کد خبر 1002987
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
ولاسکو

مربی والیبال ایران گفت: ولاسکو تمام تصمیمات را خودش می‌گرفت و حتی فدراسیون را هم مدیریت می‌کرد. در یک جمله تمام امور فدراسیون در دست ولاسکو بود و یکی از دلایل عملکرد خوب این نهاد هم همین بود.

به گزارش مشرق، جام جهانی والیبال در شرایطی با عنوان هشتمی ایران به پایان رسید که ژاپنی‌های میزبان، شگفتی‌ساز جام شدند و به مقام چهارمی رسیدند؛ ژاپنی که تیم ایران را هم در روز نهم جام، به سادگی و با اختلاف قابل توجه از پیش رو برداشت و شکست سختی را به شاگردان کولاکوویچ تحمیل کرد.
برای بررسی روندی که ژاپن در این سال‌ها طی کرده، شاید هیچ کسی مناسب‌تر از احمد مساجدی نباشد. مربی ایرانی که سال‌هاست در این کشور فعالیت می‌کند و پس از دورانی که دستیار ولاسکو در ایران بود، به لیگ برتر ژاپن رفته و در این لیگ فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

چرا تیم ملی والیبال ایران هشتم جام جهانی شد؟

حالا پس از پایان جامی که برای ایران به هیچ وجه به خوبی به پایان نرسید و ژاپنی‌ها در آن به یک موفقیت تمام عیار رسیدند، با این مربی ایرانی موفق و یکی از معدود مربیان ایرانی حاضر در لیگ‌های خارجی گفت‌وگو کردیم. گفت‌وگویی که از شرایط و فعالیت‌های خودش و بررسی روند ژاپن آغاز و به تیم ملی ایران و دوران کارش با ولاسکو هم رسید.

 احمد مساجدی پس از رفتن ولاسکو و تمام شدن کارش از ایران رفت و یک بار دیگر در ژاپن ساکن شد. از آن زمان دیگر اخبار چندانی از او در رسانه‌ها منتشر نشد و کمتر کسی از فعالیت‌های او خبر داشت. او درباره فعالیت‌های سال‌های اخیرش گفت: «پس از اینکه کار من با تیم ملی تمام شد، به ژاپن برگشتم و در لیگ برتر این کشور مشغول به کار شدم. در دو سال اول در «جی تک» سرمربی بودم و این تیم را به مکان‌های دوم و سوم لیگ ژاپن رساندم. حالا هم دومین سال حضورم در تیم شهر ناگانو (همان شهری که بازیکنان تیم ملی هم بخش اول بازی‌هایشان را در آن انجام دادند) را تجربه می‌کنم. این تیم از لیگ دسته اول به لیگ برتر آمده و سال گذشته در جایگاه نهم جدول ایستادیم و امسال سعی می‌کنیم در میان هشت تیم برتر باشیم. البته برنامه بلندمدتی برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر جدول داریم که نیاز به مرور زمان دارد. این تیم تنها تیمی است که با اسپانسر فعالیت می‌کند و باقی تیم‌ها با حمایت‌های مالی مستقیم یک شرکت بخصوص فعالیت می‌کنند.»
 
ستاره‌ ژاپنی‌ها؛ دست‌پرورده مساجدی
ژاپنی‌ها در جام جهانی، یک ستاره فوق‌العاده داشتند. بازیکنی که هنوز در مرز رده سنی نوجوانان و جوانان قرار دارد اما در میان بهترین‌های دنیا درخشید و در تیم رویایی جام هم قرار گرفت. او همچنین با کسب 29 امتیاز سرویس، بهترین بازیکن جام در این بخش شد و سومین امتیازآور جام هم شد.
این بازیکن که در دیدار برابر ایران هم شاگردان کولاکوویچ را تا حد نهایت آزار داد، شاگرد احمد مساجدی و پرورش‌یافته این مربی ایرانی بوده است. مساجدی درباره این بازیکن گفت: «نیشیدا عضو تیم والیبال نوجوانان ژاپن بود اما هیچکس او را نمی‌شناخت. من او را دیدم و به تیم «جی تک» آوردم. در تاریخ لیگ برتر ژاپن سابقه نداشت که یک بازیکن 17 ساله به صورت ثابت در لیگ به میدان برود اما من این کار را کردم. حتی به قیمت باخت تیم هم این بازیکن را به کار گرفتم و دانسته‌هایم را به او منتقل کردم و از لحاظ تکنیکی او را رشد دادم. خودش هم پتانسیل بسیار بالایی داشت و خیلی زود رشد کرد و به اینجا رسید.»
 
تشکر به خاطر معرفی نیشیدا
مساجدی ادامه داد: «من ریسک زیادی را برای بازی دادن به این بازیکن جوان متحمل شدم اما خوشحالم که این اتفاق افتاد. در جام جهانی هم بعد از هر برد تعداد قابل توجهی پیام داشتم که بابت معرفی و شناساندن نیشیدا به تیم ملی ژاپن از من تشکر می‌کردند. کار هر مربی این است که داشته‌ها و توانایی‌های بالقوه بازیکنان را بشناسد و آنها را بالفعل کند. من هم وظیفه‌ام را درباره این بازیکن انجام دادم.»
 
ژاپن بدون نیشیدا و ایشی‌کاوا موفق نمی‌شد
یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از والیبال‌دوستان ایجاد شده، شرایط تیم ملی ژاپن است. خیلی‌ها پس از باخت سنگین تیم ایران برابر ژاپن احساس‌ خطر کرده‌اند و اقتدار ایران در آسیا را متزلزل می‌بینند. مساجدی که از نزدیک فعالیت تیم ژاپن را زیر نظر دارد، معتقد است این تیم روند خیلی خوبی را در پیش نگرفته و موفقیت کنونی این تیم وابسته به حضور دو ستاره اصلی‌اش بوده است: «به نظر من موفقیتی که ژاپن به دست آورد، در وهله اول به عملکرد نیشیدا و پس از آن ایشی‌کاوا وابسته بود. اگر این دو بازیکن نبودند به هیچ وجه نمی‌توانستند در جام جهانی چهارم شوند. شاید شبیه به خودستایی باشد اما خود ژاپنی‌ها می‌گویند که اگر احمد نبود ایشی‌کاوا به تیم ملی نمی‌رسید و نمی‌توانست در جام جهانی اینطور به تیم کمک کند. حتی سرمربی تیم ملی هم بارها بابت نیشیدا از من تشکر کرده است.» او ادامه داد: «نیشیدا بهترین سرویس‌زن جام، سومین امتیازآور و یکی از بهترین پشت خط‌زن‌ها در تیم رویایی جام شد. ایشی‌کاوا هم در این سال‌ها و به واسطه لژیونر شدن، به پختگی بسیار خوبی رسیده. هر دوی این بازیکنان بار اصلی تیم ژاپن را به دوش کشیدند و اگر این دو بازیکن نبودند، ژاپن به هیچ وجه چنین قدرتی نداشت. در این میان نیشیدا هم به طور کامل زیر نظر من و در جی تک رشد کرد و تیم ملی نقش چندانی در رشد او نداشت. در مجموع آینده‌سازی در ژاپن شرایط خوبی ندارد و اگر نیشیدا نبود، با وجود مصدومیت شیمیزو سن و سال‌دار، ژاپنی‌ها در این پست بازیکن برجسته‌ای نداشتند.»
 
ضعیف‌ترین دوره جام جهانی
مساجدی درباره جام جهانی و عنوان چهارمی ژاپنی‌ها در این رقابت‌ها نیز گفت: «این جام جهانی یکی از ضعیف‌ترین دوره‌هایی بود که من دیده‌ام. به جز دو سه تیم باقی قدرت‌ها با تیم دوم و حتی سوم خود به مسابقات آمده بودند و شاید به همین خاطر تیمی مثل ژاپن توانست به مقام چهارم برسد. البته که ژاپن هم با دو ستاره‌اش نمایش خوبی داشت و توانست شگفتی‌ساز جام لقب بگیرد. اینها چیزهایی است که اگر واقع‌بین باشیم باید آنها را بگوییم. تیم ما هم اصلاً در حد و اندازه خودش نبود.»
 
ایران هنوز بهتر از ژاپن است
مربی والیبال ایران معتقد است هنوز هم ایران تیم بهتر و قدرتمندتری نسبت به ژاپن است: «تیمی از ایران که به جام جهانی آمده‌ بود، فرسوده شده بود و حضور در چهار تورنمنت با تنها 14 بازیکن همه را خسته کرده بود. اگر با آن قدرت، روحیه و انرژی که لیگ ملت‌ها را آغاز کردیم به جام جهانی می‌آمدیم، قطعاً می‌توانستیم حداقل سوم یا چهارم شویم. خود ژاپنی‌ها هم علاوه بر نکات فنی که گفتم، اگر میزبان نبودند نمی‌توانستند چهارم شوند. آنها در قهرمانی آسیا به استرالیا باختند و در تهران سوم شدند. با تمام اینها اگر تیم ایران در شرایط عادی، با تمام بازیکنان آماده خود به میدان برود، قطعاً از ژاپن بهتر است و می‌تواند این تیم را شکست دهد.»
 
دوران ولاسکو
مساجدی که مربیگری در ایران را با دستیاری و مترجمی کنار خولیو ولاسکو در تیم ملی آغاز کرد، به دوران حضور این مربی آرژانتینی در رأس تیم ایران نیز اشاره کرد: «ولاسکو تمام تصمیمات را خودش می‌گرفت و حتی فدراسیون را هم مدیریت می‌کرد. در یک جمله تمام امور فدراسیون در دست ولاسکو بود و یکی از دلایل عملکرد خوب این نهاد هم همین بود. او روی همه مدیریت خوبی داشت و بر همه نظارت می‌کرد. تیم‌های دوم و حتی سوم هم ایجاد کرده بود. می‌دانست به کدام سمت می‌رود و چه می‌خواهد. کار و پروژه بسیار بزرگی را آغاز کرده بود که خب دو، سه سال بیشتر طول نکشید.»
 
خیلی از مربیان دوست دارند به ایران بیایند
او درباره حضور کولاکوویچ و آینده تیم ایران با این مربی نیز اینطور اظهارنظر کرد: «کولاکوویچ را خیلی نمی‌شناسم و با او کار نکرده‌ام. با این حال او با تیم‌های خوبی کار کرده و قطعاً مربی کوچکی نیست اما حقیقت این است که حالا خیلی از مربیان خوب دنیا بدشان نمی‌آید که به ایران بیایند و برای خودشان رزومه درست کنند و پول خوبی هم بگیرند. البته که فقط خارجی‌ها از لحاظ مالی شرایط خوبی دارند و مربیان ایرانی با رقم‌های ناچیز کار می‌کنند.»
 
از فدراسیون ماهی یک میلیون حقوق می‌گرفتم
مساجدی به دستمزد خود در سال‌هایی که دستیار و مترجم ولاسکو بود اشاره کرد: «من آن زمان تنها ماهی یک میلیون تومان می‌گرفتم! رقمی که اصلاً در شأن یک مربی ملی نبود اما من به خاطر علاقه‌ام کار می‌کردم و منبع درآمدم جای دیگری بود. ولاسکو اما به دلار امروز، چهارصد برابر من در ماه دستمزد می‌گرفت!
 
تیم ایران با مدیریت خوب آینده روشنی دارد
او به آینده والیبال ایران نیز اشاره کرد: «با وجود بازیکنان بین‌المللی مثل غفور و معروف و همینطور جوان‌های آینده‌داری مثل مجرد و حتی یلی تیم ایران قطعاً می‌تواند به جاهای بسیار خوبی برسد. البته که این هدف، نیازمند مدیریت خوب و هدفمند است که باید توسط فدراسیون صورت بگیرد.»
 
باید با پاسپورت ژاپنی به ایران برگردم!
مساجدی در پاسخ به این سؤال که آیا به سرمربیگری در تیم ملی ایران فکر می‌کند یا خیر، نیز گفت: «قطعاً هر مربی یکی از آرزوهایش، هدایت تیم ملی کشور خودش است. من هم قطعاً خیلی خوشحال می‌شوم که یک روز بتوانم به این هدف برسم. با این حال شاید اگر با پاسپورت ایرانی سرمربی تیم ملی شوم، شرایط مالی مانند همان گذشته باشد که خب به هیچ وجه خوب نیست و کار را خیلی دشوار می‌کند.»
 
سعی کنیم همدیگر را بالا بکشیم
او در پایان گفت: «رسیدن هر کدام از والیبالی‌ها به جایگاه‌های بین‌المللی کار بسیار دشواری بوده و هست. چه بازیکنانی نظیر معروف و غفور و موسوی که در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند و چه امثال من که در خارج از کشور فعالیت می‌کنیم، نام ایران را با هر موفقیت برجسته می‌کنیم. باید این را بفهمیم و به هم احترام بگذاریم و همدیگر را کمک کنیم و بالا بکشیم. حداقل آن این است که سعی نکنیم کسی را پایین بکشیم. قصدم توهین به کسی نیست اما علم روز دنیای والیبال تا حدودی نامحدود شده و مربیان خوب و توانمند ایران هم باید ببینند تا چه اندازه با این علم روز پیش رفته‌اند و خودشان را به روز کرده‌اند.»

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس