کد خبر 1009422
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
ایران عراق

در آستانه بازی با عراق ذکر این نکته ضروری است اگر تیم ملی در این بازی که قطعاً پربرخورد و فیزیکی خواهد بود بر اعصاب خود مسلط نباشد خوب بازی نخواهد کرد و در چنین شرایطی عدم نتیجه گیری طبیعی است.

به گزارش مشرق،‌ کریم باقری، مربی تیم پرسپولیس دیروز مهمان تمرین تیم ملی بود. او در این حضور و در گفتگو با خبرنگاران به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: «همه بازیکنان تیم ما بازیکنان باتجربه‌ای هستند، اما متأسفانه مشکلی که نه در تیم ملی بلکه در فوتبال ما وجود دارد، این است که بازیکنان زود عصبانی می‌شوند و به خودشان، تیم حریف و داور پرخاش می‌کنند که نمی‌دانم به چه خاطر است. این یکی از معضلات است و شاید اعصاب خراب باشد! بازیکنان بازی به بازی بهتر می‌شوند و امیدوارم با تمرکز خوب و انگیزه خوب یک نتیجه خوب بگیرند.»

علت چیست؟ چرا بازیکنان ما عصبانی هستند در حالی که اعداد قرارداد آن‌ها چند صفر دارد و از نظر رفاهی زندگی بهتری نسبت به شهروندان عادی دارند.


۱- دوپینگ
یکی از دلایل می‌تواند دوپینگ و حتی دارو‌هایی باشد که در لیست دارو‌های ممنوعه قرار ندارند. از نظر پزشکی ورود این دارو‌ها به بدن روی سیستم عصبی تأثیر منفی می‌گذارد و از همه مهمتر موجب دویدن بیش از توان می‌شود. طلب آنچه که خارج از ظرفیت‌ها است از بدن شرایط روحی و روانی بازیکن را به‌هم می‌ریزد و موجب می‌شود بازیکن با حالت پرخاشگرانه رفتار کند. بازیکن به اندازه‌ای که بدن ظرفیت دارد باید از آن کار بکشد و دارو‌های مصرفی موجب می‌شود بازیکن بیش از اندازه بدود.


۲- جامعه
رفتار‌های فوتبالیست‌ها در زمین می‌تواند برگرفته از مسائل اجتماعی باشد. فوتبالیست‌ها بخش کوچکی از جامعه هستند و وقتی در جامعه روحیه پرخاشگرانه می‌بینند، این رفتار را با خود داخل زمین می‌آورند. واقعیت این است که ما جامعه پرخاشگری داریم و از راننده تاکسی و مغازه‌دار تا شهروند توی پیاده‌رو و معلم و کارمند، همه با کوچک‌ترین واکنش به هم می‌ریزند و گاهی دست به رفتار‌هایی می‌زنند که زننده است.


۳- پرداخت‌های مالی نامنظم
پرداخت‌های مالی نامنظم می‌تواند هر خانواده‌ای را به چالش بکشد. در زندگی عادی هم این‌طور است. کارمند اگر در پایان ماه حقوق خود را دریافت نکند، به هم می‌ریزد و طبیعی است دست به رفتار‌های پرخاشگرانه می‌زند. حتی در احادیث داریم از دری که فقر وارد شود ایمان بیرون می‌شود بنابراین در چنین شرایطی تعهد باشگاه‌ها به بازیکنان می‌تواند به بهبود مسائل رفتاری بازیکنان در زمین کمک کند.

بیشتر بخوانید:

پاشازاده: بازیکنان تیم ملی باید «کَر» باشند

کریم باقری ایراد بزرگ ملی‌پوشان ایران را گفت


۴- مدیران عصبانی
آن‌هایی که باشگاه‌ها را اداره می‌کنند، عصبانی هستند. این در مصاحبه‌ها مشخص و طبیعی است بازیکنان از این رفتار‌ها الهام بگیرند و مشابه عمل کنند. به واقع الگو‌های فوتبال ما الان الگو‌های خوبی نیستند. کافی است در یکی از موارد باشگاه‌ها بازیکن را با جریمه نقدی قابل ملاحظه مواجه کنند. بی‌شک بازیکن حساب کار دستش خواهد آمد و متوجه می‌شود که در محیط باشگاه و همچنین زمین فوتبال باید مراقب رفتار خود باشد.
در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا و در بازی با ژاپن اعتراض به داوری کاری دست‌مان داد که جبرانش غیرممکن شد و در بازی با بحرین هم دیدیم برخی از بازیکنان ما چگونه عصبانی می‌شدند و به سود تیم حریف رفتار می‌کردند. نمونه اش سردار آزمون و محمد محبی دو بازیکن جوان که در این بین از سردار آزمون که در خارج از کشور زندگی می‌کند و دستمزد خوبی می‌گیرد، بعید بود. انتظار طبیعی از سردار این است که از نظر روحی و روانی در شرایط خوبی قرار داشته باشد.
در آستانه بازی با عراق ذکر این نکته ضروری است اگر تیم ملی در این بازی که قطعاً پربرخورد و فیزیکی خواهد بود بر اعصاب خود مسلط نباشد خوب بازی نخواهد کرد و در چنین شرایطی عدم نتیجه گیری طبیعی است. مدیریت و کنترل رفتار خود یک پشتوانه بزرگ برای پیروزی در این بازی خواهد بود.


کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
دلیل اعصاب خراب بازیکنان ایرانی چیست؟
 
بهروز رهبری‌فرد: مسائل بیرونی تأثیر می‌گذارد
مدافع اسبق تیم ملی و پرسپولیس در این خصوص گفت: مسائل بیرونی تأثیر مستقیمی در بازی می‌گذارد. بازیکن پولش را نگرفته و عصبی است. وقتی وارد زمین می‌شود با کوچک‌ترین تلنگری به هم می‌ریزد و پرخاشگری می‌کند. این همه ماجرا نیست. برخی‌ها از سوی هواداران تحت فشار هستند و برای نشان دادن خود عصبی رفتار می‌کنند و فکر می‌کنند که با دعوا کردن دل هواداران‌شان را به دست می‌آورند. اگر چه در کل جامعه به سمتی رفته که مسائل اقتصادی روی همه تأثیر گذاشته است و در ورزشکاران هم بعضاً داخل میادین نمود پیدا می‌کند.
 
جلال چراغپور: یاد بازی ایران- ژاپن افتادم
سرمربی اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: این سؤال مرا یاد بازی ایران و ژاپن در جام ملت‌های آسیا انداخت. بعضی اوقات نوع اخلاق و رفتار سرمربی روی بازیکنان اثر مستقیم می‌گذارد. مربی که عصبی باشد بازیکن هم داخل زمین عصبی رفتار می‌کند. این اتفاق بار‌ها در فوتبال ما دیده شده است. مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی و خیلی از مسائل دیگر هم روی اخلاق و رفتار مربیان و بازیکنان تأثیر می‌گذارد. استقلال هم اوایل لیگ به خاطر عصبانی بودن استراماچونی عصبی بازی می‌کرد، ولی هر چه آرامش مربی بیشتر شد، تیم شرایط بهتری پیدا کرد.
 
عباس انصاری‌فرد: دلایل اجتماعی، اقتصادی و... دارد
مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس در این خصوص گفت: خب این بی‌قراری‌ها و ناآرامی‌ها دلایل مختلفی دارد و از مسائل اجتماعی، اقتصادی و... نشأت می‌گیرد. ما باید هر طور شده آرامش را به فوتبال برگردانیم و از لحاظ روحی، روانی روی بازیکنان، مربیان و مدیران کار کنیم و اجازه ندهیم فوتبال به بیراهه برود چرا که همواره از این مسائل ضربه خورده‌ایم. وقتی بازیکنی پولش را به موقع نمی‌گیرد و تحت فشار باشد قطعاً در برخی مواقع کنترل عصبی خودش را از دست می‌دهد.
 
هوشنگ نصیرزاده: بی‌اعصابی فقط مربوط به فوتبال نیست
سرپرست باشگاه ماشین‌سازی در این خصوص گفت: این بحث فقط مربوط به فوتبال نمی‌شود و در سایر رشته‌های ورزشی هم مثل کشتی و... دیده می‌شود. در کل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ژنتیکی و... در این خصوص اثر مستقیم دارد، از طرفی آستانه تحمل ما‌ها پایین آمده است. از آنجایی که سلول‌های مغزی از جنس چربی هستند ورزشکارانی که چربی می‌سوزانند کمتر می‌توانند خودشان را کنترل کنند. در فوتبال هم اگر دقت کرده باشید داوران از دقیقه ۷۰ به بعد شروع به اخطار دادن می‌کنند.
 
امیرحسین صادقی: همه درد‌ها از پول است
مدافع اسبق تیم ملی و استقلال در این خصوص گفت: واقعیت این است که همه این مشکلات به مسائل اقتصادی و مالی برمی‌گردد. یک فوتبالیست ۹۹ درصد مشکلاتش مثل اکثر مردم پول است و یک درصد آن هم به مسائل بیرونی و خارج از تمرینات مربوط می‌شود. یک بازیکن خانواده دارد و باید از عهده مخارج زندگی بربیاید. حالا خدا نکند که مصدوم هم بشود که دیگر زندگی‌اش به هم خواهد ریخت. دلیل عصبی بودن اکثر بازیکنان مشکلات مالی است.

منبع: خبر ورزشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس