پرچم نمایه امریکا

برای کشوری که از ۲۴۲ سال تاریخ حیاتش، ۹۳ درصد از آن یعنی ۲۲۶ سال در جنگ و تجاوز به کشورهای مختلف در سرتاسر جهان سپری کرده جایی برای متهم کردن دیگران باقی‌مانده است؟

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه دولت آمریکا طی روزهای گذشته در راستای خوش خدمتی به صهیونیست‌ها و نیز دل‌خوشی برخی کشورهای مرتجع منطقه در گزارش سالانه خود با موضوع «تروریسم» بار دیگر ادعاهای واهی و دروغین خود علیه ایران را تکرار کرده است. وزارت خارجه آمریکا در این گزارش بدون ارائه هیچ سندی جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

۴۰ سال پس از ماجرای لانه جاسوسی


ادعای آمریکا در حالی است که ایران قربانی اصلی تروریسم در دنیاست و کشورمان همواره در مبارزه با تروریسم و گروهک‌های تروریستی پیشرو و پیشگام بوده و شهدای زیادی را در این راه تقدیم کرده است. در حالی که تولید،‌ حمایت، همزیستی و مدیریت تروریسم بر اساس اسناد تاریخی یکی از وجوهات ممیزه سیاست خارجی آمریکا در روابط با ملل و دُوَل خارجی است. آنچه تاریخ در خود ثبت و مقامات آمریکایی به آن اذعان دارند مشخص می‌کند که منبع و مصدر تروریسم دقیقاً خود آمریکا است.


با نگاهی به عملکرد دولت آمریکا حداقل طی چند دهه اخیر شاهد آن هستیم که هر زمان اقدامات تروریستی دولت این کشور در سطح جهان افزایش بیشتری می‌یابد به همان میزان هم فعالیت سازمان‌ها و موسسات رسمی‌و وابسته آن (نظامی- سیاسی) برای متهم کردن کشورهای دیگر به حمایت از تروریسم گسترش می‌یابد.


جهان طی دهه‌های گذشته به سمت‌وسو دادن‌های دروغین و ریاکارانه آمریکا در زمینه‌های مربوط به دمکراسی و حقوق بشر عادت کرده بود که طی چند سال گذشته مبارزه با تروریسم هم به آن اضافه شده است.


به هر شکل از دیدگاه سیاست‌گذاران کاخ سفید، واشنگتن پیشروی کشورهای جهان در این چنین مسایلی محسوب می‌شود در حالی‌که به اعتراف بسیاری از تحلیلگران بزرگ اگر آمریکا بخواهد خود را در یک مسئله در صف اول و پیشقراول تمامی ‌کشورهای جهان بداند باید آن را در «سردمداری تروریسم جهانی» جست‌وجو کند.


اعتراف چندباره به تشکیل داعش توسط آمریکا


همین دو روز پیش بود که دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در در جمع حامیانش در ایالت «می‌سی‌سی‌پی» بار دیگر اذعان کرد که رئیس‌جمهور سابق این کشور «داعش را ساخته است».


ترامپ در سخنانی به ادعای واشنگتن درباره کشتن سرکرده داعش‌ اشاره کرد و خطاب به رسانه‌های منتقد دولت وی گفت: اگر اوباما این کار (عملیات ادعایی کشتن البغدادی) را کرده بود، هفته‌ها درباره این داستان حرف می‌زدند اما چون پای من در میان است، آنها حتی تلاش‌کردند از اهمیت این موضوع بکاهند در حالی که این فرد (اوباما) خلافت داعش را ساخت». ترامپ در حالی قبل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هم بارها به تشکیل داعش توسط آمریکا اعتراف کرده بود که سازمان دیده‌بان قضایی آمریکا نیز پیشتر با انتشار اسناد مربوط به دو وزارتخانه خارجه و دفاع آمریکا، اسرار بسیار مهمی ‌را در مورد جنگ علیه سوریه و نقش آمریکا در به قدرت رسیدن و شکل‌گیری گروه تروریستی داعش فاش کرد. اسناد یاد شده ثابت می‌کرد واشنگتن در جریان به‌وجود آمدن گروه تروریستی «داعش» و تلاشش برای تشکیل امارتی برای خود در شرق سوریه و غرب عراق قرار داشت و توسط لیبی تسلیحات در اختیار این گروه تروریستی قرار داد.


ننگ حمایت از منافقین  بر پیشانی آمریکا


آمریکایی‌ها همچنین در حالی ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند که ننگ حمایت از گروهک تروریستی منافقین همچنان بر پیشانی این کشور است، تروریست‌های خونخوار و جنایتکاری که بیش از ۱۷ هزار مرد و زن و کودک بیگناه ایرانی را به خاک و خون کشیدند و اکنون تحت حمایتهای دولت آمریکا و برخی هم‌پیمانان غربی آن به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه می‌دهند.


 چندی پیش روزنامه آمریکائی واشنگتن‌پست حمایت صریح و علنی آمریکا از این گروهک تروریستی را سؤال‌برانگیز خوانده بود و با اشاره مستند به ارتباط نزدیک جان بولتون با گروهک تروریستی منافقین تصریح کرده بود که و ی با تلاش‌هایش در سال ۲۰۱۲ توانست نام این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج کند. نشریه نیوزویک نیز اخیرا ضمن گزارشی، فهرستی را از برخی مقامات آمریکایی از جمله «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «رودی جولیانی»، وکیل شخصی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، که از گروهک تروریستی منافقین پول دریافت کرده‌اند، منتشر کرد.


استفاده تجاری از نسل‌کشی در یمن  و حمایت از تروریسم سعودی


همچنین از ششم فروردین ۱۳۹۴ که عربستان سعودی و هم‌پیمانانش با استفاده از جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی به یمن حمله کرده و هزاران غیرنظامی‌ یمنی را کشتند و اقتصاد شکننده یمن را نابود کردند، آمریکا از همان ابتدای جنگ از ائتلاف سعودی در قالب فروش تسلیحات و بمب و سوخت‌رسانی هوایی به جنگنده‌های ائتلاف در آسمان یمن، حمایت کرد.


بر اساس آمارهای برنامه «نظارت بر کمک امنیتی» در مرکز سیاست‌گذاری بین‌المللی، از آغاز درگیری‌های یمن در ماه مارس سال ۲۰۱۵ تاکنون ایالات متحده بیش از ۶۸ میلیارد دلار تسلیحات به دو کشور عربستان و امارات فروخته است. همان‌طور که بروس رایدل از موسسه بروکینگز هم‌ اشاره کرده، این سیستم‌های تأمین شده توسط ایالات متحده پشتوانه اصلی ارتش عربستان بوده‌اند و سعودی‌ها بدون این سلاح‌ها و نگهداری‌ها و حمایت‌های مربوطه نمی‌توانستند به مداخله طولانی خود در یمن ادامه دهند.


همه اینها در حالی است که‌ ترامپ در ماجرای قتل خاشقجی نیز وقیحانه، اطلاع احتمالی محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی از قتل خاشقجی را کم‌اهمیت جلوه داد و تجارت تسلیحاتی عربستان سعودی با آمریکا را ستود. مضمون کلی بیانیه او این بود که آمریکا، صرف‌نظر از قتل خاشقچی، ارتباط با رژیم سعودی را ادامه خواهد داد.


سایه تروریسم اقتصادی آمریکا بر جهان


همچنین تحریم برخی کشورها و به‌خصوص تحریم اقتصادی ایران از سوی دولت آمریکا، به دلیل نبود توجیه منطقی در حقوق بین‌الملل در مجموع اقداماتی با عنوان «تروریسم اقتصادی» جای می‌گیرد. سوابق تاریخی تحریم و تروریسم اقتصادی علیه ایران به سال ۱۳۵۷ برمی‌گردد دور اول این تحریم‌ها از سال ۱۹۷۹تا ۱۹۸۱ به اجرا درآمد زمان جنگ تحمیلی نیز دومین تحریم‌ها از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ علیه ایران انجام شد در مجموع ایالات متحده تا کنون هفت دوره علیه ایران دست به تحریم و تروریسم اقتصادی زده است که تحریم‌های اعمال شده توسط‌ترامپ شدیدترین و بارزترین نوع تروریسم اقتصادی بوده است. ترامپ چندین هدف سیاسی و امنیتی را از تروریسم اقتصادی علیه ایران دنبال می‌کند که اولین آن ایجاد نارضایتی عمومی ‌و آشوب و هرج و مرج در داخل کشور است. گرچه تروریسم اقتصادی آمریکا باعث شده است تا رتبه قدرت‌نرم آمریکا کاهش پیدا کند که به معنای کاهش اعتبار بین‌المللی و کم شدن نفوذ جهانی آمریکاست چنان‌که اخیراً نشریه فارین‌پالیسی در مقاله‌ای از استفان والت نظریه پرداز آمریکایی مشهور روابط بین‌الملل زوال قدرت آمریکا را امری غیرقابل انکار برشمرده است.


آمریکا بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی در جهان


موارد ذکر شده تنها بخش بسیار کوچکی از کارنامه سیاه «مادر تروریسم جهانی» در اعمال تروریسم دولتی و تروریسم پروری آنهم فقط طی چند سال اخیر است. با بررسی اقدامات دولت آمریکا از سومالی درآفریقا تا نیکاراگوئه در آمریکای لاتین و اقدامات این کشور در کوبا تا عملیات صورت گرفته در خاورمیانه از افغانستان گرفته تا عراق، سوریه، لبنان و در صدر آن اقدامات تروریستی انجام گرفته در جمهوری اسلامی ایران چنان حجم بزرگی از اقدامات را به خود اختصاص می‌دهد که حتی لیست کردن مشخصات آنها وتاریخ انجام آن نیز حجم زیادی از زمان را خواهد گرفت.


در اینجا این پرسش مطرح می‌شود برای کشوری که تنها ۲۴۲ سال از تاریخ حیاتش می‌گذرد و ۹۳ درصد از این عمر خود یعنی ۲۲۶ سال آن را در جنگ و تجاوز به کشورهای مختلف در سرتاسر جهان سپری کرده و دوست و دشمن از اقدامات تروریستی‌اش آگاهی دارند دیگر جایی برای متهم کردن دیگران باقی‌مانده است؟

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    0 0
    یه مرد پیدا بشت بگه چجوری میشه با اینا مذاکره کرد.؟؟؟ ترجیحا اگه هست از دولت باشه.!!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    0 0
    به نظر من بهتر است که ایران به همراه چند کشور دیگر و با استفاده از اعترافات ترامپ موضوع تاسیس داعش را به شورای امنیت سازمان ملل و یا مجمع عمومی آن بکشاند و کشورهایی مثل عربستان ژاپن قطر امارات ترکیه و ... را محکوم کند.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    0 0
    خوب هر مادری از بچه اش حمایت می کنه این که عجیب نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس