ترنم کرمانیان

اگر در مهد کودک‌ها در بحث مدلینگ سوء استفاده‌ای رخ دهد، معاونت اجتماعی بهزیستی حتما برخورد کرد و حالا از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ (و ارشاد اسلامی) باید سئوال کرد در این مورد خاص چه کسی پاسخگوست؟

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در هفته‌های اخیر پوشش غیرمتعارف متین ستوده بازیگر سینما و تلویزیون، روی فرش قرمز فیلم مسخره‌باز، تبدیل به یک چالش گسترده رسانه‌ای شد . متین ستوده بیش از آنکه در سینما بازیگری را تجربه کند، به عنوانبازیگر سریال‌های تلویزیونی شناخته می‌شود و در واکنشی سریع در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های صبح، اقدام به عذرخواهی کرد. اما کار به اینجا خلاصه نشد و او به دادسرای ارشاد احضار شد.

همزمان با این اتفاق مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «سلام صبح‌بخیر» شبکه سه گفت: «در حال تهیه دستورالعملی هستیم تا چهره‌های هنری، سینمایی و ورزشی که در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند، اصول و چارچوب را رعایت کنند و این دستورالعمل تا هفته آینده نهایی خواهد شد. برگزارکنندگان مراسم سینمایی باید متعهد شوند اصول و چارچوب‌هایی را رعایت کنند تا شاهد موارد این‌چنینی نباشیم. در چند سال اخیر درخواست ما در جشنواره ملی فیلم فجر این بود که مثل خیلی از رویدادهای معتبری که اتفاق می‌افتد، عوامل با لباس رسمی حضور پیدا کنند تا هم شأنیت مراسم، هم افراد رعایت شود و اگر به این سمت برویم، اتفاق خوبی رخ خواهد داده است.»

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این خصوص طی اظهار نظری گفت:  کمیسیون فرهنگی مجلس در حاشیه اتفاقات اخیر درباره مراسم اکران خصوصی برخی آثار سینمایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان سینمایی گزارش‌گیری کرده و درباره این مشکل بررسی و کارشناسی دقیقی صورت خواهد گرفت. واقعیت امر اینکه متولیان امروز سینما خودشان از چارچوب‌های خاص و مشخصی پیروی نمی‌کنند و بیشتر مسائل را با اعمال نظریات و سلایق فردی بررسی و حل‌وفصل می‌کنند.

وی  در ادامه اشاره کرد: بدون شک کمیسیون فرهنگی مجلس این مسئله به وجود آمده و نارضایتی مردم را به طور جد پیگیری خواهد کرد، به هر حال نباید فراموش کنیم نسل نوجوان ما خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر برخی بازیگران سینما هستند و ممکن است با حواشی به وجود آمده الگوبرداری درستی در میان نوجوانان و جوانان شکل نگیرد.

بیشتر بخوانید:

زیر "فرش‌های قرمز" چه خبر است؟

حجت‌الاسلام سیدصادق طباطبایی‌نژاد، نایب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در اظهارنظری از تشکیل «شورای سلبریتی‌ها» در وزارت ارشاد خبر داده و می‌گوید: در جشنواره فجر و مراسم‌های سینمایی دیگر پیش از نمایش فیلم، بازیگران می‌آیند، تصاویری می‌گیرند و گاهی در آن تصاویر، شئونات و قوانین جمهوری اسلامی زیر سؤال می‌رود. با توجه به این حاشیه‌ها و هنجارشکنی‌ها، شورایی در وزارت ارشاد تحت عنوان شورای «چهره‌ها و سلبریتی‌ها» تشکیل شده و معاون وزیر هم دبیری این شورا را برعهده دارد. 

مسئله بد پوششی هنرمندان سینما موضوعی نبوده که صرفا به فرش قرمزها و افتتاحیه فیلم‌ها محدود شود و موضوع بشدت فراگیری است. اما با همه این اتفاقات و التهابات رسانه‌های و اظهار نظرهای مدام وابستگان سازمان سینمایی و نمایندگان مجلس،  در فرش قرمز افتتاحیه سریال کرگدن به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، عصر پنجشنبه ۱۶ آبان ماه طی مراسمی در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی از پدیده کودک مدل در سریال‌های شبکه نمایش خانگی رونمایی شد.

نکته نخست قابل تامل این است که این سریال که تولید شده در شبکه نمایش و بخش خصوصی است چرا در سالن وابسته به سازمان سینمایی، آنهم بنیاد فارابی برگزار می‌شود؟ در شرایط عادی کمتر فیلمسازی موفق می‌شود که رییس محترم این سازمان را ملاقات کند، چگونه افتتاحیه یک سریال در این سازمان برگزاری می‌شود؟ نکته مهمتر این است که بازیگر ۱۰ ساله دختری به نام ترنم کرمانیان که از بازیگران این سریال است، با پوششی غیرمتعارف در مراسم افتتاحیه این اثر، در بنیاد سینمایی فارابی ظاهر می‌شود. بنیادی که زیر مجموعه سازمان سینمایی است و در ابتدای این گزارش به واکنش و اظهارات روابط عمومی سازمان مذکور اشاره شد.

در واقع بدپوششی که در سامانه فرش‌های قرمز و افتتاحیه‌ها ساماندهی می‌شد با مورد خاص متین‌ستوده به شکست انجامید. اما این پروژه با حضور کودک‌مدل‌های اینستاگرامی وارد فاز تازه‌ای شده است.

بازیگرانی نظیر ستوده پوشش خود را با تصمیم فردی و اختیار انتخاب می‌کنند اما این بازیگر - مدل  ۱۰ ساله که درکی از عرف اجتماعی ندارد با چنین پوششی در مراسم‌ فرش قرمز یک سریال حاضر  و زمینه سوء استفاده از یک کودک ده ساله فراهم می‌شود. این مسئله عوامل سریال کرگدن را در مقابل یک چالش جدی قرار خواهد داد.

آیا آن‌ها قصد سوء استفاده تبلیغاتی با این پوشش را داشته‌اند؟ در حالی‌که مقصر بدپوششی این کودک ۱۰ ساله، شاید هنجارشکنی توصیف شود، اما بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی آنرا مصداق کودک‌آزاری و سوء استفاده از کودکان می‌دانند و برای اثبات آن می‌توان به اظهار نظر اخیر معاون معاون اجتماعی بهزیستی اشاره کرد.

حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی بهزیستی چندی قبل با سوء استفاده یک مهد کودک با انجام اقدامی مشابه و مدل سازی از کودکان،  بلافاصله بعد از انتشار این خبر واکنش نشان داد و گفت:  بخشنامه ای مبنی بر غیر قانونی بودن این کار توسط مهد کودک‌های تدوین و به تمام مهدهای کودک استان تهران ابلاغ شده است. با این وجود باز هم اگر والدین با مواردی از این دست در  مهدهای کودک مواجه شدند می توانند مراتب را به صورت پیامک به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ اطلاع دهند.

لازم به ذکر است، مطهره ناظری رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره سوء استفاده از کودک‌ مدل‌ها در ششم آبان ۱۳۹۸ به ایرنا گفت: استفاده کودکان در مدلینگ نقض حقوق کودک است. در بحث مدلینگ گاهی کودکان برای عکس‌برداری و تصاویری که از کودکان تهیه می شود، ساعت ها باید جلوی دوربین قرار بگیرند، گاهی گریم های سنگینی روی کودکان انجام می شود و همه اینها باعث آزار و آسیب به کودک می شود.

و در ادامه این گفت‌وگو اشاره کرد: علاوه براین هنگامی که تصاویر کودکان منتشر می شود و در معرض دید عموم قرار می گیرد، بسیار مخاطره آمیز است. علاوه بر این مورد توجه قرار گرفتن کودک باعث می شود به شخصیت او آسیب جدی وارد شود و به طور ناخواسته مسیر زندگی کودک و آینده شغلی او تحت الشعاع قرار می گیرد.

حالا از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ (و ارشاد اسلامی) باید سئوال کرد در این مورد خاص و این سوء استفاده از کودکان چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    97 15
    قرار است کودکان هنرپیشه فعلی در آینده تبدیل به مدلها و سلبریتی های فاسدی شوند که کاملا منافع استکبار جهانی را تامین کنند.
    • US ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      14 81
      اینقدر تاریک فکر نباشید. نباشید جلوی رشد کودکان را گرفت.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      39 7
      تاریک فکر اون شیاد هایی هستند که برای پول درآوردن به معصومیت کودکان هم رحم نمی کنند
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      36 5
      بله دیگه روشن فکری همون عریان نماییه! واقعا این بچه از این تن نمایی قراره به چی برسه؟ با این اراجیف روشن فکرانه بی پایه، آرامش رو از بشریت گرفتن
  • حسین IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    98 7
    حالا اگه یه دختر کم سن و سال ازدواج کنه همه یقه پاره میکنن اما برای اینا روزه سکوت میگیرن
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    57 12
    و این در حالی است که اسلام اکیدا تویه می کند که دختر بچه ها از پنجسالگی به حجاب عادت داده شوند. امام رضا علیه السلام حتی دستور دختری که پنجساله شد دیگر نباید در جایی که مردان نشسته اند حاضر شود. بدیهی است که دختر بچه ای که به تدریج از همان سن به روسری و چادرگلگلی عادت می کند و برای اینکار تشویق می شود با رسیدن به سن تکلیف و بلوغ بی هیچ اجباری به راحتی با حجاب کنار می آید. اما دختری که عادت کرد لباسهای نیمه برهنه بپو.شد چگونه به محض رسیدن به سن تکلیف حاضر است ناگهان حجاب را بپذیرد؟
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    37 4
    یدونه عروسک سینمایی رو از همین الآن کشف کردند تا درآینده جای پیر پاتالای عروسکی فعلی وآینده سینمارو بگیره. با این طرز لباس پوشیدن چی رو میخوان نمایش بدن؟!
  • طلاخانوم IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    38 5
    توی اسلام دختر ده ساله به سن تکلیف رسیده و رعایت حجاب حقشه و باید خانوادش اون رو از این حق آگاه کنن . بزرگتر که شد اگه بخواد محجبه باشه یا لااقل حجاب معمولی داشته باشه با این کار پدر و مادرش و سوء استفاده کننده های دیگه راه سختی رو باید طی کنه طفلی
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    38 4
    فساد در غرب هم یکباره فراگیر نشد بلکه تدریجی به این انحطاط اخلاقی رسیدن. وقتی در برابر انحراف های کوچک سکوت می شود. نتیجه نهایی آن ابتذال و انحطاط اخلاقی می شود که در غرب (منظور فقط غرب جغرافیایی نیست) اتفاق افتاده که در محافل رسمی، پارلمان، دولت، ارتش و ... کشیده شده است. اما در ایران، از نهادهای مسئول و رسمی، نه امیدی هست و نه انتظاری. ولی سوال این است چرا نهادهای مردمی، متفکران، دانشجویان و ... واکنشی در مقابل این انحرافات نشان نمی دهند.
  • س ز IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    28 5
    بازیگر کودک سریال هیولا هم بیش از 10 سال داشت اما بدون رعایت حجاب اسلامی بازی کرد در حالیکه حجاب بر او واجب شده بود حالا اگه چشم بر آرایشهای زننده سایر بازیگران بزرگسال ببندیم
  • DE ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    25 3
    سینمای ایران شده تبلیغ غربی و آمریکایی شدن.جوونها رو دارن به فساد و برهنگی غربی عادت میدن و دولت و مجلس سکوت کردند و فقط نظاره میکنند
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    32 6
    چرا توی مملکت اسلانی باید قانون خدا نادیده گرقته بشه؟؟ آقایون از شهدامون که برای همین حجاب رفتن شرمنده نیستن؟؟؟
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    23 6
    چر توی مملکت اسلامی قانون خدا باید نادیده گرفته بشه. آقایون از خون شهدایی که برای همین حجاب رفتن شرمنده نیستن؟؟؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    3 22
    مشرق بیشرف برو بمیر
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    3 19
    برو بمیر مشرق بیشرف
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    10 8
    یه مشت دهه 60 و 50 عقده ای شدن پدر مادر
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    19 4
    سینما انقدر فاسده که اگه یوزارسیف هم باشی و داخلش بمونی و فرار نکنی فاسد و گمراه میشی !
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    10 2
    پولی که از این راه برای همه عوامل پشت صحنه بدست میاد چه حکمی داره؟
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    20 8
    خاک تو سر اون ننه بابایی که حاضر میشن بچه کم سن و سالشون اینطوری خودنمایی کنه!
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    15 7
    یاد امام خمینی بخیر که آنطور قاطعانه در مقابل نمایش بی حجاب یک دختر به سن تکلیف رسیده ایستاد. همان دختر امروز یکی از بازیگران جلف و بدن نما است.
  • مرصاد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    10 3
    یک عده ؛ گویا قسم خورده اند که ؛ کورکورانه ( و شایدهم تعمدا) مطیع غربی ها باشند و در این راه ، از هیچ تلاشی کوتاهی نکنند !!
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    13 4
    ده سال کودک نیست!توجه کنید بنابر فیزیولوژی دختران آنان در ده سالگی تقریبا هشتاد درصد مسیر تبدیل شدن به یک زن بالغ را طی کرده اند
  • صدا و سیمایی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    10 2
    مزخرف ترین سریال. طرف زنه ماشین رو برمیداره و پدر طبیعت رو درمیاره با و وو کلا زنها روهم خشن و بد نشون داده حیف پول که برای ساخت این فیلمها داده میشه کجارفت سردار جنگل و روزی روزگاری و سربداران ها و ابوعلی سیناها واقعا چی بود وچی شدیم...
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    1 10
    همه در ایرا سینما را فساد همانند و یک می دانند خلاصه خدا نون هرکسی را از یک جایی داده
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      10 3
      خدا را متهم نکن. خدا روزی هیچ کس را از حرام قرار نداده است. خود انسانها رزق حرام را انتخاب می کنند.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    0 4
    براستی چه کسی مقصر است ؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    1 0
    واقعا برای خانوادش متاسفم که جلوشو نگرفتند و خودش که ۱۲ سال داره نمیدونه چجوری لباس بپوشه خجالتم نمیکشه یه فیلم بازی میکنند برای خودنمایی اینجوری میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس