کد خبر 536161
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷

در کشورهایی که احزاب دارای جایگاه ویژه هستند، با در نظر گرفتن دغدغه های مردم و گرایش های آنها و نیاز جامعه، برنامه می دهند.

گروه فیلم و صوت مشرق، نقش احزاب در نظام و انتخابات با حضور دو تن از فعالان سیاسی در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما بررسی شد. رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در این برنامه با بیان اینکه گرایش به احزاب در ایران نهادینه نشده است افزود: تجربیات انتخابات گذشته نشان می دهد که فضای حاکم ناشی از جریان های سیاسی بوده است.

سیدمحمدصادق خرازی افزود: در کشورهایی که احزاب دارای جایگاه ویژه هستند، با در نظر گرفتن دغدغه های مردم و گرایش های آنها و نیاز جامعه، برنامه می دهند. اگرچه فرهنگ تحزب در ایران در یک قرن گذشته فراز و فرودهایی داشته است اما در این مدت بهایی که باید به نقش آنها داده می شده داده نشده است.

{$sepehr_media_1388910_400_300}

وی با بیان اینکه مجلس در ادوار مختلف ضعف هایی داشته است، گفت: در 12 سال گذشته تفکری در مجلس حاکم بوده که به اصولگرایی نزدیکتر است و معتقدم این مجالس در مباحث مختلف ازجمله سیاست، اقتصاد، نظارت بر دولت و جلوگیری از انحرافات به وظایف خود عمل نکرده اند.

وی افزود: اصلاح طلبان در یک چیز با اصولگرایان  اشتراک نظر دارند و آن منافع ملی است. باید به جایی برسیم که اگر حقوقی از اصولگرایی تضییع شد، اصلاح طلبان در پی احقاق آن باشند و برعکس.

میهمان دیگر این برنامه رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بود.

محمدرضا باهنر با بیان اینکه رفتار انتخاباتی در کشور عملاً غیرحزبی است گفت: احزاب هنوز شکل واقعی خود را نگرفته اند.

وی با اشاره به مجوز گرفتن 200 تا 300 حزب در کشور افزود: تنها 40 تا 50 حزب در کشور فعال هستند و فعالیت آنها هم فقط در آستانه انتخابات است. اگر قرار است احزاب فعالیت کنند باید ضوابط و قانون بر فعالیت آنها حاکم باشد.

باهنر با بیان اینکه در نظام مردم سالاری دینی در کشورمان همه مسئولان را مردم انتخاب می کنند گفت: در چنین شرایطی کشور نیازمند چند حزب قدرتمند، قانونمند و ضابطه مند است.

وی یکی از مشکلات موجود در کشور را نبود اخلاق پیروزی و شکست در برخی افراد دانست و گفت: برخی می خواهند به هر قیمتی به پیروزی برسند و تحمل شکست را ندارند.

باهنر با بیان اینکه قرار نیست مجلس دهم موافق یا مخالف دولت باشد، افزود: مجلس دهم باید طرفدار حق باشد و نمایندگانش باید خردمندانه رفتار کنند و حق مدار باشند.

وی با بیان اینکه درست نیست همه اصلاح طلبان را با یک چوب برانیم، افزود: در میان اصلاح طلبان افراد ولایی و مومن هم وجود دارند اما باید قبول کرد که فتنه از درون آنها شکل گرفت که باید در قبال آن موضع می گرفتند.