بهروز نعمتی

برخی چهره‌های اعتدالی دولت و مجلس مدتیست که با جدیت تمام به دنبال فراهم کردن بستر تجمعات اعتراضی هستند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

اعتدالیون از ضرورت برگزاری «تجمع» می‌گویند!

«بهروز نعمتی» از نمایندگان نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین در اشاره به ابطال مصوبه دولت در خصوص تجمعات از سوی دیوان عدالت اداری گفته است: نمی‌دانم مبنای حقوقی ابطال مصوبه دولت در خصوص تجمعات از سوی دیوان عدالت اداری چیست. اگر مردم بخواهند مسائل را مسالمت‌آمیز مطرح کنند، این پتانسیلی است که در اختیار نظام قرار دارد.

او همچنین تأکید می‌کند: باید بستر برگزاری تجمعات در کشور فراهم شود.[1]

*قبل از نعمتی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور هم در اظهاراتی از این گفته بود که ما به لغو مصوبه دولت از سوی دیوان عدالت اداری اعتراض خواهیم کرد.[2]

قبل از مجلس و دولت نیز این اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران بودند که بر ضرورت برگزاری تجمع و فراهم کردن بستر آن تأکید کرده و حتی قانونی هم در این زمینه گذرانده بودند.

سؤال اینجاست که برگزاری تجمع دارای چه ضریبی از اهمیت بوده است که شاهد این سطح از انرژی در دولت و مجلس و شورای شهر برای پیگیری آن هستیم. و ایضاً اینکه آیا مملکت مشکلات دیگری مثل گرانی ندارد که آقایان بخواهند با همین شدت و حدت به تعقیب آن بپردازند؟!

فاجعه اما جای دیگریست...

و آن اینکه در اهتمام افراد و نهادهای اشاره شده به این مسئله هیچ اثری از اشاره فلسفی به مُرّ قانون اساسی درباره برگزاری تجمعات نمی‌شود.

و این مسئله به شدت سؤال‌برانگیز است.

بیان فلسفی این مسئله آنست که هیچ حکومتی در دنیا به مخالفان خود اجازه برگزاری تجمع در هیچ حیطه و قانونی نمی‌دهد.

بلکه اعتراضات باید در مانیفست خود، اساس حکومت را به رسمیت بشناسند و حرکت اعتراضی مجوّز دار نیز صرفا برای رساندن خواسته‌ها به حاکمیت باشد نه برای عرض اندام یک گروه مخالف ساختار.

جالب آنکه این حقیقت در کتاب "انقلاب" نوشته هانا آرنت، که از کتب مرجع در بحث ساختارشناسی انقلاب‌هاست نیز صراحتا بیان می‌شود که حتی در متون قانون انقلاب آمریکا هم بر این مسئله تأکید شده است که اعتراض با محتوای به رسمیت شناختن حاکمیت و اعلام خواسته به حکومت است نه برای ردّ حکومت.

قابل تأمل است که اصلاح‌طلبان و همه چپ‌روانی که در طول 40 سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی بر ضرورت نترسیدن از اعتراض خیابانی و لزوم ارائه مجوّز به معترضین اصرار کرده‌اند؛ هرگز به این بنیان فلسفی اشاره نکرده‌اند و با اینکه تئوریسین‌های چپ علاقه زیادی به کتاب خانم آرنت دارند اما همواره از کنار این بخش از درس‌گفتار او با بی‌تفاوتی عبور کرده‌اند و حرف غلط خود را به خورد افکار عمومی داده‌اند.

گفتنیست، علیرضا علوی‌تبار از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب نیز به تازگی خواستار برگزاری اعتراض میلیونی در خیابان‌ها با استفاده از فرصت انتخابات شده است.[3]

برخی محافل تحلیلی معتقدند این هم‌آهنگی و هم‌داستانی اتفاقی نیست و برخی رخدادهای بستر ساز تجمع مثل گرانی و عدم نظارت بر قیمت‌ها نیز می‌تواند اتفاقی نباشد.

***

خدمت یک بازداشتی فتنه به نظام جمهوری اسلامی

«محسن صفایی‌فراهانی»، از بازداشت‌شدگان فتنه 88 که اصرار فراوانی بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و عدم شرکت در انتخابات دارد؛ به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، به یک سؤال جالب، پاسخی قابل تأمل داده است.

خبرنگار در بخشی از این گفت‌وگو از صفایی‌فراهانی می‌پرسد: برخی صاحبنظران مانند آقایان عباس عبدی یا علی ربیعی، معتقدند که براساس نظرسنجی‌های علمی، میزان «ادراک فساد» در جامعه، به‌مراتب بیشتر از میزان واقعی فساد است؛ یعنی ممکن است فساد در جامعه 13 درصد باشد، اما مردم فکر می‌کنند میزان فساد بیش از 90 درصد است. به‌عنوان کسی که هم در حوزه سیاسی وهم مدیر اقتصادی هستید، ارزیابی شما چیست؟

و صفایی‌فراهانی نیز اگرچه حرف‌های همیشگی خود مبنی بر غارت‌زدگی و بی‌قانونی در ایران را تکرار می‌کند اما در اشاره به یک حقیقت بزرگ می‌گوید:

«میزان فساد به طور دقیق قابل اندازه‌گیری نیست تا بتوانیم درصد آن را مشخص کنیم.»[4]

*بله! میزان فساد اساساً قابل اندازه‌گیری نیست و هرکس در طول این سال‌ها از وجود فساد زیاد در ایران حرف زده و یا مدعی فساد سیستماتیک و فسادزدگی در ایران شده؛ صرفاً یک تحلیل غلط یا تمنیّات شخصی خود را بیان کرده است.

زیرا فساد از آنجا که همچون دروغ یک گناه مرتبط با نفسانیت انسان‌هاست هرگز قابل اندازه‌گیری نیست و جالب آنکه مثلا سازمان شفافیت بین‌الملل که اقدام به رتبه‌بندی کشورها در بحث فساد می‌کند نیز همواره تأکید دارد که آمار منتشره "شاخص ادراک فساد" است که با انواعی از نظرسنجی مثل نظرسنجی تلفنی به دست می‌آید نه با اندازه‌گیری ناممکن فساد.

از این منظر باید دانست که عده‌ای در طول سال‌های گذشته همواره و بدون اشاره به این حقیقت که فساد قابل اندازه‌گیری نیست؛ در تخریب ذهن مردم کوشیدند تا این مفهوم غلط را القا کنند که فساد در نظام جمهوری اسلامی ایران زیاد است!

القاگری خطرناکی که سعی دارد بر احساس وجود فساد در بین مردم بیافزاید و آگاهان کشور نیز معتقدند به منظور ایجاد «فتنه اقتصادی» صورت می‌گیرد.

مقوله بیشتر بودن ادراک فساد از خود فساد در نظرسنجی‌های چند نهاد امنیتی نیز منکشف شده است.

حجت‌الاسلام ذوالنور، از نمایندگان مجلس و رئیس کمیسیون امنیت ملی هم به تازگی در یک برنامه تلویزیونی به این حقیقت مهم اشاره کرد.[5]

مقام معظم رهبری نیز سال گذشته در بیانات مهمی در همین رابطه فرمودند:

"یک نکته‌ی بسیار مهم در زمینه‌ی فساد هست؛ این را بگویم، این را همه توجّه کنند، همه‌ی ملّت ایران هم توجّه کنند. بنده از قدیم با فساد و مفسد و مفسدین اقتصادی و غیرذلک مبارزه میکردم و مخالفت میکردم، الان هم عقیده‌ام قرص و محکم همین است؛ امّا بعضی‌ها وقتی درباره‌ی فساد حرف میزنند، افراطی حرف میزنند، حواستان باشد! یک‌جوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همه‌ی مدیران را و همه‌ی دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند. بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است]. بعضی‌ها تعبیرات فرنگی هم به‌ کار میبرند: «فساد سیستمی»؛ نه آقا! آن کسی که فساد را سیستمی میبیند، در مغز خودش فساد هست، در چشم خودش فساد هست. این‌همه مدیر پاک‌دست، این‌همه کارگزار مؤمن و پاک‌دست در سرتاسر کشور در همه‌ی دستگاه‌ها وجود دارند، دارند زحمت میکشند؛ چرا به اینها ظلم میکنید؟ چرا خلاف میگویید؟ چرا به نظام اسلامی ظلم میکنید؟ بله! در نظام اسلامی یک نفر هم نباید فاسد باشد؛ امّا آنچه وجود دارد، مثلاً ده فاسد است، نه ده هزار فاسد؛ خب اینها خیلی تفاوت دارد؛ این را توجّه داشته باشید. بعضی‌ها در حرف زدن، در نوشتن؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، راحت برمیدارند اینجا و آنجا مینویسند «آقا همه را فساد گرفته»؛ نه آقا! این‌جوری نیست. بله! فساد هست، در دستگاه‌های مختلف هم هست. من دیدم مثلاً در فرض کنید مجلس یا جای دیگر بعضی‌ها را متّهم میکنند؛ درست که دقّت میکنید، می‌بینید آنهایی که مورد اتّهام قرار گرفته‌اند یک چند نفر آدمند؛ این چند نفر را نمیشود تعمیم داد. تازه اگر راست باشد؛ ممکن است همین هم که متّهم میکنند دروغ باشد، خلاف واقع باشد، از روی ندانستن و بی‌اطّلاعی باشد؛ امّا اگر هم راست باشد، تازه میشود چند نفر در مقابل یک عدّه‌ِی کثیر. توجّه داشته باشید که افراط و تفریط در همه‌ی چیزها غلط است."[6]

مع‌الوصف بدیهیست که به این واسطه می‌توان از آقای صفایی‌فراهانی برای شجاعت بیان یک حقیقت مهم تشکر کرد...

***

دروغ ناکارآمدان برای تخریب قالیباف

ژست جهان‌شهری مدیری که پله‌برقی مترو هم نمی‌سازد!

«پیروز حناچی»، شهردار اصلاح‌طلب تهران به تازگی در اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنها را منتشر کرد در انتقاد از برخی پروژه‌های اجرا شده از سوی شهردار سابق تهران گفته است:‌

«حذف بزرگراه‌ها و تجدید حیات فضا به کمک جریان آب از جمله رویکردهای مدیران شهری سئول برای تغییر وضعیت بود و دقیقا در چنین زمانی مدیران شهری سئول تصمیم به برچیدن بزرگراه‌های طبقاتی گرفتند، البته در همین زمان بود که ما تصمیم به ساخت بزرگراه طبقاتی صدر در تهران گرفتیم. این در حالی است که اجرای پروژه‌هایی از این دست (رویکردهای انسان محوری) بر شدت گرمایش محیط هم تاثیرگذار بوده و سبب کاهش آن شده است

او درباره میدان امام حسین تهران نیز گفته است: متاسفانه هنگامی که تصمیم به تغییر میدان امام حسین (ع) گرفته شد نیز شتابزده،‌ سلیقه‌ای و بدون مطالعه عمل کردیم به طوری که پیاده‌محوری و انسان‌محوری که مدنظر بود محقق نشد.[7]

*آقای حناچی که به دوچرخه‌سواری و عدم اجرای پروژه‌های بزرگ شهره هستند؛ باید بدانند که مردم تهران ایشان را در جایگاه شهرداری قرار نداده‌اند که مشغول انتقاد از شهردار سابق و یا به رخ کشیدن طرح‌های شهری در کشورهای دیگر دنیا باشند.

بلکه ایشان در جایگاه بلدیه تهران هستند تا طرح‌های جدیدی در راستای پیشرفت تهران اجرا کنند و کارآمدی خود را با اجرای پروژه‌های مطلوب نشان بدهند.

از طرفی اگر هم تهران ایرادی در برخی پروژه‌های خود دارد؛ باید این ایرادات را رفع کرد نه اینکه مشغول سخنرانی در این پنل و آن نشست شد.

چه اینکه از قدیم گفته‌اند: به عمل کار برآید، به سخندانی نیست.

ما همچنین به شهردار محترم تهران این نکته را گوشزد می‌کنیم که فردی باید به فکر الگو گرفتن از طرح‌های خوب دیگران باشد که خود از ساخت چند پله‌برقی ساده در برخی ایستگاه‌های متروی جنوبی شهر تهران عاجز نباشد!

ایستگاه‌هایی که در زمان شهردار سابق ساخته شد و آقایان فعلی اگرچه عرضه افتتاح دوباره این ایستگاه‌ها را داشتند اما گویا پس از 4 سال هنوز کسی در شورای شهر و شهرداری تهران به فکر ساخت یک پله برقی ساده برای برخی از این ایستگاه‌ها نیست و به آه دامنگیر معلولان و میانسالانی که به سختی از پله‌ها تردد می‌کنند نیز وقعی نمی‌گذارد.

مسئله جالب‌تر در اظهارات حناچی نیز این است که اتفاقا شهر سئول بهشت بزرگراه‌های طبقاتی است و خوب بود آقای حناچی قبل از بیان این حرف ناراست و اتکا به خواندن یک خبر خارجی مبنی بر تخریب چند گذرگاه در سئول؛ سری به دیتاهای موجود از شهر سئول در اینترنت می‌زدند و به نظاره اطلاعات مربوط به ده‌ها بزرگراه‌ طبقاتی و مسیرهای تبادلی و شبدری موجود شهر سئول می‌نشستند!

حقیقتی که بایستی بدان اشاره کرد اینست که شهرداری تهران در دوران اصلاح‌طلبان بیش از آنکه به خدمترسانی شهره باشد به کار نکردن، عداوت با نام شهید و البته دوچرخه‌سواری شهره است. خصائلی که گویا بایستی نداشتن مطالعه را هم به آن افزود...

***

1_ https://etemadonline.com/content/349839

2_ mshrgh.ir/998366

3_ mshrgh.ir/1000000

4_ https://etemadonline.com/content/350532

5_ mshrgh.ir/1000476

6_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40273

7_ www.irna.ir/news/83513883/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    72 36
    حناچی مطالعه. اصلا کلانشهر بدون گذر طبقاتی داریم عاخه؟
    • محسن121 IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      11 35
      آخر دولت تدبیر و امید یاد تجمع مردم افتادن خیلی خوبه ها!!!!!!!! نه غلام؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سید IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    68 29
    وصف حال اصلاح طلبان تهوع آور: خود گویی و خود خندی/ حقا که هنرمندی!!!!!!!
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    34 52
    بابا اصلاً قالیباف گل سر سبد عالم هستی خوبه؟! بی خیال این حناچی بدبخت بشیدحالا ی حرفی زد اصلا قالیباف پاک ترین مدیر جمهوری اسلامی از ازل تا ابد
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      55 31
      محسن هاشمی رفسنجانی و حناچی باید درباره حذف واژه شهید از تابلو معابر و خیابان ها پاسخگو باشند.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    38 18
    تشکر از صفایی خیلی خوب بود مشرق. خنده
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    65 6
    مشکل اینجاست سرتون رو عین کبک زیر برف کردین فساد تو مملکت بیداد میکنه چه بخواین باور کنید چه نه ما یکی از ناپاکترین کشورهای دنیا هستیم ربا خواری آزاد حقوقهاب نجومی منظور وقتی کارگر یک ونیم میلیون حقوق میگیره مسئول بیش از 4/3میلیون بگیره نجومی و حرومه رانتخواری و سوء استفاده از پست و مقام که...رشوه خواری در هر جا که پا میزاری دروغ گفتن و سر هم کلاه گذاشتن و حق هم رو در هرکاری حتی رانندگی بهش تجاوز کردن عادی خیلیهاش هم به اسم دین بیچاره نوشته میشه تا اعتراضی شهمعاند میشی خلاف امنیت عمل کردن و...اما اونی که بیت المال رو برده و قتصاد کشور ویا اونکه با سوء استفاده اعتماد مردم رو برده آبرو داره و...
  • ناشناس IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    40 26
    این اصلاح طلب های تهوع اور شورشو در اوردند همین ها فتنه گری میکنند دودستگی ایجاد میکنند راه را برای دشمن هموار میکنند خدا سزای کسی که خون شهدا را پایمال کند بدهد.
  • احمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    26 26
    افکار منافقانه بعضی از مسئولین مانع خیلی از پیشرفتها شده نمیدانیم چرا دوباره بعضیها از سال 1392در خیلی از مسندها سر در آوردند و چه کسی مسئول گزینش آنهاست و مسئولیت عواقب کار آنها را چه کسی بر عهده میگیرد ؟
  • محمد IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    30 24
    این طیف فقط بلدن خوب سخنرانی کنند ومخ مردم بزنند کار بلد نیستند
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    16 15
    بلکه ایشان در جایگاه بلدیه تهران هستند تا طرح‌های جدیدی در راستای پیشرفت تهران اجرا کنند و کارآمدی خود را با اجرای پروژه‌های مطلوب نشان بدهند. بله با این حرف شما موافق هستم متاسفانه ایراد گیری در بدنه جمهوری اسلامی زیاد است اما ارائه برنامه عملیاتی و یا انجام آن کمتر مورد تدبیر قرار می گیرد.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    6 34
    در هیچ جای فرمایشات درجه یک حضرت آقا به بحث ناتوانی در اندازه گیری فساد اشاره نشده. بالاخره یک فسادی که عملا اتفاق افتاده و کشف هم شده رو میشه اندازه گیری کرد. قدرت کشف هم باید بالا باشه.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      9 15
      به هر حال شما گویا نمی دونی که امام معصوم هم نتونست از وقوع فساد جلوگیری کنه. مهم اینه که با فساد برخورد بشه وگرنه وقتی یک نفر در نفس خودش تصمیم به انجام فساد میگیره شما در اغلب موارد نمی تونی کاری بکنی. در بیان حضرت آقا هم اشاره نشده چون بدیهی بوده.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    29 35
    جناب حناچی ما هم اگر مثل شما به راحتی آب خوردن بر صندلی شهرداری تکیه میزدیم و حقوق کلان میگرفتیم دوچرخه سواری که هیچ کل مسیر منزل تا صندلی ریاست را پیاده روی می کردیم .
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    16 36
    فردی باید به فکر الگو گرفتن از طرح‌های خوب دیگران باشد که خود از ساخت چند پله‌برقی ساده در برخی ایستگاه‌های متروی جنوبی شهر تهران عاجز نباشد!+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    19 46
    کلا اصلاح طلبان فقط در زمینه دشمنی با ارزشها بطور ایجابی عمل می کنند ولی در زمینه خدمت به مردم فقط سلبی عمل می کنند و به چهره این و ان چنگول می کشند و میگن نباید ائله میشد نباید بئله میشد. چون خائن جماعت فقط از طریق غیبت ارتزاق می کنه و کاری از دستش برنمیاد
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    17 19
    بازم این پیروزغ صدای نخراشیده اش را به گلو انداخت.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    21 21
    ساخت پل طبقاتی صدر و پل طبیعت و برج میلاد و تونل توحید و تونل رسالت و اتوبان شهید صیاد شیرازی و اتوبان امام علی(ع) و احداث 300 کیلومتر خطوط مترو بخشی از خدمات دکتر قالیباف است که اصلاح طلبان چشم دیدن آنرا ندارند.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    10 38
    1 - برج میلاد نماد قدرت و عظمت و شکوه تهران است و ساختن آن درست و صحیح بوده است. این برج مانند خورشید در آسمان تهران ظاهر می شه. 2 - ساخت پل صدر کاملا درست بوده و یک شاهکار مهندسی در سازه است. چون بزرگراه همت به تنهائی قادر نیست سیل خودروها را از غرب تهران به شرق تهران حرکت دهد 3 - میدان امام حسبن به این شکل مورد قبول هیچ کس نیست و باید فکری برای این میدان کرد 4 - دوچرخه سواری در مرکز شهر کار درستی نیست. مردمی که در قسمت مرکزی تهر ان دوچرخه سواری می کنند که آلودگی هوا زیاد است، بیمار می شوند و شاید به سرطان ریه مبتلا شوند 5 - مردم تا الان هیچ کار مهمی از این شورای فعلی شهر و شخص شهردار ندیده اند..
  • نوبر IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    7 21
    منافق ومسیح علی نژادباز و...
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    32 4
    شرق توهم شدی مثل کیهان که همه چی رو برضد ناراضیان تفسیر میکنی مردم ناراضی که هیچ تریبونی برای ابراز عقایدشان ندارند به چه وسیله باید نارضایتیشان را بیان کنند هرچه محدودیت بیشتر شود فنر جمع تر شده و نیروی پتانسیل آن بیشتر میشود
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    10 16
    بر فرض محال قالیباف هیچ پروژه ایی و هیچ کاری برای تهران انجام نداده، شما بگید در این چند سال چکار کردینه؟
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    51 0
    آقا جان دست بر دارید زمانی که فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان که نتیجه اش خوردن پس انداز چندین ساله قشر زحمتکش آموزش پرورش میشود و نظام برای جبران آن وامثال چنین فسادی مجبور است ارزش پول ملی را کاهش دهد این عادیست که کل ملت از نتیجه آن متضرر میشوند
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    35 2
    سی سال توی این مملکت کار های بدون مطالعه زیاد انجام شده است کار های زیر بنایی مثل مترو تهران هم مطالعاتش قبل از انقلاب انجام شده بود.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    9 31
    فقط بدابحال اعضای شورای نگهبان که با بی بصیرتیشون مملکت رها شده از فتنه گران را بعد از حماسه عظیم ۹دی ، دوباره تحویل اصلاح طلبهای ضد انقلاب دادن . ما فهمیدیم ولی آقایون نفهمیدن : اصلاح طلب = ضد انقلاب
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    21 0
    من سالهاست ساکن محدوده میدان امام حسین و هفده شهریور هستم. مدتها ساکنین دچار مشکلات عدیده بودند تا پیاده راه ساخته شود. حالا کم کم تردد وسایط نقلیه رو در این سیر دارن باز میکنن. تمام سنگچین کف معابر، ناقص و شکسته و درهم شدست. برنامه مدون و مرتبی هم در میدان امام حسین بصورت دایمی نیست. چرا وقتی یک پروژه ای به انجام میرسد نگهداری و برنامه ریزی برای ادامه کاربری صورت نمیگیرد؟ این محدوده محل تجمع اراذل شده،ساعت هفت شب به بعد واقعا محل عبور و مرور شخصی نیست. نه پلیس، نه مخله یاری نه شهرداری،هیچکدام تامین امنیت و اسایش رو برعهده نمیگیرن. تنها سود رو کسبه و بنگاهداران میبرند که غالبا اینجا برایشان نون دونی شده ولی ساکن این محله نیستن.
  • رضا IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    11 25
    وقتی نجفی شد شهردار تهران،مرعشی با تعجب گفته بود:اگه بگن نجفی یک میخ به دیوار کوبیده من تعجب می کنم.این بدرد شهرداری نمی خوره. حالا با وجود حناچی تنها باید گفت: نجفی روحت شاد اختلاف حناچی با نجفی اینه که اون اهل شانتاژ و سیاسی بازی نبود،این تمام هنرش شانتاژ و شلوغ کاریه. یه دوست شهردار دغل داشتم.سر یک پروژه بند انگشتی داد تیزر تلویزیونی ساختند.گفتم دکتر این چیه که دادی تیزر بسازند؟ خندید و گفت یه مرغ یه تخم نیم وجبی می کنه با قدقدش دنیا رو خبر می کنه . ما تخم هم که نذاریم قدقدشو داریم.اثرش روی مردم یکیه. الان دوست من شهردار یکی از کلان شهرهای کشوره.اینجاست که باید گفت:خاک بر سر شوراهای بی سواد و بی لیاقت شهرهامون
  • علیرضا IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    6 52
    با سلام اسم این فتنه گر محسن صفایی فراهانی که میاد بی اختیار یاد مسیح پولی نژاد میفتیم
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    7 17
    قبلا فقط حرفش رو می شنیدم، الان دیگه واقعا دارم حالت تهوع می گیرم از فساد طلبا.. چه بوی گندی داره..!!
  • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    5 13
    وقتی هر چه منافق و خوارج و حرام زاده و حرامخوار در حکومت نفوذ کرده باشند همین است
  • Iran air_655 US ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    19 0
    دوست مشرقی عزیزم،گهی به میخ زدن وگه به نعل درست نیست،هر شخص حتی یک بنا هم کار همکار قبل خودش رو قبول نداره و پته قبلی رو می‌ریزه رو آب،مشکل گرانی به برخی هموطنان!سودجو،و دولت بر میگرده،ولی هزینه بون برنامه در پروژه‌های شهری به شهردار،در هر صورت همه میدونیم رانت ، فساد، فقر،گرانی پروژه‌های غلط،و...هر چی مدیریت ضعیف وجود داره تو مملکت هست خدا به همه رحم کنه
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    3 0
    آیا حناچی عرضه دارد ایستگاه متروی پانزده خرداد (بازار) را به پله برقی مجهز کند ؟ در این ایستگاه پرتردد حتی یکعدد پله برقی وحود ندارد. حتی یکی. شاخص عرضه و توانایی از این بهتر؟
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    4 12
    اینها دقیقا میخوان با ایجاد نارضایتی در مردم مانند فشار بر خرخره مردم از طرق مختلف مانند گرانی ، ایجاد فقر،ایجاد مشکل در کار مردم از طریق دستگاههای اداری، ایجاد فساد و بعد هم تبلیغ آن حکومت اسلامی را از بین ببرند و شواهد هم نشان می دهد که این ها ادم های بیگانگان هستند و دارند برای آنها کار میکنند
  • حسینی کلشتری IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    1 0
    خودِ حناچی سالها عضو شورای عالی شهرسازی و معماری بوده ! طی این سالها چرا سکوت کردی آقای دکتر شهرساز !!
  • علیرضا IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    اینا نوچه هستن باید اصل کاریو کوبید مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس