مقامات نظامی ترکیه و مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه این کشور می‌گویند هیچ برنامه‌ای برای تخلیه یا جا به جایی پست دیده بانی ارتش این کشور در شمال استان حماه ندارند.

سرویس جهان مشرق _ روز گذشته ارتش سوریه طی عملیاتی سریع با ورود به منطقه تحت محاصره شمال استان حماه که پس از آزادسازی خان شیخون با فرار دسته جمعی تروریست ها خالی از سکنه شده بود، اقدام به پاکسازی کامل این مناطق کرد.


شهرهایی مانند کفرزیتا، لطمین، لطامنه و لحایا که حدود ۷ سال در اشغال تروریست ها بودند با عقب نشینی نیروهای گروه جیش العزه به سمت مناطق شمالی استان ادلب و یا پست دیده بانی ارتش ترکیه در مورک تحت کنترل ارتش سوریه درآمدند.
هم اکنون سراسر استان حماه به جز پست دیده بانی شماره ۹ ارتش ترکیه در شهرک مورک تحت کنترل ارتش قرار دارد. مقر حضور نیروهای ارتش ترکیه و برخی تروریست های تحت حمایتشان که به این مقر فرار کرده اند هم اکنون کاملا تحت محاصره نیروهای ارتش سوریه از فاصله ای کمتر از ۵۰ متر قرار دارد.

مقامات نظامی ترک و مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه این کشور میگویند هیچ برنامه ای برای تخلیه یا جا به جایی پست دیده بانی شماره ۹ ارتش این کشور در شهرک مورک ندارند و این پست هرگز تحت محاصره قرار نگرفته و به عملیات خود ادامه خواهد داد.

تصویری از پست دیده بانی ارتش ترکیه در شهرک مورک

آیا ادامه حضور ارتش ترکیه در پست دیده بانی مورک امکان پذیر است؟

هم اکنون این مقر از نزدیک ترین منطقه تحت تسلط تروریست ها در جنوب شرق ادلب حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. کلیه راه های ارتباطی زمینی با این مقر تحت کنترل ارتش سوریه است، امکان امدادرسانی هوایی توسط هلیکوپترهای ترک نیز با توجه به عدم اجازه نیروی هوایی سوریه امکان پذیر نیست. با توجه به اینکه علاوه بر پرسنل ترک تعداد زیادی از تروریست ها نیز به این مقر پناه آورده اند، این نیروهای قطعا به زودی با مشکل سوخت، مواد غذایی و آب آشامیدنی مواجه خواهند شد.

عکس سلفی نیروهای ارتش سوریه با مقر تحت محاصره نظامیان ترک

برنامه ترکیه برای نجات پست دیده بانی مورک چیست ؟

هنگامی که ارتش سوریه به دروازه های شهر خان شیخون در جنوب ادلب رسیده بود، بسیاری تصور میکردند که با توجه به محاصره قریب الوقوع مناطق شمالی استان حماه، نیروهای ترکیه اقدام به تخلیه مقر نظامی خود در مورک کنند. اما نیروهای ترک از انجام این کار خودداری کردند. در گام اول نظامیان ترک امیدوار بودند با سرازیر شدن نیروهای عضو سایر گروه های تروریستی از شمال ادلب و حلب به مناطق درگیری و انجام ضد حمله ای بزرگی در جنوب ادلب، شهر خان شیخون و مناطق شمالی استان حماه از سقوط حتمی نجات پیدا کنند.

نیروهایی از گروه های مختلف نظیر احرارالشرقیه ، فیلق الشام و فیلق الرحمن(که سالها در غوطه شرقی دمشق حضور داشتند) به منطقه نبرد نزدیک شدند، اما پیشروی سریع در شمال خان شیخون و رسیدن به بزرگراه بین المللی حلب_دمشق باعث شد تا راه کمک رسانی به تروریست ها در شهر خان شیخون کاملا قطع شده و بمباران های وحشتناک نیروی هوایی روسیه و سوریه بر روی جاده مانع از رسیدن نیروهای کمکی به این منطقه شود.

پناهگاه های زیرزمینی تروریست ها در شهر های شمال استان حماه


نیروهای ارتش ترکیه که از اقدام تروریست های تحت امرشان نا امید شده بودند دست به ارسال چند کاروان نظامی با تجهیزات سنگین زرهی و راهسازی به سمت شهر خان شیخون کردند اما نیروی هوایی سوریه ۲ بار اقدام به بمباران مسیر پیشروی این کاروان به صورت شلیک هشدار کرد تا نشان دهد به هیچ عنوان قصد مماشات و کوتاه آمدن در برابر زیاده خواهی ترک ها در خاک خود را ندارند. هم اکنون حدود ۴ روز است که کاروان ارتش ترکیه در روستای معرحطاط در جاده میان دو شهر معرةالنعمان و خان شیخون متوقف شده و با توجه به بمباران گسترده این جاده توسط ارتش سوریه جرات پیشروی بیشتر ندارد. حتی اعتراض گسترده مقامات ترک به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز راه به جایی نبرد زیرا پوتین با حمایت کامل از عملیات ارتش سوریه در این منطقه اعلام کرد که عملیات علیه گروه های تروریستی در این منطقه تا زمان نابودی کامل این گروه ها متوقف نخواهد شد.

بالگرد تهاجمی Mi۲۸N روسیه در حال پشتیبانی هوایی از ارتش سوریه

در نهایت پیش بینی می‌شود طی مذاکرات مابین مقامات ترک و روسیه اجازه خروج نظامیان ارتش ترکیه از شهرک مورک به سمت مناطق شمالی تر و یکی از پست های دیده بانی آنها در استان ادلب صادر شود و بدین ترتیب استان حماه نیز به مجموعه استان هایی اضافه شود که به شکل ۱۰۰% تحت تسلط دولت سوریه درآمده و از لوث وجود گروه های تروریست پاکسازی شود.