کد خبر 1009279
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
تبانی

اعتصاب، یکی از تکراری ترین واژه های چند سال اخیر فوتبال ایران بوده است، به خصوص که باشگاه‌های زیادی با مشکل مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش مشرق، بازیکنان و مربیان تیم مختلف لیگ برتری پس از آن که با بدقولی مدیران باشگاه ها در پرداخت دستمزدها مواجه می شوند، به اعتصاب متوسل می شوند تا بلکه بتوانند بخشی از مطالبات خود را دریافت نمایند. روشی که بعضا جواب هم داده و باعث شده این موضوع جدی تر از قبل در تیم های مختلف خود را نشان دهد.

در سال های قبل عادت داشتیم در اواسط یا اواخر فصل مصاحبه های اعتراضی به مشکلات مالی و اعتصاب تیم ها را ببینیم ولی امسال و از همین ابتدای لیگ و حتی پیش از آغاز لیگ چند تیم با مشکلات جدی مالی مواجه هستند و مشخض نیست چگونه می خواهند لیگ را تا پایان ادامه دهند. همین هفته گذشته بود که مصاحبه تهدیدآمیز استراماچونی درباره مشکلات مالی، شیرینی برد پرگل مقابل صنعت نفت را به کام هواداران استقلال تلخ کرد و پس از آن روز شنبه شاهد اعتصاب بازیکنان این تیم در اعتراض به مسائل مالی بودیم. جالب اینکه از هفته گذشته تا به امروز واکنشی از طرف مدیرعامل استقلال ندیده ایم و او ترجیح داده در این باره حرفی نزند. در پرسپولیس هم اوضاع بهتر نیست و گابریل کالدرون، سرمربی آرژانتینی این تیم هم در اعتراض به مشکلات مالی تیمش گفته فقط تا ماه دسامبر برای حل شدن آن صبر می کند و پس از آن در صورت حل نشدن این مشکلات، تصمیم دیگری خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

چند استقلالی، همچنان در اعتصاب؟

استقلال و پرسپولیس تنها تیم هایی نیستند که با مشکل مالی و تهدید به اعتصاب مواجه شده اند، تیم ملی کشورمان هم پیش از بازی حساس با عراق با این مشکل و اعتصاب سرمربی بلژیکی اش دست و پنجه نرم کرد و تقریبا نیمی از تیم های لیگ برتری ما در شرایط بد مالی به سر می برند و ممکن است به زودی با اعتصاب بازیکنان و مربیان دیگر تیم ها هم مواجه شویم. در این مدت تیم هایی چون شهرخودرو، نساجی، پارس جنوبی و نفت مسجدسلیمان بیش از بقیه تیم ها با مشکل مالی مواجه بوده اند و تیمی مثل نساجی به خاطر بدهی حتی برای استفاده از چند بازیکن جدید خود هم دچار مشکل شده بود و کار به استعفای مهاجری هم رسید که البته فعلا او را به ادامه فعالیت راضی کرده اند. به تازگی هم بازیکنان تیم صنعت نفت آبادان در اعتراض به مشکلات مالی تمرینات تیمشان را تحریم کرده اند. در این میان نمی توان بازیکنان و مربیان را مقصر بدانیم، چرا که آن ها طبق قراردادی که با تیم ها بسته اند، حق و حقوق خود را می خواهند و این باشگاه ها هستند که وظیفه دارند پرداختی منظم داشته باشند ولی به دلایل مختلف در این امر ناکام مانده اند. اتفاقی که روی کیفیت فنی تیم ها هم تاثیر منفی می گذارد.

تورم اقتصادی و چند برابر شدن دستمزد بازیکنان از یک طرف و عدم توانایی باشگاه در درآمدزایی به خاطر عدم پرداخت درآمد تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی از طرف دیگر باعث شده لیگ برتر ما، لیگی ورشکسته باشد و تیم ها در انجام تعهدات خود ناکام بمانند. موضوع عدم پرداخت حق پخش در چند وقت اخیر صدای وزیر ورزش را هم درآورده و او هم از عدم همکاری صدا و سیما در این موضوع گله مند است.

در این بین از نقش مدیران نباید غافل شویم، کسانی که با علم به مشکلات مالی و ناتوانی خود در عمل به تعهدات، همچنان اصرار به بستن قراردادهای سنگین دارند، قراردادهایی که اغلب به طور کامل اجرایی نمی شوند و در سال های بعد گریبان مدیران بعدی را می گیرند. عدم ثبات هم در این موضوع به خوبی تاثیرگذار است، مدیران عامل باشگاه ها به خوبی می دانند مدت طولانی در تیم های خود نخواهند ماند و در دوران حضورشان قراردادهایی را امضا می کنند که می دانند عمر مدیریت شان به عمل کردن به آن ها نخواهد رسید و به همین دلیل تعهدی به مسائل مالی تیم های تحت مدیریت خود ندارند.

به نظر می رسد تا زمانی که تیم های ما در موضوع درآمدزایی منفعل و ضعیف هستند و حقوق واقعی آن ها مانند حق پخش تلویزیونی و دیگر مسائل به آن ها داده نمی شود، نباید انتظار داشته باشیم پرداختی تیم ها منظم شود و همچنان سایه شوم اعتصاب روی سر فوتبال ما خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس