کد خبر 101090
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹

به گزارش مشرق به نقل از تاریخ ایرانی، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی و امام جمعه موقت تهران سوم اسفندماه امسال ۸۵ ساله می‌شود. عکس پیش رو مربوط به نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری است. در این تصویر آیت‌الله جنتی نماینده وقت مردم خوزستان در مجلس خبرگان در کنار آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی نماینده مردم یزد در این مجلس دیده می‌شود.

آیت‌الله شیخ احمد جنتی لادانی در سوم اسفندماه سال ۱۳۰۵ در روستای لادان از بلوک ماربین واقع در سه کیلومتری غرب اصفهان متولد شد. پدرش ملاهاشم لادانی از روحانیون بنام منطقه خود بود. شیخ احمد تنها فرزند خانواده بود اما با این حال خانواده او با مشکلات عدیده مالی مواجه بودند و زندگی به سختی می‌گذشت.



در زادگاه او مدرسه‌ای‌ وجود نداشت‌، اینچنین بود که به‌ مکتب‌خانه‌ رفت‌ و خود، اندکی‌ از دروس‌ جدید را خواند و بعد‌ها در قم‌، مقداری‌ زبان‌ انگلیسی‌ فرا گرفت‌. او دورۀ‌ ادبیات‌ عرب‌ و مقدمات‌ سطح‌ را تا سال‌ ۱۳۲۴ در حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ خواند. دوران‌ نوجوانی‌ او با اختناق‌ رضاخانی‌ همراه‌ بود. او درباره آن دوران می‌گوید: «حدود ۱۵ سال از عمرم را در زمان اختناق رضاخانی گذراندم، زمانی که لباس روحانی ممنوع شد و حتی لباس‌های سنتی و عمامه‌ها را بر می‌داشتند، کلاه‌های نمدی را پاره می‌کردند، به قبا و عبا ایراد می‌گرفتند، کت و شلوار تا حدی اجباری شده بود، مخصوصا برای کارکنان دولت، کشف حجاب اجباری بود حتی در روستای ما زنان جرأت نداشتند با آن چادرهای محلی ضخیم به نام چاپپ بیرون بیایند... مدارس دینی بعضی تعطیل و بعضی تبدیل به دبستان و امثال آن شده بود، بعضی طلاب و روحانیون برای همین، تغییر هویت دادند و بعضی به عسرت گذراندند، مجالس روضه تعطیل شده بود، اندکی هم که مانده بودند احساس حقارت می‌کردند، امیدی به آینده نداشتند، مساجد خلوت شده بود؛ غرب، کعبه آمال شده بود، پیشرفت‌های علمی و صنعتی همه مردم را با احساس حقارت و غرب‌زدگی مواجه کرده بود، روزی را هم دیدم که نیروهای متفقین در شهر اصفهان کنترل شهر را به عهده گرفته بودند و سر چهارراه‌ها ایستاده بودند، هزار شکر که آن دوران و دوران پس از آن گذشت.»

او پس‌ از تکمیل‌ مقدمات‌ و طی‌ کردن‌ برخی‌ از دروس‌ سطح‌، به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت. با ورود به‌ قم‌ به‌ تکمیل‌ دروس‌ دورۀ سطح‌ پرداخت‌ و در درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ همچون‌ آیت‌الله‌العظمی‌ بروجردی، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی‌ و امام‌ خمینی‌ شرکت‌ می‌کرد‌.

آیت‌الله جنتی‌ در دوران‌ تحصیل‌ خود با افرادی‌ چون‌ شهید سعیدی‌، شیخ‌ محسن‌ حرم‌پناهی‌، شهید مفتح‌، سیدکرامت‌الله‌ ملک‌‌حسینی‌، شیخ‌ ابوالقاسم‌ خزعلی‌ و شیخ‌ محمدعلی‌ موحدی‌ کرمانی‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ می‌پرداخت‌ و با بزرگانی‌ چون‌ شهید بهشتی‌، شهید قدوسی‌، آیت‌الله مصباح‌ یزدی‌، آیت‌الله سبحانی‌، آیت‌الله مشکینی‌ و آیت‌الله امینی‌ هم رابطۀ‌ دوستانه‌ و مصاحبت‌ داشت‌.



آیت‌الله جنتی‌ پس از پایان تحصیلات مدت‌ چهارده‌ سال‌ در مدرسۀ‌ علمیه‌ حقانی‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ دورۀ‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخت و برخی‌ از کتب‌ حدیث‌ از جمله‌ «اثبات‌ الهدایه»، «ایقاظ‌ الهجعه»، «تحف‌العقول» و «المواعظ‌ العددیه» را ترجمه کرد.

او در کنار فعالیت‌های علمی حضور پررنگی هم در فعالیت‌های سیاسی داشت. پیش‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در بسیاری از سخنرانی‌ها، اجتماعات‌ عمومی‌ و جلسات‌ خصوصی‌ به افشای رژیم پهلوی پرداخت‌. جنتی با عضویت‌ در جامعۀ‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، به‌ برنامه‌ریزی‌ هماهنگ‌ برای‌ برپایی‌ راهپیمایی‌ها، نوشتن‌ اعلامیه‌ها و ارتباط‌ با دیگر مراکز مرتبط‌ با نهضت‌ امام‌ خمینی‌ ـ همانند جامعه‌ روحانیت‌ مبارز ـ می‌پرداخت‌.

او سه‌ بار به‌ زندان‌ رفت‌ و مجموعاً سه‌ ماه‌ زندانی‌ شد و یک‌ بار هم‌ دستگیر و به‌ مدت‌ سه‌ سال‌ به‌ اسدآباد همدان‌ تبعید شد.

فعالیت‌های‌ سیاسی او‌ پس‌ از انقلاب‌ با قبول مسئولیت‌های گوناگون در نظام تازه ادامه‌ یافت‌. نخستین‌ مسؤولیت‌ آیت‌الله جنتی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ در استان‌های خوزستان و تهران بود.

از مسؤولیت‌های‌ مهم‌ آیت‌الله جنتی در سال‌های بعد عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ بود. او در طول‌ عمر ۳۲ ساله‌ این‌ نهاد تا امروز به عنوان عضو فقها و دبیر این شورا به فعالیت مشغول بوده است.



دبیری‌ شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، نمایندگی‌ امام‌ و رهبری‌ در اتحادیۀ‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانش‌ آموزان، عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ با حکم‌ امام‌ و رهبری‌، دبیری‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌، امامت‌ جمعۀ‌ موقت‌ قم‌، کرمانشاه‌ و تهران‌، عضویت‌ در شورای‌ پشتیبانی‌ جنگ‌، مدیریت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌، نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ در دورۀ‌ اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دورۀ‌ سوم‌ از استان‌ تهران‌، عضویت‌ در هیأت‌ تحقیق‌ مجلس‌ خبرگان‌، عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌، عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌، عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با حکم‌ رهبری‌، عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ خارجی‌ با حکم‌ رهبری‌، مسوؤلیت‌ ستاد احیای‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر، عضویت‌ در کمیسیون‌ صدا و سیما به‌ عنوان‌ نائب‌ رئیس‌ از دیگر مسئولیت‌های او در سال‌های پس از انقلاب است.

آیت‌الله احمد جنتی‌ هم‌ اکنون‌ عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌ و امام‌ جمعۀ‌ موقت‌ تهران‌ است‌ و برخی‌ دیگر از مسؤولیت‌های‌ فوق را نیز به‌ عهده‌ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نادی منادی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
    0 0
    انشا....همیشه پاینده و سرحال و قبراق باشه
  • س ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
    0 0
    خدا قوت مالک اشتر خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس