خانه پدری

چند سال پیش وزیر وقت ارشاد، فیلم سینمایی «خانه پدری» را غیرقابل اکران دانسته بود. حال چگونه است که سیاست‌های دولت تدبیر و امید بعد از چند سال تغییر می‌کند و این فیلم قابل نمایش می‌شود؟

به گزارش مشرق، فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری از فردا (چهارشنبه اول آبان) روی پرده سینماها می‌رود. این فیلم در سال ۱۳۸۹ ساخته شد اما به دلیل محتوای نامطلوبی که داشت، در جشنواره فجر آن سال پذیرفته نشد.

بیشتر بخوانید:

دولت یازدهم به چه سینماگرانی نشان درجه یک داد

حتی مدیر وقت موسسه ناجی هنر (به عنوان سرمایه‌گذار و مالک نیمی از فیلم) از نتیجه نهایی ابراز نارضایتی کرد و بارها با کارگردان دچار چالش شد؛ کارگردانی که مصرانه روی ممیزی نشدن فیلمش تأکید داشت و آن را «اصلاحات ویرانگر» می‌دانست.

پس از کش و قوس‌های فراوان و واگذاری امتیاز از سوی ناجی‌هنر، با تغییر دولت، «خانه پدری» همزمان با جشنواره سی و دوم فجر در سال ۱۳۹۱ رونمایی می‌شود. اما سکانس‌های ابتدایی این فیلم آنقدر عریان، وحشیانه و خشونت‌آمیز بود که بلافاصله برخی تماشاچیان را مجبور به ترک سالن کرد.

نمایش صریح و سبعانه قتل ناموسی یک دختر توسط برادر و پدر متشرع خود ـ آن هم با دسته هاون! ـ و زنده به گور کردنش، آنقدر تلخ و گزنده بود که تماشای آن از عهده هر مخاطبی بر نمی‌آمد. این توحش وقتی به اوج رسید که پدر دخترکُش، برای اثبات کرده خود شمشیری را در خاک فرو می‌کند تا خونی شود و آن را به فامیل خود نشان دهد.

اینگونه سیاه‌نمایی‌ها موجب شد نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی «خانه پدری» را در فهرست فیلم‌های غیرقابل اکران قرار دهند. علی جنتی وزیر وقت ارشاد هم درباره مخالفت مجلس با اکران این فیلم گفت: این فیلم به دلایل اینکه بعضی از نقش‌ها تصاویر خشونت‌باری دارند قابل اکران عمومی نیست و بر اساس قوانینی که بر عهده ما است ـ یعنی مصوبات هیأت دولت برای نمایش فیلم‌های سینمایی قطعا مواردی که حاوی خشونت باشد، آن هم خشونت شدید ـ قابل اکران عمومی نیست.

* اکران فیلم‌های مسأله‌دار، مأموریت جدید سازمان سینمایی؟!

«خانه پدری» روایتگر ۷۰ سال زندگی سه نسل در یک خانه است، خانواده‌هایی که مردانی ستمگر و متعصب دارند. فیلمی تلخ و به دور از واقعیت با کارگردانی که نه به اصلاحات فیلم راضی بود، نه به اکران آن در سینماهای هنر و تجربه. 

حال مشخص نیست با این تعصب کارگردان، نسخه‌ای که از فردا روی پرده سینماها می‌رود، تا چه اندازه اصلاح شده است؟! آیا سازمان سینمایی صرفاً با اندکی تغییر در صدای صحنه اصابت دسته هاون به سر دختر و بدون حذف این تصویر، و همچنین قید ۱۵+ راضی به اکران آن شد؟! اگر چنین است، اکنون که طرح رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی با شکایت دادستانی کل کشور و حکم دیوان عدالت اداری متوقف شده، شورای صنفی نمایش باید در ارائه مجوز به «خانه پدری» تجدید نظر کند.

کیانوش عیاری پس از ساخت «خانه پدری» فیلم دیگری با عنوان «کاناپه» ساخت که آن فیلم هم به دلیل حضور زنان بی‌حجاب (با کلاه‌گیس) در حال حاضر توقیف است اما با همین دست‌فرمان شورای صنفی نمایش، باید به زودی منتظر اکران آن فیلم هم باشیم.

به نظر می‌رسد سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی که از تابستان امسال بر این مسند تکیه زده است، مأموریت اکران فیلم‌های توقیفی را ادامه خواهد داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس