قاسمیان

نظام خانواده یک نظام سختی است که افراد یک همسر را هم به زور می‌توانند اداره کنند چه رسد به دو تا، ولی خوب ازدواج موقت و یا چندهمسری هم کارکردهای خودش را دارد دیدگاه من در این زمینه ترویجی نیست.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -  مشاور بنیاد ملی نخبگان با اشاره به آیه‌های دو و سه سوره نساء در خصوص احکام چندهمسری تأکید کرد: نگاه قرآن کریم نسبت به چندهمسری کاملا محدودگرایانه است نه ترویجی و این حکم اساسا اشتباه به افراد القاء می‌شود، چراکه احکام قرآن به این موضوع به صورت عاقلانه تشریح شده است.

 قسمت ۱۷۷ از برنامه تلویزیونی بدون توقف، ۳۰ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان، رئیس حوزه علمیه مشکات با موضوع شبهات و چالش‌های مربوط به مسئله ازدواج از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.
حجت‌الاسلام قاسمیان در این برنامه با اشاره به موضوع چندهمسری و لزوم آن در شرایط خاص کشور گفت: در ابتدا باید اشاره کنم مسئله اصلی ما بحث ازدواج با تمام جوانب، تهدیدات، عوامل و قوانین است و صیغه، ازدواج موقت و یا چندهمسری در این بحث نقش‌های زنگوله‌ای دارند و خیلی اندک قرار است بار مسؤلیتی را بر دوش بکشند، اما متأسفانه ما روی اینها ذره‌بین می‌اندازیم و نقش‌های بسیار زیادی را به این‌ها می‌دهیم، اول باید متوجه شویم که این موضوعات قرار است در دین چقدر بار بکشد و در روابط همسری به میزانی که قرار است بار بکشد بار تحمل کند.  

بیشتر بخوانید:

روزهای سخت سازندگان «ماجرای نیمروز» / تروریست‌های فرهنگی حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌کنند؟ +تصاویر


وی در ادامه تصریح کرد: اصلا مسئله تعدد زوجات جزء مسائل اصلی ما نیست چراکه کسانی که بخواهند با دید شهوت‌رانی وارد ارتباط با زن دیگری شوند از بحث ازدواج و نظام خانواده وارد نمی‌شوند، نظام خانواده یک نظام سختی است که افراد یک همسر را هم به زور می‌توانند اداره کنند چه رسد به دو تا، ولی خوب ازدواج موقت و یا چندهمسری هم کارکردهای خودش را دارد دیدگاه من در این زمینه ترویجی نیست اما به جد از آن دفاع می‌کنم.


 این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر بالای سه میلیون و چهارصد هزار خانم بالای ۳۰ سال داریم که یا مجرد هستند یا مطلقه و یا همسرشان را از دست داده‌اند و همین طور ۸۰۰ هزار آقا با همین شرایط، عنوان کرد: اگر این افراد به همین شکل بدون خانواده بمانند در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده ایران تبدیل به یک سرای سالمندان بزرگ خواهد شد و دلیل آن تراکم جمعیتی متولدین دهه ۶۰ است که اغلب آقایان متولد این سال‌ها برای ازدواج افراد کم سن‌تر از خود را انتخاب کردند و به همین دلیل جمعیت خانم‌های مجردی که می‌توانستند با این مردان ازدواج کنند رو به افزایش گذاشت.


مشاور بنیاد ملی نخبگان همچنین اضافه کرد: این موج جمعیتی از آن سال‌ها جلو آمد تا اینکه در این سال‌ها نیز تعداد دخترانی که به هر دلیل ازدواج نکردند هم به آنها اضافه شد و خوب طبیعتا به صورت عرفی ازدواج برای دختران بالای ۳۵ سال سخت‌تر شده و گاهی این افراد نمی‌توانند به عنوان همسر اول ازدواج کنند.


حجت‌الاسلام قاسمیان در ادامه یادآور شد: با توجه به این مجموعه از جهاتی که می‌بینیم، چندهمسری با رعایت اینکه اینجا تنها بحث خانواده است و بحث صیغه و ارتباطات دیگر نبوده و ازدواج به صورت ثبت در شناسنامه و کاملا مشخص انجام می‌شود، برای خودش در یک شرایطی و نه در شرایط پایدارو عادی یک راهکار است و گاهی به نوعی مسؤلیت‌پذیری است.


 وی بیان کرد: مثلا وقتی پیامبر(ص) با خانم ام سلمه(س) ازدواج کرد، ایشان همسر پسرعمه خودشان بود که در جنگ احد شهید شده بودند و به نوعی این امر در آن زمان یک مسؤلیت اجتماعی به شمار می‌رفت. در زمان جنگ خودمان هم در برخی از موارد اگر کسی شهید می‌شد در خانواده افرادی بودند مثل برادر یا پسر عمو که همسران شهدا را با در نظر گرفتن مسؤلیت اجتماعی تحت پوشش قرار می‌دادند.  


عضو بنیاد ملی خانواده با تأکید بر اینکه این حکم اساسا در جامعه اشتباه القاء می‌شود، تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند حکم خدا این است که بروید چهار تا زن بگیرید در حالی که آیه‌های دو و سه سوره مبارکه نساء به روشنی به این موضوع اشاره کرده یعنی باید تفسیر این آیه‌ها مشخص شود تا بدانیم خداوند تعالی چه می‌فرماید بعدا بحث کنیم ببینیم که خوب است یا بد و چه کارکردی دارد و در مقابلِ چه جریان دیگری است. اصلا نگاه آیه نگاه محدودکننده است، نه ترویجی و شرایط هم اعلام شده، اتفاقا چنین حکمی خیلی عاقلانه و مسؤلیت‌پذیرانه است و  خودش یک راه برون‌رفت در مواردی مثل شرایطی است که امروز در آن قرار گرفتیم، بدون اینکه بخواهیم ترویج کنیم. پس اسم آن را خیانت نگذاریم اصل تشریح این حکم اگر توضیح داده شود بسیار عاقلانه است.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از لحاظ شرعی برای ازدواج دوم نیاز به اجازه همسر اول نیست، اما به لحاظ قانونی این اجازه ضروری است، گفت: این امر وجود دارد چون احساس کردند اگر بدون اذن همسر اول باشد معضل ایجاد می‌کند، قانونگذار شرایطی اِعمال می‌کند و می‌گوید من مسؤلیت چنین چیزهایی را می‌پذیرم حتی می‌تواند شرایط دیگری اضافه کند مثل اینکه مهر بالای ۷ یا ۱۴ تا را نمی‌پذیرم و محدودیت‌های قانونی بگذارد.

وی در پایان یادآور شد: اما آیا قانونگذاران ما به تبعات قوانینی که گذاشتند فکر کردند چند وقت دیگر ممکن است بر اساس فشارهای اجتماعی ریزسامانه‌های قدرت شکل بگیرد و یک قانون تصویب شود که حق طلاق با خانم است و به همین شکل این حق طلاق را هم قانونی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    4 4
    این گزینش از حرفهای آقای قاسمیان ، انگار با غرض ورزی انتخاب شده و الا ایشون حرفهای دیگه ای هم زدن ! مردها کلا احساس مسئولیت رو کنار گذاشتن و زندگیها و درآمد زندگی رو به زنهاشون سپردن . مردهایی که یا معتاد هستن یا دنبال رفیق بازی و تفریحات مجردی میگردن معلومه دنبال زنهای دیگه ای غیر از زن خودشون هم میرن ! احساس زن کیلو چند
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    14 6
    من نمی فهمم، چرا اینقدر آقایون فرصت طلب هستند و تا جایی که بتوانند از هر چیزی به نفع خودشان سوء استفاده می کنند؟!!!! اولا آمارها نشان می دهد در اکثر کشورها جمعیت مردان از زنان بیشتر است. دوما در زمان کنونی که اکثر آقایون حتی نمی توانند به تنهایی یک زندگی را اداره کنند و زنانشان مجبورند بیرون از خانه کار کنند، تعدد زوجات(چند همسری) معنایی ندارد. واقعا اگر مردی پیدا می شود که از پس خرج زندگی خود و خانواده اش برآید و عرضه دارد، کمک کند که جوانان معتاد و مشکل دار جامعه سالم و توانا شوند و ازدواج کنند (لطفا اول با کمک به هم جنس خود صداقت خود را اثبات کنید!!!!!)؛ و در مرتبه بعدی اگر خواستند مثل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) زن بیوه عیالوار پیر بگیرند و سرپرستی کنند، نه اینکه به بهانه جواز تعدد زوجات و کمک به زنان بی همسر جامعه، بخواهد برای خود حرمسرا درست کنند!!! خجالت بکشید. مردم را فریب دادن و اسلام را به نفع خود تفسیر کردن هنر نیست؛ عادلانه حرف زدن هنر است. مگر پیامبر و ائمه (علیه السلام) الگوی ما نیستند؟؟!!! پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چند زن داشت اما لباس هایش را خودش می دوخت و می شست و خودش در مهمانی ها غذا می پخت و پذیرایی می کرد؛ حضرت علی (علیه السلام ) هم همینطور کارهای خودشان را خودشان انجام می دادند. چند درصد مردان جامعه ما این کارها را انجام می دهند؟؟؟!!!!!! چرا از حضرت علی (علیه السلام) الگو نمی گیرید که شب ها به یتیمان و فقیران (بدون هیچ چشم داشتی- به خاطر رضای خدا) کمک می کرد و به دنبال گرفتن زن های متعدد نبود؟!!!
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    5 0
    به نظرمن دخترهای این دوره وزمانه اگر ازدواج نکرداند یا مثل خودشان می خواهند یاکمی بهتر پانیا دخترهای این دوره وزمانه حوصله پیرمردانی را که احتیاج به دکتر ودوا وپرستار دارند ندارند اگر کسی همئزن پیرمردی می شود به خیال خودش می خواهد تیغش بزند ودر رود این دخترها جز خودشان کسی را نمی خواهند انهم مردان چند زنه ئپیر را این زمانه انزمانه نیست
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    7 1
    خانمی که با صرفه جویی و کدبانوگری باعث ثروتمند شدن همسرش میشه و جوونیش رو به پای همسر و فرزندانش میریزه ایا این ظلم نیست که همسرش زن دوم بگیره من خانمی رو میشناسم که خودش میگه سیرم اما بهترین غذا رو به همسرش میده و براش ابمیوه میگیره اگه بریز وبپاش داشت بهترنبود؟
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    4 0
    باید به عرف جامعه هم نگاه کردزمان پیام(ص)بر چندهمسری امری عادی بوده نه دوراز عرف با وجود این باز هم در قرآن به عدالت تاکید شده اما الان کدوم خانم شهری حاضره همسرش مجدد ازدواج کنه مگر اینکه همسرش رو دوست نداشته باشه همانطور که مردا رو زنشون تعصب دارن معمولا خانمها هم همینطورن چه فرقی داره؟ انسان انسانه دو جنسیت عواطف و احساسات دارن زن که مجسمه بی احساس نیست که همسرش هرکاری خواست بکنه
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    3 2
    حالا واجب بود هی از بنیاد ملی نخبگان مایه بگذارید؟؟؟؟ اسم خودش رو میاوردید. والا.
  • معصومه اخوندی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    1 1
    چند همسری میتواند به عنوان یک راه برون رفت از بحران تجرد کمک کننده باشد
    • میم نون IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      3 0
      شما خودتون حاضرید زن سوم بشید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس