جایزه نوبل نمایه

اعطای جایزه نوبل ادبیات به نویسنده حامی نسل‌کشی مسلمانان بوسنی، با اعتراض بسیاری از نویسندگان و اهالی ادبیات همراه شده است.

به گزارش مشرق، جایزه نوبل ادبیات سال قبل به‌خاطر رسوایی اخلاقی در این آکادمی ‌سوئدی اعطا نشد، اما این‌بار به‌طور همزمان برگزیدگان سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ معرفی شدند؛ اولگا توکارچوک از لهستان و پیتر ‌هاندکه از اتریش به‌ترتیب برنده این دو جایزه شدند. این درحالی است که انتخاب ‌هاندکه با واکنش منفی بسیاری از نویسندگان در جهان روبه‌رو شده است.

بیشتر بخوانید:

سیاسی‌ترین نوبل را چه کسی به خانه برد؟

جایزه صلح نوبل ۲۰۱۹ در زمینه فیزیک به چه کسانی رسید؟


آن‌طور که روزنامه گاردین نوشته است، اعتراض‌ها به‌خاطر بدقولی آکادمی‌ نوبل در رویکرد نژادی و جنسیتی است. چون این آکادمی ‌وعده داده بود که از اروپامحوری و مردگرایی در انتخاب برگزیدگانش دست بردارد و به بانوان و سایر نژادها نیز توجه کند. اما نکته مهم‌تر اینکه ‌هاندکه سابقه همراهی با اسلوبودان میلوشوویچ، رئیس‌جمهور اسبق صربستان در نسل‌کشی مسلمانان در منطقه بالکان را دارد و این موضوع هم با انتقاد جدی اهالی ادبیات مواجه شده است. هاندکه نسل‌کشی سربرنیتسا را انکار کرده بود و حتی علی‌رغم معرفی میلشوویچ به‌عنوان یک جنایتکار جنگی، باز هم در مراسم خاکسپاری وی در سال حضور یافته بود! از جمله معترضان به جایزه نوبل اسلاوی ژیژک فیلسوف اسلوونیایی است که از اقدام آکادمی ‌سوئدی در نادیده گرفتن نویسندگانی برتر از ‌هاندکه انتقاد کرده است.«جنیفر ایگان» داستان‌نویس آمریکایی و رئیس سازمان ادبیات و حقوق بشر انجمن قلم آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از انتخاب نویسنده‌ای که از عاملان نسل‌کشی چون «اسلوبودان میلوشوویچ» رئیس‌جمهور سابق صربستان حمایت کرده، حیرت‌زده شدیم. ما تصمیم آکادمی ‌سوئد مبنی بر اعطای جایزه نوبل ادبیات و تمجید از نبوغ زبانی فردی که مصرانه مستندات جنایات جنگی را انکار کرده است را نمی‌پذیریم.» میها مازینی نویسنده اسلوونیایی هم گفت: کسی که بیش از همه به من توهین کرده‌ هاندکه است که با حمایتش از رژیم میلوشوویچ از کشتار مردم دفاع کرد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    8 0
    جایزه صلح نوبل اعتبار خود را از دست داده است چرا که به کسانی جایزه می دهد که مورد نظر برخی جناحهای بین المللی باشد
  • GB ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    0 8
    نسل کشی مسلمان نبوده مبارزه با انگل و سرطان بوده و نوبل حقش هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس