فروش عطر مرگبار و فلج‌کننده

از روز گذشته نامه‌ای در فضای مجازی درباره فروش عطر مرگبار و فلج‌کننده‌ای در اطراف مدارس و دانشگاه‌ها منتشر شده است.

به گزارش مشرق، از روز گذشته تاکنون نامه ای در فضای مجازی درباره فروش عطر مرگبار و فلج کننده در اطراف مدارس و دانشگاه ها منتشر شده است.

در متن این نامه عنوان شده است: " هر فردی که از این عطر چند مرتبه استفاده نماید، احتمال اینکه فلج یا کشته شود خیلی زیاد است. پخش این عطر توسط دست فروشان افغانی با شکل جعبه ای که  به پیوست می باشد، صورت می گیرد به گونه ای که در جلوی مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و محل های پرتردد با قیمت مناسبی عرضه می گردد."


سازمان غذا و دارو: توزیع عطرهای مرگبار کذب محض است

پیرو انتشار گسترده این نامه درباره مرگبار بودن عطر RASHA  موضوع را از سازمان غذا و دارو پیگیری کردیم.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: هیچ استعلامی از سازمان غذا و دارو درباره عطر مذکور و مرگبار بودن آن صورت نگرفته است و اطلاعاتی درباره این عطر در سازمان غذا و دارو وجود ندارد.

وی ادامه داد: هیچ نهادی از سازمان غذا و دارو درباره سلامت یا مضر بودن عطر استعلام نگرفته است و در جریان این نامه نیستیم.


واکنش معاونان غذا و دارو به انتشار نامه عطر مرگبار

محمد جواد خشنود معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز  باتوجه به اینکه نامه مربوط به بیمارستان مسلمین شیراز بود، نسبت به انتشار این خبر در فضای مجازی مبنی بر توزیع یک عطر خوشبو و سمی با نام راشا واکنش نشان داد و گفت:با توجه به اینکه سلامت افراد جامعه به عنوان اولویت مهم سازمان غذا و دارو و به دنبال آن معاونت غذا و دارو در هر استان است، این موضوع در دست پیگیری است و هنوز صحت آن مشخص نشده است.

خشنود با اعلام اینکه تاکنون هیچ جواب صحیحی از منبع خبر پیدا نکردیم و نمی توانیم آن را تائید و یا تکذیب کنیم، افزود: موضوع در دست بررسی است و چنانچه خبر تائید و یا تکذیب شود از طریق رسانه ها به شهروندان اعلام می شود.

وی تاکید کرد: به منظور شناسایی کالای وارداتی مجاز و غیرمجاز، برچسب اصالت و سلامت کالا تحت نظر سازمان غذا و دارو بر روی محصولات سلامت محور شامل دارو، محصولات خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درج شده است. برخلاف برچسب شبنم که به آسانی قابل تقلب بوده و برچسب تمامی کالاها یکسان است، این برچسب قابل تقلب نبوده و اصالت کالای موردنظر را به سه روش می توان استعلام کرد.

خشنود بیان کرد: ارسال کد UID به شماره پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲، ارسال اعداد پشت قسمت پوشیده شده به ترتیب از قسمت اول تا چهارم به همان شماره ی پیامکی، وارد کردن اعداد فوق در سامانه الکترونیکی www.ttac.ir و استفاده از نرم افزار بارکد خوان دو بعدی مخصوص تلفن همراه از طریق سایت مذکور از جمله راه های استعلام اصالت محصولات وارداتی به شمار می آید. لازم به ذکر است که هر شماره پیامکی دیگری به جز شماره پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲بر روی محصول، تقلبی است.

غلامعلی جاودان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی در خصوص خطرناک بودن عطری به نام رشا ، عنوان کرد: تا کنون مستنداتی مبنی بر رد یا تایید خبر به دست نیاورده ایم، اما به عنوان یک اصل کلی مردم باید بدانند، بر اساس ضوابط سازمان غذا و دارو برچسب گذاری بر روی تمام محصولات تولیدی داخلی اعم از غذایی و آشامیدنی آرایشی و بهداشتی ضروری بوده و مهمترین اصل آن داشتن شماره پروانه ساخت است.

وی با اشاره به لزوم وجود شماره پروانه ساخت بر روی محصولات سلامت محور، افزود: پروانه ساخت پس از کنترل های بهداشتی مکرر توسط کارشناسان غذا و دارو و تایید تجهیزات تولیدی در صورت رعایت اصول فنی و بهداشتی و ضوابط سازمان غذا و دارو برای محصول صادر می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: هر محصول غذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وارداتی نیز باید دارای برچسب اصالت و برچسب فارسی نویس شامل نام و نوع محصول، شماره مجوز واردات از وزارت بهداشت، نام شرکت وارد کننده، نام شرکت تولید کننده، تاریخ تولید و انقضاء و نحوه مصرف باشد.

جاودان گفت: کلیه اقلام آرایشی و بهداشتی که از مبادی غیر قانونی و بدون اخذ پروانه و مجوزهای بهداشتی واردات وارد کشور شود، غیر قانونی بوده و به عنوان کالای قاچاق شناخته می شوند.

وی خاطرنشان کرد: فرآورده های سلامت محور وارداتی فاقد برچسب زیر به عنوان کالای غیرمجاز در سطح عرضه محسوب می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    10 0
    سونامی سرطان و کاهش سن سرطان به سن 20 سال در کشور هم بسیار مشکوکه و میتونه نتیجه آب و هوا و تغذیه ناسالم باشه
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
      8 0
      متاسفانه اکثر کودهای شیمیایی خارجی مورد استفاده کشاورزان آلوده به مواد بسیار خطرناک است.
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
      3 0
      برو بابا، اینجا همیچی خوبه نیشا بازه عمو
  • پسرخاله IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    11 2
    طبقه بندی نامه "خیلی محرمانه" است و شما عکسش رو چاپ کردین؟
  • مجید IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    1 1
    یک بار دیگه سیستم افکار عمومی ایران را محک زد و دوباره افکار عمومی نمره منفی گرفت!!!!!!!!!
  • پری IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    12 2
    آخه کی میاد عطر افغانی بزنه ..همون گلاب خودمون رو بزنید خوشبوترید..!
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    1 0
    موافقم
  • کارشناس IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    6 1
    حالا کی سخن این وزارت دارو رو قبول داره ملت باید محتاط باشند شاید اقازاده ای این عطر خطرناک رو وارد کرده است. مثل هزاران واکسن الوده و تاریخ گذشته ای که به ملت و دامها تزریق کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس