کد خبر 518088
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۸

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: برنامه‌های ملی کاهش آلودگی هوا 15 ساله است.

به گزارش مشرق، معصومه ابتکار شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و نهادهای مردمی فعال در حوزه محیط زیست در این استان با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند سبب قوام و بالندگی جامعه ما باشند اظهار کرد: سیاست‌های دولت یازدهم در بحث حمایت از سازمان‌های مردم نهاد تاکید بر افزایش توان و قدرت اجرایی و نقش آنها در مسائل اجتماعی دارد.

ابتکار تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و دولت می‌بایست تمام توان و تلاش خود را در توانمند‌سازی، آموزش و ارتقاء علمی و تخصصی آنها گام برداشت‌.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهادی که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند می‌بایست تخصصی و علمی شوند، خاطرنشان کرد: این سازمان‌ها به‌دلیل نوع فعالیتی که انجام می‌دهند از پیچیدگی خاص و متنوعی برخوردارند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سازمان محیط زیست چه اقدامات علمی در جهت کاهش فوری آلودگی هوا انجام داده است، گفت: با توجه به طرح برنامه‌های زیست محیطی استان خوزستان در برنامه ششم توسعه، به‌همین منظور گروه آمایش و برنامه‌ریزی محیط زیست استان تشکیل شد.

وی ادامه داد: براساس مصوبه ملی دولت در مورد برنامه‌های زیست محیطی که زمان دولت هشتم مطرح شد و در دولت یازدهم با جدیت و تاکید رئیس جمهور دنبال می‌شود در گام اول سرب از بنزین حذف شد.

ابتکار اضافه کرد: به صنعت خودرو‌سازی ابلاغی مبنی بر استاندار کردن خودرو شد و در سال 83 در ادامه سیاست‌های کاهش آلودگی پیکان را از رده خارج کردیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ملی کاهش آلودگی 15 ساله‌ است، بیان داشت: برای تمام کلان‌شهرها و به‌ویژه شهرهایی که از آلودگی بسیار بالایی رنج می‌برند برنامه جداگانه‌ای تدوین شد، که اهواز جزو همین شهرها بود.

ابتکار خاطرنشان کرد: این برنامه با وجود شروع با تاخیر اما گام‌های خوب و مهمی در زمینه رفع آلودگی از شهرها برداشته شد.

وی با اشاره عدم توفیق برنامه دولت در سال 84 مبنی بر ارتقاء بنزین به یورو 4 و 5 گفت: خوشبختانه در همین راستا دولت یازدهم در اواخر سال 92 و اوایل 93 موفق به حذف بنزین سرب‌دار و ارتقاء آن به بنزین و گازوئیل یورو 4 و 5 براساس مصوبه برنامه‌ای ملی شد.

وی با بیان اینکه از ماه آینده وزارت نفت متعهد شده است بر اساس طرح اماک جمع‌آوری فلزهای نفتی را آغاز کند، تصریح کرد: برنامه ملی کاهش آلودگی‌های زیست محیطی 15 ساله است و چنانچه در این برنامه وقفه ایجاد شود به عقب بر‌می‌گردیم و تلاش‌های ما بی‌نتیجه خواهد ماند.

ابتکار با اشاره به مشکلات تنفسی پس از اولین باران در استان اظهار داشت: به‌منظور پیدا کردن دلایل مشکلات تنفسی در استان بررسی‌های علمی و تخصصی انجام شد تا بتوانیم به علل اصلی این مشکل دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: برای مشکل تنفسی برخی شهروندان در استان 16 دلیل احصا کردند که می‌تواند علل مختلفی دلیل تنگی نفس در استان باشد.

ابتکار از میان دلایل عنوان شده به گرد و غبار؛ سوزاند‌ن نیشکر و انواع گرده‌های درختان اشاره کرد و افزود: با بررسی‌هایی که توسط سازمان هواشناسی و محیط زیست انجام شد بیشترین احتمال دلیل تنگی نفس در استان به‌سمت گرده‌های گیاهی می‌رود.

وی تاکید داشت: اکنون میزان آسم و آلرژی در مناطق صنعتی و دارای آلاینده‌های صنعتی زیاد است.

وی تصریح کرد: آسم و تنگی نفس می‌تواند دلایلی همچون گرد و خاک؛ حساسیت به گرده‌های گل و حتی تغذیه‌ای باشد.

رئیس سازمان محیط زیست فعال کردن "شورای حفاظت کیفی کارون" را از اقدامات خوب دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: استارت کار این شورا در دولت هشتم بود و در دولت یازدهم فعال‌تر شد.

وی افزود: این شورا با همت و حمایت استاندار خوزستان و تدوین برنامه‌های علمی و با همکاری دانشگاه‌ها به نتایج خیلی خوبی دست پیدا کرد.

ابتکار گفت: در راستای حفاظت کیفی از کارون بیمارستان‌ها به‌عنوان پیشگام اول در رفع آلودگی کارون گام‌های خوب و موثری در جهت نریختن آلاینده‌های خود به رودخانه داشتند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به طرح‌های سدسازی در استان اظهار داشت: همیشه مشکل نداشته و جاهایی که دچار مشکل شده به‌دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی است.

ابتکار با بیان اینکه انتقال ذهاب به تالاب شادگان کیفیت تالاب خوب شده و انتقال آن با اندازه‌گیری و نظارت بوده بیان کرد: در مواردی ذهاب تصفیه و بازیافت می‌شود و در مصارف کشاورزی به‌کار می‌رود.

وی یادآور شد: طی تدوین یک برنامه ملی 350 هزار هکتار کانون‌های بحرانی گرد و غبار شناسایی شد.

وی حفاظت از مراتع استان؛ جلوگیری از فشار مضاعف دام بر مراتع و... را از برنامه‌های مهم حفظ محیط زیست استان عنوان کرد.

ابتکار خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را به‌کار بگیریم و نگذاریم به‌دلیل چرای مراتع طبیعت خود را از دست بدهیم و سبب آسیب به محیط زیست بشویم.

منبع: فارس