کد خبر 851444
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹

اظهارات مقامات بلندپایه آمریکایی در روزهای اخیر نشان می دهد که واشنگتن در مسیر نزدیک شدن به کره شمالی دو طرح را مد نظر دارد.

به گزارش مشرق، سرانجام دیدار رهبران دو کره انجام گرفت و پس از آن دو کشور در مسیر تنش زدایی گام برداشته اند بطوریکه صبح امروز دوشنبه اعلام شد پیونگ یانگ برای آنکه ساعت رسمی کره شمالی با ساعت کره جنوبی یکسان شود اقدام به تغییر دادن آن کرده است. 

اکنون اما نگاه ها در اردوگاه شرق به دیداری است که قرار است میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی انجام شود. اما راهکار آمریکا در قبال کره شمالی چه خواهد بود؟ اظهارات مقامات بلندپایه آمریکایی در روزهای اخیر نشان می دهد که واشنگتن در مسیر نزدیک شدن به کره شمالی دو طرح را مد نظر دارد.

گام های بدون بازگشت

مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه ایالات متحده روز یکشنبه گفت به رهبر کره شمالی اعلام کرده است برای رسیدن به هرگونه توافقی با ترامپ،‌ باید در مسیر خلع سلاح هسته‌ای گامهایی «برگشت ناپذیر» بردارد.

وی در گفتگو با خبرگزاری ای‌بی‌سی افزود: «ما بر واژه برگشت‌ناپذیر تأکید کردیم. به گامهایی نیاز داریم که نشان دهند غیرهسته‌ای شدن حاصل می‌شود.»

پمپئو که روز پنجشنبه به عنوان وزیر خارجه آمریکا سوگند خورد، دیدار اخیر خود با کیم جونگ اون را سازنده توصیف کرد. وی افزود که پیونگ یانگ را در حالی ترک گفته که باور داشته یک امکان واقعی برای توافق میان رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ در کار است.

وی افزود که رهبر کره شمالی آمادگی خود را برای مذاکره با ترامپ و تهیه نقشه‌ای که رسیدن به هدف مورد نظر را ممکن کند اعلام کرده است.

مدل لیبی

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری CBS اظهار کرد، آمریکا در مذاکراتش با کره شمالی، مدل لیبی را در نظر می‌گیرد.

بولتون در خصوص مذاکرات با کره شمالی در مصاحبه خود با شبکه CBS گفت، در مذاکره برای خلع سلاح پیونگ‌یانگ، الگوی لیبی را در نظر داریم و هنوز به جز صحبت در خصوص این گفتگوها، اقدام دیگری صورت نگرفته است.

بولتون اظهار کرد: آنان گفته‌اند که از آزمایش‌ موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های هسته‌ای دست می‌کشند و اخیرا همچنین اقدامی صورت نداده‌اند. این می‌تواند نشانه‌ای بسیار مثبت باشد و از طرفی هم می‌تواند نشان دهد که آنان به مرحله‌ای از پیشرفت رسیده‌اند که اکنون دیگر نیازی به آزمایش ندارند. ما همچنین مفاهیم دیگری را از این اقدام برداشت می‌کنیم. رئیس‌جمهوری برای استفاده از این فرصت مصمم است. امیدواریم به موفقیتی واقعی دست یابیم اما در اداره کشور بی‌تجربه و ساده‌لوح نیستیم و مسائل بسیاری در دیدار با کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) مطرح خواهد شد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهارات مطرح شده را مبنی بر اینکه اگر آمریکا به عدم حمله به کره شمالی متعهد شود، پیونگ‌یانگ از تسلیحاتش دست می‌کشد، بخشی از پروپاگاندای کره شمالی خواند و گفت، چنین اظهاراتی مسؤولیتی را به دوش آمریکا نمی‌گذاردمشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهارات مطرح شده را مبنی بر اینکه اگر آمریکا به عدم حمله به کره شمالی متعهد شود، پیونگ‌یانگ از تسلیحاتش دست می‌کشد، بخشی از پروپاگاندای کره شمالی خواند و گفت، چنین اظهاراتی مسؤولیتی را به دوش آمریکا نمی‌گذارد.

وی افزود: به عقیده من دست کشیدن از تسلیحات هسته‌ای یک تصمیم استراتژیک است که کره شمالی باید آن را اتخاذ کند. چیزی که ما از آن‌ها می‌خواهیم مدرک واقعی است، نه لفاظی.

برای مثال مذاکرات در مورد لیبی به طور محرمانه صورت گرفت و علنی نبود. اما کاری که لیبی برای از بین بردن شک‌وتردیدهای ما انجام داد این بود که به ناظران آمریکا و انگلیس اجازه داد از پایگاه‌های هسته‌ای این کشور دیدن کنند و این نشانگر اعتماد آنان به مکانیزم‌های بین‌المللی بود. آنان را پیش از این هیچ‌گاه این‌طور ندیده بودیم.

بولتون اذعان کرد: کره شمالی می‌تواند مثل لیبی عمل نکند اما باید حرکتی قاطع و محسوس نشان دهد که نمایانگر این تصمیم استراتژیک باشد. کیم جونگ اون نظراتی دارد و ما باید آن‌ها را بشنویم.

مشاور امنیت ملی ترامپ همچنین در خصوص تاریخ و مکان مذاکرات با کره شمالی گفت: هنوز در حال بررسی محل و تاریخ برگزاری نشست‌ها هستیم و همچنان زمان و مکان دقیقی برای آن تعیین نشده است. ترامپ برای آغاز این مذاکرات آماده است و تمایل داریم به نتیجه‌ای برسیم که بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لجستیک را انجام دهیم.

وی همچنین درباره سه شهروند آمریکایی که در کره شمالی بازداشت هستند، اظهار کرد، وضعیت این سه تن اولویت ترامپ است و آزادی آن‌ها پیش از آغاز مذاکرات نشانگر حسن نیت کیم جونگ اون خواهد بود، این در حالی است اگر شرایط میان دو کشور عادی بود، این افراد حتی دستگیر هم نمی‌شدند.

در این میان رهبر کره‌ شمالی قصد دارد تا تعدادی از خبرنگاران و کارشناسان آمریکایی و کره‌جنوبی را به مراسم توقف فعالیت مرکز آزمایش هسته‌ای این کشور که قرار است در ماه می برگزار شود، دعوت کند. این اقدام کیم در راستای عمل به پیش شرط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای آغاز مذاکرات فی مابین صورت خواهد گرفت.

اینکه آیا کره شمالی در مسیر «گام های برگشت ناپذیر» قرار می گیرد یا آنکه همان مسیری را که لیبی در دوران دیکتاتوری قذافی پیمود می پیماید موردی است که گذشت زمان آن را مشخص می کند و دیدار آتی ترامپ و «اون»  شاید تا حدی بتوانند سوالات موجود در این رابطه را پاسخ بدهد.

منبع: مهر