رونمايي(رول آوت) از نخستين هواپيماي جت آموزشي بومي كشور

رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: برآورد ما این است که بین یک سال تا ۱۸ ماه آینده اسکادرانی از این جت آموزشی را در اختیار نیروی هوایی قرار دهیم.

به گزارش مشرق، امیر «عبدالکریم بنی‌طرفی» رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به طراحی و ساخت جت آموزشی «یاسین» اظهار داشت: نیروی هوایی ارتش در سال‌های گذشته یک نیازی را مبنی بر بهره‌گیری از یک هواپیمای آموزشی دو کابینه مطرح کرد که این نیاز با تلاش‌های مستمر وزارت دفاع، نیروی هوایی، بخش‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان مرتفع شد.

بیشتر بخوانید:

خلبانان کشور با «یاسین» به عصر جدید نظامی وارد شدند/ ایران هشتمین سازنده جت آموزشی بومی در جهان شد +عکس

وی با بیان اینکه تولید و طراحی هواپیما کاری بسیار دشوار و عظیم است و کشورهایی که در این حوزه وارد شده‌اند تعدادشان از انگشتان دو دست کمتر است، گفت: جت آموزشی یاسین از میلیون‌ها قطعه تشکیل شده که این قطعات، تک به تک طراحی و سپس ساخته شده و در نهایت هم با ظرافت خاصی مونتاژ شده است.

جت تمام ایرانی «یاسین» از میلیون‌ها قطعه ساخته شده است

رئیس سازمان صنایع هوایی تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهم ساخت هر هواپیمایی بخش موتور آن است، که ما برای سرعت کار، این نیاز را به کشورهای دارای فناوری مطرح کردیم که به خاطر شرایط تحریمی قطعات موتور را در اختیارمان قرار ندادند و همین موضوع سبب شد تا ما خودمان دست به کار شویم و یکی از پیچیده‌ترین قطعات این هواپیما را ساخته و به ثبت برسانیم.

هیچ کشوری حاضر به ارائه قطعات موتور این هواپیما به وزارت دفاع نشد

وی افزود: یکی از دیگر قطعات مهم در جت‌های آموزشی بهره‌گیری از صندلی‌پران است تا خلبان در شرایط مقتضی از این فناوری استفاده و اجکت کند. صندلی‌پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود از این امتیاز برخوردار است که در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا ۱۰۰ متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند. تکنولوژی صندلی‌پرانی که در این هواپیما به کار برده شده تنها در چند کشور انگشت شمار پیدا می‌شود.

طراحی و ساخت قطعات پیچیده «صندلی‌پران» و «ارابه فرود» در داخل کشور

امیر بنی‌طرفی با بیان اینکه تمام قطعات الکترونیک، هیدرولیک و مکانیکی این هواپیما تک به تک توسط کارشناسان و متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد، گفت: همچنین ارابه‌های فرود این هواپیما طراحی و ساخته شد.

وی در خصوص مونتاژ و به هم متصل کردن قطعات این جت آموزشی، عنوان کرد: سرهم بندی و اتصال میلیون‌ها قطعه، کار بسیار دشواری است که باید انجام می‌شد و اگر ذره‌ای خطا در ساخت این قطعات رخ می‌داد مسلما در مونتاژ با مشکل مواجه و هواپیما در فرایندهای بعدی دچار انحراف و نقص می‌شد.

ساخت جت آموزشی مطابق با استاندارهای جهانی

رئیس سازمان صنایع هوایی با بیان اینکه جت «یاسین» از استاندارها و پارامترهای جهانی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در ساخت هر مدل هواپیما، عنصر وزن بسیار مهم و قابل توجه است، چراکه شما باید متناسب با موتوری که تعبیه کردید وزن هواپیما را در نظر بگیرد، مثلا ۲۰ کیلو وزن اضافه‌تر هواپیما را دچار مشکل می‌کند، بنابراین جوانان ما در طراحی و ساخت این جت تمام ایرانی زحمات فزاینده‌ای کشیده‌اند و تلاش قابل توجهی مبذول داشته‌اند.

کشورهای پیشرفته به طور مشترک و با همکاری یکدیگر هواپیما می‌سازند

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های پیشرفت در کشورهای مختلف طراحی و ساخت هواپیما است، چراکه هر کشوری مبادرت به ساخت هواپیما نمی‌کند چون توان آنرا ندارد، امروز بحمدلله فناوری، دانش و علم صنعت هوایی در داخل کشور با ساخت این هواپیما توسعه پیدا کرده است.

از شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های دانشگاهی کمک گرفتیم

امیر بنی‌طرفی با بیان اینکه معمولا کشورها به طور مشترک و با همکاری یکدیگر هواپیما می‌سازند، گفت: از آنجا که کشور ما در شرایط تحریمی به سر می‌برد هیچ کشوری در ساخت این هواپیما حاضر به همکاری با ما نشد و همین فرصتی شد تا ما از تمامی ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و توان خود را به رخ دیگر کشورها بکشیم.

وی با بیان اینکه این هواپیما با همکاری وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شده، گفت: البته شرکت‌های دانش بنیان و بخش‌های دانشگاهی نیز ما را در ساخت این هواپیما کمک کردند.

پلتفرم «یاسین» نمونه خارجی ندارد

رئیس سازمان صنایع هوایی با بیان اینکه  این هواپیما صفر تا صد در داخل کشور تولید شده است، گفت: در طراحی و ساخت این هواپیما از هیچ هواپیمایی الگو گرفته نشده است، و در صنعت دفاعی چنین موضوعی بی‌سابقه است که یک کشور به تنهایی موفق به ساخت یک هواپیما شده باشد.

وی در خصوص تفاوت‌های این هواپیمای آموزشی با جنگنده کوثر که سال گذشته رونمایی شد، اظهار کرد: کوثر یک هواپیمای رزمی مافوق صوت است، اما این هواپیما به جهت ویژگی‌های آموزشی با سرعت زیر صوت طراحی شده، زیرا خلبان آموزشی باید با هواپیمای ما دون صوت آموزش ببیند.

ساخت یاسین در کتاب «جینز» ثبت می شود

امیر بنی‌طرفی افزود: کوثر شبیه به اف ۵ آمریکایی است و در واقع مهندسی معکوس شده و با تغییراتی که در سیستم‌های الکترونیک، رانش و رادار و... در کل یک نسل پیشرفته‌تر از اف ۵ آمریکایی است. اما جت آموزشی «یاسین» یک هواپیمای کاملا ایرانی است که این هواپیما در کتاب «جینز» و صنعت هواپیمایی دنیا به نام کشور جمهوری اسلامی ایران ثبت خواهد شد.

رئیس سازمان صنایع هوایی افزود: پلتفرم این هواپیما در دنیا وجود ندارد و ما متناسب با نیاز نیروی هوایی ارتش این هواپیما را ساختیم تا خلبان بتواند به راحتی آموزش ببیند و پرواز کند.

ویژگی‌های برترساز «یاسین» نسبت به هواپیماهای همتراز

امیر بنی‌طرفی در خصوص ویژگی‌ها و برتری‌های نسبی این هواپیمای آموزشی نسبت به هواپیماهای همتراز گفت: یکی از نقاط قوت و برترساز هواپیمای یاسین سرعت نشست و برخاست آن است همانطوری که مشاهده کردیم یک هواپیمای ملخی و یک هواپیمایی که از دو موتور جت برخوردار است با هم و در کنار هم پرواز کردند و به زمین نشستند که این به دنیا نشان می‌دهد هواپیمای دو مورتوره کمترین سرعت را می‌تواند داشته باشد و همچنین قادر است تا ۸۰۰ کیلومتر افزایش سرعت داشته باشد.

وی افزود: ویژگی بعدی «یاسین» تعبیه کابین مدرن استاد خلبان است، این کابین به گونه‌ای طراحی شده تا در ارتفاع بالاتری نسبت به کابین جلو قرار گیرد و این به استاد کمک می‌کند تا به سهولت باند را ببیند و تسلط کافی داشته باشد.

ساخت موتور این هواپیما در انحصار ایران است

رئیس سازمان صنایع هوایی گفت: از دیگر شاخص‌ها و ویژگی هواپیمای آموزشی یاسین نحوه ساخت دو موتور این هواپیما است که مختص جمهوری اسلامی و در ساخت آن از هیچ کشوری اقتباس نشده است.

وی در خصوص راه اندازی خط تولید این هواپیما گفت: فعلا یک نمونه از این جت ساخته شده است و ان شالله خط تولید آن در آینده‌ای نه‌چندان دور راه اندازی می‌شود، لذا برآورد ما این است که بین یکسال تا ۱۸ ماه آینده اسکادرانی از این جت آموزشی در اختیار نیروی هوایی قرار گیرد.

جت پیشرفته آموزشی و تمام ایرانی «یاسین» ۲۵ مهرماه با حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در پایگاه شهید نوژه همدان رونمایی شد و با دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش، نخستین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه همدان اجرا کرد.

«یاسین» دارای ۱۲ متر طول، ۴ متر ارتفاع و ۵.۵ تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می‌تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید. جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربوجت با قدرت رانش ۷ هزار پوند بهره می‌برد.

منبع: دفاع پرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    3 20
    خخخخخخخ
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    2 22
    یک رنگ درست حسابی روی بدنه نمی تونید بزنید ؟
    • مهدی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      9 0
      دوست عزیز علت اینکه رنگ بدنه هواپیما این شکلیه و حتی چرخهاش هنگام پرواز بسته نشده این هست که تا اگر اشکالاتی در حین پرواز ظاهر شد راحت تشخیص داده بشه و قابل رفه باشه . سوخوی جدید روسیه هم که همطراز اف22 است و تازگی پرواز آزمایشیش رو انجام داد تقریبا به همین شکل پرواز کرد
    • سعید IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      7 0
      خطاب به 12:24، عمداً رنگ آمیزی نشده تا در مرحله بال گشایی ( تست پرواز) نقاط قوت و ضعف هواپیما برای سازندگان مشخص شود، نمونه عملیاتی که ساخته شد ، رنگ درست حسابی زده می شود، در ضمن جنابعالی طوری اظهارنظر کردی که انگار ایران توانایی رنگ امیزی هواپیما را ندارد!!!!!! بهتره قبل از هر اظهارنظری هم کمی مطالعه کنید و هم کمی فکر کنید.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      3 0
      شما بلدی خودت بیا بساز
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    7 0
    همین که توانایی و درخواست برای تولید یک اسکادران از این هواپیما در یکسال هست خودش خبر خوبی هست و نشان از پیشرفت هر چند جزئی اما مهم برای صنایع هوایی کشور داره.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 9
    که چی ؟
    • احسان IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      6 0
      خطاب به 16:01، که چی؟!!!! پیچ پیچی!!!!! آر پی چی!!!!!! کوفتچی!!!!!!!
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      4 0
      شما بگیر بخواب چیز خاصی نیست
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    10 0
    باید موتور توربوفن سنگین بسازیم .
  • حمید IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    4 0
    عالی ولی باید یک شرکت بزرگ که پنجاه هزار نیرو داشته باشه از نخبگان کشور را یک جا جمع کنن که همه قطعاتش یکجا ساخته بشه به نظرم اگه تو هواپیماسازی پیشرفت کنیم قدرتی بی نهایت ایران پیدا می‌کند مثلا شما یک لحظه فکر کنید روسیه و آمریکا نمیتونن هواپیما بسازن دانش اون را ندارن واقعا کشور ضعیفی میشن مچکرم دوستون دارم جوونای ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس