کد خبر 1007289
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
عجب گافی!

ترامپ با استقبال از حمله به کنسولگری ایران در کربلا بر نقش‌آفرینی آمریکا در اغتشاشات عراق مهر تأیید زد.

به گزارش مشرق، چند هفته پس از شروع اعتراضات در عراق و در حالی که بسیاری از ناظران بر نقش‌آفرینی گسترده آمریکا و عربستان در این قضیه تاکید داشتند، ترامپ با بازنشر چند توئیت ضدایرانی رسانه‌های سعودی که به اغتشاشات در اطراف کنسولگری ایران در کربلا مربوط بود، عملا جهت‌گیری آمریکایی تحولات اخیر در عراق را تایید کرد.  در ادامه تظاهرات و ناآرامی‌های چند هفته اخیر در عراق، یکشنبه ‌شب گذشته تعدادی از اغتشاشگران، ضمن سنگ‌پرانی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، اقدام به پایین کشیدن پرچم ایران کردند. این افراد همچنین در محوطه بیرونی کنسولگری نیز ضمن برافروختن آتش، شعارهای ضدایرانی سردادند. هر چند این اغتشاش کم‌تعداد خیلی زود فروکش کرد و سرکنسول ایران در کربلا نیز چند ساعت پس از آن تاکید کرد اوضاع آرام شده و شرایط تحت کنترل است اما صبح دیروز رئیس‌جمهور آمریکا ۲ مطلب منتشر شده در این‌باره توسط رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها را بازنشر داد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ در توئیت‌های خود، مطالب منتشر شده در وبگاه «عرب نیوز» عربستان سعودی و «ایران اینترنشنال عربی» را که پیش‌تر خبرهایی درباره وابستگی این رسانه به ولیعهد سعودی منتشر شده بود، بازنشر داد. استقبال توئیتری رئیس‌جمهور آمریکا از حمله اغتشاشگران به کنسولگری ایران در کربلا در حالی است که از ابتدای ناآرامی‌ها در عراق، موضوع نقش‌آفرینی آمریکا و عربستان سعودی در آن توسط بسیاری از ناظران و کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته بود. در این رابطه صحنه‌گردانی تشکل‌های به‌اصطلاح مردم‌نهاد که با حمایت‌های مالی گسترده سفارت آمریکا در این کشور تاسیس شده بودند، موضوعی بود که بارها در رسانه‌ها به آن اشاره شد. طبق این گزارش‌ها، واشنگتن پس از خروج نظامیانش از عراق در سال ۲۰۱۱ تاکنون، با محوریت سفارت آمریکا در بغداد، بیش از ۵۰۰۰ سازمان غیردولتی به‌اصطلاح «مردم نهاد» (NGO) را به بهانه‌های مختلف و در موضوعات گوناگون ایجاد و از آنها حمایت کرده است. این نهادها بخش عمده هدایت تظاهرات اخیر در عراق را بر عهده داشته‌اند. از سوی دیگر بازیگردانی سعودی‌ها نیز در جریان این ناراآمی‌ها مشهود بود. بسیاری از فضاسازی‌های توئیتری و فیسبوکی پیرامون تظاهرات در عراق توسط کاربران سعودی و از داخل این کشور آغاز و پیگیری شده است.

نقش‌آفرینی گسترده بعثی‌ها

هرچند رسانه‌ها عوامل حمله به کنسولگری ایران در کربلا را وابستگان به فرقه انحرافی صرخی (از مدعیان دروغین و وابسته به سرویس‌های بیگانه) معرفی کرده‌اند اما نمی‌توان از صحنه‌گردانی گسترده عوامل باقی مانده حزب بعث و تاثیر آنها در جهت‌گیری تظاهرات آرام در عراق به سمت شعارها و اقدامات ضدایرانی چشم‌پوشی کرد. نکته حائز اهمیت آنکه پس از سقوط صدام، بدنه حزب بعث به وسیله وابستگان به این حزب در بدنه دستگاه امنیتی عراق که توسط سازمان سیا حمایت می‌شدند، مورد حمایت قرار گرفت. به بیان دیگر هر چند رأس حزب بعث توسط آمریکا حذف شد اما ساختار تشکیلاتی حزب در لایه‌های امنیتی ایجاد شده توسط آمریکا حفظ شد. اولین حضور جدی و همه‌جانبه حزب بعث در تحولات عراق بعد از صدام در جریان حمله داعش به این کشور بروز و ظهور پیدا کرد. داعش که به گفته ترامپ ساخته و پرداخته آمریکاست، برای پیشبرد طرحش در کنار خود حزب بعثی را می‌دید که سازمان سیا بعد از سقوط صدام نقش پدرخواندگی آن را ایفا می‌کرد. «عزت الدوری» از مقامات ارشد حزب بعث فرماندهی کادر نظامی این حزب را در جریان جنگ داعش علیه عراق بر عهده داشت که البته سرنوشتی بهتر از کشته شدن پیدا نکرد. در جریان اعتراضات اخیر بخشی از مردم عراق، بدنه آشوبگر این اعتراضات ریشه در همان تشکیلات حزب بعث دارد با این تفاوت که در زمان صدام حزب بعث با پول نفت عراق پشتیبانی می‌شد و حالا با پول نفت عربستان و امارات.

چرا آمریکا به دنبال براندازی دولت عبدالمهدی است؟

ورود علنی رئیس‌جمهور آمریکا به معرکه ناآرامی‌ها در عراق، تحلیل‌های پیش از این درباره نارضایتی این کشور از دولت عبدالمهدی را به اثبات رساند. هرچند به‌واسطه نزدیکی بسیار زیاد و اشتراکات متعدد مذهبی و فرهنگی میان ۲ کشور ایران و عراق، عموم دولت‌ها در این کشور پس از سقوط صدام، قرابت زیادی با ایران داشتند اما دولت عبدالمهدی به چند دلیل در ماه‌های اخیر مغضوب آمریکایی‌ها بوده است. به رسمیت شناختن حشدالشعبی و ساختارمند کردن آن در چارچوب نیروهای مسلح عراق از جمله نخستین اقدامات عبدالمهدی بود که در همان زمان نیز با مخالفت‌های صریح واشنگتن مواجه شد. در موضوعات منطقه‌ای و مرتبط با جبهه مقاومت نیز دولت عبدالمهدی و شخص او همراهی حداکثری داشتند، با این حال بازگشایی گذرگاه مرزی «قائم- بوکمال» بین سوریه و عراق را باید به‌عنوان یک عامل مهم در این میان فهم کرد. هفته گذشته روزنامه لبنانی الاخبار، این اقدام عبدالمهدی را سیلی بسیار محکمی به واشنگتن توصیف کرده و پیرامون آن نوشته بود: «مسؤولان آمریکایی نیز بر این باورند که این اقدام، مشارکت در طرح ایران برای اتصال «تهران- بغداد- دمشق- بیروت» به دریای مدیترانه است». نقش عبدالمهدی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای به نفع ایران و همچنین همراهی با ایران در زمان تشدید تحریم‌های آمریکا از دیگر اقدامات دولت وی در همسویی با جمهوری اسلامی بوده است.

کپی از فتنه ۹۶ ایران

نکته جالب توجه درباره ناآرامی‌های اخیر در عراق، کپی‌برداری حداکثری این سناریو از آشوب‌های دی‌ماه ۹۶ در ایران بود. در آن اغتشاشات نیز شروع تظاهرات با شعارهای اقتصادی بود اما به سرعت به شعارها و اقدامات ساختارشکنانه و آشوب‌طلبی کشیده شد و جالب آنجاست که آن سناریو نیز به سرعت استقبال و تایید رئیس‌جمهور آمریکا را به دنبال داشت. اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ البته با حضور گسترده مردمی و نقش‌آفرینی بموقع گروه‌های سیاسی و جریانات مرجع فروکش کرد اما در عراق و پس از نزدیکی جریان صدر به گروه‌های کمونیست در این کشور ناآرامی‌ها افزایش و توسعه یافت. هرچند در این میان نقش تاثیرگذار و بی‌بدیل رهبری به عنوان فصل‌الخطاب انکار ناشدنی است، چنانکه این جایگاه کارکرد مهم خود را در فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ نیز نشان داد؛ جایگاه رفیعی که در این روزهای عراق، خلأ آن در کشور همسایه بشدت حس می‌شود. از دیگر سو، وزارت خارجه عراق به حوادث شامگاه یکشنبه در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا واکنش نشان داد. پایگاه خبری «بغداد الیوم» ضمن انتشار بیانیه‌ وزارت خارجه عراق، به نقل از این نهاد گزارش داد که بغداد تعهد خود را نسبت به هیأت‌های دیپلماتیک اعلام می‌کند. در این بیانیه همچنین تأکید شد که «چنین اقداماتی در روابط دوستانه و حسن همجواری بین ۲ کشور همسایه هیچ تأثیری نخواهد گذاشت».

منبع : وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • JP ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
    2 0
    این عبدالمهدی توی عربستان به نفع ایران حرف زد و همونجا خودش رو با آمریکا و قوماش اوباشش در انداخت
    • علی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
      0 0
      حداقل نشون داد که منافق نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس