کد خبر 633494
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

نخستین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر با تجلیل از خانواده شهدا و بزرگداشت نقالان و پرده‌خوانان كشور به كار خود پایان داد.


به گزارش مشرق، در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی «غدیر» از خانواده سردار شهید مدافع حرم احمد غلامی و خانواده شهید مدافع حرم سید جواد اسدی تجلیل شد. همچنین از مرشد ابوالحسن میرزاعلی، یکی از هنرمندان با سابقه و تأثیرگذار تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی نیز تجلیل به عمل آمد.

علی نصیریان بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر در این مراسم با اشاره به تخریب تکیه دولت در دوران پهلوی آن را یک اشتباه تاریخی دانست و گفت: فرهنگ پدیده‌ای عاریتی و تقلیدی نیست و ما باید زمینه حفظ و احیای سرمایه‌های ملی خود در حوزه فرهنگ و هنر را فراهم كنیم كه دو نمایش پرده‌خوانی و نقالی جزو این سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند.

این هنرمند ضمن تبریك عید غدیر خم، افزود: نمایش‌های سنتی و آیینی ما كه اغلب آنها با روایت زندگی اولیای الهی از جمله حضرت‌علی(ع) عجین شده، جدای از وجوه فرهنگی از شاخصه‌ها و ارزش‌های مردمی محسوب می‌شوند كه باید زمینه حفظ و توسعه و آموزش آنها را فراهم كرد كه خوشبختانه در این بخش شاهد برداشته شدن قدم‌های خوبی هستیم.

 
در این مراسم از ۲۵ نقال و مرشد عرصه نقالی و پرده‌خوانی تجلیل به عمل آمد.
 
رونمایی از كتاب «جرعه‌ای از غدیر» از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

منبع: کیهان