اخبار ویژه روزنامه ها

یک تحلیلگر آمریکایی می‌گوید آمریکا با موشک‌های نقطه‌زن و بسیار دقیق ایران مواجه است و نمی‌داند با آنها چه کند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

 رانت 130 هزار میلیاردی به جیب رانت‌خواران رفت نه مردم

آقای روحانی دیروز در نشست خبری گفت 18 میلیارد دلار بَرباد نرفته و به مردم داده‌ایم.

خبرنگار کیهان پرسید «سال گذشته در اوج جنگ اقتصادی ١٨ میلیارد دلار از ذخایر ارز کشور در قالب ارز ۴ هزار تومانی به باد رفت. مسئولیت آن با چه کسی است؟» و آقای روحانی در پاسخ گفت «١٨ میلیارد ثبت سفارش برای خرید کالا کرده‌اند. همین امسال هم ١٩میلیارد به افراد داده‌ایم برای اینکه جنسی را وارد کنند اگر کسی پول گرفته و جنس وارد نکرده باید بررسی شود و برخورد شود.»

او افزود: ١٨میلیارد به باد نرفته است، به مردم داده‌ایم. برای بحث ارز ۴ هزار تومانی ما در دولت بحث کردیم عده‌ای می‌گفتند به خروج سرمایه ارز ندهیم که من بنا به دلایلی مخالف بودم. یک نظر در آن جلسه این بود که یک نرخ واحد برای ارز در نظر گرفته شود. یادم هست کیهان هم تشکر کرد. مقام معظم رهبری هم گفت کار خوبی است.

من در آن جلسه هم موافق این کار نبودم اما گفتم اگر همه شما اتفاق نظر دارید انجام دهید و به آقای جهانگیری گفتم شما اعلام کنید اولین روزنامه‌ای که تقدیر کرد کیهان بود و گفتند چرا زودتر این کار را نکردید. اصل تصمیم درست بود. هیچ ارزی بر هدر نرفته است. همه اینها سفارش تجار و کار آفرینان بوده است اما عده‌ای سوءاستفاده کردند و باید برخورد شود.

آقای روحانی در سخنان متناقض خود معلوم نکرد که بالاخره، «اصل تصمیم» واگذاری 18 میلیارد دلار 4200 تومانی، «درست» بوده چنان‌که دیروز گفت؟ و یا درست نمی‌دانسته و مخالف بوده، باز هم طبق آنچه خود وی دیروز گفت؟!


به‌نظر می‌رسد پاسخ دیروز آقای روحانی، نوعی بازی با کلمات است که با تحریف آمیخته‌شده است. همچنان که درباره حقوق‌های نجومی ‌هم گفت «حقوق‌ها غیرعادلانه بود، ولی نجومی‌ نه». اگر آقای روحانی دریافتی‌های 50 تا 730 میلیون تومانی را نجومی ‌نمی‌داند، پس به‌نظر ایشان حقوق نجومی ‌چه مبلغی را شامل می‌شود؟! و چرا باید این موضوع بالغ بر دو سال در دولت ایشان مسکوت می‌ماند و بر اثر افشاگری مطبوعات، مجبور به اقدام می‌شدند؟ (البته برخی از همان نجومی‌بگیران خائن به بیت‌المال، مدتی بعد در برخی مراکز دیگر پست گرفتند).

ادبیات اخیر آقای روحانی، مشابه همان ادبیاتی است که فساد و «اختلاس»‌های چند هزار میلیاردی را رد کرد و «بدهی معوقه» خواند. اما درباره واگذاری 18 میلیارد دلار باید گفت امروز بسیاری از دولتمردان بر نادرستی این تصمیم اذعان دارند و حتی به‌خاطر آن، آقای روحانی رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خود را محترمانه کنار گذاشت و حال آنکه مسئولیت اصلی، با خود وی بود. بنابراین نمی‌توان گفت «اصل تصمیم درست بود». این وسط مغالطه‌ای اتفاق افتاده و آن اینکه گویا بحث بر سر تعیین قیمت ارز است. مسئول تعیین نرخ ارز خود دولت است و همچنان رقم 4200 تومانی دایر است.

آنچه محل اعتراض کارشناسان است و تغییر بعدی سیاست دولت با آمدن رئیس جدید بانک مرکزی هم درستی اعتراض را تایید می‌کند، واگذاری بی‌حساب و کتاب و بلا تضمین 18 میلیارد دلار به دست سوداگران و کاسبان بازار سیاه ارزی است. واگذاری این رقم هنگفت از ذخائر ارزی که ظرف کمتر از دو ماه انجام شد، نه به دست مردم یا تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی سالم، بلکه به دست مفت خورها و باندهای مرتبط با شبکه‌های خارجی رسید.

در این میان رقمی ‌بالغ بر 130 هزار میلیارد تومان نصیب رانت‌خوارانی که دو یا سه درصد جامعه (و نه «مردم»!) بودند، شد و همین سوداگری فاسد در ادامه زاد و ولد نقدینگی، تورم 43 درصدی را روی دست 90 درصد مردم گذاشت که دومین رکورد بالای تورم را پس از تورم 50 درصدی سال 74 (دولت سازندگی) تجربه می‌کردند.

دولت و بانک مرکزی، پس از مشاهده نتایج تلخ واگذاری بی‌سر و سامان 18 میلیارد دلار ارز که دود آن به چشم مردم رفت، سعی کردند نوع و شیوه واگذاری را تغییر دهند و به حداقل وظایف نظارتی خود عمل کنند. در عین حال که باید عناصری که در واگذاری توام با زد و بند ارز مذکور همراهی و همدستی نشان داده‌اند، برخورد شود، عذرخواهی رسمی ‌از مردم، بر دوش دولت و شخص رئیس‌جمهور سنگینی می‌کند.

یکی از منفعت‌های برجام همین راکتور اراک است!

سفیر انگلیس در تهران که در مذاکرات روز دوشنبه هیئت‌های انگلیس، ایران و چین درباره پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک حضور داشته است ضمن استقبال از حضور هیئت کشورش در این مذاکرات گفت: همکاری‌های غیرنظامی هسته‌ای یکی از مهم‌ترین منفعت‌های برجام برای ایران است.

راب مک‌ایر در صفحه توئیتر، همچنین از حضور پروفسور رابین گرایمز به همراه هیئتی از بریتانیا و هیئتی از چین برای گفت‌وگوهای فنی در مورد پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک استقبال کرد. ادعای «منفعت‌های برجام برای ایران» از سوی سفیر انگلیس در حالی است که اولاً انگلیسی‌ها هنگام دایر بودن برجام نیز به تصریح آقای ظریف در مقابل همکاری‌های بانکی کارشکنی کردند.

ثانیاً همه همکاری آمریکا و انگلیس با ایران برای بازطراحی راکتور اراک، به سال 94 برمی‌گردد که در قلب راکتور بتون ریخته شد و طرف مقابل تعهد رسمی را در این زمینه پذیرفت.


اما 4 سال پس از آن تعهد، همچنان انگلیسی‌ها مانند همه تعهدات برجامی دیگر، فقط سرگرم وقت‌کشی و فریبکاری هستند. این عهدشکنی به حدی واضح است که سخنگوی سازمان انرژی اتمی 3 ماه قبل تصریح کرد اگر روند بازطراحی راکتور اراک همچنان کند پیش برود، به سراغ راکتور قدیمی می‌رویم.

سردبیر نیویورکر: واقعیت تلخ است ما پشت کردها را خالی کردیم

سردبیر یک نشریه آمریکایی می‌گوید: ایالات متحده با پشت کردن به کردها در سوریه، پیام نگران‌کننده‌ای به خاورمیانه داد.

سردبیر نیویورکر با اشاره به خالی کردن پشت کردها در سوریه توسط آمریکا و حمله همزمان ترکیه گفت: پشت کردن دونالد ترامپ به کردها که متحد واشنگتن در جنگ علیه داعش بودند، پیامی خطرناک را در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان اسلام منتشر می‌کند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از سردبیر نیویورکر پرسید: در بیانیه‌ای که از سوی فرماندهان کرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» علیه آمریکا انتشار یافت آمده است که آمریکا آنها را رها کرده تا سلاخی شوند و آمریکایی‌ها آنها را فروخته‌اند و آنها به دنبال جایگزینی چون روسیه برای محافظت از خود در برابر حمله ترکیه هستند، این موضوع چه تاثیری می‌تواند به همراه داشته باشد و آیا کردها را باید در این خصوص ملامت کرد؟» «راد» در پاسخ گفت: من شبه‌نظامیان کرد را در این زمینه ملامت نمی‌کنم، چرا که این چیزی است که ولادیمیر پوتین در سوریه به دنبال آن بود که کردها به سوی مسکو روی آورند و مسکو قدرت بیشتری در منطقه به دست آورد.

وخیم‌تر شدن اوضاع در شمال سوریه منجر به خروج آمریکا از منطقه می‌شود و این هدفی است که ولادیمیر پوتین سال‌ها به دنبال آن بوده است.

وی افزود: فکر نمی‌کنم که برای ترامپ در این باره خط قرمزی در سوریه وجود داشته باشد تاکنون شمال سوریه با شکست داعش توسط نیروهای کرد وضعیت با ثباتی پیدا کرده بود اکنون با تجاوز نظامی ترکیه، شبه‌نظامیان عرب که علیه کردها می‌جنگند مورد حمایت ترکیه قرار دارند، شبه‌نظامیان عرب در این درگیری‌ها دخیل هستند که منجر به ایجاد وضعیت پرآشوب در این بخش از سوریه برای مدتی طولانی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: این کردها بودند که موجب شسکت داعش در شمال سوریه و برچیده شدن خلافت‌ آنها در این منطقه شدند، به یاد داشته باشیم در مدت پنج سال نبرد با داعش، تنها 20 آمریکایی در سوریه کشته شدند، اما کردها نزدیک به 11 هزار قربانی دادند و اکنون آمریکا آنها را رها کرده است، این عمل ترامپ و آمریکا پیامی نگران‌کننده می‌فرستد؛ که چگونه آمریکا پشت به آنها می‌کند، متحدانی که در جنگ با تندروها کشته‌های فراوانی می‌دهند اکنون آمریکا این‌گونه با آنها رفتار می‌کند.

چین، واردات غیرمستقیم نفت از ایران را 3 برابر کرد

«واردات نفت‌خام غیرمستقیم چین از ایران 3 برابر شده است»

تارنمای بلومبرگ نوشت: واردات نفت خام چین از کشورهای ایران و ونزوئلا از طریق کشتی به کشتی در دو ماه گذشته سه برابر شده است.

بلومبرگ با استناد به گزارشات مرکز ردیابی نفتکش‌ها نوشت: چین بین ماه آگوست تا سپتامبر (مرداد- شهریور) به مقدار 910 هزار تن نفت خام از طریق جابه‌جایی کشتی به کشتی وارد کرده است.

«مایکل میدن» رئیس برنامه انرژی چین در موسسه آکسفورد به بلومبرگ گفت: انتظار می‌رود منبع نفت‌های وارد شده از پالایشگاه‌های ایران و ونزوئلا باشند.

به گزارش بلومبرگ، ایران برای جلوگیری از تحریم‌های ایالات متحده هم‌اکنون به صادرات نفت از طریق کشتی به کشتی در دریاهای آزاد اقدام می‌کند. بعد از اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، چین همچنان از مسیرهای غیرمستقیم خریدار نفت ایران است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه گذشته یک شرکت کشتیرانی چین را به دلیل نادیده گرفتن تحریم‌های نفتی علیه ایران تحریم کرد.

نیویورک تایمز: موشک‌های ایران می‌تواند اسرائیل را فلج کند

یک تحلیلگر آمریکایی می‌گوید آمریکا با موشک‌های نقطه‌زن و بسیار دقیق ایران مواجه است و نمی‌داند با آنها چه کند.

توماس فریدمن در نیویورک تایمز نوشت: اگر شما فکر می‌کنید که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه خاورمیانه را بیشتر از گذشته به حال انفجار در می‌آورد، حق با شماست. به هزار و یک دلیل باید از وقوع این انفجار ترسید. جمهوری اسلامی دارد یک پل زمینی از تهران تا بیروت می‌سازد تا آن حلقه کمندی که به دور اسرائیل بسته است را محکم‌تر کند.

در ساعات اولیه بامداد روز 14 سپتامبر شهریور حدود 20 فروند پهپاد و موشک کروز به یکی از مهم‌ترین میادین و تأسیسات فرآوری نفت عربستان شلیک شد. این هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز آن‌قدر در ارتفاع پایین پرواز کردند که نه برخاستن‌شان و نه حمله قریب‌الوقوع‌شان را رادارهای عربستان نتوانستند به موقع ردیابی کنند. شبه‌نظامیان «حوثی» یمن که از سوی جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌شوند، مسئولیت این حمله ناگهانی را به‌عهده گرفتند.

از این بهتر نمی‌شد. صدایی که بعد از این حمله از جانب پایتخت‌های عرب و اسرائیل شنیده شد همان صدایی بود که از شاگرد راننده خودروی شما شنیده می‌شود وقتی خودروی‌تان ناگهان از مسیر جاده‌ای که در نقشه مشخص شده است، منحرف می‌شود. این حمله؛ بانی محاسبه مجدد در همه چیز شد. تمام کشورها به فکر افتاده‌اند استراتژی امنیتی‌شان را یک‌بار دیگر مرور می‌کنند. اسرائیل؛ اولین آنهاست.

«اوزی ایون» یکی از دانشمندان بنیانگذار رآکتور هسته‌ای «ایمونا» اسرائیل به مطالعه و ارزیابی حمله به «آرامکو» نشسته است. لاشه‌های پهپاد کشف شده در محل نشان می‌دهد که ایران پهپادهای پیشرفته‌ای ساخته و آنها را عملیاتی کرده است. این پهپادها موتورشان موتور جت است و قابلیت پرواز گریز از رادار را دارند. توانایی تهران در این حوزه از اسرائیل عقب‌تر نیست.

این عملیات یک بمباران متمرکز بود و مستقیماً هدف را مورد اصابت قرار داد. عملیات 85 درصد موفق بوده است. همین موضوع تصدیق می‌کند که تکنولوژی به‌کار گرفته شده در این ادوات نظامی؛ بسیار پیشرفته و توانمند بوده و بسیار قابل اعتماد.

عکس‌های گرفته شده از حمله نشان می‌دهد که حمله با چه دقت عمل بالایی انجام شده است. تک تک مخازن کروی‌شکل گاز موجود در تأسیسات نفتی هدف قرار گرفته‌اند. تصاویر همچنین نشان می‌دهد که دقت تهاجم یک متر بوده است. جمهوری اسلامی با این حمله نشان داد که خودش و یا نیروهای نیابتی‌اش این توانمندی را دارند که حتی از کیلومترها آن طرف‌تر، اهداف مشخصی را با دقت بسیار زیاد نشانه بگیرند. این ماییم که باید این واقعیت را بپذیریم که در برابر یک چنین حمله‌ای آسیب‌پذیریم. یک نتیجه‌گیری صاف ویکدست: عملیات در رآکتور «ایمونا» باید متوقف بشود. حالا با این حمله به «آرامکو»، مشخص شد که ایمونا هم آسیب‌پذیر است. ایمونا آن‌قدر که خسارت به بار خواهد آورد؛ منفعت ندارد.

در این حمله نه فقط عربستان؛ که امارات هم حسابی شوکه شد. بعد از این حمله؛ عربستان از آمریکا خواست که با او بنشیند و راجع به اینکه ببینند چه پاسخ استراتژیکی به این حمله باید داد را هم بحث و گفت‌وگو کنند. اما رئیس‌جمهور ما سخت مشغول آن بود ببیند شماره تلفن همراه رئیس‌جمهور ایران چیست تا بلکه بتواند همان توافقی را که با رهبر کره شمالی بست با او هم ببندد و به او بگوید: «بیا با من دست بده و عکس بگیریم و با هم تجارت کنیم.»

سعودی و امارات پیام را گرفتند. آنها هم به تکاپو افتادند شماره تلفن همراه رهبران ایران را گیر بیاورند و البته شماره تلفن همراه امیر قطر که طرفدار ایران هست را نیز. وقت آن است که رابطه‌مان با همه همسایه‌ها حسنه بشود. نهایت اینکه؛ آن ائتلاف ضمنی آمریکا اعراب- اسرائیل، ترک برداشت. حالا اسرائیل تک و تنها مانده است.

حتی با وجود فرار مغزها؛ کشور ایران همچنان مملو است از استعدادهای علمی فراوان. جمهوری اسلامی، اسرائیل را به حال نیمه محاصره درآورده است. تهران این محاصره نسبی را به کمک نیروهای نیابتی‌اش در لبنان و سوریه و عراق انجام می‌دهد. ایران؛ نیروهای نیابتی‌اش را مسلح به موشک‌های نقطه‌زن می‌کند. این موشک‌ها واقعاً نقطه‌زن هستند. در جنگ حزب‌الله و اسرائیل در سال 2006، حزب‌الله که از سوی جمهوری اسلامی مسلح شده بود یک سری راکت‌های بی‌هدف، کنترل نشده، و سطح به سطح با برد محدود را به شمال اسرائیل فرستاد.

اما از سال 2016 به این سو؛ تجهیزاتی برای حزب‌الله فرستاده شد تا موشک‌های گنگ را تبدیل به موشک‌های نقطه‌زن کند مانند همان موشک‌هایی که تأسیسات نفتی عربستان را نشانه گرفتند. دقیقاً معلوم نیست الان حزب‌الله چه تعداد از این دستگاه‌ها را دارد اما اگر هم فرض بر این باشد که هم اکنون 150 فروند از این موشکها را دارد می‌تواند با آنها تمام اهداف اقتصادی و نظامی اسرائیل را هدف قرار بدهد. فرودگاه‌های اسرائیل را، بنادر، نیروگاه‌های برق، رآکتور هسته‌ای، کارخانه تولید تراشه کامپیوتر و شبکه نرم‌افزار آن و نیز شرکت‌های فناوری اسرائیل را. این موشک‌ها می‌تواند اسرائیل را فلج کند.

ایران

مشاور «آبه» فردا به تهران می‌آید

 خبر اول اینکه، مشاور نخست وزیر ژاپن فردا به تهران می‌آید. این مقام دیپلماتیک قرار است با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند. ژاپن از جمله خریداران اصلی نفت ایران است که به لحاظ سیاسی و اقتصادی هم روابط حسنه‌ای با تهران دارد. به گزارش «ایران»، به نظر می‌رسد مشاور آبه شینزو در این سفر درباره طرح ابتکاری ژاپن برای بن‌بست‌شکنی شرایط موجود در برجام رایزنی کند.
نخست وزیر ژاپن 23 خردادماه در سفر به تهران با رئیس جمهوری و رهبر معظم انقلاب دیدار کرده بود. او در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم با حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کرده است. 8 مهرماه سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به طرح آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفرش به ایران تأکید کرد که این طرح هنوز قابلیت اجرا و پیگیری دارد. موسوی طرح آبه را مشابه طرح مکرون به تهران توصیف کرده و گفته بود: ایشان در قالب حسن نیتی که داشتند طرحی را از طرف خود ارائه دادند که این طرح مشابه طرح آقای مکرون بود البته در قالب روابط دوجانبه ایران و ژاپن به نحوی که آنها بتوانند نفت ما را بخرند و در مقابل اعتباراتی را به ما تخفیف دهند. این طرح به منظور انجام برخی بن‌بست‌شکنی‌ها مطرح شده است.

تأیید تغییر اتهام «افساد فی الارض» برای 3 متهم محیط زیستی

 خبر دیگر اینکه،سخنگوی قوه قضائیه گفت: مراد طاهباز، نیلوفر بیانی و هومن جوکار سه متهم پرونده (موسوم به جاسوسی از مراکز حساس نظامی در پوشش محیط زیستی) برای بیان آخرین دفاعیات به دادگاه احضار شدند. به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی افزود: بر اساس ماده ۲۸۰ آیین دادرسی کیفری دادگاه می‌تواند در جریان رسیدگی به پرونده عنوان اتهامی را تغییر دهد و بر همین اساس اتهام افراد اشاره شده از افساد فی الارض به همکاری با دولت متخاصم امریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به نفع سیا و موساد تغییر می‌کند. بر اساس این گزارش،  نفر دوم پرونده یعنی طاهر قدیریان که برای او نیز افساد فی الارض صادر شده بود، در روزهای آینده به دادگاه احضار می‌شود.

درخواست مشاور روحانی از دستگاه قضایی

 شنیدیم که،حسام‌الدین آشنا با اشاره به خبر عزل 5 قاضی فاسد از دستگاه قضایی که از سوی دادستان کل کشور اعلام شده، خواستار اعلام اسامی آنها شد. به گزارش «یاران»، آشنا در توئیتی نوشت:   ۱. نام و سوابق و احکام این ناقاضیان برکنار شده را اعلام کنید. ۲. اجازه ندهید این افراد به دنبال وکالت بروند. ۳. احکامی را که این ناقاضیان صادر کرده‌اند، مجدداً بررسی کنید. ۴. اجازه دهید_ تا زمان مشخصی_ مردم امکان شکایت و درخواست رسیدگی به تخلفات دیگر این ناقاضیان را داشته‌ باشند.

ادعای حضور مشاور امنیت ملی امارات در تهران

 با خبر شدیم که،میدل ایست آی مدعی شد: یک مقام ارشد امنیتی در امارات متحده عربی به این پایگاه خبری گفته است که طحنون بن‌ زائد، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و برادر کوچک‌تر ولیعهد این کشور در 48 ساعت گذشته برای انجام مأموریتی غیرعلنی با هدف کاهش تنش در خیلج فارس در ایران بوده است. به گزارش ایسنا،  بنابر این گزارش، «سفر محرمانه» طحنون از نظر سطح دیدارهای انجام شده، رده‌بالاترین دیدار انجام شده میان دو طرف [امارات و ایران] از زمان ایجاد بحران بوده است. این گزارش در حالی حاکی از مأموریت غیرعلنی این مقام اماراتی در ایران است که تاکنون مقامات رسمی کشورمان انجام شدن چنین دیداری را رد یا تأیید نکرده‌اند. خبرگزاری ایلنا اما به نقل از یک منبع مطلع نوشته که سفر برادر ولیعهد امارات به تهران طی  ۴۸ ساعت گذشته صحت ندارد.

نوشین جعفری آزاد شد

 دست آخر اینکه، نوشین جعفری، روزنامه‌نگار و عکاس هنری دیروز با تودیع وثیقه آزاد شد. به گزارش ایسنا، نوشین جعفری که از مردادماه سال جاری بازداشت شده بود، دیروز با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضائیه سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در پاسخ به سؤالی درباره «بازداشت یکی از عکاسان حوزه خبری [نوشین جعفری]»، گفته بود: «بله اصل خبر را تأیید می‌کنم. دراین ارتباط فردی نه به لحاظ عکاس بودن بلکه به لحاظ اهانتی که به مقدسات به حضرت سیدالشهدا (ع) وعزاداری آن امام شده بود و همچنین تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در مطلب منتشره آمده بود، تحت تعقیب قرار گرفت. در بازرسی اماکن و تجهیزات فنی این شخص، یک سری از مستندات جدید به دست آمده که دور از شأن افراد و اشخاص و حرفه‌های شاغل در جامعه ماست. این موضوع در حال بررسی است و تا زمانی که بررسی نهایی انجام نشده، نمی‌توان اطلاع‌رسانی کرد.»

خراسان

 پیگیری دولت از دستور ویژه درباره بهبود محیط کسب و کار

پس از آن که یک مسئول مهم اجرایی در جلسه اوایل مردادماه کابینه، اعضای اقتصادی دولت را موظف کرده به آسیب ‌شناسی نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار با دعوت از صاحب نظران و نخبگان اقدام و گزارش آن را به دولت ارائه کنند، طی روزهای اخیر از مدیران مربوط خواسته شده گزارش اقدامات، نتایج و پیشنهادهای به دست آمده را گردآوری و برای بررسی و اعمال به سرعت تهیه و ارسال کنند.

تعلل مسئولان در ابلاغ خبر خوش بیمه ای به معلولان

اگرچه بر اساس قانون  حمایت از حقوق معلولان مصوب اردیبهشت سال ۹۷، تعدادی از سازمان ها و وزارتخانه ها موظف شده بودند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون برای تهیه آیین نامه اجرایی مربوط به پرداخت حق بیمه کارفرمایانی که معلولان را استخدام می کنند، اقدام کنند بررسی یک نهاد مسئول نشان می دهد اجرای کامل این دستور به دلایل مختلف همچنان در کش و قوس بررسی های کمیسیونی بوده و هنوز به تصویب دولت نرسیده است.

آرمان

بازداشت معاون سازمان صمت استان مرکزی

دادستان اراک گفت: معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با دستور قضائی بازداشت موقت شده است. عباس قاسمی افزود: معاون امور معدنی سازمان صمت استان مرکزی به همراه یکی از معدن‌کاران استان بازداشت شده است. وی توضیح داد: اتهام این افراد دریافت رشوه است و تکمیل پرونده توسط دستگاه قضائی در حال پیگیری است. دادستان اراک ادامه داد: بازجویی و تحقیقات در خصوص این پرونده در جریان است و اطلاعات بیشتر با تکمیل تحقیقات و سیر پرونده ارائه می‌شود. استان مرکزی با حدود ۵۵۰ معدن و استخراج سالانه ۱۴میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را به‌خود اختصاص داده و تاکنون از ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۴۲ نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده است که ۳۵ نوع ماده معدنی در این خطه بهره‌برداری می‌شود. بیش از چهار هزار نیروی کار در ۵۳۰ معدن استان مرکزی فعالیت دارند.

مانع اصلی مدیرعاملی فتح‌ا... زاده

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در خصوص شایعه تغییرات مدیریتی در این باشگاه گفت: امیدوارم اگر این دفعه وزارت به نتیجه رسیده که در باشگاه استقلال تغییراتی ایجاد کند با فکر و تخصص فردی را معرفی کند که زیر کار نماند و بتواند استقلال را از این مرحله عبور دهد. علی فتح‌ا... زاده در خصوص صحبت با خودش برای تصدی این پست بیان کرد: با من صحبتی نشده است. تا زمانی که مازیار ناظمی در وزارتخانه حضور دارد او اجازه نمی‌دهد من مدیرعامل استقلال شوم. این آقا من را خیلی دوست دارد و از طرفی خود وزیر هم به‌خاطر اینکه معاونانش ناراحت می‌شوند من را انتخاب نخواهد کرد ولی امیدوارم این‌بار انتخابی با وجدان داشته باشند و یک فرد قوی را مدیرعامل استقلال کنند.

نوشین جعفری با وثیقه آزاد شد

نوشین جعفری که از مردادماه سال جاری بازداشت شده بود دیروز با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ در پاسخ به سوالی درباره «بازداشت یکی از عکاسان حوزه خبری [نوشین جعفری]»، گفته بود: بله اصل خبر را تایید می‌کنم. در این ارتباط فردی نه به لحاظ عکاس‌بودن بلکه به لحاظ اهانتی که به مقدسات به حضرت سیدالشهداء (ع) و عزاداری آن امام اهانت شده بود و همچنین تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در مطلب منتشره آمده بود تحت تعقیب قرار گرفت. در بازرسی اماکن و تجهیزات فنی این شخص، یک‌سری از مستندات جدید به دست آمده که دور از شان افراد و اشخاص و حرفه‌های شاغل در جامعه ماست. این موضوع در حال بررسی است و تا زمانی که بررسی نهایی انجام نشده نمی‌توان اطلاع‌رسانی کرد.

شکایت دولت از صداوسیما

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، در نامه‌ای به حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، خواستار الزام صداوسیما به پخش جوابیه دولت توسط شورای نظارت شد. مقصر دانستن دولت در خودسوزی دختر استقلالی به دلیل عدم آماده‌سازی ورزشگاه‌ها توسط دولت و حضور نمایندگان قوه مقننه و قضائیه در برنامه پرونده ویژه و غیبت نماینده‌ای از قوه مجریه از موارد مورد اشکال دولت درباره برنامه پرونده ویژه است. بر اساس قوانین موجود، شورای نظارت نیز موظف است در اسرع وقت (حداکثر چهل‌وهشت ساعت) به مساله رسیدگی نموده و در صورتی که حق را به ذی‌نفع داد نظر خود را به سازمان صداوسیما ابلاغ کند.

همدان «کلانشهر» شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: با تصویب طرح مجموعه شهری، همدان «کلانشهر» شد. حسن ربانی‌ارشد اظهار کرد: دیروز در صحن شورای عالی شهرسازی و معماری به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور استاندار همدان، نماینده همدان در مجلس، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و شهردار همدان طرح مجموعه شهری همدان بعد از هفت‌سال تصویب شد. وی تصریح کرد: طرح مجموعه شهری همدان از مهمترین طرح‌های بالادستی بوده که برای هدایت و توسعه منطقه شهری همدان به‌ویژه شهر همدان بسیار مهم و راهگشا است. ربانی ‌ارشد افزود: طرح مجموعه شهری همدان به مرکزیت شهر همدان و شش‌شهر دیگر نزدیک همدان تشکیل شده که برای هر یک وظایف و نقش‌های مشخص تعریف شده است.

تجمع دانشجویان در دانشگاه صنعتی قوچان

جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی قوچان ظهر دیروز در اعتراض به دریافت شهریه از دانشجویان روزانه توسط دانشگاه پس از پایان سنوات تحصیلی (هشت ترم برای دانشجویان کارشناسی پیوسته و چهار ترم برای دانشجویان کاردانی) و همچنین دریافت شهریه از دانشجویان روزانه در صورت عدم قبولی و یا حذف درسی در طول ترم تحصیلی مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع خواستار عدم دریافت شهریه از دانشجویان روزانه شدند. در پی این تجمع رئیس و معاونان دانشگاه صنعتی قوچان با حضور در میان دانشجویان در این خصوص توضیحاتی ارائه کردند و وعده پیگیری این موضوع را به دانشجویان دادند.

فرود اضطراری پرواز هلند در ارومیه

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: پرواز آمستردام - تهران به دلیل شرایط اورژانسی جسمانی یکی از مسافران ایرانی این پرواز در فرودگاه ارومیه فرود اضطراری کرد. محمدعلی نائل قراملکی اظهار داشت: این اتفاق یکشنبه‌شب رخ داد و با اعزام یک دستگاه آمبولانس به فرودگاه، معاینه‌ها و اقدامات اولیه بر روی این مسافر انجام گرفت. وی ادامه داد: با تشخیص پزشک اورژانس مبنی بر اینکه این بیمار قادر به ادامه پرواز خواهد بود، به بیمارستان اعزام نشد. وی بیان کرد: پیش از فرود اضطراری، این هواپیما در آسمان شهر آنکارای ترکیه هم قصد فرود اضطراری به همین منظور را داشت که اقدامات اولیه توسط کادر پروازی انجام‌ گرفته بود.

دختر شعبده‌باز ایران کربلایی شد

سایه رحمتی که به‌عنوان اولین بانوی شعبده‌باز ایرانی شناخته شده است، با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود، خبر از سفر کربلایش داد. ویدئوی منتشرشده در صفحه اینستاگرام سایه رحمتی اولین بانوی شعبده‌باز ایرانی، از سفر کربلای این بانوی ایرانی به کشور عراق برای حضور در مسیر پیاده‌روی اربعین خبر داد. فیلمی از صحبت‌های این دختر شعبده‌باز در صفحه شخصی‌ او منتشر شده است. در این ویدئو او ضمن خواندن شعری درباره امام حسین(ع)، با مخاطبان خود در فرودگاه خداحافظی کرد.

حمایت از بزرگداشت کوروش

نماینده شیراز در مجلس از برنامه وزارت کشور برای مراسم بزرگداشت کوروش خبر داده است. بهرام پارسایی گفته وزارت کشور برای برگزاری مراسم بزرگداشت کوروش در هفته اول آبان «برنامه یک هفته‌ای تمدن ایران» را تهیه کرد. به گفته این نماینده مجلس، لطف‌ا... دژکام، امام جمعه شیراز نیز از این برنامه حمایت کرده است.

فریدون جیرانی بستری شد

فریدون جیرانی کارگردان و تهیه کننده سینما و روزنامه نگار قدیمی در بیمارستان بستری شد. فرزند جیرانی این خبر را تایید کرد و گفت که حال عمومی پدرش خوب است. این کارگردان سینما به دلیل کسالت عصر روز ۲۱ مهر ماه به بیمارستان منتقل شد و قرار است تا چند روز آینده با بهبودی حالش از بیمارستان مرخص شود.

هدیه عجیب پوتین به پادشاه عربستان

رئیس‌جمهوری روسیه در سفر به عربستان، یک گونه پرنده شکاری از نوع «باز» به پادشاه عربستان پیشکش خواهد کرد. این پرنده شکاری که از گونه باز کامچاتکایی است به‌طور خاص انتخاب شده است، به‌گونه‌ای که از نظر ظاهری، یکی از زیباترین بازهای روسیه به حساب می‌آید که روس‌ها پیش‌تر نام «آلفا» را روی آن گذاشته بودند.

دستگیری یک شهردار

رئیس دادگستری استان آذربایجان‌شرقی از دستگیری شهردار یکی از بخش‌های این استان به اتهام اختلاس و تبانی در معاملات خبر داد. خلیل‌الهی گفت: این فرد با قرار بازداشت موقت در زندان است و تحقیقات تکمیلی در مورد پرونده در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس