تیم ملی ایران و عراق

در آستانه بازی مهم و شاید سرنوشت ساز تیم ملی فوتبال ایران و عراق بد نیست با افزایش ضریب آینده نگری، به احتمالات موجود بر سر راه  فکر کنیم.

سرویس ورزش مشرق – در حالی که مردان ویلموتس قدمهای ساده ابتدایی را باشکوه برداشته بودند و با پیروزی برابر هنگ کنگ و کامبوج زیر چتری کاذب، مغرور و سربلند پیش می رفتند، ناگهان به دیوار محکم و اصولی ساز به نام بحرین برخورد کردند. شکست برابر بحرینی که برای شکست طلسم مقابلشان صف آرایی کرده بودیم، بسیار تلخ بود.

اکنون بازی برابر عراق بسیار سرنوشت ساز و مهم شده است، این موضوع به ماجراهای سیاسی منطقه هم گره خورده و اهمیت و حواشی این بازی فوتبال را صد چندان کرده است.

آخرین بازی ایران در این گروه به تاریخ ۲۰ خردادماه ۱۳۹۹ کلید خواهد خورد، آن هم در استادیوم آزادی و مشخص نیست در آن روز یک بازی تشریفاتی برای صعودی که از قبل قطعی شده خواهیم داشت یا همچنان یک بازی تشریفاتی پس از حذف قعطی ما از این گروه!

بیایید یک پیش بینی دلخراش و آزاردهنده داشته باشیم و آن این که در همین بازی پیش رو مقابل تیم ملی عراق تن به شکست بدهیم، در چنین حالتی پس از سوت پایان بازی، چه اتفاقاتی رخ خواهند داد؟ روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی، چه تیترهایی را انتخاب خواهند کرد؟ همین رسانه‌ها پس از ۲۰ خرداد ۹۹ چه خواهند نوشت اگر تراژدی تا آن روز تکمیل شده باشد؟

مسلما همانطور که رسانه‌ها هم اشاره کرده‌اند، دو بازی دوستانه در نخستین روزهای دوران حضور مارک ویلموتس در ایران و سه مسابقه مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ برابر تیم‌های سطح دو و سه آسیایی برابر هنگ‌کنگ، کامبوج و بحرین شاید آنطور که باید و شاید مرد بلژیکی را به تکاپو نینداخته بود اما حالا ماجرا فرق کرده و مرد بلژیکی باید ثابت کند ارزش هزینه صورت گرفته در دل تحریم و مشکلات شدید اقتصادی را داشته است.

شکی در این نیست که مردم از فوتبال خوب ایران، انتظاراتی دارند که نه توهم است و نه زیاده خواهی اما آیا فوتبال با دو روی سکه خود، دستکم این پیغام را به ما اهالی خود نمی‌دهد که شکست هم یکی از دو اتفاق است و باید قدرت و ظرفیت پذیرفتن آن را هم داشته باشیم؟

اگر در صورت شکست مقابل عراق، شانس صعود ایران به مرحله بعدی بسیار کم شده باشد، وظیفه رسانه حرفه ای در چنین شرایطی چیست؟ وظیفه وزارت ورزش و جوانان چه خواهد بود؟ فدراسیون فوتبال ایران چه باید بکند؟

آیا دوباره لشگری از مافیاهای لبخند بر لب رسانه‌ای آماده پیدا کردن مقصر خواهند شد و مقصریاب‌های خود را دوباره روشن خواهند کرد؟ ایجاد اختلاف زیاد بین ایران و سایر تیم های این گروه، به سرعت به یک فاجعه ملی تبدیل خواهد شد؟ مقصر واقعی در چنین شرایط قابل فرضی، چه کسی خواهد بود؟ تاج یا ویلموتس، وزارت ورزش یا کسانی که اجازه دادند، وزارت ورزش وارد میدان فوتبال شود؟ رسانه‌ها؟ یا شاید خود مردم!

احتمالا بار دیگر شاهد یک نسل سوزی گسترده در تاریخ فوتبال ایران خواهیم بود. نسلی طلایی و حرفه ای که سرخورده و غمگین با میدان فوتبال خداحافظی خواهند کرد. مانند اتفاق تلخی که پس از عدم راهیابی به جام جهانی در حوالی سال ۲۰۰۲ برای فوتبال ایران رخ داد.

اما آیا در سایر نقاط محتلف نقشه فوتبال جهان نیز همین فرایند تکرار می‌شود؟

هلندی که در اوج بود، ناگهان هم در ۲۰۱۶ و هم در ۲۰۱۸ اولی به رنگ اروپا و دومی تا سرحد جام جهانی در حضیض ناکامی فرو رفت. شکست پشت شکست، اما بعد از آن چه شد؟ رسانه‌های حرفه ای هلند چه کردند؟ اسپورتین در همان تاریخ مقاله ای بلند بالا به یک تیتر قابل تامل می نویسد: امید برای آینده!

این تیتر یک رسانه مردمی است که حق دارد مدعی مردمی بودن باشد و دم از استقلال رسانه ای و بلوغ خبری بزند. رسانه های هلند البته که خشمگین بودند اما خشم خود را به کمال در قلم خود تزریق نکردند و حتی در بازه زمانی خاصی سکوت اختیار کردند، فدراسیون فوتبال هلند نیز به موقع عذرخواهی کرد، هزینه کرد، مدیریت کرد و دوباره اوج گرفت، هلند بار دیگر احیا شد و در این احیای تاریخی همه هلند، مردم و رسانه و مسئولین نقشی اساسی داشته و دارند.

در خصوص ایتالیا نیز وضعیت بر همین منوال بود، ایتالیای قدرتمند ناگهان از صعود به جام جهانی بازماند! چه کسی باور می کرد چنین تیره روزی نصیب فوتبال ایتالیا شود؟ اما ایتالیا دوباره اوج گرفت و به عنوان یک مدعی دوباره وجهه جهانی خود را بازسازی کرده است.

امیدواریم پیش بینی تلخ صورت گرفته مشرق هرگز صحت نداشته باشد و با افتخار شاهد پیش بینی کاملا غلط خود باشیم اما اگر اتفاق بدی رخ داد، این بار امیدواریم شاهد مدیریت مقامات باشیم و یک دلی مردم و رسانه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رسول IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    28 2
    سلام فوتبال ایران به هیچ وجه به پای فوتبال اروپا نخواهد رسید ودلیل آن هم فاصله توجهات وسرمایه گذاری‌های اروپا با ماست. و قطعا هم در جام های جهانی همواره کشورهای اروپایی سردمداران آن خواهند بود پس کمی با خود صادق باشیم که هرچند همواره مشتاقان زیادی در کشور دارد اما برای بالا بردن سطح ورزش کشور به سایر رشته ها توجه بیشتری کنیم همان طور که چین هرچند در فوتبال همواره رتبه خاصی ندارد اما جز کشورهایی است که بیشترین مدال های جهانی را هرسال به جیب می‌زند.... به خود بیاییم....
  • تورک IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    22 14
    باخت به بحرین خیلی بد بود اما باخت به تیم قدرتمند عراق چیز عجیبی نیست. مربی بلژیکی هم 5 درصد کی روش در فوتبال ایران کارایی ندارد کاش یک مربی جوان اسپانیایی بیاورند. مثل کاری که قطر کرد. البته ساختار فدراسیون مانع پیشرفت هست. سال 2010 یکی از مربیان رئال مادرید که برادرش دوست من بود ابراز علاقه کرد که به فوتبال دسته دوم ایران وارد بشود و بازیکن کشف بکند و به اروپا صادر بکند اما هر چه تلاش کردم گفتند که فدراسیون باید تایید بکند و اهالی فدراسیون هم اصلا اجازه ندادند که با آنها صحبت بشود. تا فدراسیون سالم سازی نشود بهتر است که امیدی به تیم ملی نداشته باشیم تا آبرو ریزی های اینها سر لباس و کفش و مربی و .... غرور ما را جریحه دار بکند.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      20 0
      قضیه فوتبال همون قضیه ایرانخودرو و سایپاس تا .... هستن اینا درست نخواهد شد
  • علی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    30 7
    مشرق خدایی بزار پیام چاپ شه... جان خودم فقط انتقاد سازنده میکنم ..! آقایان کارشناس ورزشی و خبرنگار ورزشی یادتون هست که چطور با لجاجت تمام وقتی میبردیم آن را کم رنگ میکردید . صعود میکردیم میگفتید شانسی بوده ! دوباره رفتیم بالا گفتید الکی بوده ... اگه می باختیم خود شما همین حرف های خودتون رو چقدر انجام میدادید؟؟؟ یادتون هست ؟؟؟ همان مردم که شما میگی خوشحال بودن و از همان مربی که شما کینه بی دلیل و بی معنی ازش داشتید حمایت میکردند ولی شما نوشتید که هیجان و نظر مردم و عوام مهم نیست .... !؟ حالا ببین چه وضعی شده ... شما ناراحتی از خنده گوشه لب بعد باخت ... متاسفم براتون .... بجای اون ناراحت اشک گوشه چشم مردم باش .... تا کی لجاجت با نظر و خواسته و دل شاد مردم میکنید.... چند تا تیتر زدی در شرایط تحریم نباید 1 میلیون بدیم به خارجی ها ؟ حالا داری چند حساب میکنی ؟ خوبه اون موقع مینوشتی هر برد چند پامون حساب شده ... حالا بنویس هر باخت چند صد هزار دلار برای این مملکت آب میخوره.؟ آخرش هم اگه باختیم هیچی نگیم و مقایسه هم نکنیم....
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      6 2
      زمان کیروش هم به عراق باختیم هم در جام ملت ها که باعث شد جام رو از دست بدیم هم جام ملت های بعدی که عراق رو نتونستیم ببریم و خوردیم به ژاپن کلا آخرین بار کی عراق رو بردیم!؟!؟
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    7 26
    بازی های تیم ملی زیبا شده و خیلی بهتر از سبک دفاعی کی‌روش هست
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    32 7
    برید بابا فوتبالی که از بیت المال تامین بودجه میشه ارزش نداره چون دلسوز نداره یک عده میان یک پول مفت می خورن می زنن می رن بازیکن وقتی احساس خطر کنه که در صورت عدم تحقق چهل درصد از قراردادش حذف میشه اونوقت بازی می کنه بازی های تیم ملی هم فقط بهانه ای برای افزایش دستمزد دور بعده نه بیشتر
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    19 17
    حتی اگه ببازیم هم چیزی از عرزشهای ما کم نمیشه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • محمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    34 4
    عیار تیم ملی در دیدار مقابل بحرین مشخص شد. به این تیم ملی هیچ امیدی نیست
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    5 2
    باخت به بحرین خیلی بد بود اما باخت به تیم قدرتمند عراق چیز عجیبی نیست. مربی بلژیکی هم 5 درصد کی روش در فوتبال ایران کارایی ندارد کاش یک مربی جوان اسپانیایی بیاورند. مثل کاری که قطر کرد. البته ساختار فدراسیون مانع پیشرفت هست. سال 2010 یکی از مربیان رئال مادرید که برادرش دوست من بود ابراز علاقه کرد که به فوتبال دسته دوم ایران وارد بشود و بازیکن کشف بکند و به اروپا صادر بکند اما هر چه تلاش کردم گفتند که فدراسیون باید تایید بکند و اهالی فدراسیون هم اصلا اجازه ندادند که با آنها صحبت بشود. تا فدراسیون سالم سازی نشود بهتر است که امیدی به تیم ملی نداشته باشیم تا آبرو ریزی های اینها سر لباس و کفش و مربی و .... غرور ما را جریحه دار بکند.
    • س IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
      2 3
      اشتباه میزنی داداش اون چیزی که تو فوتبال ایران باید اصلاح بشه باشگاه ها هستند. شما هم خودت رو با مقصر کردن فدراسیون تو هر موضوعی گول نزن
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    28 2
    این نسل اگه نره جام جهانی بایدفدراسیون روبابولدوزروتمامی افراد توش له کرد
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    9 5
    ایران 3 عراق 1
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    16 15
    اون سق سیاتو ببند مشرق کثافت
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    11 0
    اینا ایرانی نیستن اگر نبازن و بازی به اما و اگر نکشونند!
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    6 2
    اگه بازی سیاسی نکنیم مطمینا پیروز بازی ما هستیم
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    4 5
    مشرق سق سیاه نباش مثب بازی با بحرین که همش اون بازی 3 بر 1 رو عنوان کردی اخر سر هم ایران به بحرین باخت
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    9 1
    هلند و ایتالیا با یه مشت بازیکن مفتخور و زیاده طلب و بی مصرف پر نشده که مردمشون از حذف تیم ناراحت و عصبانی بشن. اونا میدونن بازیکنا تمام تلاششونو کردن و توی رختکن غمگین ترین مردم کشورن. اما آیا تیم ملی گران قیمت و بی مصرف ایران هم همینطوره؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    5 0
    کاش رسانه ها برای پیشرفت اقتصادی، پیشرفت علمی، پیشرفت صنعتی و ... هم به اندازه یک دهم فوتبال اهمیت قائل می شدند. اگر این همه تحلیل و بررسی در سایر حوزه ها نیز داشتیم الان وضعیتمان اینگونه نبود. به هر حال ان شاالله که ایران پیروز شود.
  • حسن IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
    3 0
    مشرق از حالا داره مقدمه چینی میکنه، قطعا شکست به بحرین کافی بود و ما فقط منتظر پیروزی در مقابل عراق هستیم و در غیر این صورت بهتره فدراسیون درش رو تخته کنه چون دیگه شانسی برای صعود به عنوان تیم اول نمیمونه و دوباره باید التماس به اما و اگه کنیم چیزی که حداقل در دوران کیروش نداشتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس