کد خبر 592876
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

در واپسین روزهای باقی مانده تا برگزاری همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و در حالی که برخی چهره‌های اقتصادی و علمی نسبت به خروج هشدار می‌دهند، کمپین ماندن با رشد ناگهانی نتیجه را تغییر و از کمپین خروج پیش افتاده است.

 به گزارش مشرق، در حالی که تنها دو روز تا برگزاری همه‌پرسی تاریخی برای رای به خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا مانده است، رقابت‌ها میان کمپین ماندن و کمپین خروج در جریان است.

در حالی که تا چند روز قبل تقریبا تمام نظرسنجی‌ها از پیشتازی 4 تا 5 درصدی حامیان خروج حکایت داشت، قتل «جو کاکس» نماینده پارلمان انگلستان که از ماندن این کشور در اتحادیه حمایت می‌کرد، موجب شده تا اوضاع تا حدی برای حامیان ابقا در اتحادیه بهبود یابد و حالا رقابت بین طرفین فشرده‌تر از قبل شود. 

تازه‌ترین اخبار مربوط به این همه‌پرسی در ادامه آمده است:

گاردین، تایمز، ایندیپندنت و میل‌آنلاین در کمپین ماندن؛ تایمز و سان در کمپین خروج

روزنامه گاردین طی یادداشتی نظر خود را پیرامون همه پرسی جدایی از اتحادیه اروپا منتشر کرده و در آن تاکید داشت ماندن بهتر از ترک اتحادیه اروپاست. گاردین یادآور شد بریتانیا بوسیله اروپا ساخته و شکل داده شد و از لحاظ فرهنگی و جغرافیایی کشوری اروپاییست.

در این یادداشت مانند بسیاری از حامیان ماندن به مساله اقتصاد اشاره شده و آمده است، خروج از اتحادیه اروپا ضربه‌ای عمیق برای اقتصاد این کشور خواهد بود. گاردین افزود، مثل یک داستان خیالی است که فکر کنیم با رای به خروج از بازنشستگان و کارگرها حمایت بیشتری می‌شود در حالی که برعکس است و مسایلی چون حقوق بشر، برابری اجتماعی، سلامتی وامنیت همچنین کمک به پناه‌جویان مواردی هستند که در صورت خروج، به آنها پرداخته نمی‌شود.

از سوی دیگر روزنامه تلگراف حمایت خود را از کمپین خروج اعلام کرد. این روزنامه از مردم خواست روز برگزاری همه‌پرسی تیک خروج را در برگه‌های رای علامت بزنند و نوشت رای به خروج دنیایی از فرصت‌ها را برای ما باز می‌کند.

روز گذشته روزنامه ایندیپندنت از ماندن در اتحادیه اروپا حمایت کرده بود. همچنین روزنامه‌های تایمز و میل‌آنلاین از ماندن در اتحادیه اروپا حمایت کردند در حالیکه روزنامه سان مانند تلگراف حامی خروج از اتحادیه اروپاست.

حمایت «دیوید بکهام» از ماندن

«دیوید بکهام» فوتبالیست مشهور انگلیسی در بیانیه‌ای که در پروفایل شخصی‌اش در فیس بوک منتشر کرده بود اعلام کرد رای به ماندن در اتحادیه اروپا می‌دهد.

وی در این بیانیه نوشته است «ما در جهانی لرزان و متصل زندگی می‌کنیمک ه با هم قوی هستیم. برای فرزندانمان و برای فرزندان آن‌ها باید با هم با مشکلات جهان روبرو شویم نه به تنهایی. به این دلایل من رای به ماندن می‌دهم.»

قتل نماینده پارلمان اوضاع را به نفع کامرون تغییر داد

روزنامه تلگراف روز سه‌شنبه (امروز) نوشت، بعد از قتل «جو کاکس» نماینده ضد جنگ حزب کارگر، نظرسنجی‌ها تغییر کرد و نشان از تمایل اکثریت مردم به ماندن در اتحادیه اروپا دارد.

نتیجه نظرسنجی‌ها طی هفته‌های اخیر نشان از تمایل مردم بریتانیا برای خروج بود تا جایی که کمپین خروج با 10 درصد از کمپین ماندن، پیش افتاده بود. اکنون نظرسنجی «او آر بی» حاکی از آن است که کمپین ماندن با رشد ناگهانی به 53 درصد و کمپین خروج با افت، به 46 درصد رسیده‌اند.

هشدار گروهی از اساتید دانشگاه‌ نسبت به تبعات خروج

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم در گزارشی اختصاصی نوشت رؤسای 100 دانشگاه بریتانیا هشدار داده‌اند این کشور در صورت خروج از اتحادیه اروپا جایگاه جهانی خود را از دست می‌دهد.

در این نامه آمده است: «اینکه به طور داوطلبانه خودمان را از بزرگترین بلوک اقتصادی جهان خارج کنیم، موقعیت ما را به عنوان رهبر جهانی در زمینه‌های علمی و خلاقیت تضعیف کرده و فرصت‌ها برای مردم بریتانیا را محدود می‌کنیم.»

این رؤسای 100 دانشگاه برتر بریتانیا در نامه‌ای به ایندیپندنت بیان داشتند عمیقا نگران تاثیر خروج از اتحادیه اروپا بر بریتانیا هستند. این افراد گفته‌اند که سالانه 73 میلیارد پوند از محل این دانشگاه‌ها به اقتصاد بریتانیا وارد می‌شود که که از آن میزان 3.7 میلیارد را دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تامین می‌کنند.

سرمقاله همین روزنامه هم روز گذشته از مردم خواسته بود تا روز پنج‌شنبه رای به ماندن در اتحادیه اروپا بدهند.

جورج سوروس هم از باقی ماندن انگلستان در اتحادیه حمایت کرد

«جورج سوروس» تاجر و بازرگان مشهور آمریکایی در یادداشتی در روزنامه گاردین هشدار داد خروج از اتحادیه اروپا ارزش پوند را به شدت کاهش می‌دهد.

سوروس که به دلیل نقشی که گفته می‌شود در ایجاد ناآرامی و تغییر نظام در برخی کشورها به پدر انقلاب‌های رنگی معروف شده، خاطر نشان کرد رای به خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند «چهارشنبه سیاه» دیگری رقم بزند. 

این تاجر و بازرگان 85 ساله و با نفوذ آمریکایی افزود رای به خروج، خود رای دهندگان را در فقر فرو می‌برد.

وی که در سال 1992 هم یکبار به درستی کاهش ارزش پوند را پیش‌بینی کرده بود، در مطلب خود در روزنامه گاردین نوشته است که اگر انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه رأی دهند، ارزش پوند بین 15 تا 20 درصد سقوط می‌کند و نرخ برابری آن از 1.46 دلار کنونی به کمتر از 1.15 دلار می‌رسد. 

سوروس نوشته است: «ارزش پوند به سرعت سقوط خواهد کرد. این مسئله بر بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری، قیمت‌ها و مشاغل اثری فوری خواهد داشت.»

منبع: فارس