سرنوشت نامعلوم هزاران مزدور یمنی اجیر شده توسط ائتلاف سعودی

یک نهاد حقوقی از ائتلاف سعودی خواست سرنوشت هزاران مزدور یمنی، که بدون هماهنگی با دولت مستعفی برای جنگ در جبهه‌های مرزی اجیر شده و خانواده‌هایشان از سرنوشت آنها بی خبرند، را مشخص کند.

به گزارش مشرق، سازمان غیرانتفاعی حقوق و آزادی‌های «سام»، که مقر آن در ژنو است روز جمعه از مقامات سعودی و دولت منصور هادی خواست تا سرنوشت هزاران شبه نظامی یمنی کشته ، زخمی یا اسیر شده در مرز جنوبی عربستان سعودی با استان صعده در شمال یمن را مشخص سازند.

این نهاد حقوقی، عربستان و دولت مستعفی یمن را مسئول قانونی و اخلاقی سرنوشت این شهروندان یمنی دانست که برای جنگیدن در جبهه‌های مرزی، فریب خورده بودند.

در گزارش سازمان سام آمده است: ده‌ها گزارش از والدینی یمنی دریافت کرده  که در مورد سرنوشت فرزندان مفقود شده خود در مرز یمن و عربستان سعودی پرسیده‌اند و گرچه شماره تلفن‌های فرماندهی تیپ‌های آن‌ها منتشر شده و از والدینشان خواسته شده تا با آنها تماس بگیرند تا درباره سرنوشت فرزندانشان سؤال کنند، بسیاری از والدین گزارش دادند که این شماره‌ها جواب نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

سازمان سام تاکید کرد که اخیرا در گزارشی با نام «هولوکاست مرزی» به مسئله فریب خوردن شهروندان یمنی و عزیمت آنها به مرزهای با عربستان برای جنگیدن در جبهه مقابل نیروهای انصار الله پرداخته و در آن به طور مستند نشان داده که چگونه تاجران جنگ اعم از نظامیان و غیرنظامیان، جوانان یمنی را در ازای دریافت دستمزد فریب داده و به هولوکاست جنگ در مرزهای جنوب عربستان می‌فرستند بدون اینکه دولت منصور هادی بر این قضیه اشرافی داشته باشد.

سازمان حقوق و آزادی‌های سام گفت که در تماس با وزارت دفاع دولت منصور هادی هیچ پاسخ رسمی به این قضیه دریافت نکرده است، اما یک مقام این دولت مستعفی به سام گفته که جبهه‌های مرزی در شمال یمن از لحاظ اداری یا مالی وابسته به وزارت دفاع آن نیستند و این عربستان است که مسئولیت تاسیس  واحدهای نظامی آنجا را برعهده گرفته و ضمن تامین مالی برایشان فرمانده تعیین می‌کند.

سام در این رابطه با برخی فرماندهان یکی از واحدهای نظامی در جبهه مرزی یمن، تیپ موسوم به فتح تماس گرفته تا از سرنوشت برخی مفقودی‌ها خبر بگیرد. آنها هم گفته‌اند که اسامی مجروحان و برخی کشته‌ها را می‌دانند، اما اطلاعات کافی درباره مفقودی‌ها و اسرا ندارند.

سام از صلیب سرخ خواسته که برای شناسایی اسامی کشته‌ها و گشودن کانال ارتباطی میان خانواده‌ها و فرزندانشان در جبهه های مرزی وارد عمل شود.

«سام»، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ژنو است که توسط جمعی از حقوقدانان، دانشگاهیان و متخصصان مقیم اروپا تأسیس شده و به دنبال نظارت بر حقوق بشر در خاورمیانه و ابلاغ جرایم نقض حقوق بشر به مؤسسات تصمیم گیری و سازمان‌های بین المللی و تأثیرگذار حقوق بشر است.

ادامه تخلف‌های ائتلاف سعودی و دولت منصور هادی علیه خبرنگاران در یمن

در همین حال سندیکای خبرنگاران یمن (YJS) روز جمعه دولت منصور هادی را به ارتکاب تخلف علیه خبرنگاران در سه ماه گذشته متهم کرد  و گفت این نشانه تداوم خصومت با خبرنگاران است.

در گزارشی که توسط  این سندیکا در مورد واقعیت آزادی رسانه‌ها برای دوره ژوئیه - سپتامبر 2019 منتشر شده آمده است، دولت منصور هادی با نهادها و تشکل‌های مختلف خود 9 مورد تخلف از آزادی مطبوعات و رسانه‌ها را مرتکب شده است.

این گزارش افزود: نیروهای شورای انتقالی جنوب که از سمت امارات پشتیبانی می‌شود  در همین مدت هشت مورد تخلف علیه خبرنگاران مرتکب شدند.

گزارش اتحادیه خبرنگاران تاکید کرد: سوءاستفاده‌های مشاهده شده شامل آدم ربایی ، ضرب و شتم ، ممانعت از کار و عکاسی ، ناپدید شدن اجباری ، تهدید به آسیب و شکنجه بوده است.

هشدار کارشناسان درباره محاصره یمن

در همین حال گروه کارشناسان برجسته بین المللی و منطقه‌ای در یمن تاکید کرد که تحریم و  محاصره نظامی به عنوان اسلوب جنگی تحمیل شده بر یمن توسط ائتلاف عربی تأثیرات مخربی بر بزرگترین بحران انسانی جهان داشته است.

در گزارش این گروه آمده است: محدودیت‌ها برای دسترسی به یمن که از سوی ائتلاف تحمیل شده است مثل محاصره دریایی و بسته شدن فرودگاه صنعا هر دو محدودیتی را بر واردات و آزادی تردد تحمیل کرده و موجب تشدید وخامت اوضاع اقتصادی یمن و بحران انسانی این کشور شده است .

این گزارش سازمان ملل را مقصر در اوضاع انسانی یمن و شریک ائتلاف سعودی در محاصره یمن دانست.

دراین گزارش آمده است: از آنجایی که هشتاد درصد از مجموع واردات یمن از طریق بنادر الحدیده و الصلیف وارد یمن می‌شود ادامه بسته ماندن بنادر دشواری زیادی را برای تامین غذای روزانه مردم یمن ایجاد کرده و خطر قحطی گسترده را به میزان قابل توجهی در میان یمنی‌ها افزایش داده است.

ائتلافی سعودی-غربی-صهیونیستی از مارس 2015 (فروردین 1394) به بهانه‌ بازگرداندن مشروعیت دولت منصور هادی جنگ علیه یمن را آغاز کرد تا به ادعای خودش ظرف مدت چند هفته این موضوع را فیصله دهد.

اکنون پنج سال از این جنگ می‌گذرد و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مقابله با ائتلاف متجاوز نه تنها ضعیف نشده بلکه روز به روز قویتر نمایان می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    1 1
    خاااک تو سرتون، البته قبلش تو سر همین یارو گاو شیرده..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس