کد خبر 852455
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵

یکی دیگر از حواشی این دوره از نمایشگاه کتاب، سوءاستفاده برخی از فروشندگان مواد غذایی است. به طوری که برخی از این فروشندگان، محصولات خود را با قیمت‌های نامتعارف و بسیار بیشتر از حد معمول می‌فروشند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، روزنامه کیهان نوشت: سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران با حاشیه‌هایی همراه شده است.


بازگشت دوباره نمایشگاه کتاب از حاشیه به مرکز شهر، گرچه استقبال بیشتر مردم را در پی داشته اما مشکلاتی را هم برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است. سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روزهای ابتدایی خود را با استقبال نسبی علاقه‌مندان به کتاب پشت سر گذاشت. یکی از معضلات این دوره از نمایشگاه کتاب، ترافیک سنگین و کمبود محل پارک خودروهاست. چرا که امسال پارکینگ مصلی به وسایل نقلیه عمومی اختصاص یافته است و به همین دلیل هم خانواده‌هایی که با خودروی شخصی به نمایشگاه می‌روند دچار مشکلات زیادی می‌شوند.چون جایی برای پارک خودروی آنها وجود ندارد!

اما کتاب‌های مستهجن و ناقض حاکمیت ملی هم از نمایشگاه جمع‌آوری شدند. علی فریدونی مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس‌کارگروه نظارت محتوایی ناشران خارجی نمایشگاه کتاب تهران در گفت وگو با مهر این عناوین را اندک خواند و اعلام کرد: بعضی از این کتاب‌ها که توسط ناشران عرضه شده بود، از غرفه‌ها و بعضی از کتاب‌ها نیز از گمرک و قبل از اینکه بخواهد در نمایشگاه عرضه شود، جمع‌آوری شدند. موارد و موضوعاتی که منجر به این تصمیم از سوی کارگروه شد، پرداختن به برخی مسائل مربوط به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران، درج نام و تصاویر مجعول از خلیج‌فارس در بخش ناشران عرب و پرداختن به برخی مسائل تفرقه‌افکنانه در حوزه‌های قومی و دینی در کشورمان، درج تصاویر مستهجن در بعضی از کتاب‌های هنری در بخش ناشران لاتین بوده است.
اما یکی دیگر از حاشیه‌های این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، تأثیر قیمت دلار بر بخش بین‌الملل است. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد رئیس‌هیئت نظارت بر ضوابط نشر و از محققان تاریخ اسلام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا با ‌اشاره به بخش ناشران عربی گفت‌: امسال به‌خاطر فراز و فرود دلار مشکل قیمت وجود دارد اما در مجموع بخش بین‌الملل اتفاقات خوبی را نیز در خود دارد. وی همچنین از فشارهای سیاسی به برخی از ناشران عرب برای عدم حضور در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

همچنین مسائل ارزی و اضافه متراژ غرفه‌های ناشران خارجی دیگر از دیگر مشکلات است. مدیر انتشارات دارالقراء سوریه درباره حضور در بخش عربی نمایشگاه و پرداخت هزینه به یورو گفت: مساحت درخواستی ما با مساحت ارائه ‌شده متفاوت است؛ زیرا آنچه به ما ارائه شده بیش از درخواستمان بوده است.
وی گفت: از ما یورو طلب می‌کنند، اما چطور باید آن را تهیه کنیم؟ چطور باید پول خودمان را برای بازگشت تبدیل کنیم؟ چرا در محیط مصلی، صرافی برای بخش عربی در نظر گرفته نشده است؟ ما در حال حاضر پول ایرانی دریافت می‌کنیم، اما شما به من بگویید برای خروج با این همه پول ایرانی چه کنیم؟
این ناشر سوری اضافه کرد: اجاره غرفه‌های بالا و گمرک گران موجب شده ما قیمت کتاب‌ها را افزایش دهیم. این موارد سبب می‌شود مخاطب کمتر سمت کتاب بیاید و خرید کند.
یکی دیگر از حواشی این دوره از نمایشگاه کتاب، سوءاستفاده برخی از فروشندگان مواد غذایی است. به طوری که برخی از این فروشندگان، محصولات خود را با قیمت‌های نامتعارف و بسیار بیشتر از حد معمول می‌فروشند. صفری، مدیر کمیته رفاهی و اجرایی نمایشگاه کتاب نیز از پلمب پنج غرفه مواد غذایی خبر داد و گفت: با توجه به توصیه‌ها و تاکیدات شاهد پلمب پنج غرفه مواد غذایی در نمایشگاه بودیم.