کد خبر 1009591
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
زندان نمایه

چشم و هم چشمی‌های یک زن به زندگی برادرشوهرش تراژدی پیچیده‌ای را آغاز کرد.

به گزارش مشرق، آخرین روزهای تابستان امسال زمانی که مرد جوانی با همسر و فرزندش از سفر به خارج از کشور به تهران بازگشته بودند هنگام ورود به خانه با صحنه عجیبی روبه رو شدند.

همه وسایل داخل خانه به هم ریخته شده بود، زن جوان به سرعت سراغ طلاهایش رفت و دید که طلاها، پول و وسایل با ارزش خانه به سرقت رفته است.

بیشتر بخوانید:

شهادت بسیجی ۱۹ ساله در ایست و بازرسی گشت رضویون +عکس

همین کافی بود تا تیمی از ماموران پلیس کلانتری برای تحقیقات ویژه در خانه ویلایی مرد جوان حاضر شوند. در تجسس‌های ابتدایی مشخص شد که دزدان بدون تخریب قفل درها و با اطلاع از حضور نداشتن اهالی داخل خانه برای سرقت وارد عمل شده و در فرصت مناسب این سرقت میلیونی را انجام داده اند.

مهرداد که با دیدن سرقت میلیونی از خانه اش شوکه شده بود به ماموران گفت: با توجه به روزهای آخر تابستان و پایان تعطیلات مدارس همراه همسر و فرزندم به ترکیه رفتیم و یک هفته آن جا بودیم، اما وقتی به ایران بازگشتیم به محض ورود به خانه با صحنه دستبرد از خانه مان روبه رو شدیم که هنوز باورش برایم سخت است.

دزد آشنا
ماموران با توجه به اطلاعات به دست آمده در صحنه سرقت احتمال دادند که سرقت از سوی یک آشنا صورت گرفته است و این در حالی بود که مهرداد تاکید داشت به کسی شک ندارد و هیچ یک از نزدیکان و آشنایانش نمی‌توانند دست به سرقت زده باشند.
در بررسی‌ها مشخص شد که هیچ دوربین مداربسته‌ای در نزدیکی محل سرقت نیست و در حالی که تجسس‌های فنی و اطلاعاتی در خانه مهرداد به بن بست پلیسی رسیده بود ماموران تاکید داشتند که سرقت از سوی یکی از آشنایان صورت گرفته است.
ماموران به طرز نامحسوسی رفتارهای نزدیکان مهرداد را زیر نظر گرفتند و هیچ سرنخی از سارق حرفه‌ای از خانه مرد کارخانه دار به دست نیامد.

نخستین مظنون
تحقیقات پلیسی ادامه داشت تا این که پس از دو ماه مهرداد به رفتارهای برادرش که کارمند یک کارگاه بود شک کرد. برادر مهرداد که جوان ۳۰ ساله‌ای به نام آرمین بود از نظر وضعیت مالی اختلاف زیادی با برادر بزرگ ترش داشت. او که یک حقوق بگیر بود پس از گذشت دو ماه از سرقت، خودروی گران قیمتی خرید و زیاد ولخرجی می‌کرد.

یک شب آرمین با مهرداد تماس گرفت و خواست تا در خانه آن‌ها مهمان شود و برادرش هم پذیرفت.

آرمین سوار بر خودروی گران قیمت اش همراه همسرش پای در خانه برادر بزرگ ترش گذاشت، اما رفتار آرمین و همسرش تغییر کرده بود و حرف‌های عجیبی می‌زدند تا این که مهرداد درباره چگونگی خرید خودرو از آرمین سوال کرد.

آرمین شروع به داستان سرایی کرد، اما هر چه او بیشتر حرف می‌زد مهرداد بیشتر به او شک می‌کرد تا این که فردای آن روز از برادرش خواست به کارخانه بیاید.

آرمین پس از پایان کارش به کارخانه برادرش رفت، همه چیز عادی به نظر می‌رسید تا این که مهرداد روبه‌روی برادرش نشست و از او خواست تا سکوت کند و حرف هایش را گوش کند و در آخر جواب سوالش را به درستی پاسخ بدهد.

آرمین کمی به فکر فرو رفت. در چهره‌اش اضطراب دیده می‌شد، مهرداد به آرامی شروع به حرف زدن کرد و گفت: مدتی بود که همسرت به خاطر شرایط مالی من به زندگی‌مان حسادت می‌کرد. بارها از خودت شنیدم که حسادت‌های همسرت تو را آزار می‌دهد و همیشه پیشنهاد دادم اگر کمک مالی خواستی بگو و همیشه تاکید داشتی که خودت موضوع را حل می‌کنی تا این که از خانه ام سرقت شد.

وی افزود: هیچ وقت به تو شک نداشتم، اما وقتی شنیدم خودروی گران قیمتی خریدی و وقتی به خانه مان آمدی رفتار خودت و همسرت تغییر کرده بود و با توجه به این که از روز اول پلیس تاکید داشت که سرقت از سوی یک آشنا صورت گرفته است همان شب مهمانی به تو شک کردم و وقتی حرف هایت را درباره تهیه پول خودرو شنیدم شک ام به یقین تبدیل شد.

آرمین خواست حرف بزند که مهرداد از او خواست سکوت کند. مهرداد به آرمین گفت می‌دانم که سرقت کار تو بوده است یا اعتراف کن و پول و وسایل سرقتی و طلاها را به صورت اقساط بازگردان یا ماجرا را به پلیس لو می‌دهم.

آرمین حرف‌های برادرش را که شنید برای این که توطئه اش فاش نشود شروع به فحاشی کرد و همین کافی بود تا درگیری بین دو برادر بالا بگیرد و پای پلیس به کارخانه باز شود.

اعترافات برادر دروغگو
آرمین وقتی پیش روی پلیس قرار گرفت برای فرار از اتهام سرقت، شروع به تناقض‌گویی کرد و همین کافی بود تا به سرقت میلیونی از خانه برادرش اعتراف کند.

آرمین گفت: من و برادرم رابطه خوبی با هم داشتیم، ولی مسیر زندگی مان در کار متفاوت بود و او توانست به واسطه تحصیل و ارتباطی که داشت در کار و زندگی موفق باشد. من کارمند یک کارگاه بودم، اما هیچ وقت به اختلاف طبقاتی بین مان اعتراض نکردم و همیشه برادرم مثل یک پدر پشتم بود، اما بعد از ازدواج، مسیر زندگی ام تغییر کرد و همسرم هربار که به خانه برادرم می‌رفتیم بهانه گیری می‌کرد.

وی ادامه داد: چشم و هم چشمی‌های همسرم باعث شد یک روز آرام در زندگی نداشته باشم تا این که برادرم به سفر رفت و همسرم هر روز بهانه گیری می‌کرد که چرا ما نباید به خارج از کشور سفر کنیم و حرف‌های رنج آورش باعث شد تا به فکر سرقت از خانه برادرم بیفتم.

پسر جوان ادامه داد: کلید خانه برادرم را داشتم و یک روز بدون این که به همسرم حرفی بزنم به خانه او رفتم و دست به سرقت زدم و، چون نمی‌خواستم نقشه ام لو برود حدود دو ماه سکوت کردم و پولی را که به دست آورده بودم پنهان کردم تا این که تصمیم به خرید یک خودروی گران قیمت گرفتم.

همسرم پس از خرید خودرو رفتارش تغییر کرد و دیگر بهانه گیری نمی‌کرد و به همه می‌گفتم یک وام میلیونی از کارخانه گرفتم و فکر نمی‌کردم کسی به این داستان سرایی من شک کند، اما برادرم شک کرد و نقشه ام لو رفت.

بنا بر این گزارش، آرمین برای تحقیقات بیشتر در اختیار پلیس قرار گرفت و مهرداد با حضور در دادسرا شکایت خود را پس گرفت.

تحلیل کارشناس
پدیده بیمارگونه‌ای به نام «من هستم»
دکتر امان ا... قرایی مقدم- جامعه شناس و استاد دانشگاه
چشم و هم چشمی و ویژگی‌هایی از این قبیل اغلب بیماری‌های اجتماعی و روانی است که در نگاه مردم شناسی عامل بسیاری از آسیب‌ها به شمار می‌رود. اصولا در جامعه شهری که اصول روابط و ارتباطات اجتماعی براساس مادیات است و افراد نگاه مادی گرایانه به هم دارند چشم و هم چشمی و حسادت‌های بیمارگونه بیشتر به چشم می‌خورد.

چشم و هم چشمی در جوامعی گسترش می‌یابد که افراد قصد دارند با خودنمایی ثابت کنند که من هستم و برای کوبیدن و تحقیر دیگران دست به روش‌های غیراخلاقی می‌زنند که عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود. این افراد انواع دارایی‌های خود را به رخ دیگران می‌کشند و با این روش‌ها سعی می‌کنند ضعف شخصیتی خود را پنهان کنند.

افرادی که با چشم و هم چشمی قصد تخریب دیگران را دارند برای روابط معنوی، اخلاقی، ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی احترامی قائل نیستند. آن ها، عامل اصلی کمرنگ شدن معنویات در جامعه به شمار می‌روند که با کمرنگ شدن معنویات، جامعه به سوی بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی کشیده می‌شود.

این قبیل افراد که دچار بی نامی و بی هویتی هستند می‌خواهند با چشم و هم چشمی شخصیتی کاذب برای خود به وجود آورند از این رو با به رخ کشیدن ظاهر آن چه که در زندگی دارند سعی می‌کنند به اهداف پلید خود برسند. افراد با این ویژگی ناپسند به اجتماع آسیب می‌رسانند، زیرا سبب اتلاف سرمایه‌های اجتماعی و انسانی می‌شوند و لطمه‌های شدیدی به پیکر روابط اجتماعی وارد می‌کنند. کاهش سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی و رشد نیافتن در همه عرصه‌ها را می‌توان تا حدودی به دلیل چشم و هم چشمی در روابط خانوادگی، شغلی و... دانست.

جوامع مادی گرا به دلیل فراموش کردن معنویات، مرتکب فخرفروشی و اسراف می‌شوند که در این قبیل جوامع، هر روز شاهد آسیب‌های اجتماعی هولناک هستیم، زیرا این گونه افراد دارای اصالت نیستند و به خاطر تجمل گرایی عامل فروپاشی بسیاری از روابط خانوادگی و اجتماعی می‌شوند. چشم و هم چشمی در موارد حاد سبب تشدید پرخاش و خشونت در روابط انسان‌ها می‌شود و اگر این موضوع در جامعه افزایش یابد جنایت‌های هولناک، سرقت‌های خشن و جرایم سنگینی را رقم خواهد زد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    10 5
    خب به جای ریخت و پاش و سفر خارج کشور به برادرت کمک میکردی. مگه ارزش پول از برادر بیشتره؟!
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      4 0
      اونجوری که من فهمیدم طرف مشکل خاص مالی نداشته ,فقط طمع مالی ووضع خودشو مقایسه کرده,با ۳۰سال سن رفته یه ماشین گران قیمت خریده وولخرجی اونم با پول مردم.
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    5 2
    قطع رابطه کنید با همه
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    17 3
    اگه برادر پولداره به جای ترکیه رفته بود حج ، کلی تو فضای مجازی بهش فحش میدادن که وقتی برادرت مشکل داره برای چی میری حج ! هر چند حسادت زندگی ها رو میسوزونه ولی این همه اختلاف طبقاتی بین دو برادر بالاخره یه جا کار دست یکی میده .
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
      9 2
      احسنت ، کاملا درسته
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    10 0
    حالا همین زنی که به خاطرش میری زندان واون بیرون تشریف داره ,برات تره هم خورد نخواهد کرد؛دست از این زنپرستی بردارید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس