کد خبر 1010295
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
دیابت نمایه

مدیرعامل انجمن دیابت ایران، با عنوان این مطلب که سن مهم ترین عامل خطر ابتلا به دیابت است، گفت: ۵ میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش مشرق، کامران نیکوسخن، در  روز جهانی دیابت، افزود: ۱۴ نوامبر (بیست و سوم آبان) به مناسبت روز تولد کاشف انسولین روز جهانی دیابت نامگذاری شده  است که در کشور ما بر اساس تصمیماتی که وزارت بهداشت گرفته است هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید:

آمار مبتلایان به دیابت در جهان و ایران

فواید چای سبز در پیشگیری از سرطان و دیابت

وی ادامه داد: حدود ۵ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند که البته طبق تحقیقات جهانی نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند و به یقین آمار مبتلایان بسیار بیشتر از این است.

نیکو سخن گفت: بسیاری از افراد جامعه، دیابت را تنها به عنوان یک بیماری ساده اختلال در قند خون می شناسند که فرد می تواند پس از ابتلا به آن تا آخر عمر از طریق مصرف قرص های کاهنده قند خون و در نوع شدیدترش تزریق انسولین به زندگی عادی ادامه دهد. اما واقعیت این است که وجود اختلال در قند خون تنها یک بیماری ساده نیست بلکه در صورت عدم شناسایی و مراقبت می تواند منشا بسیاری از بیماری های غیرواگیر شده و بسیاری از اعضای مهم و اساسی بدن از جمله قلب، کلیه و چشم ها را از بین ببرد.

وی افزود: سن افراد یکی از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت است و توصیه می‌شود افراد بالای ۴۵ سال از لحاظ دیابت غربالگری شوند و آزمایش قند انجام دهند، درصورتی که مشکلی نداشتند باید هر ۳ سال یکبار این آزمایش را تکرار کنند.

نیکوسخن گفت: عدم کسب دانش وآگاهی کم دررابطه با بیماری مزمنی چون دیابت مشکلی رایج در بین افراد مبتلا به این بیماری است. این امر می تواند منجر به عوارض جدی در بیماران گردد و هزینه های سنگینی رابه نظام سلامت تحمیل نماید. بنابراین ضروری است که کارکنان بهداشتی از روش های موثر انتقال اطلاعات برای این افراد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اضافه وزن، سابقه خانوادگی و کم تحرکی از دیگر عوامل مهم ابتلا به دیابت هستند که متأسفانه در برخی استان‌ها این موارد بسیار بیشتر به چشم می‌خورد.

نیکو سخن افزود: مصرف شیرینی جات ما را به دیابت مبتلا نمی‌کند بلکه این اضافه وزن است که نقش اصلی را دارد به طوریکه هر یک کیلوگرم اضافه وزن، ۵ درصد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: برخلاف گذشته که فقط افراد مسن به بیماری دیابت مبتلا می شدند، امروز به دلیل شیوه زندگی و تغذیه ای دیابت دیگر متعلق به یک سن و سال نیست و حتی کودکان و نوجوانان نیز به آن مبتلا می شوند .

مدیرعامل انجمن دیابت ایران، گفت: دهکده دیابت به عنوان نماد و سمبل در جهت افزایش آگاهی مردم به صورت سیار در پارک لاله با همکاری وزارت بهداشت و شهرداری تهران دائر شده که افزایش آگاهی مردم در مورد این بیماری بسیار مهم است.

نیکو سخن اظهار داشت: همه مردم باید در مورد دیابت و عوارض آن آگاهی پیدا کنند زیرا آمار جهانی نشان می دهد اکنون حدود ۴۶۵ میلیون نفر این بیماری را دارند و در کشور ما نیز ۱۱ درصد جمعیت بالغ مبتلا به دیابت هستند.

وی خاطر نشان کرد: در دهکده دیابت قند خون، فشارخون و اسکن کف پای همه مردم به صورت رایگان انجام می شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    4 3
    برای قند خون یک دارو به نام گلوریپا اومد که زیاد موثر نبود آیا در دهکده دیابت میتونن بیماران رو راهنمایی بکنند
  • موسی IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    2 5
    لطفل روش کنترل راطی 24ساعت همراه با اعداد مناسب اندازه صبح عصر شب راهم اعلام فرمایید من باخوردن قرص طبق دستور پزشک کنترل میکنم صبحها غالبا110غروب 110تا120میباشدایاروش درستیست .
  • عباسعلی عاقلی IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    5 3
    چه بهتر مواد غذایی که میتونه قند خون پایین بیاره توضیح دهید
  • Elham.fhs IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
    5 2
    آیا برای دیابت نوع ۱چیزی جایگزین انسولین میتوان استفاده کرد؟
  • بهجت بابایی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
    1 0
    فقط پیاده روی
  • رضامفتاح IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    0 0
    خیلی عالی است ممنون دست شمادردنکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس