واردات خودرو

چطور یک خودرو وارداتی برقی یا هیبریدی با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون در بازر ایران می‌خواهد با پراید یا پژوی ۵۰ میلیون تومانی رقابت کند و جایگزین آن شود؟

 سرویس اقتصاد مشرق - در چندین ماه گذشته، مجلس در پی ایجاد تحول در دومین صنعت بزرگ کشور یعنی صنعت خودرو بوده است. طرح "ساماندهی صنعت خودرو" نتیجه این تلاش است که در خردادماه سال جاری در مجلس تصویب شد. این طرح شامل ۱۲ ماده است که هرکدام به گوشه­‌ای از مسائل مرتبط با خودرو می­‌پردازد.

بیشتر بخوانید

آیا مجلس طرح ضدمحیط زیستی را تصویب می کند؟

۴ ایراد اساسی طرح "ساماندهی صنعت خودرو" چیست؟

مصوبه مجلس که از رانتخواران فاسد حمایت می‌کند

تاکنون شورای نگهبان دوبار به این طرح ایراداتی وارد کرده و البته مجمع تشخیص مصلحت نظام هم این طرح را مستثنی از مغایرت‌های با سیاست‌های کلی ندانسته و ایراداتی را مطرح کرده است. یکی از بخش­های بحث­‌برانگیز این طرح، ماده ۴ آن است که به موجب این بند، تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی صفر می­شود و دولت موظف است طی پنج سال، زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را فراهم آورد.

خروج ۱۵برابری ارز

سال گذشته دولت برای کنترل خروج ارز، واردات خودروهای معمولی بنزینی را ممنوع کرد. در شرایطی که مدیریت ذخایر ارزی از هرزمانی بیشتر اهمیت دارد، مجلس درصدد صفر کردن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی است؛

این درحالی است که خروج ارز ناشی از واردات خودروهای برقی و هیبریدی حدود ۲ برابر خودروهای بنزینی است. خارج شدن این حجم از ارز در شرایط کنونی که بسیاری از تولیدکنندگان برای تامین ارز مواد اولیه لازم خود دچار مشکل هستند، امری غیرمنطقی و غیرعقلانی است.

قیمت متوسط این نوع خودروها حدود ۳۰هزار دلار است که با توجه به ارز موردنیاز خودروهای تولید داخل، ارزبری بیش از ۱۵برابری خواهد داشت. بنابراین درشرایطی که ارز لازم حتی برای خودروهای تولید داخل به‌سختی تأمین می‌شود و همین مسئله منجر به عدم تأمین به‌موقع قطعات اصلی خودروسازی‌ها شده، واردات آزادانه خودروهای هیبریدی و برقی، مشکلات قبلی را تشدید خواهد کرد.

تناقض با تولید داخل

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و موضوع تحریم‌ها، ضروری است تولید داخل خودروها مورد توجه بیشتری قرار گیرد. بخش اول این بند می­گوید باید تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی صفر شود و بخش دوم دولت را ملزم می کند طی پنج سال  این نوع خودروها را در داخل تولید کند.

شاید درظاهر گفته شود که برای حمایت از تولید داخل هم در این ماده تدبیری اندیشیده شده است اما بخش اول و دوم با هم متناقض است، زیرا در این پنج سال نمونه خارجی، بازار خود را در کشور پیدا می­کند و شرکت داخلی انگیزه­ای برای تولید نخواهد داشت.

ازطرفی تولید داخلی این نوع خودروها توسط نهادهای دانشگاهی و دانش‌بنیان به اثبات رسیده و به مرحله اجرا درآمده است. لذا با فرض توسعه خودروهای برقی لازم است که رویکرد سیاستی در شرایط فعلی به‌سمت تولید داخل برود نه واردات.

ادعاهای دور از واقعیت

یکی از استدلال­ها برای تصویب این ماده بحث کاهش آلودگی ناشی از سوخت خودروها و حفظ محیط زیست بوده­ است. اما باید توجه داشت که در کشور ما، قیمت سوخت­‌های فسیلی مثل بنزین و گازوییل بسیار اندک و در مقابل، هزینه تعمیر و نگهداری قطعات برقی بالا است.

در نتیجه برای صاحبان خودروهای هیبریدی به‌صرفه‌­تر است از بنزین استفاده کنند و این مسئله به‌معنای برابری کارکرد خودروهای هیبریدی با بنزینی است. همچنین با توجه به اینکه قیمت بالای این خودروها تعداد کمی از مردم امکان خرید آن را دارند که در این‌صورت، توسعه این خودروهای وارداتی نمی‌تواند جایگزین خودروهای آلاینده شود.

از دیگر ادعاهای برخی موافقین این ماده، ایجاد رقابت در بازار خودرو با آزادکردن واردات این خودروها است. با یک سؤال ساده می‌توان بی‌اساس بودن این ادعا را رساند: چطور یک خودرو وارداتی برقی یا هیبریدی با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون در بازر ایران می‌خواهد با پراید یا پژوی ۵۰ میلیون تومانی رقابت کند و جایگزین آن شود؟

مغایرت با سیاست‌های کلی نظام

همان‌طوری‌که اشاره شد، مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به برخی مواد این طرح، مغایرت با سیاست‌های کلی نظام وارد کرده است که ماده۴ ازجمله این مواد مغایر است. همچنین دیگر کارشناسان حقوقی، ایرادات دیگری وارد کرده‌اند که این مغایرت‌ها به شرح ذیل است:

- بند ۶ سیاست­های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی: حمایت از تولید محصولاتی است که عرضه رقابتی آن­ها با خالص ارزبری مثبت یا خالص ارزبری منفی همراه باشد.

- بند ۷ سیاست­های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی: مدیریت منابع ارزی با تاکید بر تامین نیازهای تولید ملی و کارآفرینی و ثبات ارزش پول ملی

- بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی: اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی

- بند ۳ سیاست­های کلی امنیت اقتصادی: قوانین و سیاست های اجرایی و مقررات باید دارای سازگاری و ثبات و شفافیت و هماهنگی باشند.

بنابراین با درنظرگرفتن نکات مذکور، به‌نظر می­رسد پشت پرده بند ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، ایجاد رانت برای برخی واردکنندگان است. وارداتی که تنها به سود آن­ها و عده‌ای خاص که توان مالی خرید این‌گونه خودروها را دارند، تمام می­شود.

لذا پیشنهاد می‌شود مجلس با توجه به شرایط خاص کنونی ارزی و لزوم حمایت از تولید ملی و پیاده‌­کردن اقتصاد مقاومتی، طرح ساماندهی صنعت خودرو را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ali IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    32 1
    ابا زمانی که بهترین خودرو هیبریدی 400م باشد و بقیه خودرو ها نسبت به این قیمت، قیمت خود را در بازار تنظیم کند. کسی پولی برای خرید پژو و سمند 70 میلیونی میدهد؟ به مردم دارند فشار میارند به خاطر اشتباهات گذشته و سیاست گذاری غلط.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
      19 0
      تولیدکنندگان!؟؟؟؟؟؟
  • علیرضا IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    35 1
    مصوبه خوب و عالی است ،مردم رو از اسارت خودروسازان داخلی در میاره و بازار رو تعدیل میکنه ، رقابت سالمتر میشه و موجب تلاش خودرو سازان داخلی برای افزایش کیفیت خودروها و بالاتر بردن راندمان مصرف سوخت تولیداتشون میشود ضمناً باید جوری پیش بریم که قطعات این خودروها داخلی سازی بشه مثلا شرط بگذاریم برای وارد کننده ها که در یک برنامه چند ساله با مشارکت قطعه سازها و به صورت کنسرسیومی و مشروط به تولید قطعات در داخل، واردات رو انجام بدند تا مشکل اشتغال برای بخش تولید به حداقل برسه و توان تولید داخلی هم رشد پیدا کنه و ارز بری هم کمتر بشه.
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      5 0
      هر چه زودتر ای دو شرکت گاری ساز از دور خارج شوند هم میزان آلودگی کاهش می یابد هم مرگ و میر ناشی از تصادفات
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    43 1
    منظور از تولید کننده گان همین مافیا و انحصار طلبان سایپا و ایرانخودرو و یکی دوتا شرکت دیگست یا اونهایی که ماشینشون رو فرستادن ته دره؟
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    33 0
    مشرق چه حمایتی از تولید داخلی می شه در حالی که تولید داخلی هیچ حمایتی از مصرف داخلی نمی کنه واقعا این شرکت های ایران خودرو و سایپا حرام خور چرا به فکر حق الناس نیستند به نظرم بعضی وقتا باید برای ساختن دوباره از پایه ویران کرد
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    4 0
    عجب!
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    40 0
    از شرکت سایپا حرام خور تر نیست. با اعلام قانون قیمت خودرو 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار به یک شب قیمت خودروهاشو دوبرابر کرد اما حالا که قیمت خودرو در حاشیه بازار کمتر از قیمت کارخانه شده به عمد خودرو فاکتور نمیکند تا قیمت در بازار بالا برود و .... هزار کثافت کاری دیگر . به امید روزی که این شرکت های فاسد و حرام خور نابود شوند
  • CN ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    25 0
    باز هم صدای مافیای انحصارطلب خودرو بلند شد، کدام تولید کننده؟!! مگه از اول انقلاب تاکنون ما تولید کننده داشته ایم؟ شرکتهای انحصارطلب و مافیایی مثلاً تولید خودرو، چیزی بیشتر از کارخانجات سرهم کنند قطعات چینی و مقدار بسیار کمی قطعات ایرانی نبوده‌اند و بیش از چهل سال است که با جان و مال ملت ایران بازی میکنند، اگر امام زمان ظهور کنند و آمار تلفات ایرانیان فقط و فقط بخاطر بی کیفیتی تولیدات این انحصارطلبان مافیایی را اعلام کنند و بخواهند عدالت را اجرا کنند صدها گردن باید زده شود.
  • NL ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    6 0
    ۴۰۰ میلیون هم خوبه ولی چرا مهریه کم باشه !
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    22 0
    تولیدکنندگان؟!؟میبخشید اما ما تازه یکماه نیست سرسیلندر پراید رو تو مگاموتور تونستیم تولید کنیم اونوقت محصول هیبریدی داریم آیا؟؟!!
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    28 0
    نکنه مشرق هم جیره خور فرغون سازان انحصار طلب داخلی شده؟!؟!؟!؟!؟؟؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    21 0
    مشرق چه قدر از کارخانجات خودرو قاتل مردم گرفتی که این خبر ها رو میزنی؟
  • ایرانی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    20 0
    آیا نویسنده کیفیت خودروی سی هزار دلاری مثلاً تویوتا رو با خودروهای داخلی مقایسه کرده واین غلط است. آیا نویسنده خودروی پلاگین هیبرید که مصرف ۲.۵ لیتر در صد کیلومتر دارد و مصرف حد اقل یک سوم خودروهای معمول رو داره رو در نظر نگرفته .نویسنده فقط به نوک دماغش نگاه می‌کنه . آیا با این مصرف و پیامد آن کاهش آلودگی هوا و کاهش انواع بیماری مثل اسم و انواع سرطانهای تنفسی و غیره که هزینه بسیار زیادی به مردم و دولت وارد میکنه در نظر نمیگیره. توجیه نویسند مقرضانه فقط به فکر تولید دو خودروساز داخلی است . و همیشه به رضایت اصلی ترین چرخه خرید که مشتری و مردم هستند نگاه نمیشود .شما چکار دارید خودروی پلاگین هیبرید چه قیمتی است شما با قیمت جهانی وارد کن مشتری خودش انتخاب می‌کنه . چرا محصولات را به زور به خورد مردم می‌دین . دولت بنزین اضافه رو صادر می‌کنه و ارز آوری داره . دولت باید مثل کشورهای دیگه ۴ تا ۷ هزار دلا ر به مردم تخفیف بده تا مردم تشویق به خرید بشوند . و ای تخفیف هم در یارانه بنزین و هم صادرات بنزین و هم از کاهش بیماری در جامعه سود خواهد برد .
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    10 0
    مشرق عجب گافی دادی، خودروی هیبریدی با خودروی تمام برقی فرق داره اصلا شارژ نمیشه فقط هم بنزین به عنوان سوخت میگیره اما یه موتور کمکی برقی داری که در دورهای بالا به کمک میاد و در دورهای پایین اون موتور برقی توسط موتور بنزينی شارز میشه
  • علی اکبر IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    15 0
    کدام تولید کننده .ایران خودرو وسایپا که خون مردم را مثل آب میخوردن کمی فکر هم خوب است.
  • محسن IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    14 0
    خاک بر سرت مشرق که هم باج بگیری هم بی سوادی هم تخریب چی
  • مشود IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    8 1
    اینا همش بازیه. اگه دولت به فکر مردم بود جمشید آرین رو که 15 سال پیش سازنده خودرو کامل برقی بودو از دور خارج نمیکرد و بهش بها میداد الان ما داشتیم به آمریکا و ژاپن خودرو برقی صادر می کردیم
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    14 0
    ینگ فولادی بجای آلومینیومی، ترمز کاسه ای بجای دیسکی،حذف سایر امکانات...این است نتیجه حمایت...وای برما مردم،،نفرین به خودروسازان داخلی،
  • k.j.m IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    12 0
    به جای اینکه ارز پرداخت کنیم بابت واردات خودرو ، به خودرو سازان خارجی اعلام کنن بهشون نفت میدیم بجاش ماشین میگیریم تازه نفت رو با تخفیف ویژه میدیم ببرن خودشون بفروشن ، پیشنهاد میدم اول هم جنرال موتور آمریکا بیاد مذاکره کنه
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    12 0
    میشه بگید کجاش به سود دلاله؟
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    15 0
    یعنی به خاطر حمایت از تولید داخلی، ما باید سوار ماشین های دهه 1980 میلادی شویم؟
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    7 0
    تولید کنندگان؟؟!! منظورت همون کارخونه هایی که لگن 5 میلیونی رو 50 میلیون به مردم غالب میکنن؟!
  • DE ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    3 0
    صفر کردن تعرفه واردات خودروهای هیب ریدی؛ به سود دلالان به ضرر تولیدکنندگان//این همان یارانه قطع شده ثروتمندان است .صد برابر مبلغ قطع شده باز وصل شد.عمرو عاص رقاص آس و پاس باس با سر تاس جلو راسپوتین های ما لُنگ بندازه.
  • DE ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    1 6
    هنوز سلصان قطعات خودرو منتظر بکشنش بالا سلاطین دیگه زدند تو کار خودروی هیبریدی. قبلا غرابنه یعنی غربی ها وابسته به نفت ما بودند حالا ما میشیم وابسته به هیب ریدشون.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    6 0
    به امید نابودی کامل این دو شرکت فرغون ساز قاتل محور که جز نابودی هیچ چیزی برا ملت نداشتن یه مشت خونخوارن همشون قاتلای کثیف...
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    6 0
    کدوم تولید ؟ دزدی ایران خودرو یا کلاهبرداری ساپیا
  • داود IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    9 0
    مشرق از سوختنت معلومه حقوقتو از مافیای سایپاو ایرانخودرو میگیری وگرنه هر بچه ایی هم میدونه اینا تولید کننده نیستن هنر کنند مونتاژ کننده اند البته اونم بعد کلی دزدی از قطعات خودرو
    • DE ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
      1 4
      گربه ای جست و موشی به دندان گزید.موش بیچاره با آوازی هزین به گربه گفت مرا با گفتن نام داوود که پیامبر بود طناول کن تا حلالت شوم و گربه با گفتن نام جرجیس پیامبر موش را فرو برد و گفت:شکر ٬اسم همه پیامبران مبارک است.خصوصا اسمی که برایش دهان باز نشود.داوود ۲۱:۲۸دهان بازکردی و تهمت زدی ای کاش جرجیس بودی و شمشیر کلام در نیام فرو هشته میداشتی.
  • محمد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    4 0
    ارز داره خارج میشه بابت واردات قطعات آشغال چینی که اینجا فقط سر هم میشن به نام تولید داخل ،همون سر هم شدش وارد بشه که خیلی به صرفه تر تموم میشه،ارزش ما مردم فقط برا رای گیری و سیاهی لشکر نه برای زندگی و رفاه از ماست که برماست
  • محسن IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    3 0
    تنها به این نکته و حادثه ای از میلیونها حوادثی که موجب داغ دار شدن خانوادهای ایرانی شده اند اشاره میکنم چرا که مسبب ان ماشینهای بی کیفیت ایرانیست .... خود را جای خانوادهای بگذارید که چند روز پیش بیش از شش نفر در دم جان باختند ویا خانوادهای که فرزند دوساله و پنج ساله شان در جلوی چشمشان زنده زنده سوختند....
  • رضا مرادی IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    4 0
    ایران خودرو و سایپا هرکاری که بکنند و هر حمایتی هم ازشون بشه محکوم به شکست هستند چون در طی سالیان گذشته این موضوع رو ثابت کردن که فقط پول براشون مهمه جان مردم و رقابت براشون مهم نیست
  • آرمین IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
    3 0
    شما اصلا بگو 800 میلیون تومان وقتی داری میگی خودرو هیبرید یا برقی یعنی خودرو های تقریبا پاک که دراز مدت اثرش توی مصرف بنزین و سلامت مردم مشاهده میشه ، بعدشم مگه سالانه چندتا خودرو برقی وارد میشه که الان نگران تولید کننده اید زمانی که قیمت خودرو های بی کیفیت داخلی 2 برابر شد چرا از مصرف کننده حمایت نکردید
  • محسن IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    1 0
    خدایی کی به نویسنده این مطلب یه کیسه برنج داده
  • محمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    0 0
    ضرری که خودروسازان داخلی به مردم ایران زدن خیلی بیشتر از تحریم ها، حمله مغول ، زلزله های طول تاریخ و ... است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس