کد خبر 1007200
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
پولشویی نمایه

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید پول‌های کثیف، بازار مسکن را آشفته کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه همشهری در گزارشی تحت عنوان «خواب آشفته مسکن با پول‌های کثیف» نوشت:


بازار مسکن تهران در مهرماه شاهد بهبود نسبی بوده و با رشد معاملات مواجه شده است. بخشی از این رشد می‌تواند ناشی از کاهش نسبی قیمت و ورود تقاضای مصرفی به بازار باشد اما در این میان هشدار ورود پول‌های کثیف و تمایل دوباره نقدینگی برای ورود به این بازار را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید:

نیکزاد: سر سفره مسکن مهر نشسته‌اند و انتقاد می کنند

کدام خانه‌ها در صدر معاملات مسکن تهران هستند؟ +جدول


به گزارش همشهری، در ۲سال اخیر در سایه جهش نرخ ارز، اغلب بازارها با دگرگونی قیمت مواجه شد و بازار مسکن نیز از این تحولات مستثنا نماند؛ اما بازار مسکن به‌دلیل شفافیت پایین، تأثیر مستقیمی ‌نیز از پولشویی و گردش پول‌های کثیف می‌پذیرد و به همین واسطه هرگونه تحرک جدید در حرکت نقدینگی و پولشویی می‌تواند به تنش دوباره این بازار دامن بزند.


بر اساس آمارهایی که اتحادیه مشاوران املاک تهران ازترکیب متقاضیان بازار مسکن ارائه می‌دهد، در دوره رونق اخیر بازار مسکن، ۸۰درصد تقاضاها، سرمایه‌ای و ۲۰درصد مصرفی بوده و نبض قیمت در دست متقاضیان سرمایه‌ای قرار دارد. در این وضع، تقاضای سرمایه‌ای که برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود قابل‌توجه وارد بازار شده، از رشد روز افزون قیمت استقبال می‌کند و حتی با معاملات سفته‌بازانه، زمینه هیجانی شدن بازار را فراهم می‌آورد. درنتیجه وقتی بازار مسکن وارد دوره رکود می‌شود، سیر تحولات قیمت در این بازار بسیار محدود و با چسبندگی بالا تغییر می‌کند؛ زیرا سرنوشت بازار را پول‌های بزرگ و متقاضیان پولدار تعیین می‌کنند، نه متقاضیان مصرفی. آنچه در این وضعیت باید مورد توجه قرار گیرد، ورود پول‌های کثیف به بازار مسکن و پولشویی از طریق معاملات ملکی است که به گواه متصدیان این بازار در دوره رونق به جهش قیمت دامن می‌زند و در دوره رکود از افت قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.


بازار مسکن ظرفیت بسیار بالایی برای جذب نقدینگی دارد و به همین دلیل، در طول سال‌های گذشته به محل امنی برای سرمایه‌های بزرگ و گاه با منشأ نامشخص تبدیل شده است.


 روزنامه حامی دولت  در همین حال اشاره‌ای به این واقعیت نکرده که طبق قانون مصوب سال ۹۴، دولت و وزارت راه نیز موظف به راه‌اندازی سامانه املاک برای شفافیت معاملات مربوط به مسکن و اخذ مالیات از خانه‌های احتکار  شده بودند و در همین حال همین اقدام می‌توانست موجب شفافیت در حوزه معاملات مسکن شده و پول‌های کثیف را نیز ردگیری کند. جالب اینکه روزنامه همشهری در تیتر یک خود مدعی شده سایر سیاست بر سر FATF و لوایح مربوط به آن سنگینی می‌کند!!
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
    0 0
    خخخخخ آخه این دولت کی نگاهش به داخل بوده که الان دومین بارش باشه..!!
  • بنگاهی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    0 0
    قیمت مسکن هنوز هم حباب دارد و دست دلالهای مسکن هست ودر هر منطقه تهران یک یا چند بنگاه نرخها را تعیین میکنند و چت شان پر است و بنگاههای معمولی از آنها نرخ میگیرند تا زمانی که واسطه در میان هست مسکن ارزان نمیشود با توجه به اینکه در تهران خصوصا منطقه ۵ چند صد هزار آپارتمان خالی وجود دارد راه اصلی ارزان شدن مسکن مالیات گرفتن خونه های خالی است. اگر بین دولت و دلال واسطه نباشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس