زلزله میانه

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۲.۱۷ دقیقه بامداد، حوالی شهر "تَرک" در شهرستان میانه را لرزاند و تاکنون زلزله در استان‌ آذربایجان شرقی ۶ کشته و ۳۴۵ مصدوم برجای گذاشت.

به گزارش مشرق، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر، بامداد امروز حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند. این زلزله در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

 بزرگی: ۵.۹
 محل وقوع: استان آذربایجان شرقی - حوالی ترک
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۸/۰۸/۱۷ ۰۲:۱۷:۰۳
طول جغرافیایی: ۴۷.۶۴
عرض جغرافیایی: ۳۷.۷۶
عمق زمین‌لرزه: ۸ کیلومتر

 نزدیک‌ترین شهرها:
۱۹ کیلومتری ترک (آذربایجان شرقی)
۲۲ کیلومتری سراب (آذربایجان شرقی)
۲۹ کیلومتری ترکمنچای (آذربایجان شرقی)
     
 نزدیکترین مراکز استان:
۷۹ کیلومتری اردبیل
۱۲۳ کیلومتری تبریز

اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت زلزله در آذربایجان شرقی اظهار کرد: سحرگاه امروز ساعت ۲:۱۷:۰۳ در عمق ۱.۶ کیلومتری زمین زلزله‌ای با قدرت ۵.۹ ریشتری در منطقه ترک آذربایجان شرقی (نزدیکی سراب و میانه) رخ داد.

ببینید

عکس/ خسارات زلزله ۵.۹ ریشتری در میانه

وی افزود: این زلزله در استان‌های همجوار مانند اردبیل، زنجان و ایلام مشاهده شد و به محض وقوع زلزله امدادگران به مناطق اعزام شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تا کنون ۵ کشته در روستای ورنکش و ۱۰۰ مصدوم در مناطق زلزله زده گزارش شده است.

نجار ادامه داد: ارزیابی کامل هنوز تمام نشده و امکان دارد آمار مصدومان و یا کشته‌ها بیشتر از این تعداد باشد ولی پیش بینی می کنیم آمار سنگینی نداشته باشیم.

وی در پایان گفت: پس لرزه را در منطقه‌ای که زلزله رخ داده است، مناسب می دانیم و وقوع ۱۲ پس لرزه نشان از آن دارد که زلزله نهایی همان ۵.۹ ریشتر بوده است.

دستور وزیر کشور ‌برای بسیج همه امکانات جهت رسیدگی به زلزله‌زدگان

در پی زلزله ۵.۹ ریشتری در میانه وزیر کشور به رئیس سازمان مدیریت بحران کشور داد همه امکانات برای رسیدگی به زلزله زدگلن بسیج شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه امدادرسانی به سانحه دیدگان باید در اولویت قرار گیرد گفت: تمامی واحدها و سازمان‌های امداد رسان موظف به ارائه سریع و به موقع خدمات به زلزله زدگان می‌باشند و در صورت نیاز با هماهنگی استانداران مناطق زلزله زده، امکانات و توانمندی‌های لازم در این خصوص به کار گرفته شود.

وزیر کشور از هموطنان خواست ضمن حفظ آرامش و خونسردی با نیروهای امداد و نجات همکاری لازم را داشته باشند و اخبار و اطلاعات خود را صرفا از مراجع رسمی دریافت کنند.

تخریب کامل ۳۰ روستا در استان آذربایجان شرقی

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی از تخریب کامل ۳۰ روستا در این استان خبر داد.

تخریب ۷ روستا / دو فروند بالگرد وضعیت منطقه را ارزیابی می‌کنند

استاندار آذربایجان شرقی از تخریب ۷ روستا در زلزله ۵.۹  ریشتری میانه خبر داد و گفت: دو فروند بالگرد وضعیت منطقه را ارزیابی می‌کنند.

محمدرضا پورمحمدی صبح امروز درباره آخرین وضعیت مانطق زلزله زده اظهار داشت: پس از وقوع زلزله در بامداد امروز بلافاصله تیم های امدادی به مناطق زلزله زده اعزام شددند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰ تیم علمیاتی در مناطق درگیر زلزله حضور دارند، افزود: ۶۵ روستا توسط تیم های ارزیاب هلال احمر مورد ارزیابی قرار گرفته اند و روند ارزیابی تا آخرین روستا ادامه دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۷ روستا بیشترین خسارت از زلزله را داشته اند، تصریح کرد: به عنوان مثال در روستای ورمکش ۳۰ منزل تخریب شده است اما بلافاصله اسکاان اضطراری مردم در این روستا انجام شد.

پورمحمدی با بیان اینکه سبدهای غذایی و تمام لوازم مورد نیاز به روستاها ارسال شده است، ادامه داد: دو فروند بالگرد نیز به مناطق ‌زلزله‌زده اعزام شده تا ارزیابی دقیقی از میزان خسارت داشته باشیم.

تخریب ۴۰۰ واحد مسکونی

استاندار آذربایجان شرقی در اعلام آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده، از ‌تخریب ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی ۴۰۰ واحد مسکونی در روستاهای شهرستان میانه خبر داد.

محمدرضا پورمحمدی افزود: جمعیت هلال احمر استان همچنین موادغذایی لازم برای تغذیه ۷۲ ساعته آسیب‌دیدگان زلزله را ارسال کرده است.

وی همچنین گفت: تاکنون ۶۰ روستا از ۸۰ روستای کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: از دقایق اولیه زلزله مدیریت بحران استانداری، فرمانداران، بخشداران، هلال احمر، اورژانس و ارتش و سپاه در حال آماده باش هستند.

افزایش آمار مصدومان به ۳۴۵ نفر/ ۶کشته

براساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته آمار مصدومان زلزله ۵.۹ ریشتری میانه به ۳۴۵ نفر افزایش یافته است و در حال حاضر بیمارستان‌های میانه و شهرهای اطراف مملو از مصدومان زلزله است.

با وجود اینکه اکثر مصدومان سرپایی درمان شده‌اند اما طبق گفته مدیرکل مدیریت بحران آذریایجان شرقی آمار مصدومان دیگر افزایش نخواهد دیافت.

همچنین جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی اعلام کرد : ۵ کشته از روستای ورنکش بخش ترکمنچای و یک کشته از روستای ورزقان بخش ترک شهرستان میانه گزارش شده است.

بسیجیان مردم را از زیر آوار بیرون کشیدند

فرمانده سپاه عاشورا گفت: پس از قوع زلزله ۵.۹ ریشتری، بسیجیان حاضر در منطقه بلافاصله به کمک شتافتند و مردم را از زیر آورار بیرون کشیدند.

سردار عابدین خرم با تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: از شب گذشته که این اتفاق افتاد همه نیروهای امدادی پای کار آمدند و با توجه به اینکه رزمایش بسیج در منطقه میانه در حال برگزاری بود بلافاصله بسیجیان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند و مردم روستاهایی که زیر آورار مانده بودند را نجات دادند.

دستور روحانی درباره اسکان زلزله‌زدگان

روحانی، ریاست جمهوری کشورمان در تماس با محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی درگذشت تعدادی از هموطنان میانه‌ای در زلزله بامداد امروز را تسلیت گفت.

روحانی بر ضرورت بسیج تمام امکانات در زمینه امدادرسانی و اسکان به زلزله‌زدگان تاکید کرد.

پیگیری آل‌هاشم از وضعیت زلزله‌زدگان میانه

امام جمعه میانه از پیگیری حجت‌الاسلام آل‌هاشم از وضعیت مناطق زلزله‌زده خبر داد و ‌گفت: استاندار آذربایجان شرقی، ‌فرمانده سپاه استان و فرمانده ارتش شمالغرب در منطقه حضور دارند.

حجت الاسلام عبدالله محمدی امام جمعه میانه با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در شهرستان میانه، اظهار داشت: الحمدلله تمامی نیروهای امدادی به موقع در منطقه حضور یافته و به امدادرسانی به حادثه دیدگان شتافتند و اکنون آرامش در منطقه برقرار است.

وی که از داخل جلسه ستاد بحران در ترکمنچای مصاحبه کوتاهی داشت، با بیان اینکه روستاهای میانه از 5 تا 70 درصد تخریب گزارش شده است، افزود: فقط در یک روستا به نام ورنکش در شهر ترکمنچای شهرستان میانه بالاترین تخریب با 70 درصد را شاهد بودیم.

امام جمعه میانه با اشاره به آخرین آمار کشته شدگان زلزله بامداد امروز میانه گفت: در شهرستان میانه، 6 نفر کشته و حدود 150 زخمی گزارش شده و در شهرستان های اطراف هم مصدومانی داشت، اما کشته نداشت که باید به آمار این زلزله اضافه شود.

 وی از پیگیری حجت‌الاسلام آل‌هاشم از وضعیت مناطق زلزله‌زده خبر داد و ابراز داشت: پیام تسلیت و دلجویی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به مردم زلزله‌زده میانه ابلاغ شد.

‌محمدی خاطرنشان کرد: استاندار آذربایجان شرقی، نماینده و فرمانده سپاه استان و فرمانده ارتش شمالغرب در منطقه حضور یافته و اکنون در جلسه ستاد بحران حضور دارند تا در مورد وضعیت ساعات آینده و چگونگی خدمات رسانی و... تصمیم گیری شود.

آرامش در مناطق زلزله‌زده برقرار شد/جدیدترین تصمیمات دولت در ستاد بحران

استاندار آذربایجان شرقی با اعلام جدیدترین تصمیمات در ستاد بحران آذربایجان شرقی گفت: آرامش در مناطق زلزله زده برقرار شد.

محمدرضا پورمحمدی پس از جلسه ستاد مدیریت بحران اظهار داشت: پس از وقوع زلزله تمام تیم‌های امدادرسان به منطقه اعزام شدند و بحمدالله در همان لحظات اولیه اقدامات امدادی انجام شد.

وی با اشاره به خسارت‌های 10 تا 100 درصدی زلزله به روستاهای زلزله‌زده میانه افزود: 4 شهر آذربایجان شرقی تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تماس‌های جداگانه رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در این تماس‌ها بر رسیدگی فوری و تامین نیازهای اولیه زلزله‌زدگان تاکید شد.

وی با اشاره به نشست ستاد مدیریت بحران در میانه تصریح کرد: در این نشست وظایف هر دستگاه اجرایی مشخص و مقرر شد در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع قطعی آب، گاز و برق اقدام کنند.

پورمحمدی با بیان اینکه بنیاد مسکن باید در اسرع وقت نسبت به بازسازی مناطق زلزله اقدام کند، گفت: در حاضر آرامش در منطقه برقرار شده و نیروی انتظامی مسئولیت برقراری امنیت را برعهده دارد.

برق و آب روستاهای زلزله‌زده وصل شد

معاون سیاسی ‌فرماندار میانه ‌با اشاره به اینکه خوشبختانه تلفات جانی در بخش ترکمنچای میانه، بیش از 5 نفر اعلام شده نیست، گفت: 800 رأس دام هم در این زلزله زیر آوار مانده و تلف شدند.

رسول یعقوبی دقایقی قبل و پس از جلسه ستاد مدیریت بحران میانه با اشاره به اینکه خوشبختانه تلفات جانی در بخش ترکمنچای میانه، بیش از 5 نفر اعلام شده نیست، اظهار داشت: 800 رأس دام هم در این زلزله زیر آوار مانده و تلف شدند.

وی افزود: اغلب مصدومان این حادثه هم به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار میانه و بخشدار ترکمنچای میانه با تقدیر از حضور به موقع نیروهای امدادی در صحنه زلزله، ابراز داشت: خوشبختانه این حضور به موقع باعث کاهش تلفات و امدادرسانی سریع به افرادی شد که از زیر آوار خارج شده بودند.

وی وضعیت راه‌های مناطق زلزله زده میانه را یادآور شد و گفت: همه راه‌های منتهی به روستاهای زلزله زده باز است و تردد نیروهای امداد رسان در جریان است.

یعقوبی وضعیت آب، برق و گاز روستاهای زلزله زده را هم مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: برق بخشی از روستای ورنکش مشکل داشت که وصل شد ولی در مورد وصل گاز کمی با احتیاط رفتار می‌شود تا صدمه‌ای به مردم وارد نشده و خسارتی وارد نکند و احتمال می‌دهم با بررسی خط لوله گاز و وضعیت منازل، تا یک ساعت گاز این روستا وصل شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گزارش انفجار در ساعات اولیه زلزله در میانه، گفت: گزارش انفجار گاز از روستای ورزقان در ترکمنچای گزارش شده بود که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشته است.

دستور معاون رئیس جمهور به ‌همه نیروها و ارگان‌های امدادرسان ‌برای کمک به زلزله‌زدگان‌

 اسحاق جهانگیری دقایقی پیش در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی که در ستاد بحران در روستای ورنکش بخش ترکمنچای میانه حضور دارد، گزارشی از آخرین وضعیت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته برای کمک به زلزله زدگان دریافت کرد.

معاون اول رئیس جمهور از استاندار آذربایجان شرقی خواست با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروه‌های امدادرسان و ارزیاب به مناطق زلزله‌زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان را دستور کار خود قرار دهد.

‌جهانگیری همچنین از همه نیروها و ارگان‌های امدادرسان استان نیز خواست تمام امکانات و ظرفیت‌ها را برای کمک به زلزله‌زدگان به کار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این تماس تلفنی، گزارشی از آخرین آمار جان‌باختگان و مجروحان حادثه ارائه کرد و از بسیج همگانی در استان برای کمک‌رسانی و نجات زلزله‌زدگان خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    23 1
    شدید بود در تبریز همه از خواب پریدند!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      16 40
      اردوغان و ترکیه هنوز براتون کاری نکردند؟ امدادی چادری سرپناهی یک بطری ابی چیزی؟
    • اصفهانی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      47 2
      برادر کمی آرام باش تبریز پر از مردمان با صفاست که اگر غیرت ایرانی و اسلامیشون از تو بیشتر نباشه کمتر نیست. طرز قلمت خوب نیست نگاه به یکعده معدود نکن که تو ورزشگاه شعار بنفع ترکیه میدن
    • حسن IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      31 3
      همون تعداد انگشت شماری که در بین ۷۰ هزار جمعیت شعار ساختار شکنانه میدن همونها را با تعداد از کوروش پرستان مقایسه کن که هیچ جایگاهی در بین مردم ندارند
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    11 0
    امان از مسکن
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    36 37
    الله رحمت السین
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      23 3
      خدا مردگان منفی دهنده رو نیامرزه
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      18 0
      خدا رحمت کنه
  • سرابی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    23 0
    وحشتناک بود دیوار حیاط ما با صدای مهیبی ریزش کرد دستگیره های پنجرهای خونه شکستند خونه مثل یک توپ کوچک بالا و پایین میشد سیمهای برق در شهر اتصال کردند شهر لحظاتی در تاریکی مطلق فرو رفت نصف مردم در خودروها خوابیدند
  • سرابی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    17 0
    مدت زلزله هم زیاد بود صدای جیغ و فریاد همه جا رو گرفته بود دیوارمون با صدای مهیبی فرو ریخت نگاهی به ساختمانمون کردم که چنان میلرزید هر ان احتمال ریزش بود و زمین لرزه شدیدتر میشد در دلم گفتم خدایا رحم کن زمین لرزه زود خوابید
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    19 11
    ما تو رشت داشتیم میلرزیدیم.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    10 1
    در سراب همه در ماشینها خوابیدند
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    13 1
    تو زنجانم احساس شد
    • DE ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      4 9
      توو مردجانم احساس شد
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    23 0
    دلال های مسکن و مواد اولیه ساختمانی حال کنند با این گرون فروشی و دلال بازی دستشون تو خون مردمه
  • نادر نصیری IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    10 0
    سلام از کی ایلام شده همسایه استان همجوار
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      4 0
      گیلان. بنده خدا زبونش نچرخیده.
  • IT ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    13 7
    می بینم که تیتر یک نشده این خبر توی سایت
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    10 2
    خدا رو شکر که کشته نداد و خسارتش کم بوده خدا کمک کرده به مردم خوب ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس