جنگنده کوثر

در حالی که روند تولید جنگنده بومی کوثر در صنایع دفاعی کشورمان ادامه دارد، متخصصان ایرانی با شبکه‌سازی این جنگنده با پهپادهای تهاجمی، توانایی این هواپیمای جنگی را به شکل قابل توجهی افزایش داده‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پروژه جنگنده کوثر در حقیقت ادامه یک مسیر طولانی در صنایع هواپیماسازی کشور به حساب می آید که از اعمال تغییراتی در هواپیمای اف ۵ آمریکایی آغاز و امروز به یک پرنده کاملا متفاوت بدل شده است. هم مدل های اولیه هواپیمای اف ۵ ملقب به جنگنده آزادی و هم گونه پیشرفته تر موسوم به ببر از جمله هواگردهای ارزان قیمتی بودند که توسط آمریکا در دوره جنگ سرد به متحدین این کشور پیشنهاد شد. ایران نیز به عنوان یکی از متحدان نزدیک واشنگتن، بحث خرید و به خدمت گیری تعداد قابل توجهی از حداقل ۴ مدل رزمی جنگنده اف ۵ را در دستور کار قرار داد.

بر این اساس، مدل های A، B، E و F این جنگنده در کنار برخی گونه های شناسایی وارد سازمان رزم کشور ما شدند. مدل های پیشرفته تر در حقیقت قرار بود یک گزینه موقت تا زمان ورود هواپیماهای اف ۱۶ به ایران باشند که با وقوع انقلاب اسلامی و قطع روابط، این مسئله به بایگانی  سپرده شد. با شروع دفاع مقدس، ناوگان اف ۵ های نهاجا نقش سنگینی را در بحث دفاع هوایی نقطه ای، عملیات پشتیبانی نزدیک هوایی و حمله به اهداف عراقی در نزدیک مرز داشتند.

بیشتر بخوانید:

سرعت بالای نصب «سلاح‌های دورایستا» روی جنگنده‌های سپاه و ارتش/ اشباح نهاجا هم مجهز به بمب هدایت ماهواره‌ای ایرانی شدند+عکس

۸ ویژگی بسته شگفت‌انگیز سپاه برای تحول در «سوخو ۲۲»/ از غلاف پهپادی و سیمرغ تا گلاید ۱۰۰ کیلومتری بمب جدید +عکس

چشمان تیزبین‌تر و مدرن‌تر برای اشباح ارتش ایران/ فانتوم‌های نهاجا آماده حمل نسل جدید تسلیحات می‌شوند +عکس

شبکه‌سازی مستقیم با پهپادهای تهاجمی ایران؛ قابلیت جدید «کوثر» / سامانه‌های جنگال و تسلیحات دورایستا به کمک اولین جنگنده بومی می‌آیند +عکس

جنگنده های اف 5 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

به صورت کلی پلتفرم جنگنده اف ۵، یک سازه ساده در عین حال بسیار مانور پذیر است که همچنان در بسیاری از کشورها در نقش رزمی و آموزشی به کار رفته و خصوصا در سناریوهای شبیه سازی رزم هوایی در بسیاری از موارد، جنگنده های نسل ۴ را از میدان به در کرده است. با توجه به تحریم های سنگین تسلیحاتی در دوره پس از انقلاب که تا به امروز نیز خصوصا در بخش جنگنده ها وجود داشته، صنایع دفاعی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، برنامه هایی برای ارتقاء و توسعه پرنده های جدید را آغاز کردند. اف ۵ به دلیل سادگی در ساختار و آشنا بودن بیشتر پرسنل و سابقه بیشتر این پرنده در صنایع هوایی، برای کار جدی تر انتخاب شد.

شبکه‌سازی مستقیم با پهپادهای تهاجمی ایران؛ قابلیت جدید «کوثر» / سامانه‌های جنگال و تسلیحات دورایستا به کمک اولین جنگنده بومی می‌آیند +عکس

هواپیمای صاعقه

شبکه‌سازی مستقیم با پهپادهای تهاجمی ایران؛ قابلیت جدید «کوثر» / سامانه‌های جنگال و تسلیحات دورایستا به کمک اولین جنگنده بومی می‌آیند +عکس

هواپیمای جنگنده کوثر

با توجه به همین نقشه راه بود که پروژه هایی مثل صاعقه با تغییراتی در حوزه آیرودینامیکی برای این پرنده تعریف شد اما نیازهای میدان نبرد در قرن جدید، چیزی بیشتر را طلب می کرد.

کابین کوثر؛ اولین نشانه از تغییر جدی

اولین رونمایی از این هواپیما در سال ۱۳۹۷ انجام شد و در همان زمان با نشان داده شدن تصاویری از داخل کابین این جنگنده مشخص شد که بحث ارتقاء سیستم های الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته است. استفاده از نمایشگرهای دیجیتالی باعث کاهش بار کاری خلبان شده و کمک می کند تا در فاصله زمانی کمتری به نسبت نمونه های قبلی از وضعیت آگاهی پیدا کند.

شبکه‌سازی مستقیم با پهپادهای تهاجمی ایران؛ قابلیت جدید «کوثر» / سامانه‌های جنگال و تسلیحات دورایستا به کمک اولین جنگنده بومی می‌آیند +عکس

کابین جنگنده صاعقه

شبکه‌سازی مستقیم با پهپادهای تهاجمی ایران؛ قابلیت جدید «کوثر» / سامانه‌های جنگال و تسلیحات دورایستا به کمک اولین جنگنده بومی می‌آیند +عکس

کابین جنگنده کوثر

از زمان رونمایی اولیه این هواپیما تا به امروز، چندین فروند از آن به نیروی هوایی ارتش تحویل و تصاویری هم از مراحل مختلف آزمایش های پروازی این پرنده نیز منتشر شده است. باید دقت داشت که این محصول شاید اولین تجربه ایرانی در این کلاس است که به معنی واقعی وارد بحث تولید انبوه شده و در حال تحویل است. اما در این میان توضیحات یکی از مقامات صنعت دفاعی کشور در خصوص این پرنده کاملا ایرانی، نشان دهنده زوایای جدیدی از برنامه های نهاجا برای کوثر است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سه نوع بروز رسانی برای کوثرهای نهاجا

امیر خواجه فرد معاون وزیر دفاع در یکی از برنامه های اخیر تلویزیونی خود، توضیحاتی مهم و جدید از ارتقاء های مورد نظر روی جنگنده ایرانی کوثر را بر اساس سه محور توسعه جنگال و اویونیک، جنگ شبکه محور با پرنده های بدون سرنشین و نصب تسلیحات دور ایستا اعلام کرده است. اگر بخواهیم یک نگاه دقیق تر به این سه مورد داشته باشیم، در بحث جنگال و ارتقاء الکترونیک پروازی تقریبا با یک رویه استاندارد رو به رو هستیم که در کشورهای مختلف خصوصا در زمان ارتقاء یک پرنده یا توسعه مدل جدید انجام می گیرد. کوثر ایرانی در ظاهر برای یک بیننده عادی، همان اف ۵ است ولی زمانی که وارد کابین این پرنده می شویم با دنیای متفاوتی رو به رو می شویم که از نصب سیستم های کنترل کننده دیجیتال آغاز شده و حالا به سیستم های جنگال رسیده که میزان بقاء پذیری یک پرنده رزمی را در میادین رزمی امروز افزایش می دهد.

اما بدون هیچ شک و شبهه ای، دو ارتقاء دیگر است که توانی بسیار متفاوت را به کوثر اعطاء می کند. اولین آن، شبکه سازی با پرنده های بدون سرنشین است. پیش از کوثر، هواپیماهای سوخو ۲۲ سپاه نیز قابلیت دریافت و ارسال اطلاعات با پرنده های بدون سرنشین را به دست آورده بودند. این مسئله در بحث عملیات های مشترک، داشتن اطلاع از وضعیت میدان نبرد در مساحتی بسیار بیشتر و البته رصد تهدیدات و در صورت لزوم فدا کردن پلتفرم بدون سرنشین و حفظ پرنده سرنشین دار از جمله نکات مثبت این طرح به حساب می آید.

در عین حال دو پرنده می توانند در نقش معروف به " بکاو و بکش" در بحث شناسایی و هدف گیری و دیگری در بحث حمل و پرتاب مهمات به کار بروند و با پوشش دادن نقاط ضعف همدیگر، به یک زوج مخرب برای هر دشمنی در میدان نبرد بدل شوند. در سازمان نیروی هوایی ارتش به نظر پهپاد کمان 22 را بتوان گزینه ای مناسب برای انجام این ماموریت مشترک با کوثر در نظر گرفت.

شبکه‌سازی مستقیم با پهپادهای تهاجمی ایران؛ قابلیت جدید «کوثر» / سامانه‌های جنگال و تسلیحات دورایستا به کمک اولین جنگنده بومی می‌آیند +عکس

پهپاد کمان 22

اما مسئله نهایی بحث تسلیحات دورایستا به حساب می آید. به طور کلی وقتی از سلاح های دورایستا صحبت می کنیم یعنی تسلیحاتی که پلتفرم پرتاب کننده را از گزنده سیستم های پدافندی یا موشک های هوا به هوای دشمن خارج می کند. در منطقه ما و به صورت کلی در دنیا، امروز داشتن یک سلاح هوا پرتاب با برد ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلومتر تقریبا برای یک هواپیمای سبک تاکتیکی یک گزینه مطلوب به حساب می آید. نباید فراموش کرد که ما همچنان درباره پلتفرمی بر اساس طراحی اف ۵ صحبت می کنیم و اصولا انتظار داشتن برای حمل سلاحی از این کلاس بزرگتر و سنگین تر نیز غیر منطقی حساب می شود.

در اینجا مشخصا برای مخاطبان این سوال پیش بیاید که آیا اصولا پلتفرمی در شکل و اندازه های اف ۵، توان حمل تسلیحات در همان برد های ۲۰۰ یا ۳۰۰ کیلومتری را دارد؟ باید بگوییم که پاسخ مثبت است و برای نمونه باید نگاهی به آن سوی کره زمین در سرزمین فوتبال پرور برزیل و اف ۵ های ارتقاء یافته این کشور داشته باشیم. در کشور برزیل یک پروژه برای توسعه یک موشک کروز چند منظور برای استفاده نیروهای مسلح این کشور به نام AV-TM ۳۰۰ در حال کار است که مدل هوا پرتاب آن که تقریبا تست های عملیاتی را با موفقیت پیش برده از هواپیمای اف ۵ ارتقاء یافته نیروی هوایی این کشور حمل و شلیک می شود. این موشک ۳۰۰ کیلومتر برد و ۱۱۴۰ کیلوگرم وزن کلی دارد و در جایگاه وسطی جنگنده های اف ۵ نصب و حمل می شود. مدل هوا پرتاب موشک در این پروژه MICLA-BR نام دارد.

شبکه‌سازی مستقیم با پهپادهای تهاجمی ایران؛ قابلیت جدید «کوثر» / سامانه‌های جنگال و تسلیحات دورایستا به کمک اولین جنگنده بومی می‌آیند +عکس

هواپیمای اف 5 نیروی هوایی برزیل مجهز به موشک کروز MICLA-BR

با توجه به تجربیات صنایع دفاعی کشور ما توسعه چنین موشکی نه یک چالش بلکه یک امر انجام شده و با سابقه به حساب می آید. گزینه مختلف ضد کشتی یا تغییر کاربری داده شده در نقش حمله به اهداف زمینی خصوصا با توجه به توانایی شبکه محوری و دریافت اطلاعات از پرنده های بدون سرنشین، این مسئله را کاملا برای پلتفرم کوثر میسر می کند. در عین حال گزینه ای همانند بمب های دورایستای سری یاسین هم که پیش از این روی سوخو ۲۲ های سپاه و اف ۷ و اف ۴ های نهاجا نصب شده بودند می توانند از دیگر گزینه های قابل توجه در تحت عنوان تسلیحات دورایستا باشند. در هر صورت، این سه گام می تواند توانایی جنگنده های کاملا ایرانی کوثر را در حد قابل توجهی افزایش داده و پایه سازی لازم برای ارتقاء دیگر پلتفرم های پروازی و توسعه پرنده های جدید را در داخل کشور آسان تر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 147
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 38
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    83 9
    ای کاش ظاهرش هم اینقدر شبیه اف 5 نبود
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      64 45
      تا 50 سال آینده انشالله به اون تکنولوژی هم دست پیدا می کنیم
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      23 23
      50 سال چیه تا چند سال دیگرنسل رادارگریز پرواز می کند
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      15 13
      این طرح اف پنج نیست .در واقع طرح F_20 tiger shark است. که کوثر 2 نامیده میشود و البته با موتور توربوفن 22000 پاوندی . خود F-20 برای رقابت با اف 16 و میراژ 2000 ساخته شد . اف پنج نامیدن این جنگنده اشتباه است.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      28 12
      حاکم جاهل +دزد دانا+بیت المال پر پول مردم نا آگاه =؟
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      7 6
      تا پنجاه سال آینده هم هیچ کشوری نمیشینه سرجاش بگه صبر کنیم تا ایران هم به قدرت و تکنولوژی ما برسه یکم فکر کن
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      18 9
      هواپیما ساختنمون هم مثل ماشین ساختنمونه. مدعی هستیم حتی یک پیچ هواپیمای کوثر از خارج وارد نشده، یعنی ما میتونیم موتور جت درست کنیم اما نمیتونیم بدنه هواپیما رو طراحی کنیم مثلا یکم بالش رو اینور اونور کنیم! جالبه !
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      33 29
      زمانی که ما با چماق میجنگیدیم ارتش ترکیه و عثمانی توپ و تفنگ داشت ، حالا ترکیه داره برای سال 2023 از جت جنگنده بدون سرنشین رونمایی میکنه اونوقت ما داریم اف 5 های جنگ جهانی دوم آمریکا رو مونتاژ میکنیم : )
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      13 11
      جالبه برام مشخصا چند نفر برای هم پیام پاس کاری میکنند .حالا چقدر بهتون میدن که اینجوری توانمندی کشور را زیر سوال ببرید
    • جانم فدای ایران IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      25 13
      جت جنگنده بدون سرنشین تا ۲۰۲۳ اونم ترکیه هنوز ترکیه موتور پهپاداشو از اتریش میاره فیلتر سوختشو از امریکا، امریکا گفته دهه ها طول میکشه جنگنده بدون سرنشین بسازن بعد طورچیه میخاد بسازه برو برو عمو جون کلاس چندمی؟
    • افشین IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      9 4
      پیام پاس گاری نمیکنن. بیشتر انگار یکنفر چندتا پست گذاشته که دلیلش بیشتر مربوط به آینه که نمیتونه آب رو دقیقا کجا باید بريزه. اون ابلحي که مردم رو ناآگاه میدونه بگه چطوری ما پائینترین بودجه نظامی رو داریم ولی امنترین هستيم؟؟ چطور عربستان سقوطی که بودجه دفاعيش پنج برابر ما هست حاکمش داناست ولی بما که برسه میشیم نادان؟؟ چجوریه که مال اونا مال نیست ولی مال ما مال هست؟؟ برعکس فرمایش شما ملت ایران دیگه الان فهمیدن کی دوسته و کیا دشمن هستند و کیا از کجا حرف مفت میزنن.
  • زرد قناری IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    38 36
    باز مونتاژ بود یه چیزی...... یاد تفاوت سمند و 206 و رانا افتادم..... ولی باز جای تقدیر داره که رنگشو اوز کردین
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      18 7
      به کوری دشمنان خودمان می سازیم نه مونتاژی
    • محمد IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      12 2
      اوز نه عوض
    • حقیقت IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      9 2
      بی سواد مگر مجبوری نظر بدی عوض درسته نه (اوز )
    • احمد IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 0
      اوز؟؟؟!!! اوز نه، عوض،عجب کارشناس هایی پیدا میشن! خداییش بی‌سواد هستید،
    • NL ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      7 0
      منتظر بودیم اسمت رو هم بذاری ظردغناری ولی عوض نکردی!!
    • آرش IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 0
      تو صنایع دفاعی هر نوع سلاحی کارکرد خودشو داره وبعنوان مثال شهید بابایی بسته به نوع ماموریت متناسب با ارایش جنگی دشمن جنگنده خودش رو انتخاب میکرد تو سریال تلویزیونی شهید بابایی هم مشخص میباشد
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      2 1
      تو اول یاد بگیر اوز را اینجوری می نویسن ،عوض ،بعد بیا نظر فناورانه بده ، خخخخخخخ
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    35 25
    خخخخخخ روي پيكان توربو شارژر نصب كردن!!!
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      18 12
      دوست عزیز کم لطفی نکن . این جنگنده در حال حاضر پیشرفته ترین جنگندۀ فوق مدرن جهان محسوب میشه
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    14 9
    یک جنگنده سبک و مانور پذیر را باید برای نبرد هوایی تجهیز کرد پهباد هم می‌تونه بمب دور ایستا حمل کنه کوثر باید برای برتری هوایی مجهز بشه که کار راحت تر و بهتریه
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    44 6
    عاقبت بخیری هر کس هر روز سوره #یس بخواند و ثواب آن را به حضرت زهرا (سلام الله علیها) هدیه کند. و همچنین #دعای_عهد و ثواب آن را به مادر امام زمان ارواحنا فداه هدیه کند. سوره #واقعه هم خوانده و ثوابش را به امیرالمؤمنین (علیه السلام) هدیه کند. چه بخواهد و چه نخواهد عاقبت بخیر می شود. نخواهد هم به زور می شود! حضرت آیت الله بهجت رحمه الله علیه
  • علی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 1
    راه میانبر و سریعتر پیگیری همزمان خرید جنگنده ای در دسترس روسی وچینی نسل چهار و پنج و یا ساخت مشترک جنگنده با این کشور هاست با توجه به قدرت علمی و فنی مناسب در ایران اما توانایی مالی یکی از فاکتور های مهم توصنعت هوایی محسوب میشه که سرمایه گذاری پر ریسکی برای ایران در شرایط فعلی محسوب میشه.
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 4
      استاد ما تحریم مظامی هستیم
  • حسین IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    18 2
    مهم ترین چیزی که کوثر به عنوان یک جنگنده نیاز دارد موشک هوا به هوای هدایک فعال راداری با برد حداقل 50 کیلومتر است که این موضوع نه تنها نقطه ضعیف کوثر بلکه نقطه ضعف همه جنگنده های ایران است
    • افشین IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 4
      الان دیگه موشکهای تصویر ساز حرارتی جدید براشون در این حد هست. برای موشک رادار فعال بردهاي بالاتر باید در نظر گرفته بشه ولی این موشکها نیاز به رادار قدرتمندی در جنگنده دارند. مشکل اساسی آینه که شما از پلتفرم پشتیبانی نزدیک انتظار تبدیل شدن به رهگیر تخصصی دارید و ميخوايد وظیفه اف ۱۴ و میگ ۳۱ رو براتون بازی کنه.حتی به یک رهگیر منطقه ای هم رضایت نميديد!!!! هر گردی گردو نیست.
    • ویروگردی IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      0 0
      مگه فکور90 نیست؟تازه بردشم 50 تا نیست و 160 تاست
  • مهرناز IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    42 17
    به جوانان نخبه ومتعهد در پیشرفت دفاعی کشورمان ایران " افتخار می کنیم " درپناه خداوند باشند.
  • US ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 7
    - قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلك» در ادبيات عرب، «ذلك» اسم اشاره به دور است. در اينجا به قرآن كه در پيش روى ماست، با «ذلك» اشاره مى كند كه از عظمتِ دست نايافتنى قرآن حكايت مى كند. - راهنما بايد در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جمله ى «لاريب فيه» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است. - توانِ قرآن بر هدايت پرهيزكاران، خود بهترين دليل بر اتقان و حقّانيت آن است. «هدى للمتقين» - تنها افراد پاك وپرهيزكار، از هدايت قرآن بهره مند مى شوند. «هدى للمتقين» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهره مندى و نورگيرى او بيشتر است.(114) ----- 114) هدايت داراى مراحل و قابل كم و زياد شدن است. «والذين اهتدوا زادهم هدى»
    • سید سجاد IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 0
      ظاهراً شما از اساتید اخلاق خیلی استفاده میبرید ولی هر چیزی جای خود رو داره دوست عزیز
  • دانشجوی شریف IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    26 12
    نمیخوام بی انصافی کنم ولی باید به شکل جدی دنبال خریدهای سنگین جنگنده از روسیه و چین باشیم . واقعا این ها جواب نمیده در جنگ واقعی بین ایران و شغال های منطقه .
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 2
      درست میگید در نبرد هوایی یک میراژ میتواند در ارتفاع خیلی بالا پرواز کند اینا نمیتوانند و خلبانش دچار مشکل میشه تورا خدا برید حداقل 1000تا سوخو روز روسیه بخرید بعد از روش 10هزارتا بسازید چینی درد نمی خوره
    • افشین IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      4 2
      اف ۵ و صاعقه و کوثر همه توان پرواز در ارتفاع تا ۱۸۰۰۰ متری رو دارند و البته اگه جنگنده ای در این ارتفاع در آسمان ایران باشه برای زدنش نیازی به جنگنده نیست و پدافند از خجالتش در میاد. اما مهمتر آینه شما یا نمیدونی جنگنده چیه یا نمیدونی هزار چه عددی هست و بدتر از اون ده هزار هم نميدني یعنی چندتا.شایدم خیلی خوشمزه هستی که نبستی.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    43 29
    یه دونه اف 35 کل نیروی هوایی رو خلع سلاح میکنه
    • یه آدم عادی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      56 19
      می گفتن گلوبال هاوک قابل رهگیری نیست!!
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 3
      گلوبال هاوک با رادار شناسایی نکردن اول با دوربین حرارتی کشف شد و بعدش "رادار درگیری" تیر آخر شلیک کرد.
    • ناشناس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 6
      برادر محترم مثل اینکه شما دادش گرامی فقط اف 35راشناختید وهیچ اطلاعی از جنگنده روسی سوخو 57 ندارید همان جنگنده ای که به گفت کارشناسان نیروی هوای آمریکا کابوس آف 35 است لطفاً بیشتر مطالعه فرمایید
    • محمد رضا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 8
      اف ۳۵هم کلی نقطه ضعف داره برو نقاط ضعفشو از نظرکارشناسای ارشد نظامی و خلبان امریکایی که اعتراف کردن مطالعه کن .فکر نکن اونا خیلی بی نقص کار میکنن .هیچ وسیله ی ساخت دست بشر بی نقص نیست .
    • افشین IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 7
      دونه نه .فروند پرفسور. یکی از عیوب بزرگ اف ۳۵ مانور پذیر نبودن اون هستکه از قضا بر اساس نظر کارشناسان خود آمریکا در داگفايت از اف ۵ شکست میخوره.اما یک فروند اف ۳۵ با ۸۰۳ مورد نقض فنی به اقرار خود آمریکاییها قبل از اینکه غلطی،بکنه پدافند قلوه کن کردش و رفته در اوج آسمانها اما تکه تکه. آر کیو ۱۷۰ هم غیر قابل شناسایی بود ولی سالم نشست.ار کیو ۴ هم در پرواز بلند و جنگال آخر رادار گریزی رو تامین میکرد ولی الان تکه هاش در موزه هست برو ببین. پس اف ۳۵ که هیچ پدرش هم که نسخه اصلی هست هیچ غلطی نمیتونه بکنه.اما شما با خودتحقيري نشئه کن.
    • رحمت عیدی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 2
      مثل اینکه بگیم یک دونه کریستین رونالدو میتونه تیم جوانان ایران رو 20 بر 0 ببره،خداییش ازین مدل خزعبل گفتن خجالت نمیکشی
    • محسن وهابیان IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 2
      نه خیر جنگنده ها در هوا تاکتیک دارن احتمال دارد دو عدد اف۵ یک آف ۲۲ آمریکا را از لحاظ تاکتیکی شکار کنند که مجهز به فنیکس هم جدیدا شدن
    • مهدی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      3 0
      فیلم هندی زیاد میبینی نه؟
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      0 0
      زمین گیر شد که .خخخخخخ اتفاقا اف سی و پنج در نبرد نزدیک اصلا به درد نمیخوره و فقط برای نبرد دور خوبه که مخفیانه وارد بشه هدفی رو بزنه و فرار کنه
  • جاویدایران NL ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    10 8
    عااااالی… یه موضوعی رو میخوام مطرح کنم، این زندانیان امنیتی که میرن زندان و شبکه هایی مثل بی بی سی و اینترنشنال عربستان بهشون میگن زندانیان سیاسی برخورد حکومت با اینها اصلاً درست و منطقی نیست، همه ایناوقتی آزادمیشن راحت میان توی شبکه های ضدایرانی مثل ایران اینترنشنال مصاحبه میکنن و بشدت پر رو هم شدن و حرفهای خیلی تندی میزنن اما در زندان یه برخورد عبرت آموز با اینها نمیشه، انقدر در زندان باهاشون خوش رفتاری میشه که به شکل عجیبی پر رو هم میشن، آیا این کار درسته؟؟؟؟ همین نرگس محمدی عکس قبل از زندانش رو با بعد از زندانش مقایسه کنید ببینید چقدر جوان شده و چاق هم شده سرحال شده!!!!!! ویا یکی دیگه که همین صبح دیدم داشت مصاحبش توی اینترنشنال پخش میشدخیلی پر رو مدلی حرف میزد!!!! چرا اینارو توی زندان لوسشون میکنید!!؟؟؟؟ زندان جای خوش گذرونی که نیست جای عبرت گرفتنه، اونم زندانی خائن به ایران نه زندانی معمولی. درسته که اینا عددی نیستن که جدی گرفته بشن اما لوس شدن و پر رو شدنشونم درست نیست.
    • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 1
      رحمت کنه امواتتو دقیقا منم همین فکر رو دارم زندانی هر کی باشه برادر من باشه اگه جرمی مرتکب شده باید بره جواب پس بده حالا اینا ک سیاسین یا توهین به انقلاب و مردم میکنن یا هم برای غرب و اسرائیل جاسوسی میکنن ولی هر روز ک زندانن چاق تر و زیبا تر میشن انگار تو هتل پنج ستاره زندگی میکنن
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 10
    بَابُ النَّهْيِ عَنِ الْجِسْمِ وَ الصُّورَةِ 1- أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ وَ لَا جِسْمٌ وَ لَا صُورَةٌ وَ لَا تَخْطِیطٌ وَ لَا تَحْدِیدٌ اصول کافى جلد 1 صفحه: 140 روایة: 1 ترجمه : 1- ابن ابى حمزة گوید: بامام صادق علیه‏السلام عرضکردم: من از هشام بن حکم شنیدم که از شما روایت میکرد که: خدا جسمى است، توپر، نورانى شناختنش ضرورى، بهر کس از مخلوش که خواهد منت نهد، حضرت فرمود: منزه باد، آنکه کسى جز او نداند که او چگونه است، چیزى مانندش نیست و او شنوا و بیناست. محدود نگردد، بحس در نیاید، سوده نشود، حواس درکش نکنند، چیزى بر او احاطه نکند نه جسم است و نه صورت و نه ترسیم و نه محدود. 2- مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ تِرَاعُ وَ
    • محمد رسول IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      15 3
      ببخشید اینجا حوضه علمیه نیست عزیز نکنه داری درس خارج فقه میدی خواهر داریم از هواپیمای ۸۰ سال پیش صحبت میکنیم به حضرت علی چکار داری اخه
    • سید IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      روایت اعتقادیه، فقهی نیست.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 11
    بَابُ النَّهْيِ عَنِ الْجِسْمِ وَ الصُّورَةِ 1- أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع سَمِعْتُ هِشَامَ بْنَ الْحَكَمِ يَرْوِی عَنْكُمْ أَنَّ اللَّهَ جِسْمٌ صَمَدِيٌّ نُورِيٌّ مَعْرِفَتُهُ ضَرُورَةٌ يَمُنُّ بِهَا عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ خَلْقِهِ فَقَالَ ع سُبْحَانَ مَنْ لَا يَعْلَمُ أَحَدٌ كَيْفَ هُوَ إِلَّا هُوَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ لَا يُحَدُّ وَ لَا يُحَسُّ وَ لَا يُجَسُّ وَ لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَ لَا الْحَوَاسُّ وَ لَا يُحِیطُ بِهِ شَيْ‏ءٌ وَ لَا جِسْمٌ وَ لَا صُورَةٌ وَ لَا تَخْطِیطٌ وَ لَا تَحْدِیدٌ اصول کافى جلد 1 صفحه: 140 روایة: 1 ترجمه : 1- ابن ابى حمزة گوید: بامام صادق علیه‏السلام عرضکردم: من از هشام بن حکم شنیدم که از شما روایت میکرد که: خدا جسمى است، توپر، نورانى شناختنش ضرورى، بهر کس از مخلوش که خواهد منت نهد، حضرت فرمود: منزه باد، آنکه کسى جز او نداند که او چگونه است، چیزى مانندش نیست و او شنوا و بیناست. محدود نگردد، بحس در نیاید، سوده نشود، حواس درکش نکنند، چیزى بر او احاطه نکند نه جسم است و نه صورت و نه ترسیم و نه محدود. 2- مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ كَتَبْتُ إِلَى أَبِی الْحَسَنِ ع أَسْأَلُهُ عَنِ الْجِسْمِ وَ الصُّورَةِ فَكَتَبَ سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ لَا جِسْمٌ وَ لَا صُورَةٌ وَ رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ إِلَّا أَنَّهُ لَمْ يُسَمِّ الرَّجُلَ‏ اصول کافى جلد 1 صفحه: 140 روایة: 2 ترجمه : 2- حمزة بن محمد گوید: حضرت ابى‏الحسن علیه‏السلام نوشتم و درباره جسم و صورت از او پرسیدم، حضرت نوشته است که منزه باد آنکه چیزى مانندش نیست، نه جسم است و نه صورت. 3- مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَيْدٍ قَالَ جِئْتُ إِلَى الرِّضَا ع أَسْأَلُهُ عَنِ التَّوْحِیدِ فَأَمْلَى عَلَيَّ الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ الْأَشْيَاءِ إِنْشَاءً وَ مُبْتَدِعِهَا ابْتِدَاعاً بِقُدْرَتِهِ وَ حِكْمَتِهِ لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَيَبْطُلَ الِاخْتِرَاعُ وَ
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      7 0
      ؟؟!
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 0
      جلسه درس خارج فقه و اصوله؟!!!
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 0
      ؟
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 8
    وصیت نامه شهید بهرام حق نجات خدایا از تو می خواهم که مرا یاری کنی تا در راه تو قدم بردارم همانطور که خداوند می فرماید هرکسی در امور بر خداوند توکل نماید.او برایش کافی است و حال اگر بنده گام در راه جهاد با کفار گذاشت هرگونه سرنوشتی که پروردگارش برای او تعیین نماید تفاوتی ندارد ما می رویم تا وظیفه خود را انجام دهیم و نتیجه آن برای ما مهم نیست که چه بر سر ما خواهد آمد انشاالله که خداوند قبول نماید. وصیت نامه شهید حسین حدادی سلام بر مهدی (عج) سلام بر نایبش امام خمینی، سلام بر شهیدان و درود بر تمام مسلمین جهان، مادر وپدر عزیزم اگر شهید شدم برایم گریه نکنید چون من خود می خواستم و وظیفه ام بود. خدا من را به شما داد وظیفه شما بود که مرا تربیت کنید و کردید، پس ناراحت نباشید. پیام من به ملت ایران این است که با گروهک های منافق بجنگید و نابودشان کنند و راه شهیدان را ادامه دهند. پیام من به دولت این است که امام و شخصیت های مملکتی را از هر نقطه حفظ کنند تا ریشه آمریکا کنده شود. تمام ملت باید گوش به فرمان امام باشد زیرا که نائب امام زمان است. امیدوارم که تا به حال گناهی کرده ام خدا مرا ببخشد و مرا جزء یاران امام زمان گرداند....
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 7
    - نيروى انتظامى بزرگترين وظيفه‏ى نيروى انتظامى، حفظ ارزشهاست. پليس بايد ملجأ مردم باشد. محبوبيت نيروى انتظامى در قاطعيت بر اساس قانون است. هر وقت مردم پليس را مى‏بينند، بايد احساس محبت و آرامش كنند. نيروى انتظامى مجموعه‏يى است كه امنيت و نظم اجتماعى را به مردم هديه مى‏كند. بالاي صفحه ‏ 3-2-5- خدمت وظيفه‏ى عمومى‏ ارتش و سپاه و نيروهاى مشمول، ضمن آن كه آمادگيهاى رزمى را حفظ مى‏كنند، در شرايط صلح كامل، بايد در خدمت آبادانى و بازسازى كشور باشند. بنابراين، خدمت وظيفه‏ى عمومى، خدمت واقعاً مقدسى است كه در جنگ و صلح، در صف اول نيازهاى ملت و كشور قرار دارند. همه‏ى خانواده‏ها و همه‏ى آحاد جوانان، بايد اهميت آن را درك كنند و با شوق و علاقه به آن بشتابند. معافيت از اين خدمت - جز در مواردى كه بايد مشخصاً تعيين شود - كارى بر خلاف قاعده و ضد ارزش است. بالاي صفحه 3-3- امنيت‏ اگر امنيت نباشد، اقتصاد هم نيست، تلاش براى سازندگى و افتخارآفرينى هم نيست. اگر امنيت و يا وحدت نباشد، اختلافات و جنجال باشد، دايماً تشنج سياسى باشد، اول كسى كه ضربه مى‏خورد دولت است؛ چون نمى‏تواند وظايف خود رإ انجام بدهد. امنيت، نعمت بزرگى است. ايمانى كه در نظام اسلامى وجود دارد، حصار امنى براى امنيت ملى است. دشمن، امنيت ملى ما را هدف گرفته است. امنيت ملى براى يك ملت، از همه چيز واجبتر است. ناامنى، بزرگترين خطرى است كه يك ملت را تهديد مى‏كند.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 6
    ما که‌قبولش داریم . آقایان قبولش ندارند وگرنه تیراژ اینقدر پایین نبود و گیر بودجه است .
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 3
    دست خدا و القای فرشتگانش ودعایی مستجاب از ارباب زمین صاحب الزمان در کاراست وگرنه همین سالهای نزدیک فوقش سماوری بود وچاقوی زنجان وآفتابه پلاستیکی نازک وسفت و مسی ! شدت عمل وسرعت دستی که در کاراست معجزه میکند شکرخدا ما لشکرت هستیم مولای ما عج
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    18 2
    در بخش هوایی دنیا بمب باران با بمب سقوط آزاد دیگه جواب نمیده حتی در مواجه با شبه نظامیان خطرش و ریسک بالایی دارد . دنیا دنیای موشک کروز و بمب های نقطه زن ریز یا بقولی ریز مهمات است .
  • محمد IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 3
    اقا کشور ایران حقش است که بهترین جنگنده را داشته باشد اول ساخت داخل دوم مونتاژ سوم خرید از خارج
    • افشین IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 2
      بله.خیلی جاها حق داریم ولی مضمون رو نمیدن.اصلا حق دادنی نیست .حق گرفتنی هست.حق ما داشتن نیروگاههای هستهداي هست با سوخت بومی.اما این حق رو دادن؟ وقتی خودمون بدست آوردیم گذاشتن؟؟ حق با حق تفاوتی نداره.برای اون حق چه کردند ؟؟
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    18 2
    از پارسال همین موقع ها اعلام شد قرار است سه فروند به نیروی هوایی الحاق شود . پس کو ؟ نگاه بخش هوایی ما اشتباه است و آقایان به پیشرفت پله پله اعتقادی ندارند . یک باره میخواهند بروند نسل ۵ بسازند میشود قاهر که پرواز نمی کند .
    • افشین IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 1
      شما خواب تشریف داشتید.از اول هم اعلام کردند که سالی سه فروند تحویل میشه که تا حالا شش فروند تحویل شده و سه فروند دیگه هم آذر ماه تحویل میشه. نیروی هوایی و وزارت دفاع درست دارن پله پله و مرحله به مرحله پیش میرن. جنگنده قاهر هم یک پلتفرم هست برای بدست آوردن فناوریهای جدید که اونم مرحله به مرحله هست.بعد از،بدست آوردن یک فناوری باید اونو صنعتی سازی یا اصطلاحا به تولید انبوه برسونند. قرار نیست که جز به جز برای شما اطلاعات پست کنند.شما از همین موتور جهش توربو فن سبک تا قبل از رونماي خبری داشتي؟؟ همین موتور اونم بادفناوري ساخت تک کریستال یک جهش بزرگ و حساب شده هست.الانم در بخش موتور با اتمام کار موتور جي نود توربو فن گره تولید جنگنده با نوع پس سوز دارش و در ترابری و انواع دیگه با نوع غیر پس سوز حل میشه.بقیه موارد ساخت هم همینطوره.قدم به قدم تکمیل میشه. ساخت جنگنده با ساخت خودرو تفاوت داره.حداقل برای کشوری مثل ما که تحریم هستیم بیست سال زمان و شاید بیشتر هم داشته باشه. کنار گود نشستن و گفتن لنگش کن که کار هر کسی میتونه باشه.فقط،زبون دراز لازم هست
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 1
      به جای توهین کردن منطقی باش . همین سه فروندی که شما میگی قراره آذر ماه تحویل شود قرار بود اسفند سال پیش تحویل شود . حال بگذریم نمونه های تحویلی قبلی از صندلی پران اف پنج های قبلی حداقل یک مورد استفاده شده است . با این نرخ تولید که شما میگی ده سال فقط سی فروند تولید خواهد شد و دردی دوا نخواهد کرد . روند کار خیلی کند است . از اون طرف قرار جنگنده سنگین تولید کنیم که الان در مرحله طرح است و با این دست فرمان خدا میداند که کی به مرحله تولید برسد . از خرید که خبری نیست . طبق گفته آقای منطقی چند سال قبل ما ابزار و امکانات تست و طراحی سازه جدید نداریم و با این حال معلوم نیست چقدر بودجه صرف تست و طراحی قاهر شده است که آخر که نپرید شد اثباتگر فناوری . خرید که رو هواست ، طرح جنگنده سنگین که تازه شروع شده . اگر کوثر خوب است که بنظرم خوب است با سالی ده تا پانزده فروند تولید شود تا زیر ساخت های تولید جنگنده فراهم شود و بقولی جنگنده ساز شویم . در ضمن من بطور پیوسته پیشرفت های هوایی را دنبال میکنم و از جی نود چیزی جز پوستر مشاهده نشده و موتور جی 79 در کلیپ صنعت دفاعی در حال تست مشاهده شده که منظور از اورهال باشه که سالهاست در حال اورهال آن هستیم که منطقی نیست درکلیپ باشد پس احتمال زیاد موتور جی 79 فانتوم موتور بعدی خواهد بود .
    • افشین IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      منطق،میگه وقتیکه میگن سالی سه فروند و سال نود ونه سه فروند تحویل دادن دیگه اسفند همون سال سه فروند دیگه تحویل نمیدن و این بافتنهاي مجازی هست.اما کلا این جنگنده قرار نیست ستون فقرات نیروی هوایی باشه.این فقط برای آموزش مافوق صوت و آموزشهای تاکتیکی هست.سفارشش هم زیاد نیست و مقصود فقط حفظ و فعال نگه داشتن خط تولید پرسنل و زیر ساختهاست. اما قاهر یک پلتفرم از طراحی هست تا رسیدن به فناوریهای خاص دیگه که حداقل ده سال دیگه زمان نیاز داره مثل همه جنگنده سازها از غرب تا شرق که هیچ مدلی رو با سابقه ساختی که داشتند کمتر از پانزده تا بیست سال زمان میبره. اما موتورهای می نود توربو فن هستند و ربطی به اف چهار نداره جناب استاد.در همین سایت هم مطلب در موردش هست.این مدل موتورها کاربردهای متفاوت دارند با پس،سوز و بدون پس سوز.سرچ کنید حتی شرکتهای دخیل در طرح ساختش هست و اگه اطلاعی ندارید مشکل از شماست.البته تاخیر داشته طرحشان چون دولت قبل کلا هنرش همین بوده ولی در کل تمام خواهد شد و یک جهش بزرگ هست
  • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 10
    خوب پیشرفت کردیم خسته نباشند دلاوران ارتش
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 1
    j 16 و j 20 بخریم
    • ناشناس IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 0
      چشم. راستی نفرمودید چندتا؟
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 0
      هر چی کرمته داداش
    • ناشناس IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      کرم از،شماست که باید مایش رو بدی.
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 0
      ما بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار از چین طلب داریم . حالا شما خودت حساب کن ببین چند تا جنگنده میشه .
    • ناشناس IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      حداقل دویست فروند جنگنده میشه مشروط به اينکه دولت قبل پیشخور نکرده باشه و چین. حاضر بشه بجای پول بلوکه شده جنگنده بده کا البته بعید میدونم نده. اما مشکل بعدی که از همه مهمتر هست هموطناني هستند که تحت تاثیر رسانه های بیگانه قرار دارند و اصلا معنی امنييت رو نميدونند چون ناامنی نديدندو برای امنييت زحمتی نکشیدن. همین الان که تولیدات داخلی رو همین سایت ميزاره میبینید که سیلی از اینا میان و آه و ناله سر میدن که ما. گشنه ایم و پول نداریم حتی نون بخريم!!! البته پول برای بسته اینترنت با نرخ جهرمی دارند ولی برای نون ندارن و از این دسته از حرفها. اینا وقتیکه دولت قبل صد تا صدتا هواپیمای مسافربری از ایرباس و بویینگ میخرید که فقط سه درصد از مردم ازش استفاده میکنند ساکت بودند ولی اگه پای جنگنده بیاد وسط چون تحریک میشن مسئله ساز،میشن. مشکلات یکی دوتا نیست.
  • ج د ا IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    36 13
    الحمدلله ، خسته نباشید و خداقوت به دست اندرکاران پروژه کوثر و تمام دانشمندان نظامی کشورمان و سپاه و ارتش قهرمان.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    16 2
    پنجاه تا صدتا بسازید حداقل باهاش میشه این شورشیا منافق لب مرز نابود کرد
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 0
    جه کاریه! شما یک موشک هدایت پذیر شلیک کن، هدایتش رو تا نقطه ی برخورد به جنگندده بسپار. هدایت پهپاد هم چیزی شبیه به همین باید باشه.
    • افشین IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 0
      کاربرد پهپاد از نظر تاکتیکی در کنار جنگنده تنوع زیادی داره و ربطی به موشک نداره.
  • اسپاروخان IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    الانه دیگه جنگ الکترونیکی شده وحتی تسلیحات فوق پیشرفته مجهز به بمب‌های با قابلیت درگیری الکترونیکی شده اند مثل،B_52باطراحی70 ساله بروزرسانی شدند.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 3
    این هواپیما پلتفرم بسیار خوب و ارزانی برای نگهداری هست و می تواند مانند اسمش باعث خیر زیاد بشود. رفع محدودیت هایش با تعریف پروژه های فناورانه باعث رشد کلی کشور می شود. ساخت پرس های سنگین و تولید قطعات فیوزلاژ و ارابه فرود که وزن خیلی کم ولی استحکام بالا دارند با استفاده از این پرسها یا روشهای نوین می تواند باعث رشد شدید صنایع دیگر و اقتصاد ملی هم بشود. تجهیز این جنگنده به چف و فلیر و دیکوی های ابتکاری ایمنی آن را در آسمان افزایش می دهد. استفاده از فناوری نوین در سیستم تولید توان الکتریکی چند صد کیلو سبک ترش می کند و سر ریز فناوری هم به بخش تجاری دارد. استفاده از کامپوزیتها و مواد نوین در برخی از قسمتهای بدنه می تواند کاهش وزن بیشتری ایجاد بکند. استفاده از فناوری نوین دیجیتال می تواند برد و دقت رادار فعلی که شبیه گریفو قدیمی هست را چند برابر بکند. حذف سیستم هیدرولیک و پیاده سازی FBW روی آن کاهش وزن چشمگیر و افزایش مداومت پرواز در پی دارد و ......
  • شهرام IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 10
    زمان جنگنده گران قیمت، گذشته الان زمان موشک و پهباد های دقیق و ارزان قیمته الان دیگه جنگنده ها اون کارایی های گذشته رو ندارن
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 0
      برای پشتی بانی وعملیات جنگنده وبمب افکن لازمه ما باید حد اقل 5000تا داشته باشیم
    • افشین IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 0
      پنج هزار تا چي؟؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    23 5
    همون اف۵هستش،یکم رنگشوعوض کردن۲تام راهنمابراش گذاشتن
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      43 1
      حقش بود اسمش رو میذاشتن اف 5 پلاس خخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    اگر میشه رنگش را عوض کنید یا کامل مشکی یا خاکی یا همین پلنگی عالی هست
  • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 3
    یک جنگنده واقعی تو نبرد خودش رو نشون میده نه با حرف صنایع جنگی امریکا قابل مقایسه با کل صنایع جنگی دنیا نیست. مثلا اف ۱۵ تا الان کسی نتونسته مثل اون بسازه
    • افشین IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 4
      این نظر شماست. همین صنایع نظامی آمریکا اف ۳۵ رو با بیش از ۸۰۰ ایراد فنی تولید و فروخته.همین صنایع پاتريوت رو ساخته که بزور موشکهای پنجاه سال پیش اسکاد رو میزنه و از خود زنی هم رویگردان نیست.دقیقا در زمان نبرد هستکه میشه دید چی خوبه و چی همش تبلیغ بوده و باور آدمهای ساده و غربگدا. اف ۱۵ هم آخرین ورژنش چیزی از سوخو ۳۵ و رافائل و یورو فايتر بيشتر نداره.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    اف ۵ که قرار بود فروخته شود و جای آن اف ۱۶ بیاید.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 2
    عاقبت بخیری هر کس هر روز سوره #یس بخواند و ثواب آن را به حضرت زهرا (سلام الله علیها) هدیه کند. و همچنین #دعای_عهد و ثواب آن را به مادر امام زمان ارواحنا فداه هدیه کند. سوره #واقعه هم خوانده و ثوابش را به امیرالمؤمنین (علیه السلام) هدیه کند. چه بخواهد و چه نخواهد عاقبت بخیر می شود. نخواهد هم به زور می شود! حضرت آیت الله بهجت رحمه الله علیه
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام
  • علی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 4
    باد f35 بگیره بهش مثل مگس در برابر بال عقاب صدتا پیچ تاب میفته داخلش
    • افشین IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 8
      وقتیکه در مورد بحث آگاهی ندارید از داشته دیگران استفاده کنید.بهترین راه همینه تا دادن نظرهای شاذ که بیشتر شبیه جوک بیمزه هست تا یک مطلب علمی و اطلاعات فنی.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 5
      بیسواد
  • US ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 2
    جواب من ايراني اين اخبار نيست من مي گم طلب و سهم هر ايراني همين الان هشت ميليارد تومن است از پول و ثروت ايرانه اگر علي زنده بود همين الان از تقسيم بيت المال به هر ايراني هشت ميليارد تومن پول مي رسيد من به حكومت ايران كه دارم در ايران زندگي مي كنم مي گم من از ايران مبلغ هشت ميليارد تومن طلب دارم و طلب من را بدهيد حكومت ايران كه خودم انتخابشون كردم بعنوان وكيلم باشه و طلب منو بده به من مي گه نمي دهم مي خام پول تو رو بدم لبنان ، عراق ، سوريه ووووو… به حكومت ايران مي گم شما رو من و ملت ايران سركار اورده، به من حكومت ايران در پاسخ مي گه اگه زياد حرف هم بزني زندانيت مي كنيم و حتي مي ترسم من رو بكشن خدايا غير تو كسي رو ندارم حق منو از رژيم ايران بگير و بهم بده امام علي عليه السلام : مَنْ ظَلَمَ عِبادَ اللّهِ كانَ اللّهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبادِهِ. "آن كه بر بندگان خدا ستم كند خدا به جانشینى بندگانش انتقام از او خواهد گرفت."
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 4
    به نظرم حرف ظریف درست بود که می گفت: آمریکا با یه بمب ...!!!
    • افشین IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 0
      بردنش تور تجهييزات گردی تادببينه چه خبره. ولی چه فایده.آخرت خودش شد آخرت یزید و عاقبت و دنیای ما شد اینی که میبینی.خدا هیچ ملتی رو گیر مدیر بزدل و از خود راضی نندازه.
  • حمید IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 2
    فکرشو بکنید یه نفر هم سن وسال خودتون توی اروپا و آمریکا داره به چی فکر میکنه و دقدقه هاش چی هستن اونوقت ما داریم به چی فکر میکنیم.دقدقه ما اینه که شب گشنه بخوابیم ولی جنگنده داشته باشیم که آمریکا حمله نکنه.
    • ناشناس IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 2
      شما شب گرسنه ميخوابيد؟؟ این تز و دستور کار جدید هستکه بویید گشنه ميخوابيد؟؟ پس،چرا بسته اینترنت فلان قیمت رو میخرید و بجاش نون یارانه ای که از همه همون اروپا ارزانتر هست رو نميخريد؟؟ در تمام دنیا و همه ملتها امنييت داشتن اولین اولویت و پیشرفت کردن و قدرتمند شدن بزرگترین افتخار هست. اروپا و آسیا و آمریکا هم نداره.از قضا اروپاییها با پیشینه تاریخی که دارند و حال حاضرشون نشون دادن که بخاطر استثمار دیگران بزرگترین دغدغه ای که دارند همینه. اگه دین ندارید حداقل وجدان داشته باشید گاندوهاي داخلی و منافقین خارج نشين
  • حقیقت IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 2
    باسلام: همه میدونند که موتور ساعت دیواری رو از چین وارد می‌کنیم وهمین پرنده های کوچک برای فیلم برداری استفاده میشه وارد می‌کنیم در ضمن پنل کابین خلبان دارای موتور های ظریفی هستن با سیمهای ضد حرارت وسر شفت همین موتور بلبرینگی به قطر ۱سانت نصب شده آیا ما به سطح فن آوری رسیده ایم حالا سازنده کیه؟!!!!! امید وارم حذف نشه
    • افشین IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 3
      این کاموا شما رو بزاریم بحساب چی؟ بیسوادی؟ اطلاعات کم؟ یا بیسواد حساب کردن بقيه؟ح خیلی از کالاها تولیدشان در داخل میسر،هست ولی اصلا توجیه اقتصادی نداره که بخوابم تولید کنیم چه به لحاظ تعداد و چه بلحاظ قیمت تمام شده. برخی کالاها رو بخش خصوصی باید تولید کنه و موتور ساعت یا خیلی کالاهای دیگه ربطی،به دولت و بخش دولتی نداره که بخوان تولید کنند.تازه خیلی از کالاها رو هم که بخش دولتی نیاز داره باز بخش خصوصی بشرط صرفه داشتن تولید میکنه.الان برس اروپا سوزن ته گرد بخری ساخت چین هست این یعنی اروپا نمیتونه سوزن ته گرد تولید کنه؟؟ اما بلبرینگ ما در تبریز بهترین کارخانه بلبرینگ سازی،در دنیا رو داریم و اینو تازه من سال ۸۲ فهمیدم که یه پیکان رو بردم تعمیرگاه که بلبرینگ چرخ عقبش رو عوض کنم.مکانیک گفت بلبرینگ ژاپنی رو که من خریده بودم و فکر میکردم بهترین هست چون ژاپنیها ساختن رو پس بده و بلبرینگ تبریز بگیر.خداييشم تا وقتی دست من بود خراب نشد. این روش مقایسه شما بسیار ببخشید ولی ابلحانه هست. بما دارو نمیدن بعد موتور جت دادن؟؟ پس اینهمه واردات آمریکا از چین برای چی هست؟ نمیتونه خودش بسازه؟
  • سید مرتضی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    پلتفرم اذرش صاعقه وکوثر از اول هدف بر این بود که یک جنگنده ای مثل اف۱۸بشه با همکاریه روسیه وچین که مثل برنامه شفق بافشارهای امریکا از همکاری با ما عقب نشینی کردن تلبته بگم همون دهه۷۰شمسی که دنبال پلتفرم صاعقه وکامل کردن اون به یک جنگنده مثل اف۱۸برنامه ایران خودرو سمند هم بود که توی مستند ایران خودرو دولت وقت سازندگی۱ملیارد دلار صرف تحقیقات این ماشین شدو...
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 1
    یعنی ما میتونیم جنگنده بومی تولید کنیم ولی خودرو سواری نه؟!
    • افشین IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 6
      پس این چندتا کارخانه خودرو سازی چیه؟ اگه منظورت کیفیت هست بله .هر جا مدیریت دست غربگداهايي باشه که بر پایه صادرات آبگوشت بزباش نظریه بدن نتیجه میشه این و هر جا مدیریت انقلابی بوده شده موشک نقطه زن و پهپاد پیشرفته که نتیجه نگرانیهای غربیها از اونو میبینید.
    • افشین IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 5
      خودرو داره تولید میشه در واحد میلیون دستگاه. اما هر جا مدیریت غربگدا باشه حاصلش میشه خودرو بی کیفیت و هر جا مدیریت انقلابی و جهادی باشه میشه موشک نقطه زن چند هزار کیلومتری. فکر میکنی مثلا تولید سامانه باور اسونتر از تولید جنگنده هست؟؟
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      3 0
      در جواب افشین: اینا همش بهانست.نمیخواند تو خودوروسازی هزینه کنند
    • افشین IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 1
      چه بهانه ای عزیز جان.هزينهداي که در خودرو سازی کردند و میکنند در هر صنعت دیگه ای شده بود الان شماره یک دنیا بود در رشته خودش. برای همین سمند که نصفش از پژو ۴۰۵ قرض گرفتند چقدر هزینه کردن؟ با اون پول اون زمان میشد یک جنگنده طراحی کرد و ساخت. اما وقتیکه مدیریت لیبرالی هست نتیجه میشه حیاط خلوت سیاسیون . میگن حدود هزار راس آقازاده در این شرکت و شرکتهای زیر،مجموعه در مناصب مدیریتی و هیئتهای مدیره و جاهای لوکس هستند و برخی هم فقط حقوق میگیرن و کسی،تا حالا اینا رو نديده!!! آره عزیزم این فرق مدیر مردمخوار لیبرالی هست با مدیر انقلابی خدا ترس. والا از هزینه و کمک دولتی هیچ کم نزاشتن چون همينا اونجا بودن و باید حقوق ميگرفتن . همه این هزینه ها می ره روی قیمت و از کیفیت کم.میکنه.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 1
    افشای نقش چین و روسیه در تعویق مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام
    • ناشناس IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 1
      گور بابای هر دوتاشون و گور بابای برجام . خسته نشدید از اینهمه دلت و خودتحقيري.از فرجام جز دلار سی،هزار تومنی چی بهتون رسيده؟؟
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    یک سال از رفع تحریم تسلیحاتی میگذرد ، چرا جنگنده نمیخریم؟ اهن پاره ای به نام اف ۳۵ را بخریم بد نیست.
    • افشین IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 2
      شما پولش رو بده تا بخرن. اف ۳۵ آهن پاره بقول شما پرفسور آمریکایی هست.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 2
    چه بلحاظ طراحی بدنه و چه بلحاظ فنی و امکانات انصافا پیشرفته ترین و مدرن ترین جنگنده روز دنیا محسوب میشه اونم با فاصله بسیار زیاد از بهترین های آمریکایی و روسی . احسنت
  • قدرت طهماسبی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 2
    با تکنولوژی قدیمی منسوخ شده جهان به جهانیان مانور اقتدار می دهید ،واقع بین باشیم و به روز شویم و سر خودمان و دیگران کلاه از نوع گشادش نگذاریم تا شکست نخوریم و پیروز میدان شویم و کشورهای پیشرفته به ریشه ما نخندند .
    • افشین IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 5
      این شماييد که در پنجاه سال پیش و شیوه نبرد اون دوران مونديد.امروز ما به اقرار فرمانده تروریستهای سنتکام برتری هوایی در منطقه را با ارزانترین ابزار و روش داریم . اويونيک دیجیتال نسل چهارم و کابین تمام شیشه ای فناوری پنجاه سال پیش هست؟؟ دکترین دفاعی ما اولویت بندی هست.اول پدافند هوایی و دوم موشک و سوم پهپاد.بقیه در اولویتهای بعدی هستند و با همین روش فعلا پیروز همه میدانها بودیم الا میدان مذاکره. مشکل ما این چیزها نیست.مشکل ما خودتحقيراني مثل شما هستند که هیچ سودی ندارند جز حرف مفت زدن.
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      3 2
      آقا افشین این آقای طهماسبی حرفش کاملا درست و منطقیه!ما از نظر تکنولوژی آمریکا نمیشیم. البته نبایدم انتظار داشته باشیم که بشیم آمریکا ابرقدرتیه که کل نخبه های جهان اونجا هستن.اما مشکل ما اینه که با یه سری جفنگیات داریم خودمونو خوش میکنیم به جای این که واقعا بریم دنبال رفع نقص.تا وقتی هم که این راه ادامه داشته باشه ما همینیم که هستیم.
    • افشین IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 2
      کجاش درسته اخوي؟؟ الان کسی،گفته ما فناوری آمریکا رو داريم؟؟ یا آمریکاییها مادر زاد فناوری دارن؟؟ شماها شاید نبودید یا یادتون رفته نمیدونم اما ما سمخاردار وارد میکردیم. الان نود درصد نيازمون رو داریم خودمون می سازیم حالا با هر راهی که بشه.الکی هم دلمون خوش نیست چون داریم میبینیم پیشرفت رو. بعضیها فکر میکنن فناوری فقط ساخت جنگنده هست. از اوناییکه دستی بر آتش دارن بپرسید و ببینید ساخت زیر دریایی یا سامانه ای مثل باور از ساخت جنگنده کم مياره؟؟ با خود تحقيري و از همه بدتر کم ارزش کردن تلاش دیگران هیچ ملتی بجایی نرسیده که ما برسیم. حرف،هم باید با آگاهی باشه. هیچ آدم منصف و دارای آگاهی نمیتونه بگه اف ۵ با کوثر در یک رده هستند.اینا زمین تا آسمان تفاوت دارن و نباید از قیافه نتیجه گرفت.اگه اینجوری بخوابم قضاوت کنیم پس اف ۱۶ بلاک ۵ با بلاک ۶۰ شمعش سمیه ولی کاراييشم یکی هست؟؟
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 0
      ادامه جواب به دوست عزیز 23 18 اما شما فرمودین 90 درصد نیازمون رو خودمون تولید میکنیم چنتا سوال: 1-آیا شما خودتون اطلاع واقعا دقیقی در مورد مسائل نظامی و زیر ساخت های نظامی ایران دارین(البته من خودم ندارم و ادعا هم نمیکنم) و یا مثل اکثر افراد فقط از صدا و سیما و حاشیه نیوز و آپارات در جریان امور تشریف دارین؟ 2-شاید منظور شما از اون 90 درصد نیاز دفاعی که توش خودکفا هستیم همون سیم خاردار و بعضا پوتین و لباس نظامی و در نهایت فشنگ باشه که گمان کنم افغانستان هم دو سه سال دیگه بهش دست پیدا کنه. اما در نهایت و خلاصه کلام :پیشرفت نظامی نیازمند به وقت زیاد تلاش طاقت فرسا همکاری های بین المللی صرف هزینه تکنولوژی و دانش بسیار بالا وبرنامه ریزی داره و نتیجه اون هم با دیدن و نمایش قابل اثبات هست که ما فعلا بیشترش رو نمیبینیم.نمونش قاهر که فکر کردیم با یک جنگنده فوق پیشرفته نسل 5 طرفیم که در ظاهر فقط ماکتی بزرگ ازش دیدیم.ان شاالله من امیدوارم من اشتباه کرده باشم و هر چه زودتر با دیدن پیشرفت های واقعی و عملی ایران پب به این اشتباهم ببرم و در این صورت از صمیم قلب خوشحال خواهم بود.
  • رهام حسامی IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    از شبکه سازی وباید کارهای مهمی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که این سیستم ها قادر به برقراری ارتباط ایمن و مقاوم برای انجام ماموریت هستند.موفقیت توانایی یک دروازه ارتباطات و داده جدید را که تا حدی بر روی یک هواپیمای بدون سرنشین کمان 22 پیکربندی شده است ، نصب کرده است تا به جنگنده های مخفی کوثر و صاعقه .این به خلبانان تصویری کامل از اینکه دیگران در کجا هستند ، چه می کنند و آنچه در سیستم های حسگر خود می بینند ارائه می دهد ، در حالی که به آنها اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.سیستم زمینی عملیاتی از طریق پیوند TTNT (ترمینال شبکه هدف هدف) با استفاده از یک دروازه هوابرد تحویل داده شد.آوردن قدرت داده های نسل پنجم آگاهی بی بدیل از فضای جنگ و قابلیت سریع میدانی ,,ومسیرهای هدف نیز توسط و از طریق U-2 به هواپیماهای جنگنده و نمایش خلبان منتقل شد.البته چیز جدیدی نیست و الان در حال انجام هست و فقط امریکا صاحب این فن اوری هست.ما دومین کشور هستیم .
  • یاسر IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    به روز کردن تجهیزات یک راه کم هزینه برای باز سازی و بهسازی تسلیحات نظامیه ولی نیاز به تولید و خرید جنگنده های روز برای تقابل واقعی حتی به صورت محدود نیاز کشورمونه
  • فرخ محمودی از فیروزآباد فارس IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام علیکم خسته نباشید دلاور مردان خدا قوت پیشرفت شما برادرها مایه مباهات است انشااله پیروزی ارتش جندالله بر دشمنان وکافران و نصب پرچم ایران اسلامی در اکثر نقاط جهان انشااله
  • سیدعلیرضا IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 1
    سلام ‌چرا‌هواپببماهای‌که‌ساختیم‌چرخهاش‌بسته‌نمیشه‌باز‌است‌اگر‌در‌منطفه‌دشمن‌برود‌اگر‌دشمن‌لاستیکهایش‌پنچر‌‌میشه‌بعد‌چطوری‌به‌زمین‌‌برخردکند‌‌لطغن‌رانمایی‌کنید
    • افشین IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 1
      فقط در پروازهای آزمایشی و اونم در پروازهای ابتدایی در تمام دنیا پرنده با چرخ باز است میشه و در تستهای بعدی که طولانی تر هست با چرخ بسته. البته اونیکه شما دیدی پرواز آزمایشی،یاسین بود نه این جنگنده که داره تولید میشه.
  • محمد IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    ما خیلی عقب هستیم خیلی خیلی باید سرعت را زیاد کنیم ما به دانشمندان خیلی باید میدان بدیم
  • ایرانی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 4
    ایران من. جانم فدای تو...
  • فواد حجازی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 1
    سلام . قدم به قدم و پله پله تا اوج
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 1
    عالی،دست حق نگه دارشون
  • Mahdi IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    تولید انبوه سازی بیشتر بشه حداقل به تعداد نیاز ۴۰ فروند هم اشتغال زایی میشه در کشور و هم هزینه هر فروند اش نسبت به نمونه های مشابه این جنگنده ۵ برابر صرفه جویی میکنیم و تسلیحات دور ایستا اگر بهش ساخته بشه از جمله کروز های اوا به زمین و بمب های دور ایستای و موشک های هوا به هوا با کسب تجربیات خوب میتوانیم در تولید طراحی و ساخت دیگر نوع جنگنده ها هم در موتور و ... پیشرفت های زیادی به دست بیاریم
    • افشین IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 3
      فعلا این جنگنده سفارش نیروی هوایی برای آموزش مافوق صوت هست. برای سفارشات زیادتر احتمالا نیرو منتظر پیشرفتهای مورد نظرش هست. در بخش تولید موتور هم که خیلی وقت نیست خط تولیدش راه افتاده نیاز به مهندسین و نیروی بسیار ماهر هستکه تا تربیت عملی این نيروها نیاز به زمان داریم.ولی کلا این پلتفرمها بیشتر برای بدست آوردن فناوریهای خاص هست تا روی جنگنده های آینده ازش استفاده بشه.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 3
    ایران قوی با وجود تحریم و جنگ ۸ سال کمی بیندیشیم
  • مهدی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 3
    ما می توانیم نباید به هیچ سطحی از پیشرفت قانع بشیم و مدام باید پیشرفت کنیم
  • اصل توهمین IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 2
    شبیه اسباب بازیه اینم مثه مستعان
    • ناشناش IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 2
      از این اسباب بازیها بگو ارباب یهودیت بسازه.اصلا ساخت پیشکش بگو تعميير کنه.شماها که عمری در آلبانی فسیل شدید چرا میسازید؟ کل هنرتون بمب ساختن برای کشتن بچه ها و زنهاست؟ اما مستعان خوب جگری ازتون سوزوند. مشغول مسخره بازی،مستعان شدید یهو دیدید ماهواره بر و ماهواره نظامی در فضا به ريشتون می خنده. البته مستعان هم با اپشنهاي بیشتر و درصد اطمینان بالاتر در حال ساخت هست و اونجا قيافتون دیدن داره.در،یک مورد دوبار اسکل شدید.
  • سمیر IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 1
    این جنگنده در عراق خودشو نشون داد دمش گرم خود امریکا خودشون باور نمیکردن که ایران بتونه هوا پیما جنگی بسازه
  • اسکندری IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 2
    باسلام،قبل از انقلاب اسلامی ایران،متخصصین ایرانی،اجازه تعویض روغن هم نداشتند،آفرین وخدا قوت به همه آنهایی که برای سربلندی ایران وایرانی تلاش میکنند.
  • حمید IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 0
    اخه موندم چرا اینهمه پول و ب باد دادن مگه تو دهه ۵۰ زندگی میکنیم الان با ی دکمه موشک قاره پیما میفرستن ی شهر میره رو هوا این اسباب بازیا چیه اخه . وقتی ب کارمون نمیاد همون ب باد دادن پول محسوب میشه . بنظرم ایران همه قدرت و پولشو باید بزاره رو ساخت موشک های بالستیک دور برد و همچنین سامانه های قدرت مند دفاعی ک اونم باز موشک و در کنارش رادار هم نیاز داره همینا کافیه برای ابر قدرت شدن تو اسیا . فقط اگه مثل امریکا بمب هسته ای و مثل کره شمالی بمب هیدروژنی هم داشت دیگه همچی اوکی بود ...
    • افشین IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      اولا کدوم اینهمه ؟؟ کل بودجه دفاعی واقعی ما که پرداخت میشه نسبت به کشورهای منطقه مگه چقدر هستکه این بخشش بشه اينهمه!!! هر سلاحی کاربرد خودش رو داره.البته بر اساس دکترین دفاعی ما چه در خرید و چه در ساخت هم هر سلاحی الویت خودش رو داره. موشک سلاح خیلی خوبیه مخصوصا وقتی ساخت داخل باشه و قیمتش یک دهم یا بعضی وقتها یک پانزدهم نمونه خارجی باشه. اما موشک نمیتونه کار جنگنده ضربتی پشتیبانی نزدیک یا جنگنده رهگیر رو داشته باشه و در حد خودش لازم هست. اما خود ساخت این دستاوردها و فناوری ها سرریزی داره که در بخش نظامی بسیار کاربرد داره. از علوم مهندسی،مواد تا الکترونیک و طراحی و ساخت موتور همه در بخش غیر نظامی کاربرد داره.
  • افشین IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 3
    زیبا و امیدوار کننده گذشت؟ کشوری که تا چهار دهه پیش حتی برای پزشک عمومی محتاج پزشکان درجه چندم هندی بنگلادشی،و پاکستانی بود امروز،توریست درمانی دارد و در سلولهای بنیادی در منطقه پیش تاز،و در جهان جز بهترينهاست و در ساخت واکسن کرونا جزو چند کشور محدود دارای فناوری آنهم در چندین مدل؟ زیبا نیست کشوری که تا چهار دهه پیش در خلال جنگ تحمیلی سیم خاردار وارد میکرد و از قضا محموله سيمخاردارش توقیف شد امروز جنگنده میسازد و حتی برخی برای مدلش ناز میکنند و یا انتقاد؟ همین ناز و انتقاد هم زیباست چون یعنی به کم قانع نیستند و به فکر پیشرفت بيشترند. البته که بعضیها دچار سوزش شدید میشوند و صدها مدل هجمه شایعه و انواع دروغ پردازیها را میکنند چون این پیشرفتها در این زمان با این حجم از مشکلات و تحریمها و مقاومت این ملت بزرگ خاری هست در گلویشان که خفه خواهند شد.
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 0
      زیباتر اینجاست که روزی در همین کشور در جبهه ها، جنگنده های دشمن پس از بمب باران بر سر رزمندگان ما جعبه های خالی مهمات، کمپوت و کنسرو خالی میکردند.... جهت تضعیف روحیه و تحقیر. کجاست او خلبانی که ببینه امروز ما گلوبال هاوک رو در ارتفاع 20 کیلومتری از سطح زمین شتک میکنیم!!!
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 1
    علم سرشار تو این هواپیما به چشم می خوره تجلی شکوه
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    قرارداد خرید اف16 ها و ناوشکن های کلاس کوروش و ... رو دولت موقت لغو کرد و میلیارد ها دلار که از پیش پرداخت شده بود رو به باد داد
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 0
    کوثر بدون تسلیحات هوا به زمین هدایت شونده چیز زیادی از اف5 نداره ولی در صورت مجهز شدن به بمب های هدایت شونده ی کوتاه برد و دوربرد از جمله ستار4-رعد301-یاسین با برد 100 کیلومتر-یاسین موتور دار با برد 210 کیلومتر و موشک ضد کشتی جایگزین بسیار خوبی برای اف5 و اف7 است و میتواند به عنوان یک جنگنده بمب افکن سبک در کنار سوخو30 خدمت کنه
  • حمیدرضا IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 1
    فقط باید خندید
  • سیاوش PT ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    اصلا این حرفا قابل اعتماد نیست؛ الان این چه تولیدی هست؟! حتی 3 تای امسال رو عید تحویل ندادن؛ کی میخوان بسازن؟ 1.5 سال گذشت و هنوز از اون خظ تولید نمایشی خبری نیست. حتی اعتماد امثال من رو هم گرفتید
  • رضا. کرجی GB ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    سلام آقایون.چرادارید ارزشهای بچه های کشورمون رو واسه کشورای دیگه بصورت منفی تیک میزنید. هرچی باشه چه واسه جنگ جهانی دوم چه واسه پسر خاله جون. هرچی هست دمشونگرم وجود کپی کردن بدون شریک واونم کپی که از اضلش اصل تره. بچه ها دمتون گرم اره رو پیکان میشه موتور فورد تپوند من تا امروز میگفتم این کوس شعر نویسها منافقین ولی امشب فهمیدم یه مشت آدم اوسکول عقب افتاده بنجولن. آخه الکی خوشا شما میتونید ماکتشو درست کنید بعد زر زر بکنید. بچه ها دمتون گرم من جای شما باشم میرم رو تامکتامون سیستم F35 ا نوع جدیدش پیاده میکردم فدای همتون
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    جواب دوست عزیز 23 18 برادر عزیز اولا داریم پیشرفت های عجیب نظامی رو میبینیم که هر روز دارن ده تا دهتا دستاورد نظامی رونمایی میکنن که همشون همون تسلیحات دوره جنگ ایران و عراق بوده به عنوان نمونه رادارها تماما منسوخ و یک شکل و یک قیافه هستن یعنی همشون یکی هستن که دو سال یه بار رونمایی میشن کهنه و قدیمی با فناوری منسوخ حالا بماند که اون دوره کار آمد بوده یا نه که کاری بهش ندارم. در ثانی شما که میفرمایین اف 5 با کوثر فرق داره چنتا سوالم رو جواب بدین ممنون میشم 1-آیا شما خودتون این جنگنده کوثر رو ساختین و یا خودتون اونجا بودین و یا رفتین و از نزدیک مقایسشون کردین که این قدر مطمئن هستین؟ 2-آیا نمیشه حتی به عنوان یک درصد شک کرد به راستی ساخت این جنگنده در ایران در حالی که میبینیم هر سال ایرانخودرو به موتور بومی ایرانی دست پیدا میکنه اما به مجرد تحریم قطعاتش گرون میشه به این بهانه که دلار گرون شده؟آیا حق داریم و لو به کمترین میزان شک کنیم که نکنه تمام پیشرفت های نظامی ما هم از همین قبیل پیشرفت ها بوده؟
    • آریا IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      برای اینکه شک شما کمی درمان بشه ، اگر پیشرفت های نظامی ایران همه شایعه و دروغ بود آمریکا و اروپا انقدر اصرار نمی کردن که تو مذاکرات برجام برنامه موشکی و پهپادهای ایرانی گنجانده شود ، دوم ، اگر در یوتیوب. نگاهی به کانال ، کاوش مدیا ، بندازید نظرات کارشناسان آمریکایی و اروپایی و اسرائیلی را درباره پیشرفت های فناوری نظامی ایران رو مشاهده میکنید در آخر ، شوروی دارای بالاترین فناوری نظامی بود اما هیچگاه خودرو ساز خوبی نبود چون شاید ندانید در صنعت همیشه پیشرفت های نظامی است که در صنایع مختلف سرریز می شود ، البته به شرط مدیریت کارآمد !
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      جواب حضرتعالی: 1-اگر فرضا یمن بخواد با عربستان مذاکره کنه و عربستان بگه در مورد موشک های یمن هم مذاکره کنیم این دلیل میشه که یمن پس همه موشک هاش رو خودش ساخته؟! 2-کاوش مدیا و حاشیه نیوز و نشریه ننشال اینترست زیاد حرفاشون برای شخص من قابل باور نیست.قابل توجه شما که ننشال اینترست میگفت جنگنده کوثر میتونه اف 35 رو نابود کنه؟!!!خخخخ 3-اولا شما از کجا میدونی روسیه خودروسازیش ضعیفه رفتی مطالعه دقیق انجام دادی یا از یکی مثل من شنیدی ؟در ثانی روسیه در بحث خودرو سازی ضعیف نیست وگرنه اون همه ماشین هایی که برای صنعت نظامیش تولید میشه من تولید کردم؟!!! اصلا فرض کنیم روسیه در خودروسازی ضعیف بوده خوب اینو اعلام کرده و همه دانستن و میدونن ولی در نظامیی قویه و همه دارن تسلیحاتش رو با چشم میبینن ولی ما خودروسازیمون اون و نظامیمون هم این!!
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    رنگ کردن جنگنده به تنهایی خودش یه فناوری پیجیدس.از این که به فناوری رنگ کردن جنگنده اف 5 دست پیدا کردین خوشحالم و تبریک میگم!
  • علی رضا IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    این جنگده بیشتر به درد اموزشی می خوره تا عملیات در میدان جنگ چرا اینکه با وجود هواپیما ها نسل 4 و 5 و موشک های سوپر سونیک به راحتی رهگیری می شه این جنگده دقیقا مصداق بارز صنعت خودرو سازی ماست هیولای ناقص‌الخلقه که تاوانش رو دارن مردم پس می دن حتی خود مدیرانش حاضر نیستن سوار تولیدات داخلی خودشون بشن
  • دانشجوی مهندسی هوافضا IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    سلام، با عرض خسته نباشید به همه ی متخصصین این کشور که شب و روز دارن زحمت میکشند..... لطفا دوستان سیاست مدار ما هم کمی زحمت بکشند و 50 عدد سوخو-30 فعلا و به عنوان دست گرمی، تهیه کنند، تا زمانی که ما به پای بزرگان برسیم..... تا زمانی که به فناوری کشور های قدرتمند نرسیدیم، باید در کنار تحقیق و توسعه داخلی، از خارج - اون هم به صورت مشخص - نیاز هامون رو برطرف کنیم. و من الله توفیق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس