کد خبر 1003755
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
نشست دکتر مسعود سلیمانی

همسر سلیمانی گفت: آمریکایی‌ها با بازداشت دانشمند ایرانی می‌خواهند از آن به عنوان وجه المصالحه بین دو کشور استفاده کنند.

به گزارش مشرق، نشست خبری بررسی آخرین وضعیت مسعود سلیمانی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس که یک سال قبل در آمریکا ربوده و بازداشت شده است، امروز در پرس تی وی  با حضور منصوره موحدین رئیس دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس، یعقوب فتح الله معاون پژوهش فناوری تربیت مدرس و مهناز ربیعی همسر دکتر سلیمانی برگزار شد.

*رفتار دولت آمریکا نسبت به دکتر سلیمانی از منطق استکباری منشأ می‌گیرد

در ابتدای این نشست یعقوب فتح اللهی معاون پژوهش فناوری دانشگاه تربیت مدرس در خصوص بازداشت دکتر سلیمانی توسط دولت امریکا گفت: این رفتار از منطق استکباری و زور منشأ می‌گیرد چرا که تاکنون از سوی دولت امریکا هیچ دلیل و تفهیم اتهامی صورت نپذیرفته است حتی کارشناسان حقوقی امریکا نیز اذعان دارند که در سیستم قضایی امریکا هیچگاه چنین برخوردی را ندیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بیانیه خانواده دکتر مسعود سلیمانی در سالروز دستگیری‌اش در آمریکا

وی ادامه داد: اگر جرم موثقی وجود داشت امریکا باید تاکنون آن را اعلام می‌کرد. اما امروز یک سال می‌شود که هیچ دلیل متقنی برای دستگیری این دانشمند ایرانی اعلام نشده است.

*علم هیچ محدودیت و مرزی ندارد

منصوره موحدین رئیس دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه به نمایندگی از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس که پرفسور سلیمانی در آن تدریس داشته است و همچنین تمامی دانشجویان وی حضور پردا کرده است، گفت: ما می‌خواهیم این پیام را به جامعه بین المللی برسانیم که دانشمندی که کاری جز تحقیقات علمی و تربیت دانشجویان نداشته یک سال است در بند است ما هفته‌های اول باور نمی‌کردیم و می‌گفتیم این اتهامات واهی است و به یک ماه نکشیده این سوءتفاهم ها برطرف خواهد شد و دکتر سلیمانی به کشور بازخواهد گشت. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و حالا دانشجویان ایشان نیز به شدت متأثر و ناراحت هستند.

وی افزود: علم هیچ محدودیت و مرزی ندارد و هر فردی در هر کجای دنیا فعالیت علمی انجام دهد حق دارد مراودات علمی با سایر کشورها داشته باشد.

*آمریکا از مهمان دعوت‌کرده خود با زندان پذیرایی کرد

مهناز ربیعی همسر دکتر مسعود سلیمانی نیز با اشاره به اینکه همسرش یک سال قبل در چنین روزی توسط دولت امریکا بازداشت شده بود، افزود: همسر من به دعوت یک موسسه تحقیقاتی به نام مایوکلینیک به آمریکا سفر کرده بود اما در واقع آمریکا مهمانی را که دعوت کرده بود با زندان از او پذیرایی کرد. نمی‌دانم کجای دنیا چنین رفتاری را با مهمان خود انجام می‌دهد آن هم برای کشوری که اعای حقوق بشر دارد.

امریکا از دستگیری پرفسور سلیمانی به عنوان وجه المصاحله استفاده می‌کند

وی ادامه داد: همسر من استاد تمام هماتولوژی دانشگاه تربیت مدرس است و بر روی سلولهای بنیادین و بیماری‌های صعب العلاج کار می‌کند. او همچنین استاد نمونه کشوری درسال 94 و جزو یک درصد نخبگان سایت تامسون به شمار می‌رود. با همه این تفاسیر امریکا با این کار خود نشان داد که می‌خواهد از دستگیری پرفسور سلیمانی به عنوان وجه المصالحه بین دو کشور استفاده کند.

همسر دکتر سلیمانی خاطرنشان کرد: این کار آمریکا نقض علنی حقوق بشر است چرا که یک سال است بدون تفهیم اتهام یک دانشمند را زندانی کرده است. ما در این یک سال زیر استرس و فشار روحی زیادی بودیم تا جایی که مادر ایشان به همین علت از دنیا رفتند.

*افراد زیادی پس از پیروزی انقلاب ایران همچون دکتر سلیمانی توسط امریکا دستگیر شده بودند

مرضیه هاشمی مجری و خبرنگار شبکه پرس تی وی نیز با توجه به اینکه خود نیز چندی پیش توسط دولت آمریکا دستگیر شده بود گفت: متأسفانه ما دوباره شاهد کارهای خلاف حقوق بشری امریکا هستیم. آقای دکتر سلیمانی جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا به شمار می‌رود به همین خاطر به دعوت مایو کلینیک به امریکا رفته بود. این کار امریکا فقط به خاطر روی کار بودن رئیس جمهوری به نام دونالد ترامپ نیست بلکه اگر این 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی کنیم می بینیم که خیلی‌ها شبیه دکتر سلیمانی طی این سالها دستگیر شدند. به همین خاطر ما نباید تعجب کنیم چون آمریکا و کشورهای همپیمانش از روشهای مختلفی استفاده کرده تا از کارهای علمی و تحقیقاتی ایران جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی خودم آزاد شدم و به ایران بازگشتم خیلی ها با من تماس گرفتند و از دستگیری و مشکلات خود برای من گفتند. اما متأسفانه خیلی ها به من می‌گفتند راجع به این قضیه صحبت نکنید. اما من می‌گویند نباید بترسیم چرا که چطور آمریکا به خود جرأت می‌دهد که ویزای دانشمند ایرانی را درپرواز باطل کند و او را در فرودگاه خود به علت نداشتن ویزا دستگیر کند؟ به همین خاطر هیچ رسانه ای نباید در این خصوص سکوت کند. امریکا هدف امریکا فشار آوردن به دکتر سلیمانی برای همکاری با او و همچنین فشار آوردن بر روی ایران است.

در ادامه این نشست خبری جلسه پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و سه میهمان برنامه برگزار شد.

فتحاللهی در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه چه اقدامات حقوقی برای پرونده دکتر سلیمانی تاکنون انجام داده است، گفت: دانشگاه برای اعزام اساتید و دانشجویان به خارج از کشور تابع ضوابطی هستند که درون مرزی محسوب می‌شوند اما پیگیری های برون مرزی توسط وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد و بهتر است توسط نماینده این وزارتخانه جزئیات آن گفته شود.

ربیعی در پاسخ به این سوال که وزارت علوم تاکنون چه کاری برای آزادی همسرش انجام داده است، گفت: در زمینه وکیل باید بگویم هفته های اول حتی نمی‌دانستیم همسرم کجا هست به خاطر همین مجبور شدیم با همکاری بعضی از دوستانمان وکیل بگیریم تا پرونده را پیگیری کنند. وزارت علوم نیز تاکنون کاری انجام نداده است اما آمادگی خود را برای انجام هرگونه کمکی به ما اعلام کرده است.

همسر دکتر سلیمانی در پاسخ به این سوال که هدف از پویش free_masoud_soleimani# چیست، گفت: هدف اصلی این پویش آزادی پرفسور سلیمانی است اما بازتابهای دیگری نیز دارد اینکه چرا امریکا باید دانشمندی که تولید علم می‌کرده و در سطح جهان علم او مورد استفاده قرار گرفته بود را وارد برنامه‌های سیاسی کند، موجب ایجاد احساس رعب و وحشت میان دانشمندان سایر کشورها می‌شود تا اینکه اگر با امریکا همکاری نکنند شاید سرنوشتی مثل سرنوشت دکتر سلیمانی در انتظارشان باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آمریکا ادعا می‌کند دکتر سلیمانی به علت نقض تحریم‌ها بازداشت کرده‌است، افزود: اتهام نقض تحریم‌ها بهانه است چرا که ایشان نه در امریکا زندگی کرده و نه حتی کارت بانکی امریکا را داشته که بخواهد چیزی از آنجا خریداری کند. موادی که توسط دانشجویان ایشان در فرودگاه امریکا ضبط شده و نام بردن اسم دکتر سلیمانی توسط این افراد موجب شناسایی همسرم توسط دولت امریکا شده است.

وی با اشاره به اینکه در مقاله نیتر حقوقدانان امریکایی اعلام کردند که تاکنون با چنین پرونده حقوقی مواجه نشده اند، افزود: آنها می‌گویند حتی اگر چنین جرمی رخ داده باشد حقش یک سال حبس با شرایط که دکتر سلیمانی دارد نیست بلکه نهایتان یک جریمه نقدی بوده است.

موحدیان رئیس داشکده علوم پزشکی تربیت مدرس نیز در پاسخ به این سوال که آیا موسسه مایوکلینیک که دکتر سلیمانی با دعوت آن به امریکا سفر کرده بود تاکنون واکنشی نشان داده است یا خیر، گفت: نامه ای از سوی دانشگاه تربیت مدرس به موسسه مایوکلینیک برای پیگیری وضعیت دکتر سلیمانی زده شد و پاسخ آن چندی پیش دریافت شد که البته برای من قابل قبول نیست چرا که مایو کلینیک می‌گوید دکتر سلیمانی هنوز وارد موسسه ما نشده بوده است!

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    1 3
    بزرگوار جا کم بوده تشریف بردین امریکا
  • رضا IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    0 1
    اى امريكاى جنايتكار حالا كارت بجائى رسيده كه ميهمان را بازداشت ميكنى ؟! اونهائى كه ما بازداشت كرديم دو تابعيتى اند و مجرم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس