کد خبر 1005474
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
انبارلویی نمایه

اگر جایی کار تعطیل است برای این است معتقد نیستند از نخبگان علمی در حوزه و دانشگاه و نیز مردم کاری ساخته است. فکر می‌کنند تنها راه فقط «مذاکره»، «سازش» و نهایتا تسلیم است.

به گزارش مشرق، «محمدکاظم انبارلویی» در واکنش به یکی از سخنان اخیر «حسن روحانی» نوشت:

 رئیس جمهور محترم در جلسه هیئت دولت گفته است؛ «به مردم می گویم چه کسی مملکت را تعطیل کرده است.» از این گزاره  معلوم می‌شود  از دیدگاه رئیس قوای اجرایی کشور «مملکت تعطیل» است. این سخن ناروا و نادرست همانند همان سخن بیهوده ای بود که در اوایل تصدی اجرا توسط وی گفته شد؛ «خزانه مملکت خالی» است. آنهم در روزگاری که رئیس دیپلماسی کشور تازه گفت وگو با ۱+۵ را آغاز کرده بود.

بیشتر بخوانید:

مقام سابق سعودی: ایرانی‌ها در مذاکره خیلی باهوش هستند

شرق: شعار روحانی درباره رفراندوم به تسلیم اجباری در مذاکره ختم می‌شود


 گذشت زمان ثابت کرد که خزانه کشور خالی نیست و امور در روال عادی خود به پیش می رود. این ناچیز اولین کسی بودم که این سخن نابه‌جا را به نقد کشیدم و گفتم رئیس جمهور اصلا نمی داند خزانه کجاست و کارکرد آن چیست و اهمیت آن کدام است؛ حرف بی ربط خزانه خالی است فقط در مذاکرات آن هم به نفع آمریکایی‌ها کاربرد پیدا کرد و توافقی «ناهمزمان»، «نامتوازن» و «فاقد ضمانت اجرایی» را امضا کردند که میلیاردها دلار خسارت و عدم نفع برای ملت ایران داشت. امروز هم می گوییم؛  این سخن که «مملکت تعطیل است» واقعیت ندارد و رئیس‌جمهور از مجاهدت یک ملت ۸۵ میلیونی بی‌خبر است.


 کشور با بیش از هزار میلیارد دلار تولید ناخالص ملی تعطیل نیست. میلیونها نفر هر روز صبح از خواب بیدار می شوند تا پاسی از شب مشغول کار و تلاش و تولید هستند. مردم در مزارع، باغات، زیر سقف کارخانجات مشغول کار هستند و در بازارها شور و شوق داد و ستد دیده می‌شود. در همین دستگاه اجرایی دهها هزار انسان مؤمن و پای کار به مردم خدمت می کنند. اگر جایی کار تعطیل است به دلیل «بی تدبیری» شخص رئیس جمهور و و برخی اعضای دولت است.


 اگر جایی کار تعطیل است برای آنکه امید به کدخدا دارند و  از خدا و یاری ملت بریده‌اند. اگر جایی کار تعطیل است برای این است معتقد نیستند از نخبگان علمی در حوزه و دانشگاه و نیز مردم کاری ساخته است. فکر می‌کنند تنها  راه فقط «مذاکره»، «سازش» و نهایتا تسلیم است. قانون اساسی و قوانین عادی کشور دهها راه‌نرفته پیش روی دولت گذاشته اما رئیس دولت نمی‌خواهد این مسیر را طی کند. اجرا در کشور فرآیندهای قانونی و حقوقی خود را دارد، اما رئیس‌جمهور نمی خواهد این مسیر را برود. هر جای این مسیر طی شد به نتیجه رسیدیم و هرجا نافرمانی و خودسری و خود تصمیمی شد به بیراهه رفتیم. در برجام اگر به شروط مجلس، شورای امنیت ملی و راهبردهای رهبری عمل می شد به دست آورد تقریبا هیچ و خسارت محض در برجام نمی رسیدیم. در سیاست داخلی اگر حریم و حرمت مراجع، نخبگان و منتقدان مشفق را مراعات می کردند کلید راه حل مشکلات را پیدا می کردند. رئیس دولت از اول فکر می کرد کلید در دست او و گاهی در جیب اوست. در هر قفلی که انداخت آن در نه تنها باز نشد بلکه قفل تر شد. 


​​​​​​​در برجام این بیراهه طی شد. نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه صدها تحریم به آن اضافه شد. آیا این بود «تعامل سازنده شما با جهان»!


 گفتند، حرمت پاسپورت ایرانی را برمی‌گردانیم، در حالی که پاسپورت ایران حرمت داشت و نادرست می گفتند. اما همین ها به جایی رسیدند که در سفر به نیویورک دیپلمات‌های ایرانی فراتر از محدوده چند خیابان نمی‌توانند عبور و مرور داشته باشند. در اروپا دیپلمات های ایرانی را بی هیچ دلیل بازداشت می‌کنند و سفیر معرفی شده به سازمان ملل اجازه ورود به خاک آمریکا را پیدا نمی‌کند و... .


 نتیجه تصمیمات دولت در حوزه اقتصادی به رانت خواری، گسترش دلالی و... منجر شد. دولت نتوانسته حجم عظیم نقدینگی را که چون بهمنی زیرساخت‌های تولید را آسیب می زند به سمت تولید هدایت کند.  رئیس جمهور گفته: «به مردم می گویم چه کسی مملکت را تعطیل کرده است.»

مملکت تعطیل نیست اگر هم به زعم او تعطیل است. همان کسی است که مصوبه ۲۲/۱/۹۷را در مورد تک نرخی کردن ارز به تصویب رساند و چوب حراج به «ارز» و «طلا» و ذخایر کشور زد، مملکت را تعطیل کرد. کافی است متن مذاکرات هیئت وزیران آن روز و به ویژه سخنان رئیس جمهور در این نشست به کم و کاست منتشر شود تا مردم خود قضاوت کنند چه کسی مملکت را دارد تعطیل می کند. چندی است ادبیات رئیس جمهور نامهربانانه وارد وادی خلاف گویی و نادرست اندیشی  افتاده است. مردم نمی دانند علت آن چیست؟ اما می‌دانند او دیگر در کنار آنها نیست به همین دلیل نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رئیس‌جمهور دچار فقد محبوبیت  می باشدو او از این واقعیت مطلع است و  به دنبال مقصر می گردد.


 این رویکرد یک نوع «خود معصوم بینی» است. نظرسنجی ها اندازه اقبال مردم به او را نشان می‌دهند، اما او به گونه ای سخن می گوید که هنوز در توهم «خود مردم بینی» به سر می برد. رئیس دولت دستش خالی است، نتوانسته به وعده هایی که داده عمل کند. او قرار بود در حوزه اقتصاد، کشور را به جایی برساند که مردم نیاز به یارانه نداشته باشند. در حوزه سیاست خارجی مشکل ارتباط با کشورهای متخاصم را حل کند و تحریم ها را بردارد و سرمایه خارجی به کشور سرازیر شود. او وعده داده بود در سیاست داخلی «اعتدال» را پیشه کند. اما نشد و او جز به «سخره» و «اهانت» با رقیب و منتقد سخن نگفت!


 در حوزه اجتماعی شکاف فقیر و غنی را افزود. در حوزه فرهنگ جامعه دینی ما را با پدیده کشف حجاب روبه رو ساخت. آنقدر بر طبل تسامح و تساهل کوبیدند تا حکم الهی حجاب را لگدمال کردند. پدیده‌ای که در دولت‌های گذشته سابقه نداشته است. قانون حجاب و عفاف را نادیده گرفتند. تا ریخت فرهنگی را به هم بزنند. اینها خطاهای کوچکی نیست. خدا از آنها  نمی گذرد، مردم هم در برابر آن  ساکت نیستند. خلق دو قطبی‌های کاذب و حاشیه‌سازی‌های بی مورد مردم را نمی‌تواند از این داوری دور کند.


 تفوه به این سخن که مملکت تعطیل است،  حرف یک حقوقدان نیست. مملکت قانون دارد. حساب و کتاب دارد. اگر کسی وجود دارد که مملکت را تعطیل کرده این یک عنوان مجرمانه است، رئیس‌جمهور می‌تواند به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور او را به دستگاه قضا معرفی کند. آیا جنس این حرف حقوقی است؟ یا رئیس جمهور از حقوق چیزی نمی داند یا می داند و در وادی اخلال در نظام سیاسی کشور گام برمی‌دارد. این را از اتاق فکر دفتر ریاست جمهوری باید پرسید تا آنها پاسخی برای آن مهیا کنند.


 این سخن ناروا همچون هیزمی است برای تنور فتنه های جدید!! فقط به درد سرویس‌های امنیتی دشمن در تدارک این فتنه می‌خورد. آنهایی که دکور امنیت و آرامش را در لبنان و عراق به هم ریخته‌اند، اکنون در تدارک آن در ایران هستند. این حرف به درد آنها می خورد که می‌خواهند مملکت را تعطیل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 31
  • علی GB ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    31 3
    کشور ۶ ساله که تعطیله اقای عزیز .
  • حبیبی IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    13 0
    توهم و هزیان گویی رئیس جمهور ناکارآمد که سفره کوچک مردم را کوچکتر از کرده پایانی نیست ..ایشان می گفتند اگر مشکلات کشور راهکار نداشت کاندیدا نمی شدم.!؟ ایشان مملکت داری را بلد نیستند //// ضربه ای که ایشان و وزیرانشان به اقتصاد کشور و مردم زدند و باعث تصویب نسخه های غربی آمریکایی شدند هیچ دشمنی از گذشته ها تاکنون با کشور و مردم اینکار را نکردند
  • حسن IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    22 6
    مملکت واقعا تعطیل است نمی شه با تمام دنیا رابطه نداشت و شاهد پیشرفت هم باشیم بااین وضع که پیش می ره نتیجه ای بغیر از بن بست نخواهیم داشت اکثر شغل ها داره تعطیل می شه واقایون فقط دارن شعار می دن وهمدیگر را مقصر اعلام می کنن
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      8 3
      ما فقط با سه کشور خبیث اسرائیل غاصب، آمریکا و انگل ستان رابطه نداریم دنیا هم این فزرتی ها نیستند .. اما کدخدا باوران دنیا را در اینها می بینند و ما بقی را فاکتور می گیرند
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    5 6
    این که مرتب به گوش مردم بخوانیم مملکت دچار بحران هست. خودمان را تحقیر کنیم. نقاط مثبت رو انکار کنیم. مشکلات رو یادآوری کنیم. شاخص های بی اهمیت رو مبنا قرار بدهیم. مرتب هدف ها رو عوض کنیم از کارکردهای روان‌شناختی برای ایجاد بی‌ثباتی در یک کشور هست.
  • مرتضی IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    1 8
    آقا مثلا رئیس جمهور صحبت کرده چرا اینقدر بی احترامی ببینید دیگه نکته ای نمونده جا انداخته باشین هر کی باید خودش را درست کند اگه تونست یک قدمی هم برای خدا و رضای خدا بردارد اگه پیغمبر خدا هم حکومت نکند باز هم کسانی هستند عیب در بیاورند حرف حق درسته ولی طرز بیانش و مکانش هم باید درنظر گرفت
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      3 0
      کدوم رئیس جمهور.!!!!!؟
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    11 19
    دشمنان دین ومملکت بدانند ؛کشوری که امام زمان عج دارد ؛کشوری که ولایت فقیه دارد کشوری که محسن حججی هاوباکری ؛صیاد شیرازی ها دارد تعطیل شدنی نیست.ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/عرض خود میبری و زحمت ما میداری.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      22 4
      معلومه یکی از مسئولین هستیا، خخخ...نکن از این کارا، آخر عاقبت نداره
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      2 1
      ضعف و ناتوانی دولت عیان است دیگر خوب
  • US ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    2 3
    روحانی درست گفته ؟
  • رضا IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    15 7
    آقای محمد کاظم انبار لویی دمت گرم و خدا پشت و پناهت که داری حرف حق می زنی
  • یک شهروند IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    33 21
    خداوند او و همفکران غربیش را از صحنه این مملکت شهید داده حذف کند
  • ناشناس آذری IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    11 7
    اگه مملکت تعطیل نیست پ چیه؟ تصمیمات علیه منافع ملی کشور کجا گرفته میشه؟ اقتصاد برای مسؤولین چه مفهومی داره؟ مردم و دموکراسی و حقوق بشر و .... چه ارزشی برای آقایون دارند؟ همه چی شده یک مشت شعار و اهداف انقلابی و 85 میلیون انسان هم شده اند برده و پیرو نظریات یک عده قلیل.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      3 3
      منظورت از دموکراسی و حقوق بشر رفتن زنان به ورزشگاه و برداشتن حجاب و این جور مسائله؟ بر فرض اینا برقرار شه چیزی از اهمال کاری دوستان شما کم میکنه؟ ارز 4200 رو چه کسانی دادن؟ فساد در خودروسازی و خصوصی سازی به چه کسی مربوطه؟ نزدیکان مقامات بلند پایه دولتی چرا درگیر فسادن؟ مشکل از جای دیگه است و نباید رفع مسئولیت کرد
  • علی اکبر IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    24 4
    مملکت تعطیل نیست دولت تعطیله
  • نظریان IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    10 6
    شما خواهشا از طرف مردم سخن نگوئید.
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      1 1
      شما کل مردمی؟
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    17 3
    بلی جناب رئیس جمهور عزیز / وقتی دولت تدبیروامید شما مبدل به دولت بی تدبیر وناامیدشده است شک نداشته باشید که تحقق همه چیز ممکن است .
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    12 3
    بله تعطیل است چون فریدون به زندان نرفته به مرخصی میرود تا فرارکند
  • مهدي IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    6 5
    متاسفم براي شما كه ظاهرا از مردم نيستيد
  • مادر IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    12 7
    اقای انبارلویی بااینکه دیگه هیچکدام ازمسولین روقبول ندارم،،ولی جان برادرازدل ماگفتی،،یک زن خانه دارهستم،،هنوزنه مسولین ونه دشمنها نمی دانند ملت ایران خدا،چهارده معصوم ورهبردارند،،درحال حاضر حرف رهبرباحضورکارشناسان همه راههااسان وهموارخواهدبود
  • حاج کریم IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    13 3
    احسنت به تحلیل زیبای کارشناس محترم احسنت .. روحانی با این جمله میخواد بار دیگر ترفند انتخاباتی که نخ نما شد رو پیاده کنه ومردم رو با لولو بترسونه ایشان باید بداند بی کفایت ترین رییس جمهور تاریخ انقلاب نام گرفت مردم سکوت های ایشان وعدم تحرکی شان را در اوج بهم ریختگی اقتصاد وبازار فراموش نکردن
  • ع IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    9 6
    اگر کمی به خاطر مردم همراهی داشته باشید الان هم برجام بود و هم انچنان زیر چکمه ترامپ نبودیم! شما فکر می کنید حتما باید حمله نظامی شود یا نظامی امریکایی اینجا باشد نه برادر همه اشتباه کردند و اشتباه شما بسیار بیشتر!!! ما می خواهیم نظام باشد لطفا عرصه را بر مردم تنگ نکنید. سیاست همه اش قداره بندی نیست گاهی باید شاخه زیتون هم نشان داد اگر همش قداره باشد طرف هم همش قداره می کشد و امیدی به شاخه زیتون شما ندارد. شک ندارم ترامپ ادم دمدمی مزاجی است و لی ما هم مثل خودش بازی کنیم بله بیایید مذاکره اینم - رو میز مذاکره از شروطمان کوتاه نیایم بله در سیاست هم موشک نیاز هست و هم دیپلماسی ! موشک پشتوانه دیپلماسی است البته اقتصاد قوی هم همینطور .. بهتر است اندک همراهی با مجامع جهانی داشته باشیم و خطوط قرمز (منافع ملی- دقیفا منافع ملی) را برای انها نیز مشخص کنیم!!
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      3 4
      داداش خوبی؟؟ با کی میخوای مذاکره کنی.؟؟ از اونور دنیا نیرو نظامی اورده میگه شما نباید تو منطقه باشه، منطقه ی کی، اینجا منطقه ی ماس، تو نباید اینجا باشی، چیکاره ست که برای ما تصمیم بگیره؟؟ میگه موشک یا نباید داشته باشین یا بردش از این مقدار بیشتر نشه.!!!! بعد اونوقت خودش چرا بمب اتم داره؟؟ کدوم ادم عاقلی با همچین دولتی با این سیاست وارد مذاکره میشه.؟؟ نقد نقد همه چی رو گره زده به کدخدا به قول خودش ول کرده مملکت رو یه هفته این اقا سرش رو سمت خود ایران و توانش نچرخوند، بسه دیگه هی مذاکره مذاکره.. اگه می تونه وایسه کار کنه اگرم نه که برکنار بشه.. مسخره اش که نیستیم ما.!!! تو روز روشن جلو دوربین دروغ می گه.!!
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      5 5
      دوست عزیز، مگر در طی این شش سال با مجامع جهانی همراهی نکردیم؟ مگر وزیر خارجه کشورمان بیش از 5 سال از این 6 سال را فقط صرف تعامل اروپا و برجام نکرد؟ مگر نه این بود که به خاطر خوشایند کدخدا، اروپای لاتین که در زمان دولت قبل خیلی به ما نزدیک شده بود را رها نکردیم؟ واقعاً کجا در تعامل کم گذاشتیم؟ نکته در این است که اگر تعامل یک طرفه باشد و از یک حدی بگذرد حمل بر ضعف می شود و اثر عکس دارد
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    6 4
    ارباب من کدخدا ..چرا نمیایی اینجا.. موشک دارن می ترسم.. تو منطقه ان می ترسم، پاشو بیا، می ترسم.. می خوای بازم یه برجام.. برات بدم من انجام؟ راس میگی اصلاح طلب؟ آره جون کدخدا جون، کاری کنم تو میدون.. ازم نخوان آب و نون.. پاشو بیا و بمون.. فتنه ها رو بچرخون. خودم کمک می کنم.. مغزا رو هک می کنم.. هر چی باشه عزیزی.. کدخدا و لذیذی.. من که ولت نکردم.. بیا دورت برگرم.. ادامه دارد....
  • علی IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    8 7
    آقایان مسئول برای حفظ دین مردم چه کاری انجام دادید ?آقایان مسئول درحوزه عفاف وحجاب چه کاری انجام دادید.آقای وزیر ارشاد چه بلایی سرفرهنگ آوردید.این هنرپیشه های بی حیا جامعه را به فساد کشیدند,هنرمند های دیندار به حاشیه رانده می شوند.مردم ایران بیاییدبخا طر حفظ دین تان دیدن فیلم های این هنرپیشه های بی حیارا تحریم کنید.
  • عاشق ایران IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    12 0
    پیشنهاد می دهم که از بعضی مسئولین تست روانی گرفته شود
  • مهمان IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    9 2
    خداراشكر كه يكي حرف حق زد.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    7 1
    احسنت
  • TR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    4 6
    سلام .آقای روحانی راست گفته که مملکت تعطیل است.تمام حرفها را به نفع خودتان تحلیل نکنید تولیدات نا خاص ویا سر کار رفتن مردم باجمعیت انبوه کشور طبیعتا خواهد بود و همچنین قدرت وپشتیبانی مردم را توصیف نکنید این از طرف مردم همیشه هست.منظور تعطیلی مدیران کشوری است از ملت و خوب و بد بودن آن بگوئیم که واقعا ملت وفا دار است الحمدالله هم تولید هم خزانه مطمعنا به گفته شما شکی نیست.اینجا حرف از مدیریت ونظارت بر مدیران کشوری است که واقعا هم گفتار، آقای روحانی در این موضوع گفتگو صحیح است
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 5
    کلا مملکت یه ماه فروردین و دو هفته ی آخر اسفند تعطیله...بین این دو تعطیلی هم کل سال بین تعطیلیه
  • am IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    11 5
    امروز اگر از بچه های پیش دبستانی سوال کنیم چه کسی مملکت رو به این روز انداخته، قطع به یقین پاسخ میدهند دولت نا امید دولت دروغ، دولت بی کفایت و بی عرضه و در رأس آن شخص روحانی، امروزه مردم هوشیار و با بصیرتن و خیلی خوب تشخیص میدهند سرچشمه مشکلات کجاست، در تمام جهان بی کفایت تر از این دولت نبوده و نیست و خدا ازتون نخواهد گذشت که به اسم دین و اسلام این چنین به ملت و کشور ظلم کردید اللهم عجل لولیک الفرج
  • US ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    7 0
    خیلی وقته که تعطیله تازه بیدار شدی اشکال نداره الان بهت روز بخیر میگیم
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    4 0
    یعنی آدمه با شرف نیست تو این کشور؟
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    12 0
    اون کشور نیست که تعطیله، اون مخ بعضی هاست که تعطیله و کشور رو در حالت تعطیل می بینند
  • حمید هستم IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    5 0
    مملکت واقعا تعطیل است؟
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    8 1
    موضوع اینه که قدرت و رسانه در دست همین روحانی و یاران اش است و از نویسنده مقاله و همفکران ایشان هم هیچ کاری بر نمی آید الناس علی دین ملوکهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس