کد خبر 1003039
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
اربعین

علیرغم اینکه طرح تأمین امنیت زوار اباعبدالله الحسین (ع) در کربلا در روز اربعین حسینی (ع) با موفقیت کامل اجراء شد، اما برخی تلاش ها برای خدشه دار کردن این دستاورد راهبردی کلید خورده است.

به گزارش مشرق، علیرغم اینکه طرح تأمین امنیت زوار اباعبدالله الحسین (ع) در کربلا در روز اربعین حسینی (ع) با موفقیت کامل اجراء شد، اما برخی تلاش ها برای خدشه دار کردن این دستاورد راهبردی کلید خورده است.

پس از برگزاری مراسم پرشکوه اربعین حسینی (ع) فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که تهیه برنامه امنیتی ویژه این مناسبت با مشارکت همه بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی و خدمات پشتیبانی با موفقیت همراه بود  و حمایت و حفاظت کامل از هزاران موکب حسینی و میلیون ها زائر عازم  شهر مقدس کربلا به عمل آمد.

بیشتر بخوانید:

مشارکت ۳ هزار نیروی حشدالشعبی در تامین امنیت مراسم اربعین

در ادامه این بیانیه آمه است: «طرح امنیتی مذکور با مهارت بالا و به شکلی روان به اجرا درآمد به گونه‌ای که تردد شهروندان را در داخل بغداد تسهیل کرد و باید به این نکته اشاره کرد که از جمله دلایل موفقیت طرح اربعین اجرای عملیات پیشگیرانه موفق بر اساس داده‌های محرمانه دقیق بود که مانع از این شد که گروه‌های تروریستی به مقاصد خود در حمله به زائران دست یابند».

فرماندهی عملیات بغداد از آگاهی‌های امنیتی شهروندان و موکب‌ها همکاری بسیار زیاد آنها با نیروهای امنیتی و تعهد آنها به فرمان‌های امنیتی صادر شده توسط فرماندهی کل تمجید کرد.

درهمین حال، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در بیانیه ای ضمن قدردانی از نیروهای مسلح، سرویس‌های امنیتی، وزارت‌خانه‌ها و موکب‌داران برای ارائه خدمات پزشکی و غذایی به تمامی زوار، تأکید کرد که «حضور میلیونی در مسیر شهید اصلاح، بدین معنی است که ملت عراق آزاد و زنده است و فریب نمی‌خورد و تحقیر نمی‌شود».

عبدالمهدی تأکید کرد که تلاش مردمی و خدماتی زیادی که در این زیارت صورت گرفت، با تلاش و حرکت ملی و دولتی مستمر برای اصلاح و سازندگی، پاسخگویی به مطالبات مشروع ملت عراق، مبارزه با فساد و استرداد حقوق و دارایی‌های ملت، مقارن شد. نخست وزیر عراق، انقلاب امام حسین (ع) را انقلابی علیه انحراف و ظلم دانست و تصریح کرد که زیارت اربعین، در دل خود، حامل پیام مخالفت با تخریب و فساد است.

در این میان اما همانطور که پیشتر گفته شد، برخی تلاش ها برای خدشه وارد کردن به دستاورد راهبردی و استراتژیکِ تجمع میلیونی دوستداران اباعبدالله الحسین (ع) در جریان است. درهمین ارتباط، برخی از شخصیت ها و جریان های سیاسی عراقی در بحبوحه برگزاری مراسم پرشکوه و بی نظیر اربعین حسینی (ع) با صدور بیانیه‌ای خواستار برگزاری تظاهرات گسترده ضد دولتی شدند. این درحالی است که عراق به تازگی حرکت خود به سمت آرامش را آغاز کرده و اکنون نیز همگان از دستاوردهای موفقیت طرح تأمین امنیت حسینی (ع) سخن می گویند و نه جار و جنجال و آشوب.

از سوی دیگر، درحالی که دولت بغداد و در رأس آن «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق گام هایی را در راستای جامه عمل پوشاندن به خواسته ها و مطالبات معترضان در جریان سلسله تظاهرات‌های اخیر برداشتند اما صدور فراخوان های برگزاری تظاهرات های ضد دولتی گسترده توسط برخی جریان ها و شخصیت های سیاسی این کشور، تعجب همگان را برانگیخته است.

این تلاش ها در حالی انجام می شود که حتی نماینده مرجعیت عالیقدر عراق نیز پیشتر در جریان خطبه های نماز جمعه بر لزوم انجام اصلاحات در کشور و دوری از هرگونه آشوب تأکید کرده است. اما با این حال، شاهد آن هستیم که علیرغم اتخاذ تصمیمات مناسب و برداشتن گام های مثبت از سوی دولتمردان عراقی در راستای عمل به خواسته مرجعیت، اما صداهایی برای ایجاد آشوب در عراق بلند شده است؛ آن هم در شرایطی که موفقیت دولت بغداد، دستگاه های امنیتی، نیروهای نظامی و حشد شعبی در تأمین امنیت مراسم اربعین حسینی (ع) به خوبی به چشم می خورد.

نکته قابل تأمل در فراخوان هایی که در این خصوص صادر می شود، اظهارنظر از سوی مردم عراق و القاء این مسأله به افکار عمومی است که دولت بغداد به دلیل عدم برخورداری از پایگاه اجتماعی می بایست استعفا دهد و یا به برگزاری انتخابات زودهنگام متوسل شود. این مطالبه غیرعقلانی و یا حتی غیرقانونی درحالی از زبان افکار عمومی مطرح می شود  که ظهور و بروز هرگونه خلأ سیاسی در عراق می تواند این کشور را به لقمه ای آسان برای دشمنان آن در خارج از مرزها ازجمله ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل کند.

لذا پر واضح است که القاء مطالبی از این دست به افکار عمومی در برهه زمانی کنونی می‌تواند پیامدهای وخیمی را به دنبال داشته باشد که پیشتر بدان اشاره شد. این دست از اقدامات علیرغم اینکه در قالب شعارهایی علیه آمریکایی ها و بعثی ها انجام می شوند، اما در واقع، منافع و مصالح ایالات متحده آمریکا و بعثی ها را تأمین می کنند و نه منافع و مصالح ملی عراق.

در این میان اما برخی سخنان عجیب و غریبی نیز به چشم می خورد و آن، اینکه تظاهرات های کنونی لبنان نیز نشأت گرفته از سلسله اعتراضات و تظاهرات های اخیر عراق است؛ حال آنکه آنچه در لبنان می گذرد اساسا فارغ از برخی مطالبات مردمی، با هدف تضعیف حزب‌الله لبنان صورت می پذیرد و ریشه در توطئه های خارجی دارد. به عنوان نمونه، برخی افراد که از گروه های سیاسی خاص در لبنان خط می گیرند به صورت مغرضانه شعارهایی علیه حزب الله لبنان سر داده و حتی پا را فراتر گذشته و به برخی دفاتر این حزب حمله کردند.

افزون بر این، همچنین شعارهایی علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق نیز سر داده می شود که اساسا با منافع ملی این کشور در تضاد و تعارض است. به عنوان نمونه، برخی اینگونه به افکار عمومی القاء می کنند که عراق پایگاه مفسدان بوده! و تنها «نظارت بین المللی» می تواند مردم را از چنگال این فساد خارج سازد.

مطرح کنندگان ادعاهای مذکور در واقع ۲ هدف را دنبال می کنند؛ اول اینکه مردم عراق را از انجام اصلاحات و بهبود وضعیت معیشتی و تسریع روند مبارزه با فساد نا امید ساخته و آنها را علیه دولت تحریک کنند، و دوم اینکه ورود نمایندگان جامعه بین الملل به عراق برای نظارت بر امور این کشور را عادی و قانونی جلوه دهند؛ حال آنکه عراق به عنوان یک کشور دارای حاکمیت مستقل هیچگاه زیر یوغ جامعه بین الملل نخواهد رفت.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که حلاوت و شیرینی برگزاری موفقیت آمیز تجمع میلیونی زائران اباعبدالله الحسین (ع) در کربلاء در روز اربعین حسینی (ع) تا مدت های مدید احساس خواهد شد و بدین ترتیب، برخی تلاش ها برای تلخ کردن این پیروزی و دستاورد بزرگ، استراتژیک و راهبردی به کام مردم عراق راه به جایی نخواهد بُرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس