نشریه هیل: سعودیها در تکاپو هستند مانع تحقیقاتی شوند که به دنبال یافتن ارتباط احتمالی مقامات این پادشاهی با تروریستهای حملات یازده سپتامبر است و هشت شرکت مشاوره‌ای حقوقی و لابی‌کننده را در واشنگتن استخدام کرده‌اند.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی نشریه هیل در گزارشی به قلم جولیان حاتم نوشت: عربستان سعودی در حال افزایش تماس های خود با کنگره آمریکاست تا به طور همزمان در دو جبهه که در حال تحقیق در مورد ارتباط احتمالی سعودی ها با حملات یازده سپتامبر 2001 است، مبارزه کند.

یکی از مشاورانی که سعودی ها در آمریکا استخدام کرده اند به نشریه هیل گفت: منتقدان عربستان سعودی در حال مطرح کردن نظریه توطئه هستند. ما در اینجا تلاش می کنیم که نشان دهیم چگونه عربستان سعودی به لحاظ مالی،‌عملیاتی و ایدئولوژیکی، شانه به شانه آمریکا در مبارزه با تروریسم قرار دارد. ما سعی داریم به مردم و صاحب‌نظران و رسانه ها در واشنگتن دی سی و سراسر کشور آمریکا نشان دهیم که این مبارزه، تلاشی مشترک میان سعودی ها و آمریکایی هاست.

هیل افزود: تد پو، رئیس کمیته فرعی مبارزه با تروریسم مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با مرکز سیاست گذاری امنیتی گفت: ما جلسه استماعی خواهیم داشت تا به نوعی دریابیم که آیا اعضای دولت سعودی به حملات یازده سپتامر کمک کرده است یا خیر. من نمی گویم که آنها کمک کرده اند، اما قصد داریم به این مسئله پی ببریم و همچنین می خواهیم ببینم که آیا دولت سعودی از آن زمان به بعد هیچ ارتباطی با تأمین مالی تروریسم داشته است یا خیر.

نویسنده در ادامه نوشت: فهد نظر، یکی از اعضای اندیشکده مؤسسه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در واشنگتن که از طرف سفارت سعودی تأمین مالی می شود گفت: این پادشاهی بدون تردید در غرب، بویژه در آمریکا، با مشکل وجهه روبروست؛ من فکر می کنم برخی از سعودی ها فکر می کنند که باید با این مسئله مقابله کنند. دولت اوباما از یک سو در آستانه اتخاذ تصمیم در خصوص این مسئله است که آیا 28 صفحه محرمانه تحقیقات کنگره در سال 2002 در مورد حملات تروریستی یازده سپتامبر را منتشر کند یا خیر؛ با وجود اینکه بیشتر تروریست های یازده سپتامبر تبعه عربستان سعودی بودند، اما این کشور هر اتهام حمایت از تروریست ها را رد می کند.

عربستان سعودی صرفاً ‌برای ساکت کردن منتقدان خود، خواستار انتشار این 28 صفحه شده است.

هیل افزود: مسئله دومی که سعودی ها را بسیار نگران کرده این است که سنای آمریکا طی ماه جاری با سرعتی غیرمنتظره روی قانونی کار کرد که به قربانیان حملات تروریستی اجازه می دهد دولت هایی را که از تروریست ها حمایت کردند تحت تعقیب قضایی قرار دهند. این لایحه ظاهراً‌ برای عربستان سعودی و ارتباط احتمالی این کشور با  حوادث یازده سپتامبر طراحی شده است.

مقامات ارشد سعودی هشدار داده اند که این لایحه باعث تضعیف اعتماد سرمایه گذاران شده و دولت را مجبور می کند دارایی های خود در آمریکا را بفروشد. کاخ سفید تهدید کرده که این لایحه را وتو خواهد کرد. عربستان سعودی هشت شرکت مشاوره ای، حقوقی و لابی کننده را در واشنگتن استخدام کرده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما