نشست سران سیاسی اقلیم کردستان عراق

ابعاد جدیدی از نشست اخیر مسئولان ارشد اقلیم کردستان و سران احزاب سیاسی این منطقه با رئیس جمهوری عراق در اربیل در رسانه ها منتشر شده است.

به گزارش مشرق، برهم صالح در دومین سفر خود پس از تصدی مقام ریاست جمهوری عراق به اربیل، روز سه شنبه در نشستی با حضور نچیروان بارزانی رئیس اقلیم، مسرور بارزانی نخست وزیر حکومت محلی و خانم ریواس فایق رئیس پارلمان محلی اقلیم کردستان و سران و مسئولان ارشد احزاب و جریان های سیاسی این منطقه شرکت کرد. آنگونه که در اقلیم کردستان عراق به تجزیه و تحلیل این سفر و نشست عالی اربیل پرداخته شده است، کُردها به دنبال موضعگیری واحد در  قبال تحولات جاری عراق و تغییرات احتمالی در قانون اساسی این کشور هستند.

بیشتر بخوانید:

دستور عبدالمهدی برای محاکمه عوامل تیراندازی به معترضان

جزئیات نشست عبدالمهدی با فرماندهان امنیتی

با بررسی اظهارات مسئولین کُرد و آنچه این روزها در رسانه های کُردی در جریان است، به این نتیجه می رسیم که موضوع تعدیل قانون اساسی عراق به بزرگترین نگرانی این روزهای اقلیم کردستان تبدیل شده است. منابعی در اقلیم کردستان اعلام کرده اند که اطلاعاتی به آنها رسیده است که تعدیل قانون اساسی عراق شامل حذف ماده ۱۴۰ مرتبط با وضعیت کرکوک و دیگر مناطق مورد منازعه، فدرالیسم اقلیم و تعامل مستقیم دولت مرکزی با استان های عراق به صورت کلی و در نهایت تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی خواهد شد.

نگرانی حزب دموکرات کردستان عراق از برهم صالح

گفته می شود که طی روزهای گذشته و قبل از سفر اربیل، پیام حزب دموکرات کردستان به رئیس جمهوری عراق منتقل شده است. حزب مسعود بارزانی به صراحت اعلام کرده است که عادل عبدالمهدی چهره مناسب و مطلوب کُردها برای نخست وزیری عراق است و از اینکه تلاش هایی در ریاست جمهوری برای برکناری وی در جریان است، انتقاد کرده است. این حزب از برهم صالح خواسته است از حمایت کسانی که به دنبال برکناری عبدالمهدی هستند دست بر دارد.

صالح در نشست اربیل چه گفته است؟

گفته می شود که در نشست اربیل و در پاسخ به نگرانی های حزب دموکرات کردستان عراق، برهم صالح اعلام کرده است که در نشستی که در بغداد با ریاست وی در خصوص تعدیل قانون اساسی برگزار شده است به صراحت تاکید کرده است که این موضوع نباید در تضاد با حقوق کُردها در قانون اساسی عراق باشد.

وی در خصوص تلاش ها برای برکناری یا استعفای عادل عبدالمهدی نیز گفته است که این موضوع به اختلافات داخلی شیعیان عراق مرتبط است و آنگونه که خود بخواهند به توافق خواهند رسید.

درخواست بازی با کارت رفراندوم و پاسخ نچیروان بارزانی

در نشست سران سیاسی و احزاب اقلیم کردستان با رئیس جمهوری عراق، هیئت حزب اتحاد اسلامی کردستان پیشنهاد فعال سازی کارت رفراندوم را در مقابل تلاش ها برای تعدیل قانون اساسی عراق مطرح کرده است که با واکنش منفی نچیروان بارزانی رئیس اقلیم مواجه شده است. بارزانی گفته است که طرح چنین موضوعی در این مقطع در راستای منافع ما نیست و حتی آمریکایی ها نیز از چنین ایده ای حمایت نمی کنند.

نظر جنبش تغییر

هیئت جنبش تغییر در نشست اربیل اعلام کرده است که کُردها نباید در معادلات کنونی عراق وابسته به شخص خاصی باشند. این حزب سیاسی بر این عقیده است که هر شخص دیگری به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شد کُردها می توانند بر اساس چارچوب قانونی تعیین شده در راستای رفع مشکلات اربیل – بغداد با وی گفتگو کنند.

عدم حضور مسعود بارزانی

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در نشست سران سیاسی این منطقه با برهم صالح حضور نداشت و همین امر انتقاداتی را متوجه وی کرده است. تعدادی از نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر در واکنش به عدم حضور بارزانی از وی انتقاد کرده اند.

نتایج نشست اربیل

برگزاری نشست اربیل و حضور برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری عراق که به نوعی نماینده کُردها در بغداد هم محسوب می شود، به نوعی با هدف نشان دادن اتحاد سیاسی کُردها در برابر تحولات جاری عراق محسوب می شود. در بیانیه منتشره این نشست آمده است که کُردها به هر تغییر قانون اساسی که زیان به منافع آنها برساند، رضایت نخواهند داد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    16 42
    باز دنبال یه فتنه کثیف دیگن این جماعت
    • مصطفی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      9 14
      شما از اتحاد کردها ناراحتی اونا هم مثل بقیه احزاب و بعنوان یک دولت مستقل دارن تحولات عراق رو رصد میکنند تا مناطقشون از این آشوبها در امان باشه. این کجاش فتنه هست؟! متن شما نشون میده که چه تفکر مسمومی دارید شما
  • DE ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    3 16
    کردی زبان باستانی ایران و عراق و ترکیه و سوریه ست که جمع شدن در منطقه درگیری ایران و روم و باقی موندن . زبان هخامنشی به قبل .
  • DE ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
    5 12
    کردی زبان باستانی ایران و عراق و ترکیه و سوریه ست که جمع شدن در منطقه درگیری ایران و روم و باقی موندن . زبان هخامنشی به قبل .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس