کد خبر 1007666
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
نظامیان آمریکا در سوریه

در روسیه معتقدند، تلاش آمریکا برای تقویت حضور نظامی غیرقانونی خود در مناطق نفتخیز در شرق سوریه، مغایر با حقوق بین‌الملل و غیرقابل قبول بوده و مانع جدی برای به توافق رسیدن کُردها با مقامات دمشق است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز نوشت: آمریکا ساخت دو پایگاه نظامی در مناطق نفتخیز در شمال شرق سوریه را آغاز کرده است. انتقال و استقرار نظامیان آمریکایی به آنجا از یک هفته قبل آغاز شده و این مسئله خبر بسیار ناخوشایندی برای روسیه است. مقامات مسکو نگران دخالت آمریکا در مذاکرات بین کُردها و دمشق هستند.

در این زمینه:

فیلم/ بهانه آمریکایی‌ها برای سرقت نفت سوریه

روز سه‌شنبه خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر داد که آمریکا شروع به ساخت پایگاه نظامی جدیدی در مناطق نفتخیز سوریه در استان دیرالزور کرده است. طبق منابع اطلاعاتی منابع خبری شبکه تلویزیونی ان.بی.سی. از هم‌اکنون بخشی از تیپ سی‌ام تانک ایالت کارولینای جنوبی و همچنین تجهیزات نظامی از استان حسکه و پایگاه نظامی شهر رقه به این مناطق منتقل شده‌اند. مرکز کنترل حقوق بشر سوریه نیز خبر داده که بیش از ۵۰۰ نظامی آمریکایی و همچنین تانک‌ها در پایگاهی در جاده ۴-mدر استان دیرالزور مستقر شده‌اند. تقریباً دو هفته قبل خبرگزاری سانا تأیید کرده بود که آمریکا پایگاه نظامی خود در این منطقه را از بین برده است.

لازم به یادآوری است که در اوایل ماه اکتبر و قبل از آغاز عملیات نظامی ترکیه در مناطق شمال شرق سوریه، دونالد ترامپ از خروج هزار نیروی نظامی آمریکایی از این کشور خبر داده بود. تصور می‌شد که تنها بخش کوچکی از نظامیان در منطقه دیرالزور و پایگاه نظامی التنف باقی بمانند. برخی پایگاه‌های نظامی رهاشده آمریکایی‌ها در استان حلب به تصرف نظامیان روسی در آمده است.

ولی مدتی بعد اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا بار دیگر نظامیانش را از عراق به سوریه منتقل می‌کند. مارک اسپر، رئیس پنتاگون اعلام کرد که آمریکایی‌ها مواضع خود در شرق سوریه را برای حفاظت از میادین نفتی این کشور تقویت می‌کنند. ابتدا صحبت بر سر حفاظت از منابع نفتی در برابر تروریست‌های داعشی بود که برخی واحدهای جداافتاده آن تاکنون در خاک سوریه حضور دارند، ولی بعد از آن گزینه‌های دیگری مطرح شد. مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: «ما همکاری بسیار نزدیکی با متحدین کرد خود داریم تا اطمینان حاصل کنیم که درآمد میادین نفتی به دست دولت سوریه، ایرانی‌ها یا روس‌ها نیفتد.»

هر نوع تلاش آمریکا برای تقویت حضور نظامی غیرقانونی در سوریه غیرقابل قبول است

چند روز قبل "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد آمریکا همچنان از گروه‌های مسلح وفادار به خود برای کسب درآمد از میادین نفتی سوریه حمایت می‌کند. نفت سوریه برای پالایش به خارج از خاک این کشور منتقل می‌شود تا دولت سوریه امکان دسترسی به آنها را نداشته باشد. به‌گفته وی، واشنگتن به‌طور مشخص قصد خود برای "محافظت از نفت در برابر دولت سوریه" را نشان داده و وزارت دفاع روسیه با جزییات کامل و بر اساس اسناد واقعی اقدامات آمریکا در این باره را فاش کرده است.

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفته است، آمریکا به‌طور غیرقانونی نفت را از سوریه صادر کرده و ماهانه درآمدی بیش از ۳۰ میلیون دلار از آن به دست می‌آورد.

"سرگئی ورشینین" معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد: « هرگونه اقدامی، فعلاً نمی‌گوییم که کدام اقدامات، که هدف از آن تلاش برای تقویت حضور نظامی غیرقانونی آمریکا در سوریه باشد، از دیدگاه ما، مغایر با حقوق بین‌الملل بوده و غیرقانونی و غیرقابل قبول تلقی می‌شود.»

گفتنی است، بر اساس تفاهم‌نامه امضاشده بین روسیه و ترکیه در تاریخ ۲۲ اکتبر (۳۰ مهرماه) در سوچی، منطقه کوبانی در منطقه مسئولیت مسکو قرار دارد. اولین گشت‌زنی‌های مشترک نظامیان روسیه و ترکیه از روز جمعه قبل آغاز شده و روز سه‌شنبه نظامیان روسیه و ترکیه دومین گشت‌زنی خود در مسیرهای دیگر از جمله در منطقه کوبانی را آغاز کردند.

هدف از این گشت‌زنی‌ها بررسی خروج شبه‌نظامیان کُرد از مناطق مرزی ترکیه است. هفته گذشته "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که خروج شبه‌نظامیان کرد پیش از موعد مقرر به پایان رسید.

  

"کیریل سیمونوف" کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: «این‌که آمریکا تصمیم گرفته تا در سوریه باقی بماند، باعث می‌شود تا کردها در اجرای توافقات روسیه ــ ترکیه همکاری کمتری از خود نشان دهند. این مسئله همچنین گفت‌وگوهای مقامات دمشق و کردها را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.»

این کارشناس یادآور شد پس از آنکه کردها با خروج نظامیان آمریکایی و گسترش حضور نظامی ترکیه نگران سرنوشت خود شدند، تمایل بیشتری برای به توافق رسیدن با دمشق از جمله اجازه انتقال برخی از مناطق تحت کنترل خود به نیروهای دولتی شدند. مقامات مسکو امیدوار بودند که این روند در کرانه شرقی رود فرات نیز ادامه یابد، ولی اکنون نمی‌توان روی چنین روند اوضاعی امیدوار بود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    2 3
    خوب باهاشون مقابله کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس