کد خبر 640108
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از صادرات 2 تا 3 میلیون تن گندم مازاد کشور به کشورهای همسایه ایران خبر داد.

به گزارش مشرق، علی قنبری عصر امروز در جمع مسوولان خراسان شمالی بیان داشت: عراق، افغانستان و ترکیه ازجمله کشورهای همسایه بوده که گندم به این کشورها صادر می‌شود.

وی بیان داشت: افزون بر این، صادرات گندم ایران به برخی کشورهای دیگر همچون ایتالیا در برنامه کاری قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، میزان برداشت گندم در کشور طی امسال را یک رکورد تاریخی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه امسال 14.5 میلیون تن گندم در کشور تولید شد تصریح کرد: 11.5 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان هم در این مدت خریداری‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان تصریح کرد:  امسال 32 درصد افزایش خرید کلزا داشتیم و درکشت پاییزه هم رشد کاشت کلزا را خواهیم داشت.

سید عبدالله یوسفی با اشاره به اینکه 255 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد بیان داشت: رشد حدود 86 درصدی خرید گندم را امسال نسبت به سال قبل داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در استان 24 مرکز خرید از طرف تعاونی روستایی و 9 مرکز از سوی غله در خراسان شمالی داشتیم.

به گفته وی 350 هزار تن ظرفیت سیلوهای دولتی و بخش خصوصی است که این ظرفیت با توجه به خرید سال‌های قبل، تکمیل است.

مدیر سابق شرکت بازرگانی دولتی و غله استان خراسان شمالی هم در این نشست گفت: این استان دارای هزار و 200 نانوایی بوده که تعداد واحدهای نانوایی خراسان شمالی به نسبت جمعیت بیش‌تر از نیاز است.

محمدابراهیم سهرابی تصریح کرد: 6 واحد آردسازی در استان داریم که 7 هزار و 30 تن سهم آرد استان را تامین می‌کنند.

مدیر سابق شرکت بازرگانی دولتی و غله استان خراسان شمالی بیان داشت: خرید 255 هزار تن گندم در استان یک رکورد محسوب شده که این شرکت با استقرار مراکز خرید اقدام به خرید و تحویل گندم کشاورزان را به سیلوها و انبارها می‌کرد.

منبع: فارس