کد خبر 1003024
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
تکواندو

با توجه به نتایج بدست آمده در گرندپری بلغارستان و حذف ۳ نماینده ایران، کار کسب ۳ سهمیه‌ المپیک برای ایران بیش از پیش سخت شد تا کار به تورنمنت نهایی کسب سهمیه در روسیه کشیده شود.

به گزارش مشرق، مرحله سوم رقابت‌های گرندپری ۲۰۱۹ در صوفیه پایتخت بلغارستان به پایان رسید و تیم ۵ نفره ایران در نهایت به ۲ مدال برنز بسنده کرد.

تیم ملی تکواندو ایران در راه افزایش امتیاز سهمیه المپیک با ترکیب آرمین هادی‌پور در ۵۸-، میرهاشم حسینی و سروش احمدی در ۶۸- و سعید رجبی و سجاد مردانی در ۸۰+ کیلوگرم و با هدایت فریبرز عسکری عازم صوفیه شد که در پایان هادی‌پور و احمدی به مدال برنز رسیدند و ۳ نماینده دیگر ایران نیز از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

بیشتر بخوانید:

عملکرد سینوسی تیم ملی تکواندو در راه کسب سهمیه المپیک

بر اساس قانون فدراسیون جهانی تکواندو، در هر ۴ وزن المپیکی در نهایت ۱۶ تکواندوکار در توکیو حضور خواهند داشت. از این میان ۵ نفر نخست رنکینگ جواز حضور در المپیک را بدست می‌آورند، یک نفر از طریق رقابت گرنداسلم موفق به کسب سهمیه می‌شود، ۸ نفر از رقابت‌های قاره‌ای کسب سهمیه آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا(دارندگان طلا و نقره در هر وزن المپیکی) جواز حضور در المپیک را بدست می‌آورند و نفر نخست رقابت‌های اقیانوسیه نیز به این جمع اضافه خواهد شد. یک نفر باقیمانده در هر وزن نیز(جمعا ۴ نفر)، ۲ نفر سهم میزبان رقابت‌های المپیک است که اوزان آن را خودشان مشخص می‌کنندو ۲ نفر دیگر نیز از طریق وایلد کارت از طریق شورایی در فدراسیون جهانی که معمولا به کشورهای ضعیف می‌دهند، اختصاص داده خواهد شد.

* چگونگی کسب سهمیه از طریق رقابت قاره‌ای

در رقابت‌های کسب سهمیه در هر قاره، کشورهایی که بر اساس رنکینگ دو و بالاتر صاحب سهمیه شده باشند نمی‌توانند سهمیه‌ای بگیرند، کشورهایی که یک سهمیه از طریق رنکینگ گرفته باشند نیز می‌توانند در نهایت یک سهمیه از طریق قاره‌ای بگیرند اما کشورهایی که هیچ سهمیه‌ای از طریق رنکینگ نگرفته باشند می‌توانند حداکثر ۲ سهمیه از طریق رقابت‌های قاره‌ای دریافت کنند.

*صربستان، کرواسی و روسیه ۳ فرصت نهایی برای افزایش امتیاز رنکینگ

طبق برنامه‌ریزی فدراسیون تکواندو، ملی‌پوشان تکواندوی ایران در فرصت باقیمانده برای افزایش امتیاز سهمیه المپیک در ۳ رویداد صربستان، کرواسی و در نهایت مسکو حاضر خواهند شد که در این میان رقابت فاینال در روسیه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به نفرات اول تا سوم تورنمنت صربستان و کرواسی به ترتیب برای کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز، ۱۰، ۶ و ۳/۶ امتیاز اختصاص داده خواهد شد اما در رقابت‌نهایی در مسکو که تنها ۱۶ نفر برتر رنکینگ حضور خواهند داشت به مدال‌آوران طلا ۸۰، نقره ۴۸ و برنز ۲۸ امتیاز اختصاص داده می‌شود.

* فرصت نهایی ۱۵ و ۱۶ آذر در گرندپری مسکو

با توجه به نتایج ملی‌پوشان ایران و وضعیت آن‌ها در رنکینگ کادر فنی حساب ویژه‌ای برای کسب مدال در تورنمنت مسکو مخصوصا برای آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی و سجاد مردانی باز کرده تا در نهایت سهمیه‌های المپیک را از آن خود کنیم.

* امتیاز اروپایی‌ها در راه کسب سهمیه

رقابت‌های قهرمانی اروپا نیز پیش از تورنمنت مسکو برگزار می‌شود و به نفرات قهرمان ۴۰ امتیاز سهمیه المپیک داده خواهد شد که همین امر نیز کمک زیادی برای اروپایی‌ها در راه کسب سهمیه المپیک است و اهمیت نتایج تکواندوکاران ایران در میادین پیش رو را بیش از پیش خواهد کرد.

* عاشورزاده و احمدی ذخیره‌های المپیکی

بر اساس قانون فدراسیون جهانی در صورتیکه یکی از نمایندگان المپیکی به هر دلیلی نتواند عازم این رقابت‌ها شود، فرد جایگزین باید در رده یک تا ۲۰ رنکینگ باشد. بر همین اساس برنامه فدراسیون تکواندو و کادر فنی تیم ملی رساندن فرزان عاشورزاده و سروش احمدی به ۲۰ نفر نخست رنکینگ است تا در صورت بروز مشکل برای آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی بتوانند از این نفرات در المپیک استفاده کنند. در حال حاضر عاشورزاده در رده ۲۳ وزن ۵۸- و احمدی در رده ۱۴ وزن ۶۸- کیلوگرم قرار دارند.

* ایران در ۸۰- کیلوگرم نماینده ای در المپیک ندارد

با توجه به وضعیت بد تکواندوی ایران در وزن ۸۰- کیلوگرم و نداشتن شانس جهت حضور در المپیک، فدراسیون تکواندو و کادر فنی از همان ابتدا بر روی این وزن برنامه‌ای نداشت و تمرکز خود را به ۳ وزن دیگر المپیکی معطوف کرد.

در ادامه به وضعیت تکواندوکاران ایران در ۳ وزن المپیکی ۵۸-، ۶۸- و ۸۰+ کیلوگرم اشاره شده است:

وزن ۵۸- کیلوگرم: برد مهم هادی‌پور مقابل رقیب روس

آرمین هادی‌پور پیش از این رقابت‌ها با ۳۴۶ امتیاز در رده چهارم رنکینگ جای داشت و با کسب مدال برنز این رقابت‌ها ۱۴/۴ امتیاز دیگر گرفت تا شانس خود را برای کسب سهمیه المپیک در وزن ۵۸- کیلوگرم بیش از پیش کند. هادی‌پور در این رقابت‌ها ابتدا ویسنته اسپانیایی و نفر ۱۹ رنکینگ را برد، سپس مقابل آرتامانوف روس که در رده ۵ رنکینگ قرار دارد به یک برد مهم دست یافت اما در نیمه نهایی مقابل تای هوم کین نفر دوم رنکینگ از کره‌جنوبی شکست خورد  به مدال برنز رسید.

آرمین در این وزن شرایط خوبی دارد و با ادامه نمایش خوب خود در رقابت‌های صربستان، کرواسی و در نهایت مسکو قطعا می‌تواند سهمیه سبک وزن را از آن ایران کند. رده های اول و دوم این وزن با اختلاف زیاد در اختیار تکواندوکاران کره‌ای است و در نهایت یکی از آن‌ها می‌تواند المپیکی شود.

وزن ۶۸- کیلوگرم: میرهاشم و فرصت طلایی در مسکو

با توجه به کارشکنی انگلیسی‌ها در ندادن ویزا به میرهاشم حسینی تکواندوکار شایسته و با اتیه ایران جهت حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان، میرهاشم که بخت نخست کسب مدال طلای جهان بود نتوانست عازم این رقابت ها شود تا کار او برای کسب سهمیه المپیک بیش از پیش سخت‌ شود.

حسینی پس از اینکه شانس حضور در رقابت‌های جهانی را از دست داد، عزم خود را برای کسب سهمیه جزم کرد و توانست به نتایج درخشانی نیز برسد. وی ابتدا راهی گرندپری رم در ایتالیا شد و با کسب عنوان قهرمانی موفق به کسب ۴۰ امتیاز با ارزش شد. وی سپس عازم یونیورسیاد دانشجویان جهان در ناپل ایتالیا شد که با ایستادن بر روی سکوی قهرمانی به ۲۰ امتیاز دیگر نیز رسید. وی سپس در رقابت‌های گرندپری چیبا در ژاپن نیز به مدال طلا رسید و ۴۰ امتیاز با ارزش دیگر به جمع اندوخته‌های خود اضافه کرد.

در این رقابت‌ها نیز چیزی جز کسب مدال طلا از او انتظار نمی‌رفت اما با شکست ناباورانه مقابل دای هون لی که با اختلاف امتیاز زیاد در صدر رنکینگ قرار دارد از دور رقابت‌ها کنار رفت و به امتیازی نرسید. میرهاشم در ژاپن موفق به شکست این تکوندوکار کره‌ای شده بود. نماینده کره در فینال مقابل شوآی ژائو از چین که در رده سوم رنکینگ قرار دارد شکست خورد و نقره گرفت.

حسینی پیش از این رقابت‌ها با کسب ۲۹۲ امتیاز در رده ۶ رنکینگ جای دارد و با توجه به حذف از این رقابت‌ها، کار وی برای کسب سهمیه بیش از پیش سخت شد اما رقابت‌های صربستان، کرواسی و در نهایت روسیه در پیش است و میرهاشم قطعا می‌تواند یکی دیگر از المپیکی‌های ایران از طریق رنکینگ باشد. با توجه به ۸۰ امتیاز کسب مدال طلا در رقابت‌های نهایی روسیه، حسینی با قهرمانی در این رقابت‌ها می‌تواند گام نهایی را برای رسیدن به المپیک بردارد.

*مدال با ارزش احمدی در صوفیه

سروش احمدی دیگر نماینده ایران در این وزن است که با ۲۲۳ امتیاز در رده چهاردهم رنکینگ قرار داشت و با کسب مدال برنز ۱۴ امتیاز دیگر به اندوخته‌های خود اضافه کرد. احمدی نیز در نیمه نهایی مقابل تکواندوکار کره‌ای شکست خورد و نتوانست به فینال برسد. احمدی در این رقابت‌ها موفق به شکست جائود آچاب چهره شاخص تکواندوی جهان از بلژیک و حذف این تکواندوکار که یک رده بالاتر از میرهاشم قرار دارد، شد و به همین جهت کمک بزرگی به حفظ موقعیت میرهاشم حسینی در رنکینگ داشت.

وزن ۸۰+کیلوگرم: مردانی و اهمیت کسب مدال در میادین پیش رو

سجاد مردانی پیش از این رقابت‌ها با ۲۷۳ امتیاز و فاصله اندک نسبت به رقیب انگلیسی که در رده پایین‌تر است، در رتبه ۴ رنکینگ قرار داشت و این رقابت‌ها فرصت خوبی برای او بود تا با کسب مدال جایگاه خود را در نفرات برتر رنکینگ بیش از پیش مستحکم کند اما او نیز نمایش خوبی نداشت و در نهایت از دور رقابت‌ها کنار رفت. از میان نفرات اول تا چهارم رنکینگ که بالاتر از مردانی قرار دارند، تنها تکواندوکار کره‌ای که در رده دوم حضور دارد موفق شد با کسب مدال نقره جایگاه خود را بیش از پیش مستحکم کند. در این وزن ولادیسلاو لارین روس با اختلاف امتیاز بالا و حضور در صدر رنکینگ در حاشیه امن قرار دارد.

تکواندوکاران برزیل، چین و کرواسی که موفق به کسب مدال‌های طلا و برنز در این تورنمنت شدند در جایگاه‌های پایین‌تر از مردانی قرار دارند و چندان خطری برای وی محسوب نمی‌شوند اما مردانی نیز برای اینکه در نهایت در بین نفرات برتر رنکینگ قرار گیرد باید در میادین پیش رو عملکرد بهتری داشته باشد و به مدال برسد.

سعید رجبی دیگر نماینده ایران در این وزن نیز که در رده ۲۵ رنکینگ قرار دارد در این رقابت‌ها حذف شد و با توجه به فاصله ۱۲۰ امتیازی با نفر پنجم رنکینگ شانس وی برای کسب سهمیه بیش از پیش کمرنگ شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس