع دولت باشند در مقابل دولتند. با چنین پشتوانه و پس‌زمینه از مدیران سطوح بالا و میانی دولت، چه کسی می‌خواهد از دولت حمایت کند؟ چوب این قضیه را آقای روحانی و مدافعان وی می‌خورند که رای سال ۹۲ و ۹۶ را برای او اخذ کردند.

انصاری تأکید می‌کند: هیچ توجیه و تفسیری نمی‌توان برای این وضعیت داشت و باید خود آقای روحانی و دست‌اندرکاران و تصمیم‌سازان دولت در این ارتباط اظهارنظر کنند.[۲]

*صحبت‌های درست انصاری در حالی است که رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه در روزهای اعلام خبر گرانی بنزین تأکید کردند که این تصمیم دولت نیست، این تصمیم نظام است و تصمیم گران‌سازی بنزین با تأیید رهبر انقلاب بوده است!

سخنانی عجیب و فرصت‌طلبانه که البته با سخنان روز یکشنبه گذشته رهبر انقلاب مشخص شد که مسئله به هیچ‌وجه دستور یا خواسته ایشان نبوده است. [۳]

البته بایستی اشاره کرد که اصلاح قیمت بنزین در اصل خود یک تصمیم صحیح است که سال‌ها قبل بایستی اجرا می‌شود اما مسئله برای آقای روحانی و حامیان اصلاح‌طلب او از آنجا آغاز می‌شود که این تصمیم را عامدانه یا از روی سهو ولی بدون پیوست‌ها و الزامات عقلانی لازم انجام دادند.

پیوست‌هایی معقول مثل اقتراح قبل از اجرا، مشارکت دادن مردم، تشریح کامل طرح‌های تشویقی، پرداخت یارانه وعده داده شده قبل از اجرای طرح، جلوگیری از شیب یکباره قیمتی و ارائه مکانیزم‌های لازم برای نظارت بر قیمت‌ها که البته دولت محترم نه تنها در ماجرای گرانی بنزین هیچکدام از این اقدامات را انجام نداد بلکه حتی در مورد مهمی مثل نظارت بر قیمت‌ها نیز صراحتا اعلام داشته است که در این باره تأملاتی دارد! [۴]

باشد که بعد از این شاهد اقدامات مطلوب دولت در این زمینه باشیم...

***

روحانی گفت بی‌مایه فطیر است؛ نشنیدیم، بنزین گران شد!

با اینکه گفته می‌شود تصمیم و اصرار دولت آقای روحانی برای گران‌سازی یک‌شبه بنزین؛ دچار اجرای خلق‌الساعه بوده و هیچ پیوست اطلاع‌رسانی در قبال آن وجود نداشته است اما نگاهی به سخنان رئیس‌جمهور در سفر استانی اخیر او نشان می‌دهد که اتفاقا آقای روحانی پیام‌های مهمی را در همین باره مخابره کرده است.

این رئیس‌جمهور روحانی بود که در نشست شورای اداری استان کرمان با اشاره به اخلال تحریم‌ها در صدور نفت و کاهش درآمدهای نفتی ایران گفته بود: شما بگویید از اول انقلاب تا الان کی بوده است که ما برای فروش نفت و حرکت کشتی ها نفتکش مشکل داشته باشیم؟ یک بار در جنگ تحمیلی بعثی‌ها علیه ایران در سال ۶۴ دوهفته نفت ما قطع شد آن هم به خاطر این بود که خارک دچار بمباران شد و دیگر هم تا آخر جنگ تکرار نشد.

او همچنین با کنایه تصریح می‌کند: یک نفر ناآشنا به بودجه می‌گوید خب نفت نفروشیم و بعداً می فروشیم؛ اشکال ندارد، همه معادن و منابعی که استفاده می کنیم درش را ببندیم و بعدها استفاده کنید. زمین کشاورزی -را- هم می توان مهر و موم کرد و بعدها کاشت کنیم و گازی را هم که به مردم می‌دهیم ببندیم و بعداَ استفاده کنیم!

به گزارش مشرق، روحانی می‌گوید: وقتی امروز کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می‌شود، چگونه باید کشور را اداره کنیم؟ ما بودجه سالیانه‌مان حدوداً ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است، البته امسال این رقم امسال کمی از این بالاتر هم می‌رود. دولت ۴۵۰ هزار میلیارد برای حل مشکلاتی مثل حقوق بازنشستگان، معلمان، کارمندان و حل مشکل معلولین خدمات می‌دهد. در این شرایط ما دو نیاز داریم اول نیاز به ریال داریم برای اینکه کشور را اداره کنیم. این ۴۵۰ هزار میلیارد از کجا به دست می‌آید؟

رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان می‌افزاید: این که می‌گویند دولت باید این کار را بکند چرا کار نکرد؟ و چرا این کار را با تأخیر انجام داد؟ «بی مایه فطیر است» بدون پول نمی‌توان کار کرد؛ چقدر می‌توانیم مالیات بگیریم. [۵]

*متأسفانه این بخش از صحبت‌های رئیس‌جمهور هرگز مورد توجه و اقتراح خواص و رسانه‌های کشور قرار نگرفت و صحبت‌هایی که پیش‌زمینه یکی از مهمترین تصمیمات دولت حسن روحانی محسوب می‌شد اما هرگز در گوش مؤذنان جامعه شنیده نشد.

این صحبت‌های رئیس‌جمهور در میزانی از اهمیت قرار داشت که برخی آنرا حاوی یک پیام به حاکمیت ارزیابی کردند... پیامی که می‌گوید با اوضاع موجود نمی‌توانم به کار ادامه دهم و نیاز به منابع جدید درآمدی دارم!

منابع جدیدی که بار بخشی از طرح‌های دولت مثل اعطای یارانه‌های جدید به مردم را قرار است به دوش بکشند.

صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر "بی‌مایه فطیر است"! همچنین در حالی است که صدها گفته از مسئولان بلندپایه دولتی وجود دارد که تأکید دارند اتکای بودجه دولت به نفت به حدود ۳۰ درصد رسیده و درآمدهای مالیاتی دولت نیز به بیش از ۲ و حتی ۳ برابر درآمد صادرات نفت (در بیشترین حالت) دست یافته است. [۶]

***

۱_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۷۶۰۹۱

۲_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۷۶۰۹۴

۳_mshrgh.ir/۱۰۱۰۷۷۱

۴_mshrgh.ir/۹۵۶۱۵۶

۵_mshrgh.ir/۱۰۰۹۴۳۸

۶_ mshrgh.ir/۱۰۰۹۴۳۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    24 1
    واقعا نشنیدیم و انتقاد نکردیم
    • محمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      22 2
      چرا دیر طرح موضوع می کنید؟ بخدا می شود همه ملت را دور طرح درخواست ها بحق از دولت جمع کنید. و جامعه جولانگاه ارزال و اوباش نباشد، حضرت آقای چندین ماه پیش موضوع مطالبه گری را مطرح کردند؟ فقط باید پایدار بود تا به مقصد رسید.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      42 2
      روحانی چوب برجام نافرجام و اعتماد به کدخدا را می خورد دلار 19 هزار تومانی و گوشت 120 هزار تومانی و برنج 25 هزار تومانی و بنزین 3 هزار تومانی گلابی برجام است.
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      3 1
      نوکران کدخدا و غرب پرستها با ادعای سیب و گلابی هدیه غربی ها برای مردم گرانی را به ارمغان آورده اند.
  • عباس IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    37 2
    این جماعت هم که فقط دنبال انتخابات هستند. فقط منتظر هستند بادی بوزد و تحلیل کنند که در انتخابات تاثیری میگذارد یا نه؟
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    38 3
    بنزین گرونتر فقیر فقیرتر می شه روحانی دقت کن تورا خدا
  • سید IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    44 4
    روحانی و دولت و بخش بزرگی از نمایندگان مجلس را اصلاح طلبان تهوع آور و حامیانشان بر سر کار آوردند و اکنون که ندانم کاری ها و خرابکاری هایش برملا شده است، همین حامیان نادان در مقام طلبکار و معترض اقدام به آشوب و جنجال و بلوا و فتنه کرده اند
  • مهدی ترابی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    56 0
    چرا آنطور که دنبال محاکمه ارازل و اوباش هستید دنبال محاکمه مدیران بی کفایتی که به سرمایه ملت آسیب می رسانند نیستید؟ حتی یک خط مطلب؟
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      19 1
      روحانی خیلی بی ندبیری. قرار بود اقتصاد رو از وابستگی به نفت نجات بدی و لی هیچ کاری نکردی بیسواد.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    44 11
    خمینی کجایی که با پشتوانه این ملت بزنی تو دهن این دولت که همه رو به جون هم انداخته
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    39 0
    حرف ما این است اگر کارت سوخت خوب است چرا سال 92 انرا تعطیل کردید اگر بد بود چرا دوباره انرا احیا کردید تا کی ملت باید از بابت مدیران بی کفایت ضرر بده ایا نباید قوه قضاییه به پرونده این وزیر ورود کند ایا نباید مسببین اصلی دلار محاکمه شوند
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    20 0
    ب گفته روحنی روزانه ۱۰۲میلیون لیتر بنزین تولید میکنیم و ۹۶میلیون لیتر مصرف باز ب گفته ایشان میتوانیم مازاد مصرف داخلی را ب قیمت ۵تا ۶هزار تومان صادر کنیم شما فرض کنید که با اجرای گرانی بنزین ۵۰درصد (یا هر مقداری) صرفه جویی شد مقدار حدودی میشود ۵۰میلیون لیتر که مابه التفاوت قیمت فروش برای صادرات با حداقل قیمت میشود ۲۰۰میلیارد تومان در روز که در ماه میشود ۶هزار میلیار که برای سرانه ۶۰میلیونی میشود هرنفر ۱۰۰هزار تومان حساب کردنش خیلی ساده س ب روشهای مختلف میشه حساب کرد و هرطور حساب کنی مبلغ بدست اومده خیلی بیشتر از اونچیزیه که آقای رییس جمهور فرمودند و تاکید کردند که ریالی ب خزانه نمیرود و همه بین مردم تقسیم میشود آقای رییس جمهور, شما حساب بلد نیستی یا فکر میکنی مردم بلد نیستند؟؟!
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      4 6
      شما هم اشتباه حساب کردی.20 تا 25 درصد صرفه جویی شده.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    9 1
    برادرم اگر نظر من قابل انتشار نبود, لااقل ی طوری به مسولین وزارت نفت یا رییس جمهور بگین که مردم حساب دودوتا چارتا رو بلدن و دروغ اعتبار انسان رو ازبین میبره
  • علی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    10 4
    درد ما بی کفایتی و نالایقی دولتمردان بوده ودهست. و هرچه حرف بزنند اب در هاون کوبیدن می باشد و مردم حرف آنها را باور نمی کنند. و اینگونه شد که ارازل و اوباش بستر خرابکاری برایشان مهیا شد و داریم به سوی نا امنی میرویم. میگوید اجناس گران نمیشود مگه نسبت به پارسال همچیز ۴ برابر نشد، وقتی سابقه خراب باشه، حالا بشین بگو یارارنه رو میکنم ۲۰۰ تومن. رهبر عزیز چند بار گوشزد کرد حتی به شخص رییس جمهور. و متاسفانه پیرو حضرت نبودن نتیجش اینه. خدا عاقبتمون را بخیر کند و اقای دکتر روحانی را سر به راه
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    26 0
    چرا روحانی که اینقدر به رفروندم و همپرسی علاقه داره برای بنزین از مردم نظر نخواست؟
    • محسن IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      2 0
      بالاخره از نظر شماها رفراندوم خوبه یا بد؟!
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    6 0
    چوب گرانی بنزین را فقط مردم طبقه متوسط و پایین میخورن و بس وگرنه پولداره که هر روز چاق تر و پولدارتر میشه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    10 0
    روحانی ودارودستش پشت گوششون رو دیدن رای هم میبیند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس