کد خبر 1003143
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
FATF نمایه

عضو مجمع روحانیون مبارز می‌گوید باید لوایح FATF را تعیین تکلیف کنیم و نظر شخصی من بر تصویب آنهاست.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

مجید انصاری به «جماران» گفت:  لوایح پالرمو و CFT از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به کمیسیون مشترک تخصصی ارجاع شده و در چند ماه گذشته بحث تازه‌ای نداشته‌ایم. باید در جلسه آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام از دبیرخانه بخواهیم که وضعیت جدید را ارزیابی کنند و مسئولین وزارت امور خارجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی از وضعیت تازه و مهلت‌هایی که داده شده ارزیابی جدیدی داشته باشند و گزارشی ارائه کنند؛ تا مجمع بر اساس وضعیت جدید بررسی و اتخاذ تصمیم کند.

بیشتر بخوانید:

شلیک FATF با تفنگ خالی از فشنگ


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متأسفانه تا به حال روش اروپایی‌ها و غربی‌ها اولتیماتوم یک طرفه دادن و پیش روی بوده است. یعنی خواهان اجرای تعهداتی از سوی کشورها، به خصوص ایران، هستند ولی در مقابل آن هیچ گشایش و گام مثبتی به نفع مردم ما برنمی‌دارند. همین مسئله موجب‌تردید شده است. در شرایط طبیعی اگر رفتار آنها احترام‌آمیز و بر اساس منافع متقابل بود، من فکر می‌کنم این مسئله زودتر از این حل شده بود.


وی یادآور شد: ما در گذشته با توجه به تحفظاتی لایحه پولشویی و اصلاحات آن را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کردیم. ولی اخیرا آنها به همین تحفظات ما ایراد گرفته بودند. ظاهرا سازوکار FATF قطعی نیست. یعنی مرتباً الزامات و تعهدات جدیدی را مطالبه می‌کنند. به همین جهت باید قضیه روشن‌تر شود و ببینیم تا کجا می‌خواهد ادامه پیدا کند. من شخصا عقیده دارم که در روابط بین‌المللی ما باید منافع ملی خودمان را در نظر بگیریم و اگر مصلحت کشور و اقتصاد ما در تصویب این دو لایحه است، حتما آنها را تصویب کنیم.


انصاری اضافه کرد: ما نمی‌توانیم بدون تعامل با جامعه بین‌الملل و اقتصاد جهان و سازوکارهای مرتبط با آن اقتصاد پویایی داشته باشیم. ولی به هر حال منافع ملی هم باید کاملاً مدنظر باشد و ما در شرایطی هستیم که اگر احساس شود تصویب این لوایح منفعت چندانی برای ما ندارد و صرفا تعهدات یک‌جانبه‌ای برای ما دارد، طبیعی است که در این صورت مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا دولت نمی‌توانند تصمیم بگیرند. وی با بیان اینکه بلاتکلیفی لوایح FATF حالت خوبی نیست و حتما باید آنها را تعیین تکلیف کنیم، گفت: تصویب آنها مبتنی بر چگونگی ارزیابی ما است و باید آخرین وضعیت و گزارشات را دریافت کنیم و نهایتا بر اساس محاسبه هزینه و فایده آنچه که مصلحت کشور و مردم هست را تصمیم بگیریم. همان طور که‌اشاره کردم نظر شخصی من بر تصویب است، اما باید ببینیم نظر اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام چه چیزی خواهد بود.


چنانچه از مرور اظهارات مجید انصاری برمی‌آید، وی به شدت متناقض حرف می‌زند. او از یک‌سو، از تعامل حرف می‌زند اما از طرف دیگر اعتراف می‌کند که اروپا و غرب دنبال تعامل نیستند و یک‌طرفه عمل می‌کنند و هیچ گشایشی در کار نبوده است، آیا با این وصف، ملت ایران از نگاه عضو مجمع روحانیون بدهکار آمریکا و اروپا هستند که هم امتیاز به دشمن بدهند و اطلاعات سری اقتصادی خود را دراختیار غرب بگذارند و هم با تشدید فشارها و دشمنی‌ها مواجه شوند؟!


این قبیل اظهارات مبنی بر مصلحت‌بودن تصویب لوایح مربوط به FATF در حالی است که مقامات آمریکایی نظیر مایک پمپئو نیز اخیراً خواستار تصویب هرچه سریع‌تر آنها از سوی ایران شدند. آیا این هم‌سویی امثال مجید انصاری با مواضع و انتظارات دولت عهدشکن آمریکا عجیب نیست؟!


یادآور می‌شود برخی دولتمردان به هنگام بزک‌کردن توافق هسته‌ای برای مردم، مدعی شده بودند با این توافق همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد. اما درست برعکس این وعده اتفاق افتاد. و تلخ‌تر اینکه همین مقامات می‌گویند هیچ تضمینی نمی‌دهند که حتی با تصویب لوایح موردنظر FATF، تحریم‌ها برداشته شود(!)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    39 1
    چرا غربیها خصوصا آمریکال اصرار دارد ما ملحق به این ساختار شویم برای اینکه راه دور زدن تحریم بسته شود من واقعا مانده ام برخی در ایران مغز خر خورده اند
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      8 0
      نوکران کدخدا سعی در تصویب آن دارند که منجر به افزایش فشار تحریمی میشود.
    • محمد IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      3 0
      بختطر اینکه نفوذی های غربپرست قصد تحویل دادن قدرت نظامی رو دارند . اما زهی خیال باطل .‌انشاالله سپاه جواب تک تکشون رو باید بده
  • محمد IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    7 0
    اين ها كه معتقدن إيرادي ندارد تراكنش هاي مالي كشورهاي بيكانه قراركيرد أيا حاضرند صورت حساب هاي مالي خود را براي مردم ايران روكنند
  • محمود IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    6 0
    دوستان هوادار تصویب لوایح برای اثبات حسن نیت خود لیست اموال وتراکنش های مالی خود رادراختیار عموم قراردهند کسی که تحریمشان نمی کند
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    3 0
    هنوز هم با خروج آمریکا از برجام الحاق به این لوایح چه ضرورتی دارد؟
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    0 0
    ایشون بهتر است که اول اعلام کند که بخاطر خوش خدمتی به اجانب و دشمن چنین اظهار نظری را نکرده است. ایشون نه اقتصاد دان است و نه متخصص در این امر - فقط حرف آمریکایی ها را تکرار میکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس