مرکز موسیقی مأوا

خیرالاحباب با ترانه‌ای عامیانه به زبان عربی خوانده شده و همین هم موجب تاثیرگذاری بیشتر آن شده است. این اثر را ۳۰ خواننده و نوازنده اجرا می‌کردند.

به گزارش مشرق، هر چه به اربعین نزدیک‌تر می‌شویم، خیل آنها که پیاده و سواره، زده‌اند به دل جاده‌ها تا روز چهلم عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) را در جوار حرمش در کربلا بگذرانند، بیشتر می‌شود جایی که بسیاری تجربه‌اش کرده‌اند و آن را یکی از امن‌ترین گوشه‌های جهان می‌دانند، جایی که برای همیشه گوشه‌ای از قلب‌شان را گرفته و خیلی‌هایشان را هم دوباره و دوباره راهی این مسیر عشق می‌کند. مسیری که از موکب‌داران و زائرانش حتی در عکس‌ها هم می‌شود بهترین حس‌ها را گرفت و حال خوب‌شان را از کیلومترها دورتر حس کرد. با استقبال مردم و پررنگ‌تر شدن راهپیمایی سالانه اربعین ایرانی‌ها هم کم‌کم سعی کردند در بخش‌هایی از این آیین پرشور نقشی داشته باشند. نهادهای فرهنگی و هنری هم از قافله جا نماندند و به درست تشخیص دادند که در این مسیر می‌شود کارهای فرهنگی ارزشمندی انجام داد. کارهایی که بتواند در پایان مسیر به موکب‌داران حاضر که علاوه بر عراق از چند کشور دیگر از جمله لبنان، ترکیه و... هم هستند، حس قدردانی ایرانی‌ها را القاء کند و پاسخ گوشه‌ای از تلاش‌ها و محبت‌هایشان را در یک عمل یا اتفاق قدرشناسانه ببینند و موجب شوند مردم دو کشور عمیق و با روی گشاده‌تری به هم لبخند بزنند.

اجراهای غیرمنتظره
یکی از اتفاقات فرهنگی خوب این ایام در سال گذشته طرح‌هایی بود که بخش موسیقی سازمان هنری - رسانه‌ای اوج - که با نام مأوا می‌شناسیمش - اجرا کرد. در یکی از این طرح‌ها پروژه فلش مابی بود که اجرای غیرمنتظره‌ای را به میان موکب‌داران می‌برد.

در این اجراها گروه‌های موسیقی به موکب‌ها می‌رفتند و قطعه «خیر الاحباب» به معنی بهترین عشق را برای موکب‌داران اجرا و از زحماتشان قدردانی می‌کردند. اتفاقی که در قالب کلیپ‌هایی هم ضبط و از سوی کاربران عراقی در یوتیوب منتشر شد. آمار بازدید جالبی را هم از سر گذراند و بیش از دومیلیون نفر آن را تماشا کردند.

آن‌طور که روابط عمومی مرکز موسیقی مأوا می‌گوید هم این اجراهای غیرمنتظره برای موکب‌داران بسیار شیرین و لذتبخش بوده و درباره‌اش اظهار علاقه می‌کرده‌اند.

خیرالاحباب با ترانه‌ای عامیانه به زبان عربی خوانده شده و همین هم موجب تاثیرگذاری بیشتر آن شده است. این اثر را ۳۰ خواننده و نوازنده اجرا می‌کردند. آنها ابتدا در نجف به موکب‌ها رفته و بعد از تشکر از موکب‌داران حاضر در این شهر راهی مسیر نجف به کربلا می‌شدند، اجراهایشان را ادامه داده و در کربلا به پایان می‌رساندند.

آنها سیستم‌های صوتی، دمام و سنج و... را توی گاری گذاشته و مسیر را طی می‌کردند. رابطه‌ای رودررو، نزدیک و عمیق با موکب‌داران برقرار کرده‌اند. ماحصل این اجراها هم البته در مستندی از سوی مأوا عرضه شده و شب گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد.

این اجراها امسال هم ادامه پیدا می‌کنند و گروه اجرایی از روز گذشته در شهر نجف مستقر شده و دو کار به زبان عربی و یکی هم به زبان ترکی را در موکب‌ها اجرا می‌کنند تا قدردانی امسالشان مفصل‌تر باشد و تاثیرگذاری بیشتر و بهتری هم داشته باشد. این گروه به کار خود ادامه داده و دو روز قبل از اربعین اجراهای خود را در کربلا به پایان می‌رساند.

یک اجرای نمایشی موسیقایی
«عمود ۹۷۵» دیگر پروژه‌ای است که در میان راه نجف به کربلا و در مکانی که حدود یک ساعت با کربلا فاصله دارد، اجرا خواهد شد. در این مکان استیج زده می‌شود و ۱۲۰۰ صندلی می‌گذارند  تا زائران برای رفع خستگی راه بتوانند در آنجا هم استراحتی کرده و هم برنامه‌ای فرهنگی را تماشا کنند. در این اجراهای ۴۵ دقیقه‌ای که از ۹ صبح تا ۸ شب در فواصل معینی اجرا می‌شود، هفت سرود در قالب نمایشی که سناریویی ویژه دارد، خوانده و اجرا می‌شود. سرودها هم به چهار زبان فارسی، عربی، ترکی و انگلیسی خوانده می‌شود تا مخاطبان مختلف بتوانند درکی از آنها داشته باشند.

این نمایش که مأوایی‌ها عنوان نوا نمایش را برایش انتخاب کرده‌اند، «حسین یجمعنا» نام دارد و به حماسه عاشورا و پیاده‌روی اربعین می‌پردازد و درونمایه‌ای استکبار ستیزانه در موسیقی و اجرای بخش‌های نمایشی خود هم دارد. همچنین در بخشی از اجرا، قطعه‌ای برای تشکر از خادمان و موکب‌داران هم تدارک دیده شده تا همه آنهایی که در مسیر کربلا تا نجف حضور داشته و برای راحتی بیشتر زائران و تسهیل دشواری‌های یک سفر عاشقانه با پای پیاده تلاش می‌کنند، سهمی در این اجراها داشته باشند و به این شیوه از آنها قدردانی شود.

عمود ۹۷۵ روز قبل از اربعین به کار خود پایان داده و راهی تهران می‌شود. هر چند احتمالا مردم عراق یادشان می‌ماند آنها تمام روزهایی را که مشغول تلاش برای خدمات‌دهی به زائران اربعین بوده‌اند، از نجف تا کربلا در مسیر همراهشان بوده و سعی کرده‌اند خستگی این مهمان‌داری برزگ را برایشان کمرنگ کنند. هر چند آنها پاداش اصلی‌شان را از امام‌حسین می‌خواهند یا شاید هم تلاش‌هایشان عاشقانه باشد و بی‌خواستن پاداش و اجری، اما این‌که ما هم همسایه‌های خوب و قدردانی باشیم، اتفاق کمی نیست، دل‌ها را بیشتر به هم پیوند می‌دهد و برادری‌ها را محکم‌تر می‌کند.  

*جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس